در حال بارگذاری ...
گفت وگو با هادی حوری نویسنده و کارگردان تئاتر

یک تئاتری در هیچ آماری قرار نمی گیرد!

ایران تئاتر : هادی حوری موسس گروه تئاتری آدمک ، نویسنده و کارگردان با سابقه تئاتر است که فعالیت حرفه ای خود را از دهه شصت آغاز و در اغلب گونه ها اعم از اجتماعی ، کودک ، آئینی و سنتی و ...نمایش اجرا کرده است.

آخرین اجرای صحنه ای او نمایش «تا اون» بود که اسفند ماه سال قبل فقط دو روز مجال اجرای صحنه را پیدا کرد. کنسرت قورباغه ها، ماشینزی ،نقد حال ،نوح ، سیه نامه باستان و فانوس های تاریک از جمله آثار  او محسوب می شوند. حوری این روزها بیشتر وقت خود را صرف نگارش می کند با این نویسنده و کارگردان در باره فضای آثاری که در این دوران نوشته است گفت وگویی انجام داده ایم.

هنرمندان تئاتر در این دوران که مجال اجرای نمایش ندارند و به سراغ نوشتن نمایش نامه می روند . شما در این دوران چه کارهایی انجام داده اید؟

در دوران کرونایی چهار نمایش نامه مرتبط با شرایط زیست و نحو ارتباط مردم با یکدیگر در این دوران نوشته ام .از این میان سه اثر ، با حضور دو شخصیت نوشته شدند . مختصات نمایش های آپارتمانی را دارند و از اجرای دوتای این نمایش ها فیلم تهیه کردم که کیفیت خوبی برای عرصه نداشتند ومنتظر فراهم شدن اجرای صحنه ای آنها هستم . از طرفی چندان هم به اجرای آنلاین اعتقادی ندارم. بنابراین مدتی هم در منزل تمرینات را انجام دادیم که با شیوع موج جدید کرونا اجراها فعلا تمرین هم منتفی است.

 

 برای اجرای این نمایش ها آیا پیشاپیش با سالنی هم وارد مذاکره شده اید؟

بله ، در این سال ها همکاری های خوبی با تماشاخته دیوار چهارم داشتم و با همین مجموعه مذاکره کردم .  « تا اون» هم دو شب در این سالن اجرا شد و به واسطه کرونا اجراها تعطیل شد.

 

 موضوع نمایش اجساد پنهان چیست؟

 اجساد پنهان کاری سورئال و موضوعش در باره قرنطینه است . به قرنطیه رفتن مردم باعث می شود مسائل دیگری در زندگی و روابط پنهان درون خانواده ها مطرح شود. داستان این نمایش نامه درباره زن و شوهری است که ناچار در خانه قرنطینه شده اند و ماندنشان در محیط محدود خانه باعث بروز ماجراهایی می شود که به نوعی پرداخت به  آتش زیر خاکستر است و اینگونه خاکستر اختلاف کهنه زندگی مشترکشان دوباره شعله ور می شود .

 

در نمایش آنلاین به چه موضوعاتی پرداخته اید؟

 نمایش آنلاین  هم کاری رئالیستی و موضوعش در باره دو خواهر است که یکی از آنها در دوران قرنطینه به واسطه شغلش ( مهندسی) با دنیای بیرون در ارتباط است و درگیر زندگی روزمره است. خواهر دوم که طلاق گرفته و نزد خواهرش زندگی می کند در خانه درگیر فضای مجازی و دنیای خیالی است و البته در این فضا فعالیت اقتصادی هم دارد. این دو خواهر دچار اختلاف عقیده می شوند و درام در این چالش بین آندو شکل می گیرد.

 

 نمایش نامه کووید نوزد وهفتاد و پنج صدم هم آنچنان که از نامش برمی آید با فضای این دوران تطبیق دارد؟

 این متن را با نگاهی آزاد به نمایش نامه مرگ در می زند وودی آلن نوشته ام . مرگ آمده تا جان پسر جوان دانشجویی را بگیرد و در جامعه هم کرونا شیوع پیدا کرده است . جوان تلاش می کند مرگ را از سرش باز می کند و با تهمیدی موفق به این کار می شود، اما مرگ به علت قرنطیه 14 روزه مجبور می شود دوباره نزد پسر باز گردد. متن از طنز گروتسکی هم بهره می برد.

 

در باره متن نمایش عیدانه همایونی هم برایمان بگویید؟

عیدانه همایونی یک کار روایی در گونه تئاتر آئینی و سنتی است .موضوعش به دوران قاجاریه مرتبط است ؛ بیماری وبا تمام کشور را درگیر کرده است و شاه قاجار همچنان ذهن و فکرش معطوف به دربار و اندرونی آن است ،هدفش تنها پر کردن جیب هایش و زیاد کردن زنان حرم سرایش است . او هر روز بدون توجه به حرف ملک الاطباء به دیدن آدم های مختلف دربار و اندرونی می رود . ازطرفی به دنبال این است که رعیت هایی که بیمار شده اند  بدون سرو صدا از بین بروند تا خرج دربار کمتر شود. مدتی قبل بخش های از این نمایش نامه را در رادیو فرهنگ به صورت روایی با صدای خودم  خواندم .

 

نزدیک به 9 ماه است که تئاتر درگیر شیوع کرونا و تعطیلی های پی در پی به خاطر دوره های مختلف همه گیری این بیماری شده است .نظرتان در باره وضعیت موجود تئاتر در این شرایط کشور چیست ؟

در این روزگار شرایطی را شاهد هستیم و برای ما تئاتری ها مسجل شده که  دولتمردان هیچ نوع طرح مشخصی برای حمایت مقبول از تئاتر ندارند. از طرف دیگر هنرمندان و تئاتری ها در وضعیت سختی مثل برخی از مردم دیگر به لحاظ شغلی ، معیشتیقراردارند و اینکه بیمه ها هیچ حمایتی  در قالب دوران بیکاری نمی کنند. متاسفانه هنرهای نمایشی در هیچ گروه شغلی قرار نمی گیرد ! یک تئاتری در هیچ آماری اعم از بیمه اجتماعی و اقتصادی قرار نمی گیرند و به رسمیت شناخته نمی شوند.عده ای از تئاتری ها در سطحی به خاطر اینکه حیثیت تئاتر را گوشزد کنند در حال جنگیدن هستند.در چنین موقعیتی برخی از دوستان همکار در دوران شیوع کرونا برای اینکه گفته شود تئاتر فعالیت دارد نمایش روی صحنه می برند. 

کم مانده کسی بگوید تا فلان ساعت می توانی کار اجرا کنی آنها فورا قبول کنند . این دوستان متوجه نیستند که عده ای می خواهند هویت تئاتری ها را منکر شوند .

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران