در حال بارگذاری ...
با اجرای در مشهدالحسین سوریه

مجموعه‌های فرهنگی حلب از عوامل «الشمس تشرق من حلب» تقدیر کردند

نمایش «الشمس تشرق من حلب» که این شب ها در محل مشهدالحسین شهرحلب روی صحنه می‌رود، با استقبال مردم و گروه های فرهنگی و سیاسی سوریه مواجه شده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، گروه ها و انجمن های هنری و فرهنگی سوریه ، هر شب با حضور در محل اجرای نمایش «الشمس تشرق من حلب» از کورش زارعی کارگردان این نمایش تقدیر به عمل می آورند.
گروه های فرهنگی سوری با ابراز خرسندی از فعالیت های مشترک فرهنگی میان ایران و سوریه، نمایش هایی چون «الشمس تشرق من حلب» را اتفاقی مثبت در این مسیر می دانند.  «الشمس تشرق من حلب» (خورشید از حلب طلوع می کند) با استفاده از بازیگران سوری و به زبان عربی در شهرهای حلب و دمشق روی صحنه می رود.
این نمایش که محصولی از سازمان هنری رسانه ای اوج است به دعوت مردم و هنرمندان سوری هر شب در شهر حلب در حال اجرا است و تا به حال توانسته مخاطبان زیادی را جذب خود کند و مردم حلب را هر شب به مشهدالحسین حلب برساند یعنی همان محلی که راهب مسیحی در سال شصت و یکم با کاروان اسرا ملاقات کرد و سر مبارک اباعبدالله (ع) را به زیارت کرد.
نمایش «الشمس تشرق من حلب» قرار است پس از شهر حلب در زینبیه دمش و فضای باز حرم حضرت زینب(س) نیز روی صحنه برود.
این نمایش به نیت سرداران شهید مقاومت در حلب به صحنه رفت که براساس نوشته ای از مرحوم ابوباسم حیادار بود. بیشتر از شصت بازیگر عرب و سوری در این کار از مدت ها قبل در حال تمرین بودند و حال نیز به همراه تیم فنی تولید و کارگردانی ایرانی کوروش زارعی کار به اجرا رسیده و در واقع محصول مشترک ایران و سوریه است که به زبان عربی اجرا می شود.
بازیگرانی چهره چون مروان غریواتی، سمیرطویل، یاسین عدس، محمدسقا، باسل زین‌الدین و ... نیز در این کار ایفای نقش می کنند.
نمایش الشمق تشرق من حلب براساس ماجرای دیدار و زیارت راهب مسیحی با سرمبارک امام حسین(ع) نوشته شده است. هنگامیکه کاروان اسرای کربلا از کوفه عازم شهر شام شدند، در دیری در شهر حلب اسکان پیدا کردند. راهب مسیحی فرماند‌هان سپاه دشمن را قانع کرد تا سر مبارک سیدالشهدا را در اختیار وی قرار دهند. طی آن شب راهب با سر مبارک امام حسین (ع) راز و نیاز کرد و تغییر و تحولات روحی در او ایجاد شد و براساس منابع بر او الهاماتی وارد شد.
کوروش زارعی درباره اجرای این نمایش در سوریه و دغدغه هایش گفت: بهرحال این نمایش تولید مشترک ایران و سوریه است که بازیگران و عوامل هر دو کشور را دارا است و موضوع هم اتفاقی است که در حلب رخ داده و قصه مشهدالرأسی است که کاروان اسرای امام حسین(ع) از مسیر کوفه به شام توقف کردند و این اتفاق رخ داد بنابراین به خاطر همین موقعیت تصمیم گرفتیم کار را آنجا اجرا ببریم و خوشبختانه جنگ هم که به پایان رسیده و حلب دارای امنیت است بنابراین راحت می توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه تا به حال کار مشترک نمایشی بین ایران و سوریه صورت نگرفته بود، گفت: این تجربه بابی شد که بتوانیم درآینده کار نمایشی و غیر نمایشی مشترک در عرصه فرهنگی و بینافرهنگی را تجربه کنیم. تصورم این است که این نمایش نقطه فصل خوبی برای رسیدن به اشتراک فرهنگی و اعتقادی بین کشورها باشد.  بهرحال ما با هم اشتراکاتی داریم منتها باز کشوری که در آن اتفاق رخ داده جای خودش را دارد و می بایست به نقطه اشتراک با هم می رسیدیم.
زارعی درباره مباحثی که به نمایشنامه اضافه شده نیز توضیح می دهد که تفکر داعش را تبیین کردیم بهرحال وقتی داعش به عراق و سوریه آمد، مثل معاویه در سال 61 هجری عمل کرد و مطرح کرد که حسین بن علی(ع) از دین خارج شده است و این اسلام واقعی نیست. داعش هم همینکار را کرد و نتیجه همین وضع  و اسلام آمریکایی و انگلیسی شد درحالیکه اینها همه مشرک هستند و ضربه به اسلام زدند و تروریستی کار می کنند ما هم سعی کردیم این مباحث را به کار اضافه کنیم و البته در راستای تقریب فعالیت کردیم نه تفرقه بین مسلمانان.
زارعی با تأکید بر اینکه از خیلی هنرمندان سوریه شنیده که نزدیک هفتاد سال است در این کشور تاریخی نمایشی به صحنه نرفته، گفت: به همین دلیل هم هست که مردم خیلی استقبال کردند و تمایل آنها باعث شد ما زود به اجرا برسیم و الان هم با استقبال روبه رو شدیم و تمام تلاشمان را کردیم تا به لحاظ تکنیکی نیز یک نمایش واقعی و خوب دور از شعار زدگی نشاندهیم و مفاهیمی که مدنظرمان بود را منتقل کنیم امیدواریم که خود امام حسین(ع) و حضرت زینب(ع) از ما قبول کنند.
در نهایت تمام تلاشمان این بود که تقریب مذاهب را در نظر بگیریم و نگاهمان به همین بود که بین الادیانی و تقریب مذاهبی کار کنیم تا همه جهان با هم متحد و به مصلح برسند. بهرحال الان در سوریه دین و سیاست از هم جدا هستند و ما هم سعی کردیم همه جوانب را از جمل وضعیت فرهنگی، اعتقادی و سیاسی کشور به لحاظ های مختلف برای تولید و عرضه اثر در نظر بگیریم.
این اثر به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج  تولید شده وعلیرضا کوهفر تهیه‌کننده، سعید ذهنی آهنگساز، سیدمحمدحسین خیرالامور مدیرتولید، سعید جعفری طراح صحنه، محمدرضا آزاد طراح نور، بهزاد جاودانفر طراح حرکت، امیرحسین غفاری طراح گریم، علیرضا خدامرادی طراح پوستر و بروشور و مهدی جمالیان فیلمبردار و عکاس از جمله عوامل نمایش «الشمس تشرق من حلب»‌اند.
«الشمس تشرق من حلب» پیش از این یک بار هم در سال ۱۳۹۷ در شهر حلب اجرا شده بود، امسال نیز به همت سازمان هنری رسانه‌ای اوج با یاد سرداران شهید مقاومت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس در شهرهای حلب و دمشق روی صحنه خواهد رفت.




مطالب مرتبط

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کرد

اداره‌کل هنرهای نمایشی، حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را محکوم کرد و این حرکت تروریستی را بیانگر ورشکستگی و سردرگمی اسرائیل غاصب پس از شکست حقیرانه در غزه دانست.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران