در حال بارگذاری ...
سردار حسنی در مراسم رونمایی از «چهارراه خندق»:

امروز اگر خط هنر خالی بماند از همان جا دشمن نفوذ می‌کند
زندگی شهید برونسی خیلی قصه برای کارکردن دارد

مراسم رونمایی از نمایشنامه «چهارراه خندق» به نویسندگی محمود فرهنگ با حضور سردار حسنی از راویان و رزمندگان دفاع مقدس، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران فرهنگی و هنری و هنرمندان در تالار رودکی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نمایشنامه «چهارراه خندق» که به زندگی شهید عبدالحسین برونسی می‌پردازد به نویسندگی محمود فرهنگ توسط انتشارات بنیاد رودکی چاپ و منتشر شده است.
درباره موضوع دفاع مقدس نیازی به بزرگ نمایی نیست
در ابتدای مراسم رونمایی از این کتاب که صبح روز دوشنبه 7 مهر ماه با اجرای آتنا مدی در تالار رودکی تهران برگزار شد سردار علی حسنی از رزمندگان و راویان دفاع مقدس به ذکر خاطراتی از رشادت های جوانان و نوجوانان در دوران دفاع مقدس پرداخت و با بیان خاطراتی از شهادت دلاور مردان عرصه دفاع مقدس به اهمیت نوشتن درباره زیست و شهادت رزمندگان پرداخت.
سردار حسنی در ادامه از بی اطلاعی برخی از جوانان امروز گلایه کرد و گفت: امروز برخی از جوانان ما نه رزمندگان بلکه حتی بزرگان و فرماندهان شهید دفاع مقدس را نمی شناسند و گاهی فقط  در حد نام یک خیابان یا بزرگراه برایشان آشنایی دارند.
این راوی دفاع مقدس با ذکر خاطره حضور در محضر مقام معظم رهبری و اشاره ایشان به اهمیت نوشتن درباره رزمندگان گفت: من ضمن تقدیر از همه نویسندگان این عرصه عرض میکنم همانطور که در دوران دفاع مقدس خط ها نباید خالی می ماند امروز هم نباید خط را خالی کنید. امروز اگر خط هنر خالی بماند از همان جا دشمن نفوذ می کند. درباره موضوع دفاع مقدس نیازی به بزرگ نمایی نیست و فقط کافی است درست بنویسیم زیرا خودش بزرگ بود و هست.
حسنی در ادامه با مروری بر زندگی شهید برونسی به ساده زیستی این فرمانده شهید پرداخت و ادامه داد: نباید فراموش کنیم در عملیات های ما چه گذشت . ما باید یادآوری کنیم که بر یاران امام راحل چه گذشت، بر شهید برونسی در عملیات بدر چه گذشت. اگر از این ها ننویسیم یا فراموش می شوند یا تحریف می شوند.
اهمیت امروز نوشتن درباره مقاومت
در ادامه این مراسم قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی با ذکر خاطراتی از دوران اسارت خود ضمن صحه گذاشتن به دوران دفاع مقدس به شرایط امروز جهان استکباری پرداخت و گفت: من می‌خواهم درباره ادامه دفاع مقدس بگویم. شاید تا سال 2003 دشمن شماره یک جهان اسلام آمریکا و دنیای غرب بود اما از این سال و درست پس از آنکه برخی از زندانیان آمریکا در عراق مثل ابومصعب الزرقاوی و ابوبکرالبغدادی آزاد شدند ناگهان دشمن اسلام نه در غرب بلکه داخل دنیای اسلام معرفی شد و علیه شیعه به عنوان دشمن اسلام تبلیغ کردند و ایران را به عنوان پایگاه اصلی شیعه مورد دشمنی قرار دادند و به همین منظور تلاش کردند با تسلط بر سوریه، عراق و لبنان بال‌های شیعه را مورد هدف قرار بدهند.
آشنا در ادامه با اشاره به اهمیت نوشتن درباره مقاومت گفت: باید با پرداختن به زندگی شهدای مقاومت و بزرگانی چون  سردار سلیمانی، شهید تقوی ها و شهید حججی ها به مقابله با تلاش برای حذف شیعه بپردازیم و اهمیت محور مقاومت را روایت کنیم.
نور امام هشتم(ع) در زندگی شهید برونسی
محمود فرهنگ نویسنده نمایشنامه «چهارراه خندق» که این نمایشنامه را برگرفته از کتاب خاک‌های نرم کوشک درباره زندگی شهید عبدالحسین برونسی به رشته تحریر درآورده به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس یادی از شهدا کرد و به ذکر خاطره چگونگی شهادت برادر جوانش قاسم فرهنگ پرداخت و گفت: یکی از دوستان برادرم تعریف می‌کرد چگونه  قاسم در حالی که 17 سال بیشتر نداشت شهید شد. او تعریف کرد تیر به پایش و ترکشی به پشت سرش اصابت کرد. او را به دوش کشیدم و چند کیلومتر پیاده رفتم. به پشت پالایشگاه که رسیدم متوجه شدم خون زیادی از او رفته و حرفی نمی‌زد. پرسیدم خوبی، جواب مثبت می‌داد. با یک وانت او را به بیمارستان طالقانی آبادان منتقل کردم که 16 آبان سال 59 در آنجا به شهادت رسید.
فرهنگ در ادامه درباره نگارش این نمایشنامه نیز گفت : من می خواستم زندگی شهیدی را به نمایشنامه تبدیل کنم که علاوه بر رشادت‌ها و فضایل اخلاقی اش، نور امام هشتم حضرت امام رضا (ع) نیز بر زندگی‌اش تابیده باشد. بنابر این از این بخش از زنگی شهید برونسی در کتاب خاک های نرم کوشک بهره بردم. این رسالتی است که بر دوش من و همه هنرمندان است تا تلاش کنیم خاطرات و زندگی این بزرگان را زنده نگه داریم  .خاطرات بسیاری از دلاوران دوران دفاع مقدس وجود دارد و درواقع وجود جانفشانی های این افراد بود که ما امروز می توانیم به ذکر یاد و نامشان بپردازیم.
برونسی به واسطه نویسندگان برای ما شناخته شده است
محمدرضا سوقندی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور ایثارگران سخنران بعدی این مراسم بود. سوقندی با گرامی داشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: لازم است از حضور شما هنرمندان و مدیران هنری در جشن میلاد یک اثر هنری در حوزه نمایشنامه تشکر و قدردانی کنم و سلام دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد را به شما ابلاغ نمایم.
سوقندی در ادامه به ذکر خاطره دیدار با خانواده شهید برونسی و آشنایی اش با کتاب خاک های نرم کوشک به قلم سعید عاکف پرداخت و افزود: آن سال‌ها وقتی زندگی شهید برونسی را در این کتاب خواندم دیدم خیلی قصه برای کارکردن دارد. برونسی به واسطه تلاش همین نویسندگان امروز برای ما شناخته شده است.
مشاور وزیر افزود: امروز رسالت ما و نویسندگان این عرصه ترجمه جهانی زندگی این شهدا به ادبیات زنده دنیا است. ادبیات جهانی ترجمعه جهانی می‌خواهد و باید از تجربه ظرفیت‌های دفاع مقدس برای مقاومت و صلح در منطقه و جهان استفاده کنیم.
در خاتمه این مراسم با پرده برداری جمعی از حاضرین از تصویر جلد کتاب «چهارراه خندق» این اثر رسما رونمایی شد.
نمایشنامه «چهارراه خندق» با موضوع زندگی شهید عبدالحسین برونسی به قلم محمود فرهنگ تازه‌ترین اثر از این نویسنده است که به دوران کودکی، جوانی و شهادت شهید می‌پردازد. به دلیل تاثیر بسزایی که امام هشتم (ع) در زندگی این سردار خط شکن دوران دفاع مقدس داشته بخشی از نمایشنامه به زندگی امام رضا (ع) نیز اشاراتی دارد.
در این مراسم مهدی افضلی، حمید نیلی، عباس عظیمی، سیدمحمد طباطبایی، یدالله وفاداری، محمد حمزه زاده، احمد جولایی، کریم اکبری مبارکه، مریم معترف، مهرداد رایانی مخصوص و بابایی حضور داشتند.

برای دسترسی به گزارش تصویری رونمایی از نمایشنامه «چهارراه خندق» اینجا کلیک کنید




مطالب مرتبط

بازدید معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ از بنیاد رودکی

بازدید معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ از بنیاد رودکی

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازدید از بنیاد رودکی، دستور لازم جهت بهینه‌سازی این مجموعه را برای پذیرایی شایسته‌تر از هنرمندان و علاقه‌مندان برنامه‌های هنری صادر کرد.

|

پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران
پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران

مدیرعامل بنیاد رودکی و شهردار منطقه 11 تهران در جلسه‌ای پیرامون تعاملات فرهنگی هنری بویژه بهره‌مندی مردم از خدمات فرهنگی و اجتماعی در پهنه رودکی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

|

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی هیئت امنای بنیاد رودکی مطرح کرد

باید برای خلق آثار فاخر نمایشی برنامه‌ریزی شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی هیئت امنای بنیاد رودکی مطرح کرد

باید برای خلق آثار فاخر نمایشی برنامه‌ریزی شود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در مجمع عمومی هیئت امنای بنیاد رودکی، با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده و با اشاره به برنامه‌های پیش رو، خواستار توجه ویژه و برنامه‌ریزی جامع در حوزه تولید در جهت خلق آثار فاخر در حوزه نمایش شد.

|

گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم
گفت‌و‌گو با پیشکسوت تئاتر و نمایش خیابانی

محمود فرهنگ: از ظرفیت جشنواره‌های منطقه‌ای، برای آموزش بهره ببریم

محمود فرهنگ، هنرمند پیشکسوت نمایش خیابانی و داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس (شیراز)، براین باور است که باید از ظرفیت چنین رویدادهایی برای آموزش و ارتقای کیفی آثار هنرمندان شهرستان‌های سراسر کشور بهره برد.

|

نظرات کاربران