در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

استقبال خانواده‌ها از جشنواره‌های استانی

ایران تئاتر_میترا رضائی، هفته گذشته هم بیش‌ترین اخبار استان‌ها مربوط جشنواره‌ها بود اما نکته ای که توجه را به خود جلب می‌کند استقبال خوب مردم است که در کنار علاقمندان همیشگی هنر نمایش، از جشنواره‌های استانی حمایت می‌کنند. با توجه به شرایط موجود و کسالتی که جامعه را در برگرفته‌است، تماشای آنلاین جشنواره‌های استانی می‌تواند در کنار پرکردن اوقات فراغت، هنر فاخر نمایش را بهتر معرفی کند و علاقمندان به تئاتر را افزایش دهد.

در هفته گذشته یکی از استان‌ها اعلام کرد که جشنواره استانی برگزار نمی‌کند، دبیران 2 جشنواره معرفی شدند و اسامی آثار راه‌یافته 3 جشنواره  را منتشر کردند. خبر از آغاز یک سوگواره آیینی داشتیم و یک جشنواره مسیر  رو به جریان سازی را پیش گرفت. از 2 پیشکسوت شهرستانی تقدیر شد و همچنان تعداد زیادی نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس اجرا شد. تعداد 50 اثر به یک جشنواره استانی رسید، باز هم فعالیت‌های آموزشی پررونق بود و خبر مسرت بخش دیگر اینکه یک مجموعه سه جلدی نمایشنامه دوزبانه منتشر شد که اثری ماندگار است. فعالیت  در این مجال بنا داریم نگاهی گذرا به فعالیت تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت داشته‌باشیم. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در  درگاه‌های استانی بخوانید.

 

فعالیت‌های آموزشی در شهرستان استهبان

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان، شهباز عباسی نویسنده و کارگردان نوید جعفری نایب رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس و مدرس دوره تئاتر خلاق ،خانم مدحت عضو شورای اسلامی شهرستان استهبان و اهالی نمایش استهبان و رییس انجمن هنرهای نمایشی فارس، از از دوره آموزشی بازیگری در استهبان با حضور نوید دیدن کردند. رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استهبان گفت: توجه به آموزش در زمینه های هنری نیاز اصلی جامعه هنری استان است و امیدواریم این دوره زمینه ساز فعالیت های اجرایی باشد. احمد وامق گفت: در شرایط کرونا فعالیت های نمایشی استان دچار سکون و تعطیلی شدند و برگزاری این دوره آموزشی با رعایت پروتکل های بهداشتی در استهبان قابل تحسین است و امیدوارم برگزاری این دوره زمینه ساز فعالیت های تئاتر در استان و شهرستانها باشد. در این مراسم ضمن بازدید از دفتر و کتابخانه تخصصی انجمن استهبان ، چندین جلد کتاب نمایشی و محله های تخصصی از طرف انجمن هنرهای نمایشی استان به کتابخانه انجمن استهبان اهدا شد.

 

راه یابی اهر به  شهرهای خلاق هنرهای نمایشی از آذربایجان شرقی

شهرهای راه یافته به مرحله نهایی اولین دوره طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر مشخص شدند. پس از داوری آثار دریافتی و انتخاب شهرهای مرحله نهایی از میان ۳۶۷ شهر مشارکت کننده در این طرح گفت: پس از چند مرحله داوری ۱۳۳شهر در نه حوزه موضوعی به مرحله نهایی راه یافتند. اهر در سه حوزه "هنرهای تجسمی"، "هنرهای صناعی و سنتی" و "هنرهای نمایشی" وارد این رقابت شده بود که در حوزه موضوعی هنرهای نمایشی و رسته موضوعی" جشنواره سراسری تئاتر کوتاه" به مرحله نهایی راه یافت.

 

معرفی  دبیر جشنواره تئاتر استان فارس

فراخوان سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس اعلام شد و استاد  کاظم روزی طلب  به عنوان دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس معرفی شد و از  فراخوان و پوستر دهه هنر و سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس رونمایی شد.جشنواره تئاتر استان با فراز و نشیب‌هایی که داشت تلاش شد تا این اتفاق روی دهد و هنرمندان هنرهای نمایشی هم فعالیت‌های خود را انجام دهند و جشنواره سی و یکم به صورت مجازی و اینترنتی اجرا می‌شود. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس کاظم روزی طلب را به عنوان دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر فارس معرفی کرد. مهلت ارسال آثار تا ۱۹ آبان است. اعلام نتایج مقدمانی سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس هفته پایانی آبان و اختتامیه ۴ آذرماه است.

 

انتشار فراخوان سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان

سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استانی در گیلان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی گیلان به منظور رشد و گسترش و ساماندهی هنر تئاتر از تاریخ اول تا چهارم آذر ماه امسال در گیلان برگزار می‌شود. رشد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش، بومی سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری با تکیه بر استعدادهای جوان و استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی از دیگر اهداف برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استانی گیلان است. علاقه مندان به شرکت در این جشنواره در تولید آثار خود موضوعات مرتبط با شعار سال ۹۹ (جهش تولید)، موضوعات مرتبط با بیماری کووید ۱۹ و کاهش آسیب‌های اجتماعی، موضوعات مرتبط با شور و نشاط اجتماعی و تحکیم خانواده، موضوعات مرتبط با فرهنگ و هنر بومی و منطقه‌ای و ایرانی و اسلامی و موضوعات مرتبط با یکصدمین سال شهادت میرزا کوچک جنگلی در اولویت قرار دهند. با توجه به شرایط کشور دریافت تعهد اجراهای عمومی از گروه‌های متقاضی، به منظور انجام این مهم پس از جشنواره در سال امسال با رعایت قوانین و مقررات و نظر ستاد مقابله با کرونا مورد قبول است.آثار متقاضیان شرکت در جشنواره را به صورت اجرای صحنه‌ای (زنده) و فیلم اثر بررسی خواهد شد.آخرین مهلت ثبت نام در این جشنواره پنجم آبان ماه است و جشنواره از  اول آذر تا  چهارم آذر ماه برگزار می‌شود.

 

عدم برگزاری جشنوارۀ استانی البرز

شورای سیاست گذاری دهمین دوره از عدم برگزاری جشنوارۀ استانی البرز به دلیل شرایط کرونایی خبر داد. به دلیل حفظ سلامت شهروندان و هنرمندان استان و همچنین رعایت پرتوکل های بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا، امسال جشنوارۀ استانی البرز برگزار نخواهد شد. گروه‌های نمایش استان در صورت تمایل برای شرکت در جشنوارۀ بین المللی فجر می توانند به صورت مستقیم و از طریق فراخوان این جشنواره در جشنوارۀ فجر شرکت کنند. انجمن نمایش استان در نظر دارد با همکاری ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جشنوارۀ نمایش نامه نویسی و پژوهشی را به عنوان طرح جایگزین جشنوارۀ استانی برگزار کند.

 

برگزاری سوگواره آیینی تعزیه خوانی در بهبهان

سوگواره آیینی تعزیه خوانی با حضور گروه تعزیه خوانی معراج آفتاب بهبهان و گروه عاشورائیان سلاسل شوشتر از دوشنبه 7 الی جمعه 11 مهرماه 99 ساعت 20:30 در صحن مطهر امامزاده حیدر(ع) شهرستان بهبهان برگزار می شود. سوگواره آیینی تعزیه خوانی بهبهان توسط اداره تبلیغات اسلامی بهبهان، روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر بهبهان، اداره اوقاف و امور خیریه و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بهبهان برگزار می‌شود.

 

 حرکت به سمت جریان‌سازی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران

دبیر اجرایی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران با ذکر اینکه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را بایستی به سمت جریان‌سازی هدایت کنیم، گفت: در جشنواره نمایش‌های کوتاه استان خوزستان، منتخبان تقاضای حمایت از سوی جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را می‌کردند تا به این جشنواره نیز راه‌یابند البته این درخواست برای ما اهری‌ها افتخارآمیز بود. وی از راه‌یابی ۲۹ اثر در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، آیینی سنتی و جنبی از ۱۳ استان به سیزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران خبر داد و گفت: ۲ اثر از استان خراسان رضوی، ۳ اثر از استان گیلان، ۳ اثر از استان خوزستان، ۲ اثر از استان تهران، ۲ اثر از استان مرکزی، ۱۱ اثر از استان آذربایجان شرقی و استان‌های آذربایجان غربی، ایلام، اصفهان، کردستان، کرمانشاه، مازندران و گلستان هر کدام با یک اثر در سیزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران حضور دارند.

 

مشارکت مثبت خانواده‌ها در برگزاری جشنواره «نمایشخونه» مازندران

برگزاری جشنواره مجازی کودک«نمایشخونه» مورد استقبال خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان قرار گرفت در زمان برگزاری آن نزدیک به 100اثر از گروه سنی 6الی 15سال به دبیرخانه جشنواره مجازی کودک «نمایشخونه»ارسال شده است و بیشترین آثار رسیده در گروه سنی «7الی 12سال» در بخش‌های مختلف نمایش عروسکی، کوتاه و قصه‌گویی بود. زمان اعلام نتایج جشنواره مجازی کودک و نوجوان «نمایشخونه» را هفته جهانی کودک است. جشنواره با موضوع آزاد برگزار شد تا خلاقیت کودکان و نوجوانان پرورش یابد، محتوای آثار رسیده در قالب مهربانی، همکاری، دوستی، داستان‌هایی از شاهنامه، کووید-19و مسائل بهداشتی برای پیشگیری از آن، دفاع مقدس و همین طور داستان‌های مذهبی بود. بازخوردهایی که از خانواده‌ها در جریان برگزاری جشنواره مجازی دریافت کردیم، نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان پس از شرکت، مشتاق به فکر کردن و یادگیری درباره اینکه نمایش را چطور اجرا کنند، بودند. ارائه آموزش باکیفیت به کودکان و نوجوانان و استفاده مناسب از فضای مجازی از دغدغه‌های برگزارکنندگان جشنواره مجازی نمایشخونه بود. دبیرجشنواره مجازی کودک و نوجوان« نمایشخونه»مطالعه کتاب، فراگیری دروس تحصیلی و تفریح مناسب در منزل را راه‌حلی برای برون رفت از شرایط استرس‌‌آور کنونی مطرح کرد. جشنواره مجازی کودک ونوجوان«نمایشخونه»با همکاری کانون کودک و نوجوان انجمن هنرهای نمایشی مازندران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در بخش‌های مختلف نمایش عروسکی، کوتاه و قصه‌گویی در تابستان سال جاری برگزار شد و برگزیدگان در هفته جهانی کودک تجلیل خوهند شد.

 

پیشنهاد  معافیت مالیاتی در بخش هنر از رییس انجمن هنرهای نمایشی مازندران

یاسرمحمودی برنتی، با اشاره به اینکه وظیفه کانون بازرگانی جذب حمایت مالی از سرمایه‌گذاران و بخش صنعتی استان است، افزود:در حال حاضر با توجه به مشکلات مالی سرمایه‌گذاران کمکی در این بخش جذب نشد. محمودی بیان کرد: شرکت‌های صنعتی برای حمایت از تیم‌های ورزشی معافیت مالیاتی دریافت می‌کنند و همین موضوع سبب افزایش رغبت به حمایت از این بخش می‌شود اما در حوزه هنر هیچ قانون حمایتی وجود ندارد.مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت‌ها علاقه‌مند به حمایت از هنرمندان هستند، گفت:اگر معافیت مالیاتی در بخش هنرمندان وجود داشت مسلما این حمایت‌ها صورت می‌گرفت. همکاری 4نهاد فرهنگی با هدف حمایت از حوزه تئاتر استان برای نخستین‌بار صورت می‌گیرد. پس از امضای تفاهم‌نامه طی فراخوانی گروهای هنری استان برای اجرای نمایش از سوی انجمن هنرهای نمایشی استان دعوت می‌شوند.

 

انتشار مجموعه سه جلدی نمایشنامه‌های «تبریز تیاتر»

مجموعه «تبریز تیاتر» کتابی سه جلدی با ۱۸ عنوان نمایشنامه به ۲ زبان فارسی و ترکی است که با مضمون تبریز و مشاهیر آذربایجان نوشته شده و به همت مؤسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر و انتشارات ریتم منتشر و روانه بازار کتاب شد، این مجموعه برگزیده آثار نخستین جشنواره ملّی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی - جایزه ایوب آقاخانی- است که توسط نویسندگان مختلف عرصه نمایشنامه نویسی کشور با برداشتی آزاد از موضوعات بومی - اجتماعی و وقایع تاریخی تبریز و آذربایجان در گونه های متنوعی نوشته شده و به کوشش سیروس مصطفی از فعالان عرصه هنرهای نمایشی استان گردآوری و به زیور طبع آراسته شده است. با وجود تلاش های فعالان عرصه نمایشنامه نویسی، هنوز هم جای خالی نمایش‌نامه‌های متناسب با فولکلور و فرهنگ بومی منطقه و به ویژه تاریخ و هویّت به شدت احساس می‌شود. مهم ترین ویژگی این مجموعه نمایشنامه‌ها، علاوه بر دارا بودن محتوا و مضمون بومی، تناسب این آثار با فضای بومی به لحاظ اجرایی است. از طرفی پایبندی نویسندگان و گرد آورندگان این نمایشنامه‌ها به اصول زبانی و بیانی تاریخی روایت‌ها و نیز دراماتیک این نمایشنامه‌ها با برداشتی آزاد در تبیین موضوعات بومی-اجتماعی و وقایع تاریخی تبریز، از مهمترین نکاتی است که  در خلق این مجموعه، مورد توجه قرار گرفته است. مجموعه نمایشنامه «تبریز تیاتر۱» شامل ۶ عنوان نمایشنامه‌ (۳ نمایشنامه ترکی و ۳ نمایشنامه فارسی)، مجموعه نمایشنامه «تبریز تیاتر۲» ۶ اثر نمایشی شامل سه عنوان به زبان ترکی آذربایجانی و سه عنوان به زبان فارسی، مجموعه نمایشنامه «تبریز تیاتر۳» شامل ۶ اثر نمایشی شامل: چهار عنوان به زبان ترکی آذربایجانی و دو عنوان به زبان فارسی به همت موسسه فرهنگی هنری نغمه آفرینش هنر و انتشارات ریتم منتشر و روانه بازار کتاب شده‌است.

 

انتشار فراخوان سی دومین جشنواره تئاتر لرستان

با توجه به نام‌گذاری سال با عنوان «رونق تولید» و به منظور ارتقای سطح کیفی آثار مبتنی بر اجرای عمومی سی ودومین جشنواره تئاتر استانی لرستان برگزار می‌شود. دبیرخانه دائمی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با همکاری انجمن هنرهای نمایشی استان، در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت متبوع، با توجه به نام‌گذاری سال با عنوان «رونق تولید» و به منظور ارتقای سطح کیفی آثار مبتنی بر اجرای عمومی و گزینش آثار برجسته، سی ودومین جشنواره تئاتر استانی را برگزار می‌کند.  اهداف جشنواره : رشد و توسعه فعالیتهای اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش به ویژه در زمینه مشکلات مربوط به خانواده،  رشد و توسعه تئاتر با توجه به بومی سازی ظرفیت های فرهنگی،منطقه ای و جغرافیایی، تأکید بر جایگاه کتاب به عنوان مهمترین محور خردورزی و دانایی و نقش آن در ایجاد شهروند آگاه به وسیله زبان نمایش، تأکید و تمرکز بر اجراهای عمومی و گسترش دایره مخاطبان آثار نمایشی،  ساماندهی بیشتر فعالیت های مختلف نمایشی و رصد تولیدات و اجراهای عمومی گروه های ثبت شده تئاتر به همراه هویت بخشی به آنها،  استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های استان است.  کلیه متقاضیان شرکت در جشنواره می بایست نسبت به تکمیل و ارسال تقاضانامه شرکت در جشنواره تا موعد مقرر اقدام نمایند .کارگردانان محترم در هنگام تنظیم و ارائه فرم مذکور دقت لازم را بعمل آورند چراکه این فرم ها ملاک برنامه ریزی و دعوت از گروه های برگزیده خواهد بود.تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی می بایست با مکاتبه رسمی دبیرخانه با اداره کل هنرهای نمایشی صورت پذیرد. بر اساس شیوه نامه برگزاری جشنواره تئاتر استان های کشور در سال 1399 هیأت داوران می توانند حداکثر دو اثر را به عنوان آثار برگزیده استان ها برای معرفی به جشنواره تئاتر فجر انتخاب کنند اما در استان هایی که شمار آثار حاضر در بخش رقابتی کمتر از 6 اثر باشند، تنها یک اثر معرفی خواهند شد و از آنجایی که ملاک اصلی انتخاب و معرفی به جشنواره تئاتر فجر، دارا بودن کیفیت مقبول است در صورت عدم احراز این شرایط توسط گروه های شرکت کننده، هیأت داوران می تواند گزینه ای برای انتخاب نداشته باشد.

 

انتصاب  دبیر جشنواره تئاتر کرمانشاه

سید محمد جواد معراجی از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به عنوان دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر استانی معرفی شد.معراجی متولد 1342 از مشهد می باشد. وی از سال 1364 فعالیت خود را در تئاتر آغاز نموده است و تا کنون نیز ادامه دارد.برگزاری جشنواره های تئاتر شاهد استانی چهار دوره، تشکیل انجمن تئاتر دفاع مقدس استان کرمانشاه ، برگزاری جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس کرمانشاه ، داور بازخوانی و بازبینی جشنواره استانی مرصاد، داوری بازخوانی و بازبینی تئاتر دانشجویی منطقه ۱۱ کشور و... از جمله فعالیت های وی در زمینه تئاتر است.همچنین نویسندگی و  کارگردانی نمایش هایی چون " همه ازهم بدتر"، " جلسه رسمی است"، " تا ملکوت" ، " سیاه بازی" ،" غروبی دیگر"، "شب... شیرین" و... را در کارنامه هنری خود دارد.

 

اعلام آثار راه یافته به جشنواره تئاتر خیابانی «افلاکیان» خراسان جنوبی

پس از بازبینی فیلم 10 اثر توسط داوران، 7 کار به جشنواره راه یافت که از این تعداد بیرجند 2 اثر، بشرویه 2 و  قاین، نهبندان و طبس هر کدام یک اثر داشتند.  جشنواره از 12 تا 15 مهرماه برگزار می شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا در حال بررسی شرایط و نحوه برگزاری جشنواره هستند.در صورت مهیا بودن شرایط ، گروه ها در بشرویه حاضر شده و جشنواره به صورت حضوری در این شهرستان برگزار خواهد شد ، در غیر این صورت ، گروه ها هر کدام در شهرستان خود اجرا کرده و مراسم اختتامیه با حضور سرپرستان گروه در بشرویه برگزار می شود.  نتیجه بررسی ها و نحوه برگزاری جشنواره، متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

تجلیل از دو پیشکسوت تعزیه شهرستان دزفول

در آیین اختتامیه همایش تعزیه «حدیث آب و عطش» با حضور علی فرهمند فرماندار ویژه دزفول، حجت الاسلام و المسلمین همت پور مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان دزفول با همکاری موزه دفاع مقدس و شورای اسلامی شهر دزفول به مناسبت هفته دفاع مقدس از تاریخ ۲ تا ۴ مهرماه 99 اقدام به برگزاری همایش تعزیه «حدیث آب و عطش» در محوطه موزه دفاع مقدس نمودند. در مراسم اختتامیه این همایش تعزیه که با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام شد از دو تن از پیر غلامان شهرستان دزفول حاج غلام علی وزیری و علیرضا حسین زاده که البته هر کدام این حرفه را از پدران خود آموخته بودند و قدمت ۱۰۰ ساله دارند تجلیل به عمل آمد و در ادامه از هنرمند نوجوان امیر عباس فرهمندپور به خاطر شعرخوانی پر شور تقدیر به عمل آمد. ابراهیم نصرالهی شاعر اهل بیت با نقالی خوانی در این ۳ شب محفل همایش تعزیه را پر نور کرد و نمایش های آئینی تعزیه «دغدغه مجنون» به کارگردانی بهمن شیرمردی و تعزیه «خیمه خورشید» به کارگردانی امین قادری از شهرستان اندیمشک و تعزیه «سفیر کوچک» به کارگردانی مریم سعدالله خانی از شهرستان دزفول اجرا شدند.

 

اجرای 10 تئاتر خیابانى در خوزستان

با برنامه‌ریزى صورت‌گرفته از سوی کانون تئاتر خیابانى اداره‌کل هنرهاى نمایشى به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس ۲ گروه نمایشی به مدت ٥ روز، از سوم تا هفتم مهرماه در شهرستان اهواز استان خوزستان به اجرا می‌پردازند. با برنامه‌ریزى صورت‌گرفته از سوی کانون تئاتر خیابانى اداره‌کل هنرهاى نمایشى با هماهنگى انجمن هنرهاى نماشی ایران، دفاتر استانى انجمن‌ها و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى خوزستان به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، اجراهاى تئاتر خیابانى از سوم مهرماه آغاز شد و تا هفتم مهر ادامه پیدا می‌کند. این اجراها هم‌زمان در مناطق سطح شهر اهواز توسط گروه‌هاى تئاتر خیابانى با موضوع دفاع مقدس و احوالات آن دوران، میزبان علاقه‌مندان هستند. نمایش خیابانی «آن روزها» به نویسندگی و کارگردانی علی بنائیان و نمایش خیابانی «یاد یاران» به نویسندگی و کارگردانی سیداحمد موسوى‌راد تا روز دوشنبه 7 مهرماه 99 در سطح شهر اهواز اجرا خواهند داشت.در این رویداد کشوری تعداد ٢٣ گروه نمایشی با ١١٨ اجراى نمایشى در بالغ بر ٨٠ منطقه و محوطه به مدت ٥ روز از سوم تا هفتم مهرماه در سراسر استان‌های ایلام، خوزستان، کردستان و کرمانشاه به اجرا می‌پردازند.

 

ارسال 50  اثر به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر خوزستان

از مجموع 50 اثر رسیده اهواز با 6 اثر، بهبهان با 6 اثر، دزفول با 6 اثر، امیدیه با 4 اثر، باغملک با 4 اثر، اندیمشک با 3 اثر، ایذه با 3 اثر، شوشتر با 3 اثر، بندرامام خمینی(ره) با 3 اثر، رامهرمز با 2 اثر، بندرماهشهر با 2 اثر، سوسنگرد با 2 اثر، مسجدسلیمان با 2 اثر، چمران با 1 اثر، شادگان با 1 اثر، شوش با 1 اثر و کارون با 1 اثر متقاضی حضور در این دوره از جشنواره هستند. دبیر جشنواره با توجه به اینکه مرحله بازخوانی متون نمایشی وجود ندارد افزود: گروه های نمایشی متقاضی حضور در جشنواره حداکثر تا تاریخ 24 آبان ماه 99 فرصت دارند مرحله دوم ثبت نام و فرم های مربوطه را در سایت جشنواره تکمیل و کدرهگیری دریافتی و 4 نسخه فیلم آثار نمایشی خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. در این بازه زمانی تا مرحله ارسال فیلم آثار نمایشی، در ستاد جشنواره فعالیت و تمرینات گروه های متقاضی را رصد و مشکلات احتمالی را برطرف خواهیم کرد تا گروه ها با اطمینان خاطر بتوانند تولیدات با کیفیتی را برای حضور در این دوره از جشنواره عرضه نمایند.سی و دومین جشنواره تئاتر استان خوزستان به دبیری آرش سهرابی از 8 الی 12 آذرماه 99 در استان خوزستان برگزار می‌شود.

 

اعلام آثار راه‌یافته به تئاتر خیابانی کهن دشت البرز

با اعلام نتایج بازبینی چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی کهن دشت البرز، آثار راه‌یافته به این جشنواره معرفی شدند. هیات بازبینی چهارمین جشنواره استانی تئاتر خیابانی کهن دشت، متشکل از امیر رجب پور ، آرزو علی پور و علی نوریان، پس از بررسی و بازبینی کارهای رسیده از میان بیست و یک اثر، شش کار را برای بخش مسابقه و دو نمایش را برای بخش جنبی انتخاب کردند.

 

انتشار فراخوان سی‌ودومین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد

فراخوان سی‌ودومین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد برای برگزاری در آبان ماه سال جاری با حضور گروه‌های نمایشی استان منتشر شد. اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی کشور، انجمن هنرهای نمایشی کهگیلویه و بویراحمد و درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران (ایران تئاتر) با هدف توسعه، تداوم و نفس کشیدن در صحنه های زیبای تئاتر و تبیین اهمیت نقش هنرمندان تئاتر در شرایط دشوار اجتماعی به ویژه معضل جهانی شیوع بیماری کرونا، سی‌ودومین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد را برگزار می‌کند. اولویت‌های موضوعی جشنواره: انتخاب موضوع و مضامین آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل از محورهای مورد تاکید جشنواره خواهند بود: موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۳۹۹ "جهش تولید"، استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت های در جهت رشد و توسعه تئاتر در استان،  ایجاد روحیه نشاط و امیدبخشی در جامعه با توجه به آثار مخرب روانی ناشی از شیوع جهانی بیماری کرونا.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره راه ابریشم

احمد جولایی: در جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای به هنرمندان کلیدواژه بدهیم

احمد جولایی هنرمند و مدرس تئاتر و داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه ابریشم گفت اگر بخواهیم سیاست نشر ادبیات دراماتیک بین‌الملل را داشته باشیم باید کلیدواژه‌ها را پیدا کنیم و به دست کسانی که علاقه‌مند هستند برسانیم تا آثاری را در راستای اهداف جشنواره تولید کنند.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران