در حال بارگذاری ...
در نشست شورای بازبینی جشنواره تئاتر خیابانی کهن دشت البرز بیان شد:

تئاتر خیابانی یعنی بودها و نبودها

 در نشستی صمیمانه با شورای بازبینی سومین جشنواره تئاتر خیابانی کهن دشت البرز ، ندا قربانیان نویسنده،بازیگر وکارگردان تئاتر و رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان البرز، حامد هادوی  مدرس،پژوهشگر ودانش آموخته کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر و علی نوریان بازیگر،نویسنده وکارگردان تئاتر و دبیر کانون تئاترخیابانی استان البرز در دوره گذشته درمورد مشکلات و مسائل مربوط به جشنواره بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از البرز، ندا قربانیان با بیان این مطلب که تئاتر خیابانی استان البرز دارای قابلیت های قابل توجهی است گفت این قابلیت ها طی چند جشنواره تئاتر خیابانی کهن دشت به سمت تکامل و پیشرفت رفته است. و این جای خوشحالی و امیدواری دارد. تئاتر خیابانی با زبانی ساده و با ارتباطی نزدیک با تماشاچی از بودها و نبودها میگوید. سه دوره جشنواره تیاتر خیابانی کهن دشت بهترین محفل برای گرد همایی هنرمندان تیاتر خیابانی استان و تبادل نظرات و رسیدن به یک سیر تکاملی قابل قبول بوده است. امسال هم برگزاری چهارمین دوره این جشنواره قطعا اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد. 

قربانیان افزود: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا به خاطر نامساعد بودن شرایط سالنهای اجرا در استان البرز تیاتر صحنه ای را به حالت تعطیل دراورده بهترین روش برای زنده نگه داشتن تیاتر جشنواره تیاتر خیابانی و کشاندن تیاتر از سالنها به فضای باز است. امید که با پایان یافتن شیوع ویروس کرونا تیاتر صحنه ای و خیابانی استان بیش از پیش رونق و جان بگیرد.
حامد هادوی نیز ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره ، تئاتر خیابانی  را گونه ای متعهد و روشنگر دانست که عموما به شرح و بیان مسائل و معضلات زندگی روزمره در دوران تکنولوژی و ارتباطات و تاثیر آن بر اوضاع و احوال پیچیده ی زندگی  انسان معاصر می پردازد. وی مهم ترین وظیفه نمایش در خیابان را ایجاد پل ارتباطی بین بازیگران و تماشاگران نام برد که در عین حال ارتباطی بین جامعه و واقعیت های اجتماعی است. به گمان او امروزه شاید مردم سخت به تماشای نمایش های صحنه ای بنشینند اما با ذکاوت و هوشیاری می توان مردم را در خیابان به شناختی نسبی از ارزش ها و فرهنگ های موجود در طبیعت انسانی و نیازهای به روز جامعه نزدیکتر کرده، و از سویی دیگر با تاثیرگزاری از طریق لمس ادراک عاطفی آنان برای درک منطقی شان می گذارد که در بالا بردن سطح فکری،فرهنگی و اجتماعی موثر است.
در ادامه علی نوریان  هنرمند برجسته تئاتر خیابانی کشور و داور دو دوره جشنواره کهن دشت، این رویداد را دارای پتانسیل بالا برای تئاتر خیابانی خواند. این هنرمند برجسته تئاتر خیابانی کشور و داور دو دوره جشنواره کهن دشت، این رویداد را دارای پتانسیل بالا برای تئاتر خیابانی خواند. جشنواره کهن دشت نو پاست اما دارای پتانسیل بالایی برای گرد آوردن دیدگاه های متنوع و متکثر فعالان تئاتر خیابانی استان و چه بسا کشور را دارد. وی آینده جشنواره را با جدیتی که از برگزار کنندگانش سراغ دارد از همین حالا یک جشنواره ملی و با اهمیت دیده و با اشاره به حضور شانه به شانه با فعالان تئاتر خیابانی در کهن دشت برای سالیان متمادی با تولید اثر و حضور در جشنواره های شاخص ملی و بین المللی و کسب عناوین برگزیده متنوع گفت من  پشتکار و تلاش دوستان کهن دشتی ام را به خوبی لمس کرده ام و عقیده راسخ دارم که با کمی حمایت بیشتر و به کار گرفتن مجموعه پتانسیل و امکانات مدیریتی و هنری در شهرستان نظرآباد و در استان البرز شاهد اتفاق های کم نظیری خواهیم بود.
هادوی در ادامه  با طرح چند پرسش ادامه داد
آیا جشنواره تئاتر خیابانی چنین است؟
آیا اصلا لزومی به برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی می باشد؟
آیا برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی نقشی در آگاهی مردم دارد؟
آیا برگزاری نمایش خیابانی می تواند مردم را با تئاتر دوباره آشتی بدهد؟
آیا برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی می تواند در حل معظلات اجتماعی، خانوادگی، فقر، طلاق، اعتیاد و ... کمک کند؟
  هادوی پاسخ این سوال ها را همگی مثبت عنوان نموده و خاطر نشان کرد امروزه تئاتر خیابانی به عنوان موثرترین راه انتشار یک اثر هنری و به دنبال آن یک تفکر انسانی در سطح جهانی است که شاخصه اصلی آن اجرا در میادین، کوچه و بازار و در بین مردم است درست همانند نمایش های ایرا  نی. به عقیده این دانش آموخته کارشناسی ارشد تئاتر ، تئاتر خیابانی می تواند یکی از پرمخاطب ترین گرایش های هنری باشد که متاسفانه همانطور که جایش گویا فقط در جشنواره هاست در  رشته های دانشگاهی ما هم خالیست. تئاتر خیابانی به عنوان تئاتری اصلاح گر است که از دیرباز بیانگر دردها، رنج ها، ناخوشی ها، وضعیت  اجتماعی زمانه خود و در طبقات مختلف جوامع بشری بوده است.  او گفت در دوره قبل این جشنواره متاسفانه طرح های اجرایی، نمایشنامه ها، بازی ها، طراحی ها و کاگردانی ها نسبتا قابل قبول نبود و همانطور که می دانیم  بازیگری عنصر اصلی نمایش خیابانی است که متاسفانه یکی از ضعف های بسیار بزرگ و  اصلی جشنواره به شمار می رفت و در حال حاضر معضل اصلی ما آموزش است،  جشنواره کهن دشت را دارای قابلیت بسیار بالایی می دانم اما در بحث آموزش در طول سال تاکید میکنم و در خلال برگزاری جشنواره که امری بسیار جدی محسوب می شود و به شدت نبود آن و این ضعف دیده می شود، که امیدوار است به همت  مهدی فتحی مسئول انجمن هنرهای نمایشی نظرآباد، علی نوریان دبیر کانون تئاتر خیابانی استان البرز و پیگیری های خانم قربانیان مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان البرز این امر میسر گردد تا در مسیری درست تر قدم برداریم و نمایش خیابانی باید در دل مردم عادی جایگاه واقعی خود را پیدا کند  و معطوف به زمان جشنواره ها نباشد. برنامه ای مدون و فصلی با همکاری نهاد های فرهنگی در میادین، پارک ها، محله ها، کوچه و بازار اجرا گردد و از دل سالن های لابی ادارات  و صرفا مناسبت های مختلف خارج گردد.
 علی نوریان در پایان تئاتر خیابانی ایران را  به لحاظ رسانه بودن و خصایص ترویجی و تبلیغی اش نیازمند چنین جشنواره هایی دانسته و گفت کهن دشت هم اینک بستر نویی است برای تعریفی تازه از اثربخشی و فرهنگ ساز بودن تئاتر خیابانی.




نظرات کاربران