در حال بارگذاری ...
در مراسم تجلیل از هشت چهره تاثیرگذار تئاتر دفاع مقدس مطرح شد

وظیفه«راویان مقاومت»ثبت فداکاری رزمندگان در تاریخ است

به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، مراسم تقدیر و تجلیل از چهره‌های تئاتر دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در مراسمی با عنوان "راویان مقاومت"که عصر روز یکشنبه ششم مهرماه در فرهنگسرای ارسباران و با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی-هنری، هنرمندان و مدیران برگزار شد، از هشت چهره تاثیرگذار تئاتر دفاع مقدس تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم که کوروش سلیمانی اجرای آن را برعهده داشت، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حماسه‌سازان دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه تقدیر و تجلیل از نام‌آوران عرصه تئاتر مقاومت یکی از وظایف اصلی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس است گفت: این کار که امسال نخستین دوره آن را به برکت چهلمین سال انقلاب اسلامی موفق به انجام آن شدیم،ادای دینی است به دوستان هنرمندی که به حق خط شکنان عرصه هنر دفاع مقدس بوده‌اند و بدون هیچ چشم داشتی به کار و خلق آثار هنری در این عرصه  همت کرده‌اند.

نیلی ادامه داد:همان‌گونه که رزمندگان در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل سلحشورانه جنگیدند، هنرمندان نیز وظیفه دارند تا با بیان هنرمندانه خود، فداکاری آنها را برای ثبت در تاریخ و انتقال به نسل‌های آتی به یادها بسپارند.

در این مراسم،حجت‌الاسلام والمسلمین میثم امرودی ، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به ایراد سخن پرداخت و گفت: بی‌شک غیورمردان ایران اسلامی در طول هشت سال دفاع مقدس از خود حماسه‌ها آفریدند و تمدنی را رقم زدند که این تمدن نوین نیازمند به حفظ و حراست دارد، به برکت خود این شهیدان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس اینک ایران اسلامی در تمامی دنیا شناخته شده است آن هم به منزله یک کشور قدرتمند و تأثیرگذار در منطقه و جهان که آوازه غیرت و مردانگی جوانان آن لرزه بر اندام دشمن می اندازد.

امرودی ادامه داد: اینکه چگونه می‌شود با مطالعه برگ برگ دوران دفاع مقدس برمی خوریم به وجود نازنین جوانانی که چندان سن و سالی نداشتند اما با همین سن کم توانستند فرماندهی و اداره جنگ را برعهده بگیرند این نشان از عمق ایمان و توکل آنها به خداوند را دارد چیزی که شاید این روزها کمتر در عرصه مدیریتی نظام شاهد آن باشیم و مدیران ما نیز باید به تأسی از رزمندگان به دنبال انجام کارهای بزرگ باشند و از هیچ چیزی واهمه نداشته باشند.

وی تأکید کرد: فرماندهان و تصمیم گیرندگان دوره دفاع مقدس آدم های پشت میزنشینی که به زیردستان خود بگویند برو کار را انجام بده نبودند بلکه آنها خود در هر کاری پیش‌قدم شده و پس از هموار کردن راه به زیر دست خود می گفتند بیا و این امر باید در عرصه مدیریت امروز ایران اسلامی نیز جاری و ساری باشد.

امرودی افزود: ما بنا به گفته رهبری در قبال شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس دو وظیفه اساسی داریم، یکی اینکه نام آنها را ثبت و ضبط کرده و از آن حفظ و حراست کنیم همچنانکه در این راه توفیق داشتیم وحداقل اینکه بسیاری از معابر و خیابان‌های ما مزین به نام شهداست اما مهمتر از همه اینها آن است که هدف و خط مشی حماسه‌سازان دوران دفاع مقدس را تبلیغ و ترویج و نشر دهیم، کاری که شما دوستان هنرمند در حال انجام آن هستید  که به حق بهشت بر شما به واسطه چنین اقدام واجب است.

وی در پایان سخنان خود گفت: جمله زیبایی از مقام معظم رهبری است و آن اینکه معظم له فرمود  زنده نگاه داشتن نام شهید کمتر از خود شهادت نیست و شما بدانید که اجر و ثوابی همسنگ با شهدا دارید و کاری شما یک کار جهادی و حماسی است.

در ادامه مراسم در دو نوبت  و با حضور مدیرانی چون قادر آشنا؛ مدیرکل هنرهای نمایشی ، حسین مسافر آستانه؛ دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از هشت هنرمند تئاتری عرصه دفاع مقدس به شرح زیر با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد:

رویا افشار، مالک حدپور سراج، مجید کاظم زاده مژدهی، علیرضا حنیفی، حمیدرضا آذرنگ، شهرام کرمی، مرتضی شاه کرم و کامران شهلایی.

همچنین از چند اثر مکتوب در عرصه هنرهای نمایشی رونمایی به عمل آمد که عبارت بودند از :

«نقدی بر چهل نمایشنامه دفاع مقدس» اثر مهدی نصیری

نمایشنامه «کاش به جای استخواهایت لبانت برمی گشت» اثر شهرام کرمی

نمایشنامه «کجایی ابراهیم» اثر لیلی عاج که به کارگردانی او که هم اینک در حال اجرا در تماشاخانه سرو است.

ضمناً از خالقان این آثار نیز با اهدای لوح تقدیر و هدایایی قدردانی شد.  

در ادامه این برنامه افرادی چون علیرضا حنیفی؛ حمیدرضا آذرنگ و رؤیا افشار در حین دریافت لوح خود به ایراد سخن پرداختند که ابتدا علیرضا حنیفی گفت: می گویند مقاومت تمام شده است در حالیکه تازه آغاز شده است و ما با وجود تمامی این آثاری  که خلق کرده ایم به قدر یک شب انتظار رزمنده ای در چاله کمین نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم.

آذرنگ نیز با اسفبار خواندن وضعیت معیشتی مردم گفت: ما در برابر بار کمرشکن چنین مظاهری که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم مقاومت شکسته‌ایم و یک جای کار می لنگد که همچنان با گذشت بیش از 30 سال از پایان جنگ شاهد بی‌عدالتی اجتماعی و اختلاف طبقاتی هستیم.

رؤیا افشار نیز تشکر کرد و گفت: خوشحالم که نسل جوان به میدان آمده و اجازه نمی دهد که بر روی ردپای آنها در این مسیر غبار و خاک فراموشی بنشیند.

در این مراسم حجةالاسلام والمسلمین میثم امرودی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر سید محمدیاشار نادری رئیس بنیاد فرهنگی روایت فتح، دکتر قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دکتر زند وکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، توحید معصومی مشاور عالی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، علی عطایی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی، امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانه سرو، ناصرآویژه، منظرلشکری، دکتر فارس باقری، عطیه غبیشاوی، آرین رضایی و جمعی از هنرمندان تئاتر کشور حضور داشتند.

ویژه برنامه «راویان مقاومت» توسط انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران و با هدف تجلیل از چهره‌های موثر تئاتر دفاع مقدس برگزار شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران