در حال بارگذاری ...
ویروس نتوانست خصوصی‌سازی در تئاتر را متوقف کند

تاسیس 5 تماشاخانه‌ خصوصی در دوران کرونا

در دوران فراگیری ویروس کرونا ۵ تماشاخانه خصوصی جدید وارد ناوگان تالارهای نمایشی خصوصی تهران شدند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین، خبر شیوع ویروس کووید 19 در پایان سال میلادی 2019 تحیر جهانیان را رقم زد و پس از آن دنیا با تحولات عظیمی روبرو شد که پیش از آن تجربه نشده بود. شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در ایران از آخرین ماه سال گذشته منجر به تعطیلی بسیاری از کسب و کارها به صورت موقتی شد که باید توقف فعالیت‌های فرهنگی هنری را از جمله آن‌ها نام برد با این تفاوت که پس از مدتی، دیگر فعالیت‌ها، کسب و کارها و مشاغل دیگر با وجود گسترش روزافزون این بیماری از سرگرفته شد اما با اینکه مدت کوتاهی فعالان عرصه فرهنگ و هنر اجازه ادامه کار داشتند اما دوباره فعالیت آن‌ها در پی دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا متوقف شد.
در پی همه‌گیری ویروس کرونا مشاغلی با ضرر و زیان‌های مالی روبرو شدند از این رو چاره‌ای جز تعطیلی دائمی پیش رو نداشتند. بر این اساس سالن‌های خصوصی تئاتر که با هزینه شخصی دایر بودند از این امر مستثنا نشدند. عمارت نوفل لوشاتو و مرکز تئاتر توانش که مکانی برای اجرای آثار کودک و نوجوان بود را از این دست می‌توان قلمداد کرد هرچند که مابقی سالن‌های نمایش خصوصی تاکنون با چنگ و دندانِ صاحبان‌شان تاکنون حفظ شدند و متاسفانه در پی ادامه این شرایط و نبود تمهیدات لازم، آینده روشنی برایشان نمی‌توان متصور بود.
آنچه که در این میان حائز اهمیت است بازگشایی 5 تماشاخانه‌هایی است که به تازگی و پس از شیوع ویروس کرونا به چرخه تماشاخانه‌های خصوصی اضافه شده‌اند که در این گزارش بر آن شدیم تا مروری بر این تالارهای نمایشی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید:

سالن نمایش حیایی
موسسه هنرگسترحیایی دهم تیرماه سال 1393 توسط امین حیایی و روزبه معینی در مرکز خرید پویا واقع در منطقه میرداماد تاسیس شد. هدف اولیه از پایه‌گذاری آن استعدادیابی در زمینه فعالیت‌‌های هنری بود و این موسسه پانزدهم فروردین ماه سال 1397 با برگزاری کلاس‌های بازیگری به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و پس از مدتی از اواخر سال 1398 سالن نمایش بلک باکسی به منظور حمایت از آثار هنرجویان و برگزاری جشنواره این موسسه در طبقه سوم مرکز خرید پویا دایر شد و آثاری از هنرجویان در آن به نمایش آمد و تاجایی که گروه‌های حرفه‌ای تئاتر متقاضی اجرا در این تماشاخانه شدند. از تابستان امسال این تالار نمایشی در اختیار اجرای نمایش‌هایی از کارگردان‌های شناخته شده تئاتر قرار گرفت و برای نخستین بار هامون سیدی نمایشی را در این تالار نمایشی به صحنه آورد و سپس کارگردان‌هایی چون محمد میرعلی اکبری، محمدرضا مالکی و ... نمایش‌هایی را در این تماشاخانه اجرا کردند که خوشبختانه مورد استقبال هنرجویان و مخاطبان تئاتر قرار گرفت. این سالن نمایش با مدیریت پریسا محمدی از فعالان عرصه تئاتر و با بهره‌گیری از امکانات و تجهیزات استاندارد دارای 51 نفر ظرفیت تماشاگر است.  

تماشاخانه اهورا
تیر ماه سال جاری فراخوانی مبنی بر میزبانی یک تماشاخانه تازه تاسیس از گروه‌های حرفه‌ای، دانشجویی و نیمه حرفه‌ای با کمترین هزینه جهت اجرا و نمایشنامه‌خوانی منتشر شد. مدیریت این تالار نمایشی که "اهورا" نام دارد را نادر نادرپور کارگردان و بازیگر تئاتر برعهده دارد. او در گفت‌وگویی با هنرآنلاین عنوان کرد: "پیشتر فضای این مجموعه اداری بود. سال گذشته مذاکراتی با من درخصوص کاربری این فضا انجام شد و علاقمند بودم تا آن را تبدیل به تماشاخانه کنم و بر این اساس قرارداد بلندمدت شراکتی منعقد شد و 4 طبقه این فضا با هزینه شخصی من تبدیل به تماشاخانه شد چراکه دوست داشتم تا فضای جدیدی به ناوگان تئاتر کشور به منظور اجراهای حرفه‌ای و دانشجویی اضافه کنم اما نسبت به ویروس کرونا و اتفاقات پس از شیوع آن آگاهی نداشتم." با این حال این تالار نمایشی از 19 شهریور ماه با نمایش "دوستان" به کارگردانی نادرپور افتتاح شد. تماشاخانه اهورا دارای سالنی با ۸ متر عرض، ۱۱ متر عمق و ۶ متر ارتفاع است و ظرفیت آن ۱۱۲ صندلی است. همچنین این تالار نمایشی که واقع در میدان هفت تیر است، دارای ۲۴ خط نوری تفکیک شده و سیستم صدای حرفه‌ای‌ست.

تماشاخانه ایران مال
24 شهریور ماه سال جاری تماشاخانه ایران مال با دو بلک باکس تخصصی در مجموعه فرهنگی اجتماعی ایران مال گشایش یافت هرچند تاکنون به دلیل شرایط حاکم بر فعالیت‌های فرهنگی هنری و تعطیلی آن، نمایشی در این مجموعه به صحنه نیامده است اما براساس صحبت‌های اکبر تشکری‌نیا معاون فرهنگی مجموعه فرهنگی اجتماعی ایران مال در روز افتتاحیه، قرار است تا یک بخش فعالیت‌ها، متعلق به تئاتر تجربی باشد و به گفته او برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجراها در طول سال انجام شده است. مجموع ظرفیت دو سالن نمایش این مجموعه ۴۰۰ نفر است. در این میان توجه به گشایش تالارهای نمایشی در مجموعه‌های اجتماعی اتفاق قابل توجهی است.

تئاتر آبان
این مجموعه نیز از تماشاخانه‌هایی است که به تازگی وارد ناوگان تالارهای نمایشی شده است. قرار بر این بود تا تماشاخان آبان با نمایش "کدو قلقله زن" به کارگردانی سینا نورایی از یازدهم مهر ماه فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کند که متاسفانه آغاز به کار این تالار نمایشی تازه تاسیس با تعطیلی تئاتر به دلیل گسترش ویروس کرونا مواجه شد. این تالار نمایشی نیز در خیابان شهید عضدی جنوبی واقع است.

عمارت جدید نوفل لوشاتو
عمارت نوفل لوشاتو که با دو سالن نمایش با ظرفیت‌های 94 و 140 نفر و با استاندارد قابل‌قبولی به‌لحاظ فنی همچون تجهیزات نوری و آگوستیک‌، از پاییز 1398 فعالیت خود را آغاز کرده بود، مردادماه امسال به دلیل تعطیلات پیاپی به دلیل شیوع ویروس کرونا چاره‌ای جز تعطیلی دائمی نداشت و این مجموعه برای همیشه تعطیل شد. اما داوود نامور مدیریت این مجموعه چندی است که اقدام به بازگشایی تالار نمایشی دیگری با همین نام در خیابان نوفل لوشاتو کرده که تاکنون کافه آن افتتاح شده و سالن نمایش این مجموعه در دست تجهیز و بازسازی قرار دارد که براساس گفته نامور اطلاعات آن به زودی اعلام خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «رکوئیم برای یک راهبه»

محسن علیمحمدی: اجرای ژنرال برای‌مان آرزو شده است
گفت‌وگو با کارگردان و بازیگر «رکوئیم برای یک راهبه»

محسن علیمحمدی: اجرای ژنرال برای‌مان آرزو شده است

محسن علیمحمدی که نمایش «رکوئیم برای یک راهبه» را این روزها در تماشاخانه اهورا روی صحنه دارد، می‌گوید آرزو به‌دل مانده است تا پیش از آغاز اجرای عمومی کارش، با آسودگی خیال در سالن، تماشاگر اجرای ژنرال آن اثر باشد.  

|

نظرات کاربران