در حال بارگذاری ...
مجید امرایی در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

دراما تراپی در دوران کرونا کارکردهای بسیار موثری دارد

امرایی گفت:هفته دراما تراپی امسال به همت و حمایت اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی مجال برگزاری را پیدا کرد.

مجید امرایی به مناسبت هفته جهانی دراما تراپی در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره برنامه‌های این هفته در ایران گفت:با توجه فراگیری شیوع کرونا در تمام دنیا نمایش درمانی و یا همان حوزه دراما تراپی هم مثل سایر علوم در حال تغییر رویه و یا رسیدن به رویکردهای جدید ارتباطی است.از این منظر اتحادیه جهانی دراماتراپی در هشت ماهه اخیر موضوعی را تحت عنوان دراما تراپی دیجیتالی در دستور کارش قرار داده است.

 دبیر انجمن دراما تراپی در ادامه تصریح کرد:این برنامه در کشورهای مختلف (62 کشور) دنبال می‌شود.این برنامه با استفاده از فضای دیجیتال و همگامی و همراهی با تئوری‌های روان شناختی و تکنیک های اجرایی نمایشی رویکردی جدیدی را تحت عنوان دراما تراپی دیجیتالی را عرضه می کند.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگر سخنانش افزود:در دراما تراپی ارتباط  چهره‌ایی مراجعه کننده با درمانگر یکی از عناصر مهم و اصلی است.با توجه به کرونا این عنصر مهم حذف شده و نکته هم این است که برای ارتباط بیمار و درمانگر و سایر حوزه ها مهارتی و توان بخشی چگونه از فضای مجازی استفاده کرد.در این راه کارهای موثری انجام شده است و تکنیک های نویی مورد توجه است.در همین راستا دو سمینار بین المللی برگزار شده است.از ایران سه نماینده منجمله خود من با موضوع  دراما تراپی و کووید 19 حضور داریم.

این نویسنده در باره این پرسش که در باره این موضوع آیا تحقیقات میدانی انجام داده گفت:قرار است به زودی کتابی در مورد این تحقیقات و بحث هنر درمانی دیجیتالی را روانه بازار نشر کنم .

امرایی در ادامه سخنانش به برنامه های هفته دراما تراپی پرداخت و گفت:بخش عمده ای از برنامه‌ها به صورت دیجیتالی و فضای مجازی عرصه می‌شود.در 5 استان کشور( خوزستان، گیلان،آذربایجان غربی،اصفهان و مازندران) انجمن دراما تراپی ایران نمایندگی دارد و در این استان‌ها برنامه هایی نظیر سخنرانی ترتیب داده شده است.برنامه هایی در قالب وات ساپ و ایستاگرامی به خصوص برنامه‌های ورک شاپی و معرفی کارکردهای دراما تراپی وجود دارد تا بشود برنامه های این هفته را غیر حضوری برگزار کرد .در این هفته در تهران برنامه‌ای شامل دوپنل سخنرانی علمی و 5 پنل سخنرانی تخصصی داشتیم که قرار بود در مجموعه تئاتر شهر برگزار شود و به دلیل کرونا  به تعویق افتاد .امسال ده دراما تراپیست برتر را به صورت مجازی معرفی می کنیم.در این برنامه مدارک علمی به آنها عطا می شود و دو مدال بوعلی سینا ( برترین مدال دراما تراپی در ایران) هم به این دوستان اهدا می شود.در کنارش از حامیان دراما تراپی هم تجلیل می شود .

وی در بخش پایانی گفته هایش متذکر شد: به نظر می رسد دنیای هنر باید به سمتی حرکت کند که توجه اش به رویکردهای جدید در حوزه های گوناگون و به خصوص بخش های اجتماعی و بهداشت و درمان جامعه معطوف کند .فراموش نکنیم که در این چند ماهه اخیر هنرهای گوناگون به یاری مردم در حوزه آموزش آمده اند.در حوزه های دیگر به خصوص هنرهای نمایشی بهره گیری از فضای دیجیتال می تواند اتفاق جدیدی را رقم بزند. اتفاقی که ده سال پیش در ایران در مجموعه تئاتر شهر شروع شد و متاسفانه خیلی ادامه دار نبود.آلان به این باور رسیده ایم که این ده سالی که سپری شد و ما تصیم گرفته بودیم کارهای جدیدی را برای مخاطب ایجاد کنیم باید اقدام می کردیم هنوز دیر نشده است و باید به فکر راهکارها بود.

امرایی در بخش پایانی سخنانش با تاکید به نقش پر رنگ حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی از برگزاری هفته دراما تراپی گفت:هفته دراما تراپی امسال به همت و حمایت اداره کل هنرهای نمایشی،انجمن هنرهای نمایشی و معاونت فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 5 مجال برگزاری را پیدا کرد.باید یک تشکر ویژه و خاص هم از اداره کل هنرهای نمایشی به خاطر حمایت های بی دریغش در این سه ساله اخیر در جهت برگزاری هفته دراما تراپی داشته باشم.

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

.




مطالب مرتبط

پیام دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی

دنیا برای آباد شدن، انسان‌های معمولی کم دارد
پیام دبیرکل انجمن دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی

دنیا برای آباد شدن، انسان‌های معمولی کم دارد

دبیر کل انجمن بین‌المللی دراماتراپی ایران به مناسبت هفته جهانی دراماتراپی نوشت نمایش‌درمانی به ما توصیه می‌کند که انسان‌هایی معمولی باشیم زیرا دنیا انسان‌های معمولی کم دارد.

|

گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم
گفت‌وگو با داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42

مجید امرایی: محتوا و اجرای آثار هنرمندان معلول را دست‌ِکم نگیریم

مجید امرایی، دراماتراپیست و داور بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر42، تاکید کرد آثار هنرمندان معلول در این رویداد، از نظر محتوایی، کارگردانی، بازیگری و دیگر موارد هنری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

|

برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان ...

|

نظرات کاربران