همه گیری ویروس کرونا و نابودی نمایش سنتی «نو» در ژاپن
بقای هنرمندان تئاتر با کمک های مستقیم دولتی امکان پذیر است
شیوع ویروس کرونا سالنهای تئاتر سنتی در نقاط مختلف کشور ژاپن را به تعطیلی کشانده است.
به گزارش ایران تئاتر تعطیلی فراگیز تئاتر در حالی رخ داده است که سایر فرمهای هنری سنتی در ژاپن از پیش از همهگیری ویروس کرونا با کمک حامیان بخش خصوصی یا یارانه های دولتی به بقا ادامه می دادند اما بخشی از درآمدشان از اجرای برنامه بود.
با توجه به اینکه تعداد مخاطبان و برنامه های نمایشی سنتی حتی قبل از همه گیر شدن در حال کاهش بوده ، برخی در صنعت تئاتر سنتی «نو»( Nō ) از این ترس دارند که ویروس مرگبار ماشه آخر را بر کالبد این تئاتر سنتی بچکاند.
کنوسکو ناکاموری هنرمند 33 ساله نمایشهای سنتی «نو» است که سالن تئاتر خانوادگی خود را در کاماکوترا،کاناگاوا اداره میکند، او درباره شرایط حاضر میگوید:«بسیاری از هنرمندان اجراهای خود را تعطیل کردند. چند نمایش در این دوران پاندمی ویروس کرونا میتوانیم اجرا کنیم؟ چطور بتوانیم امرار معاش کنیم؟ این مشکل اساسی است.»
از جهتی هنرمندان نمایش سنتی نو همانند دیگر هنرمندان فرمهای هنری که درآمدشان از اجراست ،با مشکل اقتصادی در این دوران روبه رو شده اند.
با وجودی که دولت ژاپن به هنرمندان هنرهای نمایشی کمک مالی کرده اما بازیگران نمایش های سنتی «نو» کمتر شامل حال این کمک های مالی شدهاند.
ناکاموری میگوید که فاصلهگذاری اجتماعی به معنی اجرای نمایش با نصف ظرفیت سالن است.بنابراین با کمک مالی هم اگر اجراهای صحنهای داشته باشیم باز مشکل زیان مالی جدی است .
او عقیده دارد که هرچه بیشتر روی صحنه اجرا داشته باشی، بیشتر زیان مالی میبینی.ناکاموری در ادامه چنین نظری را بیان میکند:« ما به یارانه هایی نیاز داریم که وقتی قادر به برگزاری نمایش نیستیم ، خسارت ما را جبران کند. بقای تئاتر در ژاپن با کمک های مستقیم دولتی امکان پذیر است.»
قدمت نمایش سنتی نو در ژاپن به قرن هشتم میلادی میرسد.این نمایش سنتی که در فهرست یونسکو نیز قرار دارد آمیزهای از موسیقی و بازیگرانی است که نقاب بر چهره دارند. بازیگران نقابهای چوبی به صورت میزنند و کیمونو میپوشند.
نمایشهای نو معمولا بازیگران مرد دارند.دیالوگها را با صدای بم بیان میکنند که فهمش برای تماشاگر امروزی سخت است.
حتی پیش از همهگیر ویروس کرونا نیز این نوع تئاتر مخاطب کمی در میان نسل جوان داشت. از دیگر فرمهای تئاتر سنتی ژاپن، به کابوکی میتوان اشاره کرد که حامیان قویتری دارد. کمپانی فیلمسازی شوچیکو یکی از حامیان این نوع تئاتر سنتی است.
هنرمندان تئاتر سنتی نو معمولا با آموزش این نوع تئاتر به تازهکارها درآمدزایی میکنند.اما این بخش از درآمدزایی نیز به دلیل شرایط فعلی تقریبا از بین رفته است.
از فصل پاییز ناکاموری و پدرش یک کمپین راه اندازی کردند و کمکهای مردمی جمع اوری میکنند تا بتوانند چراغ سالن تئاتر خود را روشن نگه دارند.آنها در نظر دارند که نمایشهایی را آنلاین اجرا کنند و نرخ بلیت ها را هم بالا ببرند.