در حال بارگذاری ...
امیر حسین کنزق در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

نمایشنامه«تنها»را بر پایه کمدی موقعیت نوشته‌ام

کنزق گفت:به نظرم در این دوران سخت کرونایی مردم بیشتر احتیاج به دیدن نمایش‌های کمدی دارند تا آثار تلخ و عبوس.

کنزق در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت‌های جدید تئاتریش گفت:نمایشنامه‌ای با عنوان موقت «تنها» نوشته‌ام که به محض عادی شدن شرایط و مجوز فعالیت‌های سالن‌های تئاتر برای روی صحنه بردنش وارد مذاکره می‌شوم. کار تک شخصیته و مونولوگ مبتنی بر یک شیوه اجرایی نو و خلاقانه و تکنولوژی محور است و در صحنه از یک ویدیو پرداکشن هم استفاده می‌شود.

وی در باره مضون نمایشنامه «تنها»گفت:این اثر یک کار کمدی – درام است و موضوع نمایش در باره آدمی است که ناتوان از ارتباط برقرار کردن با دیگران است و دچار مشکل است. خانواده او تلاش می‌کنند تا با استفاده از راهی این مشکل را حل کنند.تصورشان بر این است که با ازدواج مشکلش حل می‌شود .

این کارگردان با تاکید بر وجوهات پر رنگ اجتماعی اثرش تصریح کرد:در «تنها»تلنگری به برخی از مشکلات اجتماعی می‌زنم تا برای مخاطب جنبه هشدار دهنده داشته باشد.نکته مهم ریشه‌یابی علل از بین رفتن حس اعتماد به نفس این آدم است.

این نویسنده در ادامه سخنانش تاکید کرد:مثل اغلب سایر اجراهایم «تنها» هم بر پایه کمدی موقعیت نوشته شده است و به نظرم در این دوران سخت کرونایی مردم بیشتر احتیاج به دیدن نمایش‌های کمدی دارند تا آثار تلخ و عبوس. البته جنس کمدی تنها متکی بر خندان صرف مخاطب نیست و توام با تفکر و لحظات جدی است.همه ما در دوران کرونا با تنهایی عجین شده‌ایم و یکی از ستون‌های اصلی داستان نمایش هم همین تنهایی است.موقعی که من با تنهایی در اثرم شوخی می‌کنم و مخاطب به آن می‌خندند به احتمال زیاد خودش هم با چنین وضعیتی روبه رو شده است.در اجرای کمدی نکته مهم پر بودن سالن است که حس خنده پیدا کردن دست جمعی در مخاطبان به وجود بیاید.در سالن خالی تئاتر اجرای کمدی معنایی ندارد.بهر حال با توجه به همه گیری کرونا در این چند وقت اخیر اهالی تئاتر در یک بلاتکلیفی به سر می برند که شرایط چگونه خواهد شد و آیا مجوز اجرای نمایش ها داده می شود.

کنزق در باره وضعیت اجرای آنلاین تئاتر گفت: اجرای آنلاین تئاتر با ماهیت تئاتر در تضاد است.نکته مهم در این بحث شرایط مالی است.در زمان عادی کار کردن گروه‌های جوان هم زیاد توام با موفقیت مالی نبوده است.در سالن‌های کوچک حداقل هزینه‌های اجرا هم به دست نمی‌آمد و ماحصل یک کار چهار ماهه برای ما تقریبا در حد هیچ بود.در باره تئاتر آنلاین خیلی تصور غلط دارند و فیلم – تئاتر را تئاتر آنلاین می‌دانند.در حالی تئاتری ویژگی آنلاین را دارد که امکان اجرایش در سالن وجود نداشته باشد و فقط کارکرد عرصه در فضای شبیه به یک اتاق و یا لابی را داشته باشد.

امیر حسین کنزق نویسنده و کارگردان جوان تئاتر در اجراهایش تلاش می‌کند تا به ارائه مفاهیم مهم بشری در ساختاری خلاقانه بپردازد.بدون نسخه و مهکات از جمله کارهای مهم کارنامه کاری او محسوب می‌شوند.

 




نظرات کاربران