در حال بارگذاری ...
روح‌الله جعفری در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد:

مشغول پژوهش‌ برای تالیف کتاب‌هایی درباره تاریخ تئاتر معاصر ایران هستم

روح‌الله جعفری در گفت‌وگو با ایران تئاتر گفت: شیوع کرونا مانع از به صحنه رفتن «هیولا خوانی» شد.

روح‌الله جعفری در گفت‌وگو با ایران تئاتر در‌باره فعالیت‌های جدیدش گفت: گروه تئاتر گیتی در فروردین و اردیبهشت امسال قرار بود نمایش «هیولاخوانی» نوشته نغمه ثمینی را در سالن حافظ اجرا کند اما شیوع کرونا مانع از به صحنه رفتن هیولاخوانی شد.در ضمن، طبق برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های انجام شده، قرار بود نمایشی از ماتئی ویسنی‌یک را در مهر و آبان در سالن چهارسوی تئاتر شهر اجرا کنیم که در حال حاضر، با توجه به شرایط و تعطیلی سالن‌ها اجرای این نمایش هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این کارگردان در بخش دیگر سخنانش افزود: اعضای گروه تئاتر گیتی در این چندماهه اخیر، مثل سایر اهالی تئاتر دچار خسران معنوی و مادی زیادی شده‌ است.
این پژوهشگر گفت: در کنار این چالش‌ها مدت‌ زیادی است که مشغول پژوهش برای تالیف کتاب‌هایی درباره تاریخ تئاتر معاصر ایران هستم. البته به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی اغلب کتابخانه‌ها و مراکز نگهداری اسناد، در بخش جمع‌آوری فیش‌های تحقیقاتی مورد نظر با چالش زیادی مواجه شدم که روند کار را کند کرده است.
این مدرس ضمن اشاره به تمرکزش در بحث تدریس در فضای مجازی گفت: کلاس‌ها را برای دانشجویان به شیوه آنلاین در حوزه نظری، در رشته نمایش و مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی برگزار می‌کنم.
جعفری درباره تاثیرات اجرای زنده تئاتر به صورت آنلاین تصریح کرد: با توجه به رشد تکنولوژی در این دوره و تاثیراتش بر انواع هنرها و به خصوص تئاتر، استفاده از این امر اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما اجرای زنده تئاتر با حضور تماشاگر، ویژگی‌های خاص خودش را دارد که تئاتر آنلاین جایگزین مناسبی برای آن نیست. او ادامه داد: می‌توان از تکنولوژی برای اجرای یک نمایش بهره برد و در دنیا هم این رویکرد مورد استفاده قرار گرفته است ولی اجرای تئاتر آنلاین به ‌هیچ‌وجه جایگزین اجرای صحنه‌ای از یک نمایش نمی‌تواند بشود. همچنین اگر آمار فروش این کارها را در این چندماهه اخیر رصد کنیم، متوجه استقبال کم مخاطبان می‌شویم. البته باید زمان بیشتری سپری شود تا ارزیابی درست و دقیقی از وضعیت تئاتر آنلاین داشته باشیم.
روح‌الله جعفری نویسنده، مدرس، پژوهشگر و کارگردان تئاتر و موسس گروه گیتی، سال‌ها است که در تئاتر حضور جدی و اثرگذاری دارد و اجراهای موفقی از متن‌های ماتئی ویسنی‌یک را به‌روی صحنه برده است.

 




نظرات کاربران