در حال بارگذاری ...
محمود تیموری در گفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد:

«سقراط کوچولو» را در تالار هنر روی صحنه می‌برم

تیموری گفت:«سقراط کوچولو» درباره زندگی یک کودک روستایی است که بر اثر حادثه‌ای مجبور به ترک روستا و حضور درشهر می‌شود.

تیموری در گفت و گو با ایران تئاتر در باره فعالیت‌های جدید تئاتریش گفت:قرار است نمایش سقراط کوچولو را برای اجرا در سالن هنر آماده کنم.کار یک اثر کودک و نوجوان است.

وی در باره مضمون و داستان اثرش متذکر شد:«سقراط کوچولو» درباره زندگی یک کودک روستایی است.روزیی گرگی به گوسفندان اهالی روستا حمله می کند و تعدادی از گوسفندان از بین می‌روند.پدر کودک بر اثر این حادثه دچار مشکل می شود و کودک برای گذران زندگی خانواده مجبور می‌شود برای کار کردن به شهر بیاید.کودک در زندگی در شهر تجربیاتی مهم بدست می‌آورد.

این کارگردان در ادامه تاکید کرد:همیشه اجراهایی که روی صحنه می‌برم حاوی مفاهیم مناسب و به درد بخور برای کودکان و نوجوان است. مفاهیمی نظیر اعتماد به نفس داشتن که برای مخاطب بزرگسال هم جذابیت دارد و مهم است.نکته مهم در نمایش کودک وجود یک لایه ظاهر خوش و آب رنگ و شاد است و در کنارش به ارائه مفاهیم مختلف هم پرداخته می‌شود.

این نویسنده در باره پیام ارائه شد در «سقراط کوچولو» خاطر نشان کرد:در این کار اتفاقی برای کودک نمایش که اسمش سهراب است رخ می‌دهد،اهالی روستا به او،به خاطر دانش و اطلاعات زیادش سقراط می گویند و این ویژگی گره‌گشای درام است.این کودک از تعریف و تمجید زیادی که از او می‌شود به خودش غره می شود و تصور می‌کند که می تواند از پس هر مشکلی بربیاید.موقعی که سهراب به شهر می‌رود متوجه می‌شود شرایط طور دیگری است و با آدم هایی از جنس دیگری مواجه می‌شود.در مدت زمان کمی درمی‌یابد که برای موفقیت در زندگی فقط داشتن هوش کفایت نمی‌کند،و ابزارهای مهمی نظیر خانواده در زندگی اهمیت فراوانی دارد.

تیموری در ادامه سخنانش افزود: شیوه اجرایی نمایش ترکیبی از بازیگر و عروسک است.عروسک‌ها دستکشی هستند و توسط بازیگران هدایت می‌شوند.معتقدم برای ارتباط کودکان با تئاتر می‌توان اجراهارا ضبط کرد و در فضاهای مناسب به صورت آنلاین و برخط پخش کرد.

محمد تیموری کارشناس روان شناس بالینی از دهه هفتاد در تئاتر و به خصوص تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کند.بلبل آباد، من و در لجباز، سه قلوها، نون و پنیر و گنج ده از جمله کارهای مهم کارنامه کاری او محسوب می‌شوند.

 




نظرات کاربران