در حال بارگذاری ...
گام به گام با حیات دشوار هنرهای نمایشی در بحران کرونا ( 1)

تعطیلی مکرر سالن های تئاتر؛تخصصی که ستاد مقابله با کرونا نادیده‌اش گرفت
وقایع نگاری تلاش کارشناسان برای عبور از وضعیت موجود به مطلوب

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی زاده:در پی تکرار تعطیلی هفته به هفته سالن‌های تئاتر براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و تشدید مشکلات معیشتی و حرفه ای اهالی تئاتر ، موج تازه مخالفت با روند تداوم تعطیلی سالن‌های تئاتر به واکنش مدیران این حوزه منجر شد.

هنرمندان و مدیران این عرصه از برآیند مسیر طی شده در ماه‌های شیوع کرونا به این نتیجه رسیده‌اند که تصمیمات اتخاذ شده توسط ستاد ملی مقابله با کرونا از نبود شناخت کافی این ستاد از ضرورت های تولید و عرضه اثر، ابواب جمعی هنرمندانی که معیشت شان بصورت مستقیم به بازبودن سالن های تئاتر گره خورده خبرمی دهد.
همچنین گله اصلی دست اندرکاران عرصه نمایش از اینجا ناشی می شود که  ستاد ملی مقابله با کرونا علاوه براینکه شناخت کافی از این حوزه تخصصی ندارند متاسفانه از نظر کارشناسان و روند واکنش های رسمی مدیریت تئاتر در مواجهه با شیوع کرونا نیز بهره نمی برند .
این درحالی است که صنوف ، معاونت هنری و بویژه اداره‌کل هنرهای نمایشی به عنوان ذی نقشان و متولیان اصلی واکنش های سریع و کارآمدی در قالب کارگروه های تخصصی و اقدامات اجرایی از خود نشان دادند. 

 

اقدام رسمی ؛ فروردین پرشتاب
بخش مدیرت اجرایی تئاتر کشور یعنی اداره کل هنرهای نمایشی با تغییر مدیریت مواجه شده بود و مدیرکل جدید که در روزهای پایانی سال مشخص شده بود درشانزدهم فرودین سال 99 پس از برگزاری مراسم تودیع و معارفه رسمی کارخود را آغاز کرد .
قادر آشنا اما براساس تجربه گذشته و تسلط اش بر ساختار اجرایی این بخش ضمن پرداخت بخشی از مطالبات معوقه گروه‌های نمایشی و پیگیری پرداخت باقی‌مانده تعهدات در راستای سیاست‌های دولت برای حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده در وضعیت پیش‌آمده تحت شیوع ویروس کرونا با فاصله اندکی در تاریخ سی ام فروردین اتابک نادری را به عنوان مسئول بررسی شرایط و ضرر و زیان‌های گروه‌ها و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت کرونایی انتخاب کرد. همچنین با توجه به اهمیت فضای مجازی برای ایجاد فرصت های حیات هنری و معیشتی هنرمندان،  در ششم فروردین ماه محسن امیری را به عنوان مسئول بررسی ظرفیت های فضای مجازی  انتخاب کرد .
آشنا درگام نخست با انتخاب درست نادری هنرمند نام آشنایی که بواسطه تجربه سال ها مدیریت هماهنگی امور تئاتر استان ها بر ظرایف و گوشه های تئاتر در سراسر کشور مسلط است و همچنین توان و روحیه بالای اجرایی در حوزه های مختلف مدیریتی ،  سبب شد در فاصله زمانی محدودی  کارشناسی تعیین وضعیت مسایل و مشکلات اهالی تئاتر برای اجرای طرح های حمایتی  آغاز شد .
 در حالی که برای این موضوع اطلاعات مدونی وجود نداشت و گستره کار کارشناسی به وسعت استان ها و شهرهای سراسر کشور بود کار رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی به سامان رسید و تصمیمات و پیشنهادات مدیریتی متناسب با آن طی شش اطلاعیه در رسانه ها  اعلام شد .
اطلاعیه هایی که علاوه برچگونگی انجام کارها ، اطلاعات ارزنده ای را در اختیار می گذاشت . اطلاعاتی که اگر در یک نگاه اجمالی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر می آمد به یقین برتصمیمات بعدی آن ها ازجمله تعطیلی سالن های تئاتر در موج سوم شیوع کرونا اثرگذار بود .

 

ارزیابی وضعیت موجود

مبتنی بر همین بررسی نخستین گزارش اداره کل هنرهای نمایشی در قالب اطلاعیه شماره یک  با یازده بند در رابطه با رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا در نهم اردیبشت سال جاری منتشر شد .
در این اطلاعیه اعلام شد بخشی از حمایت‌های غیرمستقیم مانند ایجاد تسهیلات برای بیمه تامین اجتماعی هنرمندان توسط صندوق اعتباری هنر در حال پیگیری است و بعد ها هنرمندان تئاتر از آن بهره بردند.
 همچنین مشخص شد با هدف حمایت از موسسات و گروه‌های نمایشی که اماکنی را از دستگاه‌های اجرایی اجاره کرده‌اند، هیئت محترم وزیران در جلسه ۳/۲/۹۹ مصوب کرده است که «کلیه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های سراسر کشور مجازند نسبت به امهال یا بخشودگی کامل اجاره‌بهای اماکن واگذار شده به بخش خصوصی در طول دوره تعطیلی مربوط به جلوگیری از انتشار ویروس کرونا یا افزایش دوره بهره‌برداری حسب شرایط و چهارچوب واگذاری اقدام کنند.»
این مصوبه به‌ویژه برای انجمن‌ها و موسسات در استان‌ها و گروه‌های کمدی شبانه که غالبا فعالیت آن‌ها در اماکن استیجاری از دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌ها متمرکز است ایجاد ظرفیت کرد.
دراین متن اعلام شد ستاد مذکور در اداره‌کل هنرهای نمایشی هم‌اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات تمامی اجراهای نمایشی اسفندماه ۹۸ در تهران و دیگر استان‌ها است و تاکید شد اطلاعات تمامی نمایش‌های اسفندماه ۹۸ شهر تهران که پروانه اجرای آن‌ها از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی صادر شده در این اداره‌کل موجود است و به جهت حفظ سلامتی هنرمندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیازی به مراجعات حضوری نیست و اطلاعات نمایش‌هایی که برای فروردین و اردیبهشت ۹۹ پروانه داشته‌اند یا مقرر بوده است بازبینی شوند در شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی وجود دارد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
تصریح شد در استان‌ها نیز اطلاعات مربوط به اجراهای اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ توسط ادارات‌‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با همکاری انجمن هنرهای نمایشی آن‌ها جمع‌آوری و توسط کارشناس معین استان در درگاه‌های استانی سایت ایران‌تئاتر بارگذاری خواهد شد. لذا در این خصوص هم نیازی به مکاتبه با این اداره‌کل یا مراجعه حضوری هنرمندان به ادارات‌کل استان‌ها نیست و در صورت لزوم تبادل اطلاعات از طریق ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی قابل انجام خواهد بود.
در مورد سالن های خصوصی نیز گفته شد اطلاعات تماشاخانه‌های فعال در حال تجمیع و تطبیق با سوابق موجود در این اداره‌کل است. منظور از تماشاخانه‌های فعال، اماکنی هستند که در طول سال بیش از ۵ اثر نمایشی در آن‌ها اجرای عمومی شده باشد. تاکید شد برای انجام این بند از نظرات نمایندگان تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی و تخصصی بهره‌گیری خواهد شد.
مقرر شد پس از تجمیع اطلاعات مذکور و نیز ابلاغ مبلغ حمایتی از سوی دولت، میزان حمایت‌ها و شیوه انجام آن اعلام شود.
همچنین بصورت شفاف عنوان شد اولویت رسیدگی ستاد در مرحله اول، اجراهای اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ و وضعیت تماشاخانه‌ها خواهد بود. با توجه به وضعیت اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، تدابیر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیدگی به دیگر مسائل نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در این ارزیابی حتی از حواشی پدیدآمده در رسانه ها غفلت نشد به نحوی که در گزارش آمده است : با توجه به این ‌که در روزهای اخیر در مورد شرایط بازگشایی سینماها مطالبی منتشر شده است به آگاهی می‌رساند در این مورد قیاس تئاتر با سینما، قیاس موجهی نیست. حضور گروه‌های نمایشی شامل بازیگران و همکاران پشت‌ صحنه، مسئولین فنی و اداری تماشاخانه‌ها و تماشاگران در قیاس با اکران فیلم در سینماها شرایط و دستورالعمل‌های بسیار متفاوتی را می‌طلبد.
این اداره کل با اعتماد کامل به نگاه کارشناسانه در ستاد مقابله با بیماری کرونا  تاکید شد هرگونه تصمیم برای بازگشایی تماشاخانه‌ها با در نظر گرفتن این تفاوت‌ها و البته وضعیت اعلامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی خواهد بود. اصلی که تا امروز برآن پایبند است.
در بند پایانی این گزارش با اشاره به اینکه معضل جهانی کرونا بر وجوه مختلف زندگی انسان معاصر سایه افکنده و خیل عظیمی از افراد و مشاغل را دچار بحران کرده است  بر این که بی‌شک گذر از این شرایط با همدلی و همراهی میسر می شود تاکید شد ! همدلی ای که با توجه به تصمیمات غیر کارشناسانه سوی ستاد مدیریت بیماری کرونا یکطرفه ماند.

 

احصای فهرست 274 اثر آسیب دیده در بیش از ۱۰۶ تالار نمایشی

اداره‌کل هنرهای نمایشی دومین گزارش خود را در رابطه با رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا را 22 اردیبهشت ماه منتشر کرد.
درآغاز این اطلاعیه تاکید شد پس از بررسی و جمع‌آوری اطلاعات نمایش‌ها در فاز اول مربوط به شهر تهران با استناد به پروانه‌های صادر شده از سوی شورای ارزشیابی و نظارت این اداره‌کل، فهرست ۱۸۶ اثر در بیش از ۱۰۶ تالار نمایشی،58 اثر متقاضی فروردین و اردیبهشت و همچنین ۳۰ برنامه سرگرمی‌های نمایشی احصا شده است.
همچنین گزار ش شد مجموعا آثار ۵۸ گروه نمایشی برای فروردین و اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ متقاضی اجرا یا در آستانه دریافت پروانه اجرا بوده است .
برای رعایت اصل شفاف سازی اطلاعات مذکور در قالب فایل pdf در دسترس عموم قرار گرفت تا نواقص احتمالی در یک راستی آزمایی میدانی برطرف شود و به جامعه هنری فرصتی پنج روزه برای رفع نواقص داده شد.
همچنین در پایان این اطلاعیه تاکید شد تا ساعت ۱۱ امروز، دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹ که این اطلاعیه تدوین شد به غیر از استان‌های اصفهان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، ایلام، تهران، آذربایجان غربی، خوزستان و فارس دیگر استان‌ها اطلاعات مربوط به اجراهای تعطیل شده اسفندماه یا برنامه‌های فروردین‌ماه را در پورتال‌های استانی ایران‌تئاتر بارگزاری نکرده‌اند و این فرصت تا آخر این هفته برای تکمیل اطلاعات مهیاست.
مسیر بررسی ها با ایجاد پل های ارتباطی و مسیر های تعاملی با سرعت قابل قبولی پیش رفت .


 تمرکز بر عواقب تعطیلی تئاتر استان‌ها
سومین گزارش در قالب اطلاعیه  در رابطه با رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا این بار با تمرکز بر تئاتر استان‌ها منتشر شد.
در این اطلاعیه یاد آور شد به غیر از استان‌های لرستان، جنوب کرمان، مرکزی، مناطق آزاد اروند و قشم مجموعا ۲۹ استان کشور اطلاعات مربوط به گروه‌ها و نمایش‌های تعطیل‌شده را در سایت ایران‌تئاتر بارگذاری کرده‌اند.
همچنین تصریح شد از مجموع ۴۶۶ اثر نمایشی  در ۲۹ استان کشور، طبق بررسی‌های اولیه ۱۷۳ اثر نمایشی در حال اجرا و ۲۵۵ اثر در حال تولید یا در نوبت اجرا بوده‌اند که در این ایام از فعالیت بازمانده‌اند .هنرمندان کانون سرگرمی‌های نمایشی، مجموعا ۲۲۹ نفر بودند که از فعالیت دائمی خود بازمانده‌اند.هنرمندان و نمایشگران خیابانی طبق اعلام دفتر مربوطه (به‌غیر از استان قم)، مجموعا ۸۹۰ نفر بودند که از فعالیت فصلی خود بازمانده‌اند.
همچنین تصریح شد طبق اطلاعات اعلامی از ۷ استان آذربایجان غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، فارس، قم و مازندران ۲۰ تماشاخانه خصوصی با ظرفیت ۲۴۲۸ صندلی در این ایام تعطیل شده‌اند. از دیگر استان‌ها متاسفانه آماری ارائه نشده است.
در این بخش نیز جدول اطلاعات اعلامی در دسترس عموم قرار گرفت و با توجه به اطلاعات کامل ارائه‌شده در پیوست این اطلاعیه، تاکید شد: چنان‌چه گروه‌های نمایشی مغایرتی در اطلاعات منتشرشده مشاهده می‌کنند می توانند تا تاریخ سه‌شنبه ۲۰ خرداد با مراجعه به کارشناسان تئاتر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خود نسبت به اصلاح و تکمیل آن اقدام کنند.
تا اینجای کار اداره کل هنرهای نمایشی تلاش کرد در فرآنیدی جامع ریز اطلاعات وضعیت موجود تئاتر در سراسر کشور را رصد کند تا بواسطه آن نحوه حمایت ها صورت اجرایی درستی پیدا کند .

 

تعیین تکلیف وضعیت جشنواره های مهم سال
اطلاعیه بعدی اداره کل به وضعیت برگزاری دو جشنواره مهم سال اختصاص یافت و در 19 خرداد ماه منتشر و طی آن اعلام شد با استناد به دلایل و شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت با نهادهای مربوطه از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، برنامه‌ای جهت حمایت از برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و خیابانی مریوان به شکل سال‌های گذشته ندارد.
این اطلاعیه خبر از توجه متولی تئاتر کشور به رخدادهای فراگیر تئاتر می دهد . رخدادهایی که دغدغه دیگر هنرمندان را تشکیل می دهد . دست اندرکاران این حرفه هنری  هر سال در دو شهر همدان و مریوان پیگیر دو رویداد پراهمیت تئاتری بودند  که اداره کل با انتشار اطلاعیه شماره چهار خود اعلام کرد :  با توجه به شرایط مرتبط با شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت با ستاد ملی مبارزه با کرونا، مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای موثر دو استان، جشنواره‌های کودک و نوجوان همدان و تئاتر خیابانی مریوان امسال به نحوی که در دوره‌های پیشین برگزار می‌شد امکان برگزاری ندارد.
همچنین مهم‌ترین دلایل قابل طرح که در مورد هر دو رویداد صدق می کند را چنین بیان کرد :1 - فصل برگزاری این دو رویداد در پاییز سال جاری براساس پیش‌بینی‌های ستاد ملی کرونا محتمل بر شیوع مجدد این بیماری است از این رو با توجه به اهمیت سلامت هنرمندان و مخاطبان به‌خصوص در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و مشورت با نهادهای استانی امکان برگزاری دو جشنواره به شیوه پیشین وجود ندارد.2- توجه به سوابق برگزاری این دو رویداد نشانگر آن است که معمولاً بیش از ۸۰ درصد گروه‌ها از شهرهایی به جز شهر میزبان هستند و اسکان گروه‌های منتخب طبق شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای اقامت در هتل‌ها و مراکز اقامتی با توجه به محدودیت‌های موجود در این دو شهر امکان‌پذیر نخواهد بود.3- گذشته از مشکلات ناشی از سفر گروه‌های منتخب سایر استان‌ها برای حضور در این دو رویداد، با توجه به وضعیت موجود حضور گروه‌های منتخب بین‌المللی نیز امکان‌پذیر نیست.4- با توجه به شرایط پیش‌گفته افت شدید کیفیت دو رویداد در صورت برگزاری به شیوه پیشین قابل پیش‌بینی است.
اما کار این دست فعالیت ها به همین جا ختم نشد و بلافاصله رویدادهای «فصل امید » و «خیابان تئاتر ایران »و بعد تر «نخل سرخ» ،  را به عنوان رویدادهای جدید و جایگزین معرفی کردتا حتی المقدرو جامعه تئاتری از تکاپوی تولید محتوی و حرکت بازنماند.  

 

الزامات و پیشنهادات ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی

پس از برگزاری جلسه مشترک با ستاد ملی مبارزه با کرونا و موافقت این ستاد مبنی بر امکان ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی از ابتدای تیرماه سال جاری اطلاعیه شماره ۵ اداره‌کل هنرهای نمایشی در قالب مجموعه‌ای از الزامات و پیشنهادات جهت ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی  در 26 خرداد ماه جاری منتشر شد.
اداره‌کل هنرهای نمایشی با در نظر گرفتن دستورالعمل‌‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اشاره به برخی از مهم‌ترین دستورالعمل‌های بهداشتی در این خصوص، به عنوان یک سند بالادستی، مجموعه‌ای از الزامات و پیشنهادات را در قالب اطلاعیه ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی اعلام کرد.
 این اطلاعیه با هدف شمول این موارد به تناسب درباره انواع اجراها مانند اجرا در تماشاخانه‌های مسقف، نمایش‌های خیابانی، اجرا در مکان‌های نامتعارف (فضاهای باز و مسقف)، تمرین اجرا و برگزاری جلسات نمایشنامه‌خوانی در قالب 4 بند الزامات  و ضمیمه پیشنهادات  نوشته شد.
در بخش الزامات مربوط به تماشاگران، استفاده از ماسک در تمام مدت حضور در مکان اجرا،همراه داشتن نسخه الکترونیکی بلیت در تلفن همراه ،ضرورت نشستن در جایگاه تعیین‌شده (ردیف و صندلی) مطابق با نسخه الکترونیکی بلیت ذکر شد .
در بخش الزامات مربوط به مکان اجرا: تب‌سنجی از تمامی مراجعه‌کنندگان به مکان اجرا،حذف گیشه فیزیکی و انجام فرآیند فروش بلیت به صورت غیرحضوری،ضدعفونی روزانه تمامی فضاهای عمومی در مکان اجرا،پاکسازی و ضدعفونی سرویس‌های بهداشتی در زمان حضور گروه نمایش و تماشاگران، هر نیم‌ساعت،استفاده تمامی کارکنان از ماسک،در دسترس بودن مواد ضدعفونی در تمامی بخش‌های مکان اجرا (پشت صحنه، فضاهای عمومی، فضاهای اداری، سرویس‌های بهداشتی و...)،نشان‌گذاری صندلی‌های قابل استفاده براساس ظرفیت ۵۰ درصدی با همکاری سایت‌های فروش بلیت،برنامه‌ریزی و مدیریت ورود و خروج تماشاگران به منظور جلوگیری از ایجاد ازدحام در تمامی بخش‌های مکان اجرا،تمهید تهویه مناسب  در طول  زمان اجرا،الزمان‌بندی مناسب برای انجام وظایف تخصصی نیروهای فنی به منظور پیشگیری از تجمع در مکان‌های محدود همچون اتاق‌های فرمان و اتاق‌های گریم، رعایت فاصله زمانی حداقل ۶۰ دقیقه بین خروج کامل عوامل نمایش اول و ورود عوامل نمایش بعدی در مکان‌های اجرا مانند تماشاخانه‌هایی که میزبان بیش از یک نمایش در هر روز هستند.،رعایت فاصله زمانی حداقل ۶۰ دقیقه بین خروج کامل تماشاگران نوبت اول و استقرار تماشاگران نوبت دوم در مکان‌های اجرا مانند تماشاخانه‌هایی که در آن نمایشی بیش از یک نوبت اجرا خواهد شد.،ضدعفونی جایگاه تماشاگران، صحنه و پشت صحنه پس از هر نوبت اجرا،رعایت شیوه‌نامه‌های اعلامی وزارت بهداشت در بوفه‌ها و کافه‌ها،ایجاد شرایط مناسب در اتاق‌های گریم برای تهویه هوا،استفاده نکردن از ابزار پیرایش و چهره‌پردازی به صورت مشترک ،حضور نیافتن تماشاگران در پشت صحنه پس از پایان نمایش با هدف تخلیه هرچه سریع‌ترمکان اجرا تاکید شد .

همچنین الزاماتی  مربوط به گروه اجرایی به انی شرح تعیین شد:برنامه‌ریزی مناسب برای حضور و انجام وظایف و مسئولیت‌های اعضای گروه نمایش در مکان اجرا با هدف رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توقف کمتر در فضاهای بسته،رعایت موارد بهداشتی در خصوص پذیرایی گروه نمایش و استفاده از ظروف یکبار مصرف،ضدعفونی کردن دکور، وسایل صحنه و لباس‌های نمایش پس از هر اجرا،حذف مواردی همچون سخنرانی، تقدیم اجرا و... پس ازپایان نمایش با هدف خروج هرچه سریع‌تر تماشاگران،حضور نیافتن مهمانان و دوستان اعضای گروه پس از پایان نمایش در پشت صحنه با هدف تخلیه هرچه سریع‌تر مکان اجرا،استفاده نکردن از ابزار پیرایش و چهره‌پردازی به صورت مشترک

در این اطلاعیه حتی از الزامات  مربوط به سایت‌های فروش بلیت غفلت نشد و برای آن نیز در سه بند موارد زیر تاکید شد :درج الزامات و  توصیه‌های مربوط به تماشاگران در نسخه الکترونیکی بلیت ، هماهنگی با مکان اجرا و گروه اجرایی برای جانمایی تماشاگران براساس ظرفیت ۵۰ درصد صندلی‌ها ،تسهیل در بازگرداندن بهای بلیط تماشاگرانی که به دلایل بهداشتی از حضور در تماشاخانه منع می‌شوند.

در بخش پیشنهادات خارج از موارد الزام آور این اطلاعیه نیز به نتایج دیگری که نتیجه بررسی های کارشناسانه بود اشارات پیشبینانه درستی شد. از جمله اینکه تجربه مواجهه با ویروس کرونا در چند ماه گذشته در جهان، تجربه‌ای از مواجهه با ساحاتی از ناشناختگی بوده است. ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی نیز از همین مواجهه متأثر است. از این رو بدیهی است که واکنش نسبت به این امر از سوی همه عوامل مؤثر در خلق و عرضه آثار نمایشی واکنشی محتاطانه باشد. جلب اعتماد تماشاگران درباره رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های ادامه فعالیت‌های نمایشی محسوب می‌شود. حتی در این بخش تاکید شد خدشه‌دارشدن این اعتماد اثرات ناخوشایندی برای همه موثرین هنر تئاتر به  همراه خواهد داشت. تعامل مدیران و کارکنان مکان‌های اجرا و گروه‌های نمایشی برای رعایت اصول بهداشتی با هدف ارتقاء اعتماد تماشاگران از مهم‌ترین نکات در ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی است.
با هدف تعداد اجرای بیشتر در یک بازه زمانی و تردد افراد کمتر به‌ویژه در پشت صحنه‌ها، اجرای بیش از یک نوبت  نمایش توسط گروه در هر روز پیشنهاد می‌شود.
استفاده از ظرفیت اجراهای آنلاین در برخی  از نوبت‌های اجرا با هدف گسترش  مخاطبان پیشنهاد می‌شود.
پیشنهاد می‌شود در انتخاب و خلق آثار جدید، تناسب ظرفیت‌های مکان اجرا با هدف رعایت بیشتر قاعده فاصله‌گذاری اجتماعی مدنظر قرار گیرد.
پیشنهاد می‌شود در فرایند تمرین و آماده‌سازی آثار در صورت امکان به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا در مکان‌های تمرین که معمولاً فضاهای محدودتری نسبت به مکان‌های اجرا دارند، با تقسیم‌بندی صحنه‌ها، در هر جلسه افراد کمتری حضور داشته باشند.
در استفاده از مواد ضدعفونی به حساسیت‌زا نبودن این مواد توجه شود.
در حالی که تمامی این موارد از سوی هنرمندان و سالن دارها و بیلت فروشی ها و مخاطبین و مدیران به تمام و کمال اجرا شد اما همچنان ستاد مقابله و مدیریت بحران کرونا بی اعتنا به ظرایف این حوزه آسان ترین مسیر یعنی تعطیلی مکرر سالن های تئاتر را در پیش گرفت و نخ های به زحمت ریسیده را پنبه کرد .
در این میان مدیرت تئاتر شهر نیز به عنوان مهمترین سالن نمایشی کشور و زیرمجموعه اداره کل شیوه نامه اجرایی و بهداشتی بازگشایی مجموعه تئاتر شهر را به عنوان سند معیار اجرایی  پروتکل های بهداشت در فضای تخصصی هنرخای نمایشی را منتشر کرد. جزئیات این پروتکل اجرایی و نحوه عمل به آن در این سالن ودیگر سالن های تئاتر خود نشان از میزان دقت اهالی تئاتر از مدیر تا هنرمند و مخاطب به سلامت جامعه دارد. تعهدی که متاسفانه از سوی تصمیم سازان ستاد مقابله با بیماری کرونا نادیده گرفته شد .

 

حمایت اداره ‌کل برای جبران ظرفیت خالی‌مانده تماشاخانه‌ها

ششمین اطلاعیه رسمی اداره کل هنرهای نمایشی که در روز اول شهریور ماه سال جاری منتشر شد ،پ راهکار اجرایی برای تامین دغدغه معیشتی اهالی تئاتر ارائه می کند وبرنامه حمایتی اداره‌کل هنرهای نمایشی برای ظرفیت خالی‌مانده تماشاخانه‌ها براساس شیوه‌نامه‌های بازگشایی مربوط به شیوع ویروس کرونا را در بر می گیرد.
پس از موافقت ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر امکان ازسرگیری فعالیت‌های نمایشی، یکی  از الزامات بازگشایی استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت صندلی‌ها تعیین شد. با توجه به اینکه این قید یکی از مهم‌ترین چالش‌های گروه‌های نمایشی و مدیران تماشاخانه‌ها برای ازسرگیری فعالیت‌ها بود، براین اساس  اداره‌کل هنرهای نمایشی از زمان اعلام شیوه‌نامه‌های بازگشایی به دنبال راهکاری برای جبران این موضوع برآمد. پس از برگزاری جلسات متعدد، با حمایت‌وهمراهی معاون امور هنری و تصویب و ابلاغ بودجه‌ای مستقل، امکان رسیدن به برنامه‌ای برای رفع خلاء موجود مبنی بر عدم استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های نمایشی فراهم آمد.
در این اطلاعیه تاکید شد اداره‌کل هنرهای نمایشی برای نمایش های اجرا شده در تهران بر مبنای قیمت بلیت ۳۰۰۰۰ تومان و براساس تعداد بلیت فروخته‌شده برای هر نمایش بین ۵۰ تا ۷۰ درصدِ عددِ به دست آمده، از اثر حمایت می‌کند.
همچنین بلافاصله تاکید شد : برنامه حمایتی اداره‌کل هنرهای نمایشی در این خصوص مستقل از دیگر حمایت‌های این اداره‌کل است.
همچنین تصریح شد  از آن جایی که فرآیند بلیت‌فروشی براساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعلام‌شده در شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا صرفاً از طریق سایت‌های فروش انجام می‌گیرد، گزارش سایت‌های فروش مبنای تصمیم این اداره‌کل خواهد بود. هماهنگی مربوط به این مساله از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی با سایت‌های فروش بلیت در تهران انجام خواهد گرفت.

در این اطلاعیه در مورد حمایت از اجراهای به صحنه رفته  در دیگر شهرها ذکر شد با توجه به تصمیم معاونت امور هنری مبنی بر انعقاد تفاهم‌نامه‌های حمایت از فعالیت‌های نمایشی در سال ۹۹، به این تفاهم‌نامه‌ها مبلغ یک میلیارد تومان صرفا برای این امر اضافه خواهد شد.
این رقم در اختیار انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها قرار خواهد گرفت تا با نظارت ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با توجه به فعالیت‌های انجام‌شده و با در نظر گرفتن میانگین قیمت ۲۰۰۰۰ تومان (در شهرهای کوچک‌تر این میانگین با توجه به سابقه قیمت بلیت در یک سال اخیر می‌تواند کمتر-حداقل ۸۰۰۰ تومان- باشد) از گروه‌های نمایشی حمایت ‌شود.

در پایان لازم به ذکر است در شرایط فعلی و با توجه به اعتبارات تعیین‌شده، زمان این حمایت در مرحله اول تا آذرماه در نظر گرفته شده است که در صورت تعیین اعتبار برای ماه‌های پس از آذر در این خصوص اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

تعهد و تخصصی که توسط ستاد ملی مقابله با کرونا نادیده گرفته شد

مرور مسیر طی شده جدا از دیگر فعالیت های رخ داده در اداره کل ، صنف و هنرمندان و تنها در حوزه اهمیت امر کارشناسی در حوزه های تخصصی همچون هنرهای نمایشی روشن می سازد جمیع دست اندرکاران این هنر فرهنگ ساز با تعهدی مثال زدنی و از خودگذشتگی وافر و همراهی قابل توجه تلاش کرده اند علاوه بر حفظ سلامت انسان ها با تلاش مضاعف در این وضعیت اقتصادی و تحریم های خارجی باری بر بارهای برزمین مانده بیت المال و دولت اضافه نکنند و علاوه برآن به تجدید روحیه امید در جامعه کمک کنند اما ستاد ملی مقابله با کرونا تنها به واسطه وجود ضمانت اجرایی دستورالعمل ها و امکان نظارت بالا در این حرفه به راحتی تصمیم به تعطیلی ناگهانی سالن های تئاتر می گیرد.
تکرار بی برنامه و هفته  به هفته تعطیلی سالن ها در حالی رخ می دهد که  مراکز تجاری غیر ضروری مثل پاساژها و مراکز فروش البسه و اجناس لوکس ، بازارهای مکاره ، رستوران ها ، کافه ها و ... بدون وجود نظارت همچنان مملو از جمعیت است.
همه این تصمیم ها در حالی گرفته می شود که سالن های تئاتر و سینما با حفظ پروتکل های بهداشتی در فهرست مکان های پرخطر شیوع کرونا در اولویت تعطیلی  قرار نمی گیرد.
حالا با وجود اینکه نخ هایی که مدیریت تئاتربا تلاش کارشناسانه ریسیده به یک اشاره دوباره پنبه شده و  نفس معیشت هزاران هنرمند فعال دراین زمینه به شماره افتاده، ضروری است ستاد مقابله با کرونا با توجه به وجود تعهد موجود در این حوزه در تصمیمات خود تجدید نظر کند. باشد که این اعتماد بازسازی شده به هزاران رنج و شکسته شده به یک  تلنگر باردیگر سربرآورد و رونق به سالن های تئاتر بازگردد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران