در حال بارگذاری ...
رئیس انجمن تماشاخانه های خصوصی در گفت وگو با ایران تاتر مطرح کرد

طرح اجرای نمایش تا ساعت 18 از اساس مشکل دارد
دود اعلام این خبر مستقیم به چشم سالن دارها می رود

طرح اجرای نمایش تا ساعت ۱۸ از اساس مشکل دارد و نادرست است ...دود اعلام این خبر مستقیم به چشم ما سالن دارها می رود زیرا اغلب مالکان سالن های استجاری تصور می کنند که فعالیت و اجرای نمایش دوباره شروع شده و توقع دریافت اجاره بهای شان را دارند.

شاهین چگینی رئیس انجمن تماشاخانه های خصوصی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره بخش نامه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر محدودیت اجرای نمایش از ساعت 18 به بعد متذکر شد: به نظرم این طرح از اساس مشکل دارد و نادرست است . ستاد  ملی مبارزه با کرونا از هفته قبل محدودیت های جدیدی را برای خیلی از مشاغل اعلام کرد و نام سینما و تئاتر در کنار رستوران ها و مراکز تفریحی هم برای حضور در این طرح اعلام شد . این ابلاغیه را تفسیر به بازگشایی سالن های نمایشی و سینمایی کردند و تصور کردند که تئاتر می تواند تا قبل از ساعت 18 اجرا داشته باشد و این مسئله را بدون بررسی ابعاد و چالش هایش اعلام کردند و به این مسئله توجه نکردند که این بازگشایی چقدر می تواند منطقی و به نفع تئاتر باشد ؟

این مدیر در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر درک درست از اجرای تئاتر در زمان مرسوم و متداولش گفت : در نظر داشته باشید با محدودیت زمانی ساعت شش بعد از ظهر یک سالن برای تعطیل شدنش باید اجرایش ساعت پنج و نیم خاتمه پیدا کند تا مخاطب سالن را ترک کند و بنابراین باید زمان اجرای نمایش حول و حوش ساعت دو و نیم و یا سه بعد از ظهر تعیین می شود. مخاطبی که بخواهد در چنین ساعتی به سالن بیایید باید یک ساعت قبل از منزل و یا محل کار خارج شود. کدام کارمند و یا مغازه دار وهر شغل دیگری می تواند کارش را نیمه کار رها کند و برای دیدن تئاتردر چنین ساعتی بیاید. حتی خانم های خانه دار هم نمی توانند در چنین ساعتی از منزل بیرون بروند زیرا باید غذا برای خانواده شان درست کنند و نکته دیگر این است که تئاتر یک تفریح و خوراک فرهنگی است و دکتر رفتن نیست که هر کسی بتواند خودش را با آن تطبیق دهد. مردم برای لذت بردن در اوقات فراغت عصر گاهی شان که معمولا از 7 شب به بعد است به دیدن تئاتر می روند.

چگینی با اشاره به ضرورت نگاه کارشناسی برای مدیریت تئاتر تصریح کرد: اجرای این طرح به نظرم یک فرار روبه جلو است برای اینکه اعلام شود که تئاتر می تواند فعالیت داشته باشد .در حالی که این طرح فقط در حد حرف قابل ارزیابی است . دود اعلام این خبر مستقیم به چشم ما سالن دارها می رود زیرا اغلب مالکان سالن های استجاری تصور می کنند که فعالیت و اجرای نمایش دوباره شروع شده و توقع دریافت اجاره بهای شان را دارند. تا زمانی که سالن ها تعطیل بود می توانستیم برای به تعویق انداختن پرداخت اجرا با آنها مذاکره داشته باشیم . اما اعلام این خبر عملا چنین امکانی را از ما گرفت .

چگینی در بخش دیگر سخنانش در باره موضع گیری انجمن صنفی تماشاخانه های خصوصی در باره این ابلاغیه تاکید کرد: خیلی از دوستان به ما می گویند که به عنوان یک صنف چرا نمی روید به صورت مستقیم با ستاد ملی کرونا مذاکره  کنید؟ من در جواب گفتم مذاکره مستقیم وظیفه ما نیست والبته اگر دولت و وزارت ارشاد اعلام کند که ما می توانیم این کار را انجام بدهیم با کمال میل این کار را انجام می دهیم تا احقاق حق کنیم.

این مدیر تماشاخانه در باره دیدگاهایش در باره تعطیلی و بازگشایی مقطعی سالن های نمایشی در این هشت ماهه اخیر گفت : مهم ترین عواقب چنین وضعیتی به وجود آوردن حس بلاتکلیفی در هنرمند، سالن دار و مخاطب است . وقتی که من ندانم که هفته بعد آیا سالنم دایر است نمی توانم با گروهی برای اجرا مذاکره کنم و گروه هم نمی تواند با صرف هزینه عواملش را دور هم جمع کند. مردم هم دچار سردرگمی می شوند که چه زمانی می توانند به دیدن تئاتر بروند.

 




نظرات کاربران