در حال بارگذاری ...
تجلیل از کارگردان مشهور یونانی

اهدای جایزه یوری لیوبیموف به تئودور ترزوپولوس

جایزه جهانی تئاتر یوری لیوبیموف در سال ۲۰۲۰ به یکی از مشهورترین کارگردانان تئاتر و اپرای جهان، تئودور ترزوپولوس از یونان اهدا خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر جایزه تئاتر جهانی یوری لیوبیموف به یاد و خاطره ،کارگردان مشهور تئاتر روسیه نام گرفته که در سال 1915 به دنیا آمد و در 2014 چشم از جهان فروبست. لیوبیموف چهره‌شناخته شده‌ای در محافل هنری سرتاسر جهان بود. نمایش‌های او منحصربفرد و خلاقانه بودند، نخستین نمایش‌های او در دوران اتحاد جماهیر شوروی روی صحنه می‌رفت.او در دوران اتحاد جماهیر شوروی تابعیت روسی خود را از دست داد اما به دلیل رویکرد منحصر بفردش در زمینه اپرا و نمایش‌های صحنه‌ای به اروپا مدام دعوت می‌شد، باوجودی که او  یک روسی بی‌وطن و مهاجر  بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یوری لیوبیوف دوباره به زادگاهش برگشت و گذرنامه روسی دریافت کرد.

به یاد او هر ساله جایزه جهانی تئاتر یوری لیوبیموف به چهره‌ای مشهور و معتبر در عرصه تئاتر اهدا می‌شود و امسال کارگردان یونانی تئودور ترزوپولوس این جایزه را دریافت می‌کند.

در گذشته این جایزه در ماه تولد یوری لیوبیموف اواخر ماه سپتامبر به برنده اهدا می‌شد.امسال به دلیل پاندمی ویروس کرونا مراسمی برای اهدای این جایزه به صورت حضوری برگزار نمی‌شود. و قرار است مراسم سال آینده برگزار شود.

تئودور ترزوپولوس، نمایشنامه‌نویس، استاد دانشگاه،کارگردان و موسس تیه‌تر المپیک است. او شخصیتی مشهور در عرصه تئاتر در جهان است که جوایز فراوانی در کشورش و اقصی نقاط جهان به دلیل  اجرای آثار آموزشی و  هنری دریافت کرده است.

او ترادژی‌های یونان و آثاری از سوفوکل، آیسخولوس و اوریپید یا از نویسندگان معاصر  مشهور یونان و جهان، نمایش‌هایی را در کشورهای مختلف به روی صحنه برده است.سال 1985 تئودور گروه اتیس تیه‌تر را راه اندازی کرد و همراه گروهش  بیش از 2100 نمایش طی 25 ساله در دنیا اجرا کرد.

 از سال 2013 هرساله ورکشاپی تابستانه با نام «بازگشت دیونیسوس- روش تئودور ترزوپولوس» برای بازیگران و کارگردانان جوان برگزار می‌کند . براساس متد او و گروهش کتاب‌های به زبان‌های انگلیسی، یونانی،آلمانی، ترکی،روسی،چینی،ایتالیایی،لهستانی،کره‌ای و عربی منتشر شده است.متد او را با استانیسلاوسکی مقایسه می‌کنند.

کتاب «بازگشت دیونیسوس» سال 2015 به چاپ رسید و به زبان‌های متنوعی ترجمه شد.قرار است مراسم اهدای جایزه سال آینده در یونان برگزار شود.

                                         

 




نظرات کاربران