در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با حسین مسافر آستانه مطرح شد

یک هشدار جدی درباره وضعیت معیشتی هنرمندان

حسین مسافر آستانه با انتقاد از تعطیلی ادامه‌دار تئاتر و سینما گفت: این توقع از ستاد مقابله با کرونا و دولت وجود دارد که به زودی در این زمینه تصمیمی جدی بگیرند؛ چراکه ارتزاق هنرمندان تئاتر در خطر جدی است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا حسین مسافر آستانه مدیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر ادامه داد: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود به عنوان نماینده جامعه هنری، هر چه زودتر راه حلی برای این وضعیت بیندیشند و با توجه به حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در ستاد مقابله با کرونا، این توقع هست که وضعیت هنرمندان در هر شاخه‌ای مورد توجه جدی قرار بگیرد.

این مدیر هنری، تعطیلی مستمر تئاتر و سینما را لطمه‌ای یک جانبه به فعالان این حوزه‌ها دانست و ابراز تاسف کرد: در قبال این تعطیلی هیچ راه حلی برای جبران ضرر و زیان ناشی از بیکاری هنرمندان ارایه نمی‌شود.

او با اشاره به شرایط اقتصادی دشواری که این روزها بر جامعه ما حاکم شده است، ادامه داد: در این وضعیت دشوار اقتصادی که گرانی همه کالاها خارج از تصور است، حتی با کار کردن و درآمد داشتن هم نمی‌توان بخش از نیازها را تامین کرد چه برسد به اینکه کسی در این وضعیت بیکار هم باشد.

مسافر آستانه اضافه کرد: اگر دولت می‌توانست صاحبخانه‌ها را مجاب کند که مبلغ کرایه خانه‌های خود را بالا نبرند یا می‌توانست قیمت اجناس گوناگون را که این گونه بی‌رویه گران شده است، کنترل کند، می‌شد اندک امیدی داشت ولی وقتی هر صاحبخانه‌ای هر اندازه که دلخواهش باشد، کرایه خانه می‌گیرد و هیچ ضابطه‌ای برای افزایش دیگر قیمت‌ها وجود ندارد، چگونه می‌توان انتظار داشت جامعه تئاتری ما که اغلب مستاجر هستند، بتوانند با این بیکاری، مخارج زندگی خود را تامین کنند

این کارگردان تئاتر  با بیان اینکه دوران کرونا همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: وقتی همه شقوق زندگی با در نظر گرفتن اصول دوره کرونا ادامه دارد، تئاتر هم به عنوان بخشی از زندگی باید با در نظر گرفتن همین شرایط، تداوم داشته باشد.

او یادآوری کرد: همان چند ماه محدودی که فعالیت تئاتر و سینما از سر گرفته شد، جزو معدود مشاغلی بودند که تمام پرتکل‌های بهداشتی در آنها رعایت می‌شد و خیلی بعید است با تعطیلی فعالیت‌های هنری، بتوان تاثیری بر آمار مبتلایان به  کرونا گذاشت.

مسافرآستانه با تاکید بر اینکه کنترل ویروس کرونا به رعایت همه پروتکل‌ها وابسته است، خاطرنشان کرد: برای کنترل کرونا باید همه بخش‌های زندگی مورد توجه قرار بگیرد و گرنه با تعطیلی یکی دو صنف خاص که اتفاقی نمی‌افتد، جز اینکه آن اصناف متحمل زیان‌های مالی شدید می‌شوند.

او در پایان با ابراز تاسف از وضعیت معیشتی هنرمندان تئاتر افزود: صرف‌نظر از اینکه تعطیل فعالیت‌های فرهنگی چه آسیب‌های روانی برای جامعه در پی دارد، ارتزاق جامعه تئاتری وابسته به همین کار کردن است چراکه بخش بزرگی از این جامعه شغل دیگری ندارد و چون در قبال این تعطیلی‌ها هیچ حمایتی هم از آنان نمی‌شود، این قشر در معرض آسیب جدی است.




مطالب مرتبط

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست
گفت‌وگو با حسین مسافرآستانه

«رستاخیز عشق» محدود به زمان و مکان خاصی نیست

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» می‌گوید این نمایش با توجه به محتوا و ساختار، محدود به زمان و مکان خاصی نیست و باید در نظر داشته باشیم که ضرورت دارد زمان و هزینه بیشتری برای پرداختن به وجوه متفاوت تمدنی خودمان صرف کنیم.

|

حسین مسافرآستانه مطرح کرد

جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان مسیر محتوایی و عملکرد موفقی داشته است
حسین مسافرآستانه مطرح کرد

جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان مسیر محتوایی و عملکرد موفقی داشته است

حسین مسافرآستانه عضو هیئت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره توانسته در مسیری که به لحاظ محتوایی برای خود انتخاب کرده عملکرد موفقی داشته باشد.

|

نظرات کاربران