در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

خیز مجدد کرونا کار جشنواره‌های استانی را مشکل کرد

ایران تئاتر _ میترا رضائی، در هفته‌ای که گذشت جشنواره‌های استانی آغاز شد و بسیاری از استان‌ها نیز آماده برگزاری جشنواره هایشان هستند، اما خیز مجدد کرونا و تعیلی‌های سراسری اعلام شده از سوی ستان بحران، چگونگی برگزاری را در تعلیق فرو برده است. برخی از به تعویق افتادن جشنواره خبر داده اند و برخی دیگر در حال رایزنی و بررسی شرایط هستند تا جشنواره‌شان در زمان مناسب برگزار شود و برگزیدگان به موقع به جشنواره تئاتر فجر برسند.

در هفته گذشته، راهیابی 6  اثر به جشنواره تئاتر استانی بوشهر، انتشار فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر،  تقدیر مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور از عملکرد نمایشی مازندران، تجهیز و ساماندهی درگاه تئاتر البرز، تعویق در برگزاری جشنواره استانی تئاتر گیلان، اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد، ساخت و تجهیز آرشیو لباس برای هنرمندان تئاتر محمودآباد، انتشار فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی همدان، اعلام آثار راه یافته به جشنواره تئاتر استان مرکزی، معرفی نامزدهای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، اعلام زمان برگزاری برگزاری بیست و دومین جشنواره تئاتر قزوین، انتشار نمایشنامۀ «اسکرین شات» به قلم هنرمند البرز، تعطیلی سینما و اولین پلاتو تئاتر خصوصی شیراز، معرفی هیئت انتخاب جشنواره ملی نمایشنامه نویسی جامعه‌نگار شیراز و پخش فیلم تئاترهای سال‌های دور و نزدیک در لرستان بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در  درگاه‌های استانی بخوانید.

راهیابی 6  اثر به جشنواره تئاتر استانی بوشهر
هیئت انتخاب سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، متشکل از رامتین بالف‌، رضا بهارلو و علی‌رضا میرشکاری پس از دیدن ۱۶ اثر نمایشی، ۶ اثر را جهت حضور در این جشنواره انتخاب کردند. این 6 اثر نمایشی که از شهرهای بوشهر، دیر، کنگان و برازجان بودند. سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، آذرماه سال‌جاری به‌صورت غیر‌متمرکز برگزار می‌شود.


انتشار فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر
دبیرخانه دائمی جشنواره با توجه به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی واحترام به شیوه نامه های ابلاغی از سوی ستاد محترم مبارزه با کرونا  و به منظور صیانت از سلامت جامعه هنری و و درجهت پیشبرد برنامه های جشنواره و بهره برداری هنرمندان محترم متقاضی و عامه هنرمندانی که سالها این جشنواره را یاری و دنبال کرده اند ،و به مناسبت چهل سالگی دفاع مقدس،  فراخوان بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهررا در دو بخش وشیوه متفاوت ، با مشارکت معاونت فرهنگی ، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد. با توجه به شرایط جاری وعدم برگزاری مسابقه تئاتر صحنه ای و مسابقه تئاتر میدانی و خیابانی جشنواره در دو بخش مسابقه نمایشنامه نویسی (در گستره ملی) و حمایت از تولید تئاتر (در منطقه آزاد اروند) برگزار می‌شود.
 

تقدیر مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور از عملکرد نمایشی مازندران
رضا بصیرت ، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی کشور  طی نامه‌ای به عباس زارع مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران از عملکرد انجمن هنرهای نمایشی مازندران تقدیر به عمل آورد . در بخشی از این نامه آمده است: با بررسی و کارشناسی صورت گرفته در برنامه های پیشنهادی و گزارش عملکرد انجمن هنرهای نمایشی استان مازندران می توان دریافت که در هر شرایطی فکر و ایده های خلاق پاسخگوی نیاز های جامعه هنری است و بی شک همراهی شما فرهیخته گرانقدر در این مسیر بسیار تاثیر گذار بوده است .


تجهیز و ساماندهی درگاه تئاتر البرز
جلسه ای با حضور دهقان هراتی، معاون هنری و سینمایی، عباس زاده رئیس خانۀ مطبوعات، سرباز رئیس ادارۀ هنری، قربانیان رئیس انجمن نمایش استان، مقدّم رئیس ادارۀ مطبوعات و یعقوبی خبرنگار و مسئول پرتال البرز تئاتر، با موضوع ساماندهی به پرتال البرز تئاتر، در محل دفتر خانۀ مطبوعات البرز برگزار شد. در این جلسه مطرح شد که  پرتال البرز تئاتر مهمترین و تنها مرجع رسمی خبری و اطلاع رسانی تئاتر در استان است و در حال حاضر ساماندهی این پرتال به لحاظ امکانات و نیروهای متخصص، یکی از مهمترین نیازها و دغدغه های اصحاب تئاتر است و  برای کار منظم و پر بازده، پرتال البرز تئاتر باید قائم به سیستم باشد نه به فرد و رییس خانه مطبوعات استان، آمادگی مجموعۀ متبوع خود را جهت همکاری های گسترده با انجمن نمایش و هنرمندان تئاتر در اطلاع رسانی رویدادهای حوزه نمایش و نیز ساماندهی پرتال البرز تئاتر، اعلام کرد.
 

تعویق در برگزاری جشنواره استانی تئاتر گیلان
ستاد برگزاری جشنواره استانی تئاتر گیلان به دبیری محمدعلی(بهمن) صادق حسنی، پس از نشستی که با معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پی محدودیت های شدید اعلام شده توسط ستاد ملی کرونا برقرار کرد، تصمیم به تعویق جشنواره تئاتر گیلان گرفت و  مقرر شد تا تاریخ برگزاری سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان، متعاقباً اعلام گردد. هیئت بازبین سی و دومین جشنواره تئاتر استان گیلان، ۹ اثر نمایشی از رشت، انزلی، آستانه، فومن و لاهیجان را برای حضور در جشنواره انتخاب کرده بودند که  هم‌زمان با رونمایی از پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان گیلان، معرفی شدند.  هیات انتخاب جشنواره، متشکل بود از: علی حاج‌علی عسگری، اصغر کهن‌قنبریان، بهمن صادق‌حسنی، مهدی شایان و حسن(امیر) حامد. پیش از این قرار بود سی و دومین جشنواره استانی تئاتر گیلان از یکم تا چهارم آذر ماه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و بدون حضور در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم‌الانبیاء(ص) رشت برگزار شود.
 

اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد
۷ اثر برای حضور در سی و دومین جشنواره تئاتر کهگیلویه و بویراحمد پذیرفته شدند. محمدعلی پیرسبزی دبیر سی و دومین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پایان ارزیابی هئیت انتخاب از نمایش های ارسالی به دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد که شامگاه دیروز در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به کار خود پایان داد و نمایش های راه یافته  به سی و دومین جشنواره تئاتر استان اعلام شد.  سی و دومین جشنواره تئاتر استان کهگیلویه و بویراحمد نیمه نخست آذر ماه بصورت غیر متمرکز برگزار خواهد شد .و هرگونه تغییر در روند برگزاری جشنواره بر اساس مصوبات ستاد کرونا اعلام خوهد شد.

 

ساخت و تجهیز آرشیو لباس برای هنرمندان تئاتر محمودآباد
نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی برای ساخت و تجهیز اتاق آرشیو لباس تئاتر برای هنرمندان محمودآباد قول مساعد داد. در دیدار حامد مربوط صادق مدیر انجمن هنرهای نمایشی و رییس کارگروه هنرمندان و نماینده مردم محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، مشکلات سخت افزاری و زیر ساختی شهرستان مطرح شد و سعید فرزانه نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر این مطلب که شأنیت هنرمندان  باید حفظ شود گفت: تعامل و مشورت با کارگروه هنرمندان شهرستان را در دستور کار  4 سال نمایندگی خود قرار داده‌است و با درخواست مدیر انجمن هنرهای نمایشی محمودآباد جهت ساخت و تجهیز اتاق آرشیو لباس تئاتر ، موافقت کرد و جهت همکاری و تأمین منابع مالی آن قول مساعد داد.
 

انتشار فراخوان جشنواره نمایشنامه نویسی همدان
در راستای تقویت نمایش نامه نویسی، ترویج فرهنگ والای ایرانی اسلامی و شناسایی و رشد استعدادها در این حوزه، از سوی  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و انجمن هنرهای نمایشی استان، فراخوان نخستین جشنواره نمایش نامه نویسی استان همدان منتشر شد. موضوع نمایش نامه ها آزاد است و پرداختن به مضامین ملی و مذهبی، بهره گیری از دست مایه های فرهنگ بومی و ارزش های دفاع مقدس، با استفاده صحیح از عناصر تشکیل دهنده درام در اولویت خواهند بود.

 

اعلام آثار راه یافته به جشنواره تئاتر استان مرکزی
هیات انتخاب آثار این دوره از جشنواره متشکل از حمید ابراهیمی ، علیرضا گلستانی و حجت رحیمی ، پس از بررسی 24 اثر رسیده به دبیرخانه ، تعداد 10 نمایش از شهرهای اراک ، خمین ، دلیجان ، ساوه ، محلات و شازند را بدون اولویت جهت حضور در این رویداد هنری انتخاب و معرفی کردند . سی و دومین جشنواره تئاتر استانی ، پنجم الی هفتم آذرماه 99 به صورت غیرمتمرکز و بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود


معرفی نامزدهای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان
۱۳ نامزد عضویت در هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان معرفی شدند. با توجه به این که استان خوزستان دارای 66 گروه دارای پروانه فعالیت رسمی از اداره کل هنرهای نمایشی کشور و بالاترین تعداد گروه های نمایشی کشور است، اطلاع رسانی به موقع و سطح مشارکت بالای هنرمندان در صدر برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان قرار گرفت. پس از اتمام مهلت مقرر، کار بررسی وضعیت نامزدها آغاز و در نهایت طی نامه ای اسامی و مشخصات ۱۳ نفر از هنرمندان تئاتر استان خوزستان شامل: علی بنائیان، مصطفی بوعذار، فاطمه بهداروندزاده، محمد حیدری اصل، احمد خدادادی، بهزاد خیرالهی، حمیدرضا سالاروند، ساسان شکوریان، عباس کرم الهی، ساسان مددی کاهکش، عبدالمحمد نعناکار، سعید نگراوی، محمد یاقوت پور به عنوان نامزدهای انتخابات هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی خوزستان به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند. تاریخ برگزاری انتخابات هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان متعاقبا اعلام خواهد شد.


اعلام زمان برگزاری برگزاری بیست و دومین جشنواره تئاتر قزوین
جشنواره امسال به‌واسطه شیوع بیماری کرونا و اهمیت سلامت هنرمندان و مخاطبان، با رعایت شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هماهنگی ستاد مقابله با کرونای استان و به صورت تلفیقی از اجرا و مجازی برگزار خواهد شد. تمام تلاش اداره کل ارشاد قزوین و انجمن نمایش استان این است که پس از ماه‌ها تعطیلی سالن‌های نمایش،  با برگزاری این رویداد مهم هنری در شرایط سخت بیماری کرونا موجبات زنده نگه‌داشتن جریان تئاتر در استان فراهم شود. جشنواره در اواخر آذرماه سال جاری برگزار می‌شود و برترین های جشنواره تئاتر استان قزوین به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شوند. همچنین اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست و دومین جشنواره تئاتر استان قزوین در خصوص شیوهای برگزاری این جشنواره در ایام کرونایی، انتخاب دبیر، تعداد آثار، نحوه داوری در مرحله بازبینی و نهایی، چگونگی برگزاری جشنواره، مبلغ ورودیِ گروههای تئاتر اعلام خواهد شد.


انتشار نمایشنامۀ «اسکرین شات» به قلم هنرمند البرز
به مناسبت آغاز هفتۀ کتاب و کتابخوانی، از کتاب نمایشنامۀ اسکرین شات، نوشتۀ ندا قربانیان رونمایی شد. در این مراسم که در سالن سیروس صابر ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، دکتر دهقان هراتی معاون هنری و سینمایی، شهریاری معاون توسعۀ مدیریت و منابع انسانی، دکتر مرادی نور معاون فرهنگی و مطبوعاتی ادرۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جلیلی رئیس خانۀ هنرمندان کرج و جمعی از مدیران و عوامل نشر کتاب حضور داشتند. دکتر دهقان هراتی در ابتدای جلسه با بیان ظرفیت های تئاتر استان گفت: نمایشنامه نویسی و چاپ نمایشنامه های نویسندگان البرزی نیازمند توجّه ویژه از طرف مسئولین استان و هنرمندان است و البته اقدامات خوبی نیز در این خصوص در استان انجام شده است.



تعطیلی سینما و اولین پلاتو تئاتر خصوصی شیراز
مجموعه سینما هنر و سالن تئاتر استاد پورشکیبایی شیراز به دلیل مشکلات ناشی از کرونا تعطیل شد. مدیر مجموعه سینما تئاتر هنر با بیان اینکه از اسفند ۹۸ تا کنون به دلیل شرایط کرونا و پس از اعلام ستاد ملی کرونا و تعطیلی تمام سالنهای سینما در کشور فعالیتی نداشتیم افزود: هزینه های مکان ، حقوق و دستمزد پرسنل در چند ماه اولیه سر انجام باعث شد تا نتوانیم به این شرایط ادامه دهیم و رسماً به فعالیت اولین پلاتو خصوصی تئاتر شیراز خاتمه دهیم.  بهترین زمان درآمد زایی سالنها در اکران نوروزی است و متاسفانه سینمای نوپای ما  اکران نوروزی که محل درآمد اصلی برای جبران کسری است از دست داد. گروه هدف و مخاطبان ما که درگیر مشکلات خود بودند اما توقع میرفت هنرمندانی که در طی این سالها بر حسب وظیفه همراهشان بودیم حداقل با ما همراهی کنند که انها هم در این مدت یادی از این مجموعه نکردند و  بخش دوم متولیان امر بودند ، توقع حمایت مالی که مدتها بود از ذهن ما رفته بود اما حداقل از لحاظ معنوی یک همدردی و همدلی می توانست ما را متوجه کند که حضورمان دیده می‌شود.


معرفی هیئت انتخاب جشنواره ملی نمایشنامه نویسی جامعه‌نگار شیراز
پس از انتشار فراخوان نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی جامعه نگار که با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز و انجمن هنرهای نمایشی فارس برگزار می‌شود، هیئت بازخوانی و انتخاب آثار این جشنواره از سوی دبیرخانه جشنواره معرفی شدند. فرهاد ارشاد، مسعود احمدی و هادی امامی مقدم از نویسندگان وهنرمندان ارزنده تئاتر فارس به عنوان هیئت انتخاب و معرفی شدند و با توجه به استقبالی که از این جشنواره شد، امید است شاهد رویدادی شایسته نام هنر و هنرمندان شیراز و استان فارس باشیم.


پخش فیلم تئاترهای سال‌های دور و نزدیک در لرستان
هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان لرستان تصمیم دارد فیلم تئاترهای سال‌های دور و نزدیک اسن استان را برای علاقمندان اکران کند. با توجه به شرایط کنونی و فراهم نبودن زمینه مساعد برای اجرای عمومی نمایش‌ها ، به علت شیوع ویروس کرونا با ارائه طرح « هفته تئاتر » و تصویب آن توسط هئیت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی لرستان ، هرهفته نمایش‌های تولیدی پیشین  گروه های نمایشی استان در کانال انجمن نمایش استان، تحت عنوان « مرور تئاتر سالهای دور و نزدیک لرستان» پخش می‌شود . کارگردانان و سرپرستان محترم گروه های نمایشی که تمایل به همکاری دارند ، می توانند فایل یا لوح فشرده تولیدات قبلی گروه خود را به انجمن هنرهای نمایشی استان ارسال نمایند . همچنین به علت اینکه در این شرایط سالن ها تعطیل هستند و اجرای عمومی نمایش‌ها با مشکل روبرو شده ، انجمن استان ، برنامه « تئاتر از .... تا امروز » را برنامه ریزی کرده و  از دوماه پیش تا کنون و هر هفته یک فیلم از نمایش ها به همراه عکس و بیوگرافی کارگردان ، همچنین هر هفته یک نمایشنامه خوانی یا نمایش رادیویی هم برای همگان در کانال انجمن استان بارگذاری می‌شود.


 




مطالب مرتبط

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

نظرات کاربران