در حال بارگذاری ...
مالک آبسالان کارگردان نمایش «او می‌آید»

در تئاتر صاحبدلان آثار ارزشی مجال دیده شدن می‌یابند

مالک آبسالان سال ها است در حوزه تئاتر خیابانی و دینی در استان ایلام فعالیت مستمر دارد. او امسال با نمایش «او می‌آید‌ پنجمین حضور خود در تئاتر صاحبدلان را تجربه می‌کند. آبسالان درباره این حضور گفت: با توجه به محدودیت های اجرای نمایش در محرم و صفر برگزاری تئاتر صاحبدلان بسیار موثر است و تئاترهای خوب، ارزشی و ارزنده مجال دیده شدن می‌یابند.

آبسلان در گفت وگو با ایران تئاتر درباره حضور و اجرای نمایش «او می‌آید » در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان گفت : نمایش خیابانی «او می‌آید» به مدت چهار روز از اول تا چهارم مهر ماه ساعت 16 در ایلام و شهر دهلران روبروی فرمانداری برای علاقمندان اجرا می شود.
وی درباره موضوع نمایش افزود: محوریت موضوعی نمایش درباره افراد شمرصفت در زمانه ما و نیز بحث ظهور و مهدویت امام عصر (عج) است. این اثر در سه اپیزود اجرا می شود و در این سه اپیزود تلاش کردم نگاهی نقادانه و شفاف به نحوه عملکرد ظالمان دنیا و جنگ افروزان داشته باشم. شخصیت اصلی نمایش آدمی به نام زمان است که لا مکان و لازمان است . تلاش کردم با شیوه خاص طراحی لباس ( استفاده از گونی) از زمان یک آدم ملموس و بومی ارائه کنم. زمان به میان مردم می آید و می گوید من از فرای تاریخ به میان شما آمده ام تا با شما باشم و پرده از رازی بردارم. او می گوید چند شمر در دنیا وجود دارد؟ . هستند کسانی که داعیه شمر بودن دارند و برای اثبات این مسئله شما را به 1400 سال قبل می برم و در ادامه درگیری شمر و حضرت عباس و  سایر قضایا روایت می شود .
این کارگردان در باره تکنیک های اجرایی نمایشش تصریح کرد: در این نمایش از تکنیک پرده خوانی و تعزیه خوانی به همراه موسیقی تعزیه استفاده کردم.
این نویسنده در باره حضورش در تئاتر صاحبدلان گفت : من تا به حال در پنج  دوره تئاتر صاحبدلان حضور داشته ام و معتقدم تئاتر صاحبدلان یکی از کانون های موثر و کارا در حوزه تئاتر است و با استفاده از ظرفیت های کانون تئاتر دینی توانسته مسیر درستی را طی کند . پرداختن به گونه تئاتر ارزشی و دینی با توجه به مهجوریتش در کشور اتفاق بسیار خوبی است . در ضمن تئاتر صاحبدلان برای گروه های حاضر امکان اجرای عمومی را می دهد و این اتفاق بسیار مهمی برای هنرمندان شهرستانی است . با توجه به محدودیت های اجرای نمایش در محرم و صفر برگزاری تئاتر صاحبدلان بسیار موثر است و تئاترهای خوب، ارزشی و ارزنده مجال دیده شدن می‌یابند.
این فعال تئاتر استان ها درباره اجرای تئاتر در قالب تئاتر صاحبدلان در استان ها افزود: به نظرم اهمیت زیادی در جهت آشنایی مردم با مضامین دینی دارد. در استان ایلام که در این ایام دروازه ورودی به کربلا ( در سال های قبل و قبل از شیوع کرونا) است . مردم زیادی از شهرهای مختلف با این نوع تئاتر آشنا می شوند و بهترین زمان برگزاری جشنواره در همین ایام است.
آبسالان در باره ویژگی برگزاری دهمین دوره تئاتر صاحبدلان متذکر شد:با شرایط متفاوتی روبه رو هستیم . در ایلام در این ایام نمایشگاه بسیار فاخری در حوزه نکو داشت هفته دفاع مقدس برپا شده است و ما هم در اجراهایمان تمام پروتکل های بهداشتی در باره کرونا را رعایت می کنیم.
گفت گو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران