در حال بارگذاری ...
با حضور نقال نوجوان و جوان مازندرانی

نخستین سوگواره استانی «چرخ دل» برگزار شد

با حضور نقالان و فعالان استان جشنواره سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل در حوزه هنری مازندران پایان پذیرفت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از مازندران، اختتامیه نخستین سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل با برنامه ریزی و اجرای دفتر هنرهای نمایشی این مرکز برگزار شد.
علی عظیمی نقال و تعزیه گردان پر سابقه استان ضمن قدردانی از طراحی و اجرای رویداد ذکر شده توسط حوزه هنری مازندران، تداوم این برنامه را که برای اولین بار در استان صورت گرفت، یک ضرورت قلمداد کرد و گفت: شرایط حاکی از آن است که علاقه زیاد و استعداد بیشماری در استان وجود دارد که مایه پرباری جریان پرده خوانی و نقالی خواهد بود.

وی با ذکر این نکته که حضور مازندرانی ها در جشنواره های نقالی و پرده خوانی سراسر کشور نسبتا کمرنگ است افزود: نیاز است که علاقمندان این عرصه ها بهتر و بیشتر دیده شوند تا انگیزه های لازم برای خودشان و دیگر دنبال کنندگان و خانواده ایجاد شود.

علیرضا پاکبین معاون فرهنگی هنری حوزه هنری مازندران نیز در ابتدای این اختتامیه با اشاره به ارزش هنر اصیل و سنتی پرده خوانی و نقالی، ابراز امیدواری کرد که این جریان که برای اولین بار در استان رقم خورده در حوزه هنری با برنامه ریزی سالانه ادامه یابد و زمینه ای را برای پرورش نسل های جوان و متعهد هنر استان و کشور فراهم سازد.

سرنا اسدی، ستایش نجف پور، مهنا قربانی، سید فرنیا واحد، هلیا محمدی و وانیا واحدی به عنوان برگزیدگان نخستین سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل به اجرای برنامه با موضوع عاشورایی از جمله نقل حضرت ابوالفضل العباس، حضرت علی اصغر و علی اکبر، آزادگی حُر، روز عاشورا و ...پرداختند.

مهدی معصومی گرجی رییس حوزه هنری مازندران در حاشیه این رویداد با ذکر این مطلب که هنر نقالی و پرده خوانی از هنرهای سنتی و آیینی ارزشمند و جذاب کشور ما است که ریشه در اعتقادات و فرهنگ ایرانی اسلامی دارد گفت: متاسفانه در استان به شکل جدی به آنها پرداخته نشده و نیاز به حمایت و حفظ جایگاه و گسترش آن است.

وی همچنین کشف، جذب و پرورش استعداد بویژه در قشر نوجوانان و جوانان، آموزش و همچنین کادر سازی و هنرمند پروری برای آیندگان و در نهایت تولید آثار فاخر را هدف نخستین سوگواره چرخ دل برشمرد و مخاطب شناسی را مسئله مهمی در جریان این هنرها دانست.

در پایان از برگزیدگان این رویداد فرهنگی هنری با اهدای جوایزی قدردانی شده و یاسر محمودی برنتی دبیر این سوگواره و مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران در سخنرانی کوتاهی گفت: اجرای های برگزیده نقالی و پرده خوانی هفته آینده به شکل مطلوب در فضای استودیویی ضبط شده و در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

 نخستین سوگواره نقالی و پرده خوانی چرخ دل با برنامه ریزی حوزه هنری مازندران و همکاری و کتابخانه آزادگان ساری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران و با هدایت و حضور سید حمزه کاظمی سنگدهی در بخش متون نقالی و پرده خوانی و علی عظیمی در بخش اجرا با حضور نقال نوجوان و جوان برگزار شد.




مطالب مرتبط

برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»
برای ۵ شب در محوطه مرکز تئاتر کانون برپا می‌شود

اجرای ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی»

هنرمندان در ویژه‌برنامه ماه مبارک رمضان با عنوان «پرده‌های علوی» در محوطه باز مرکز تئاتر کانون پرورش فکری به نقالی، پرده‌خوانی، مناجات‌خوانی و تعزیه می‌پردازند.

|

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

«رجزواره حماسی» واکنش اهالی فرهنگ و هنر به جنایت‌های صهیونیست‌ها

رجزواره حماسه ایرانی؛ پاسداشت عملیات تاریخی «وعده صادق» بود که روز گذشته ۲۶ فروردین ماه با حضور شاعران، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی چون کوروش زارعی، محمدرضا باقری، ناصر فیض، هادی مقدم‌دوست، خیرالله تقیانی پور و محمود حبیبی کسبی در حوزه هنری برگزار شد.

|

گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم
گفت‌وگو با نقال و پرده‌خوان مذهبی

محمدرضا معجونی: مواظب باشیم به بزرگان دین دروغ نبندیم

محمدرضا معجونی، با اشاره به این‌که هنرمند پرده‌خوان و نقال باید در مدار حقیقت پیش برود، تاکید کرد نباید به راست و دروغ آن‌چه از گذشته به ما رسیده است بی‌تفاوت باشیم و صرفا برای اجرای یک برنامه از هر روایت و حرف نادرستی استفاده کنیم.

|

نظرات کاربران