در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 19

راه حل های قابل اجرا به جای شکوه های پی در پی

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: تغریببا یک هفته از تعطیلی سراسری در کشور برای مهار ویروس افسار گسیخته کرونا می‌گذرد. هنرمندان ایران برخلاف هنرمندان بسیاری از کشورها ، همسو با این تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا عمل کرده‌اند و اغلب در گفت و گوهای منتشر شده به جای شکوه های پی در پی هرکدام راه حل های قابل اجرا برای عبور از این شرایط ارایه کرده‌اند. راه حل‌هایی که می توان از آن ها برای عبور از بحران بهره برد.

متن  مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های  آن قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب که در ذیل هر گفت و گو ذکر شده مراجعه کنند.

قطب‌الدین صادقی: تخصیص بودجه فرهنگ قابل دفاع نیست
قطب‌الدین صادقی کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر درباره وضعیت نامناسب بودجه فرهنگ به خصوص تئاتر در سال‌های گذشته و اولویت‌بندی نامناسبی که در میزان تخصیص بودجه وجود دارد گفت: نکته اساسی این است که تمام شعارهایی که در مملکت داده می‌شود، شعارهای فرهنگی است؛ فرهنگ اسلامی، فرهنگ هزاران ساله ایرانی، فرهنگ شرقی و … اما در عمل برای تحقق، توسعه و دفاع از این «فرهنگ» هیچ گامی برنمی‌دارند. متاسفانه دروغگویی اولین ایرادی است که در کشور ما در زمینه توجه به مسایل فرهنگی وجود دارد حتی متولیان امر که می‌گویند انقلاب ما انقلاب فرهنگی بوده اما در زمینه اختصاص بودجه به این حوزه کوتاهی می‌کنند.
لب کلام:
به یاد دارم زمانی بودجه فرهنگ ۸ دهم درصد از بودجه عمومی کشور را تشکیل می‌داد و حتی این بودجه به یک درصد هم نمی‌رسید که البته این‌طور که می‌گویند الان این بودجه به ۱.۵ درصد رسیده است.
از همین مقدار تنها ۱۶ درصد آن دست وزارت ارشاد را می‌گیرد و ۸۴ درصد دیگر صرف سازمان‌ها و موسسات موازی می‌شود؛ این اتفاق فاجعه‌آمیز است.
متاسفانه کسانی که این بودجه را مصوب می‌کنند به هیچکس پاسخگو نیستند و این‌طور است که همه گلایه‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود. این کار در نهایت بی‌انصافی است و این نوع تقسیم‌بندی و تخصیص بودجه اصلاً قابل دفاع نیست.
مساله بعدی سهم بسیار ناچیز تئاتر از این بودجه است.
 در حالی که با بحرانی هم که پیش آمده است باید بیشتر از گذشته برای جبران مشکلات هنرمندان بکوشند.
این روزها همه هنرمندان دچار فقر و بی کاری و بیماری و بلاتکلیفی هستند.
خود من تا چند روز آینده رسماً تماشاخانه «شانو» را تعطیل می‌کنم چون ۹ ماه است که حتی به اندازه یک ماه هم درآمد نداشتم.
ماهی ۳۰ میلیون تومان باید اجاره ملک را بپردازم و تا امروز هرچه پس‌انداز داشته‌ام را برای کرایه سالن پرداختم و بعد از آن هم از دیگران قرض کرده‌ام اما دیگر منبعی ندارم تا به اتکای آن از دیگران پول قرض بگیرم و تنها راهی که دارم تعطیلی تماشاخانه است.
به دنبال انباری می‌گردم که وسایل سالن را به آنجا انتقال دهم و اعلام کنم، اشتباه کرده‌ام که اصلاً این سالن را باز کردم.
متاسفانه از لحاظ روحی، فکری و عاطفی ویران شده‌ام و هیچ تمرکزی روی کارم ندارم.
نمی‌گویم که وضعیت عرصه‌های دیگر در این شرایط مناسب است اما می‌دانم که وضعیت فرهنگ و هنر فاجعه است.
هنرمندان ما از لحاظ اقتصادی و روانی نابود شده‌اند و هیچکس هم جوابگو نیست.
متاسفانه هیچکدام از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره‌های مختلف آشنا به فرهنگ و هنر نبوده‌اند و حتی اگر یک فرد فرهنگی در این کمیسیون حضور داشت، می‌توانست از فرهنگ مملکت دفاع کند
کسانی که از صد کیلومتری فرهنگ و هنر عبور نکرده‌اند، یک تئاتر یا فیلم ندیده‌اند و حتی یک کتاب در این زمینه تالیف نکرده‌اند چگونه می‌توانند تشخیص دهند نیازهای فرهنگ و هنر چیست.
ما که نمی‌توانیم به صورت شخصی به مجلس برویم و به کمیسیون فرهنگی مشاوره بدهیم. آنها باید از ما برای مشاوره و تعامل دعوت کنند چون این رابطه دوسویه است و باید توام با احترام و تعامل متقابل باشد اما آن‌ها اصلاً ما را نمی‌بینند و من واقعاً متاسفم که این وضعیت در جریان است.
خبرگزاری مهر

شهره سلطانی: ناچاریم برای کسب درآمد، کار کنیم
شهره سلطانی که پیش‌تر دچار کرونا شده است، بعد از محدودیت‌های کرونایی در فیلم «طبقه یک و نیم» بازی خواهد کرد، او درباره انجام کار هنری در دوران کرونا می‌گوید: امثال ما باید کار کنیم تا درآمد داشته باشیم. هیچ کس بدش نمی‌آید در این شرایط خطرناک در خانه بماند و  سلامت خود را از بیماری و و ویروس حفظ کند ولی ما ناگزیر به کار کردن هستیم.
لب کلام
از روز ازل به ما گفته‌اند باید در هر شرایطی، سلامت خود را حفظ کنید.
بازیگران تئاتر در موقعیت‌های بسیار دشواری روی صحنه رفته‌اند؛ زمانی که عزیزی را به خاک سپرده‌اند، بیمار بوده‌اند یا به هر دلیلی شرایط سختی داشته‌اند زیرا در تئاتر اصل این است که بازیگر فقط وقتی مرده باشد، می‌تواند روی صحنه نرود و ما با این فرهنگ بزرگ شده‌ایم.
حالا هم وقتی اجازه تولید پروژه‌های هنری را بدهند، ما نیز برای گذران زندگی، کار خواهیم کرد ولی امیدوارم همه مردم سلامت باشند
ایسنا

رحمان سیفی آزاد: تله‌تئاتر بخشی از بحران نمایشی کشور را مرتفع می‌سازد
رحمان سیفی آزاد گفت: اکنون که به دلیل شیوع ویروس کرونا سالن‌های نمایش تعطیل است، شاید بهترین راهکار این است که پیام‌های محتوایی در قالب تله تئاترها به فعالیت‌های نمایشی رونق دهد.
لب کلام
این موضوع که پخش تله‌تئاترها در کنداکتور شبکه صداوسیما سهمی پیدا کرده است، اتفاق خوبی است که اگر ادامه یابد، تقاضای آنتن شبکه ایجاب می‌کند تا تولیدات جدیدی شکل گیرد و کنداکتور صدا و سیما در زمینه پخش تله‌تئاتر احیا شود و پیامدش تولید آثار جدیدی خواهد بود.
قطعاً با بودجه محدود صدا و سیما این امکان وجود ندارد تا خیل عظیم بیکاران تئاتر، پوشش داده شوند، ضمن اینکه بخش تولیدات سینما و تلویزیون نیز کم رونق شده و بیکاری مضاعفی در میان اهالی هنر شکل گرفته است اما با تمهیداتی در قالب تولید تله‌تئاترهای محتوایی می‌شود از بیکاری بسیاری جلوگیری کرد.
در تولید تله‌تئاتر نسبت به دیگر برنامه‌ها و مجموعه‌ها پروتکل‌های بهداشتی بیشتر رعایت می‌شود.
با همیت سازمان‌های مختلف امکان آن وجود دارد تا در این شرایط تولید تله‌تئاترها که هم زود بازده است ضمن اینکه تک لوکیشن و بازیگر محور است و هم اینکه ضبط آن داخلی است به منظور سرگرمی مخاطبان شکل اجرایی بگیرد.
با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدا و سیما این امکان وجود دارد همه شبکه‌ها از ساختار تله‌تئاتر برای مخاطب کودک و خانواده بهره ببرند.
خیل عظیمی از اهالی هنر در کوتاه‌ترین زمان با حداقل هزینه‌ها به کار گرفته شوند. توجه به این موضوع می‎تواند اتفاق بزرگی باشد و بخشی از بحران نمایشی کشور را در حوزه بیکاری نیروی انسانی و کمبود آثار نمایشی مرتفع سازد.
آموزش و پرورش با ایجاد سازوکاری این امکان را دارد در لابه‌لای برنامه‌های آموزشی مدرسه که از تلویزیون پخش می‌شوند از نمایش‌های کوتاه تلویزیونی به منظور ایجاد تنوع و خلاقیت استفاده کند.
شیوع ویروس کرونا حادثه‌ای بود که همه دنیا را غافلگیر کرد و از این رو این موضوع را تا به اینجا بی‌توجهی و کم‌کاری نمی‌دانم و در صورتی‌که پس از این به آن بی‌توجهی شود و سیاستگذاری در این خصوص شکل نگیرد باید به آن نقد داشته باشیم. به گمانم هنوز دیر نشده و این امکان وجود دارد تا سامان‌دهی شود.
اکنون شرایط فراهم است تا تمام شبکه‌های تلویزیونی به صورت گسترده و با بودجه حداقلی به تولید تله‌تئاتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که بسیار زود بازده است، بیاندیشند.
در حال حاضر بسیاری از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر آزاد بیکار هستند و این امکان وجود دارد تا از آن‌ها خواسته شود تا به منظور سرگرمی مخاطبان آثاری تولید و از شبکه‌های استانی پخش شود. این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کلان است که می‌شود به آن فکر کرد.

هنرآنلاین

منیژه محامدی: شرایط برای تئاتر کار کردن فراهم نیست
منیژه محامدی کارگردان و مدرس تئاتر درباره تولید تله تئاتر در شرایطی که تئاترهای زنده تعطیل هستند، گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بودجه تئاتر و چگونگی اختصاص آن خیلی عجیب و غریب شده و به دنبال آن مشخص نیست پروژه‌هایی مانند تله تئاتر را باید از طریق چه سازمانی پیگیری کرد. چون تلویزیون که مسئولیتی در این زمینه تقبل نمی‌کند بنابراین خود هنرمندان به تنهایی نمی‌توانند در این زمینه کاری انجام دهند.
لب کلام
سال‌ها قبل شبکه چهار سیما متولی تولید تله تئاتر در تلویزیون بود اما الان کسی تولید چنین پروژه‌هایی را متقبل نمی‌شود و ما هم نمی‌دانیم که با چه کسی طرف هستیم.
با وجود گسترش بیماری کرونا، شرایط حضور در استودیو هم فراهم نیست چون به هر حال تله تئاترها باید در فضای بسته استودیو تصویربرداری شوند و حضور این همه عوامل در کنار هم ممکن است خطر ابتلا به بیماری و انتقال آن را افزایش دهد.
در هر حال معتقدم با این وضعیت فعلاً شرایط مناسب برای تئاتر کار کردن وجود ندارد چون هیچ تماشاگری حاضر نیست با این وضعیت به دیدن نمایشی بیاید و هم اینکه خود عوامل هر اثر هم ممکن است در معرض ابتلا به بیماری قرار بگیرند. به جز تئاتر فعالیت مشاغل دیگر هم باید تعطیل شود و به جای آن دولت از مردم جامعه و مشاغل آسیب دیده حمایت کند.
اگر دولت ۲ ماه قرنطینه دایمی اعلام می‌کرد امروزه با این حجم از قربانی و مبتلا به بیماری روبرو نبودیم
دو ماه متضرر شدن مردم و دولت بهتر از این است که امروزه صد برابر زیان بدهیم.
متاسفانه چون مردم مجبور هستند خودشان هزینه‌های زندگی شان را در این شرایط تامین کنند، حاضر نیستند در خانه‌هایشان بمانند و سرکار نروند چون فکر می‌کنند اگر از کرونا نمیرند حتماً از گرسنگی خواهند مرد.
این وظیفه دولت است که مثل همه جای دنیا زندگی مردم را تا اندازه‌ای تامین کند که حداقل چرخ زندگی شان نه به اندازه گذشته اما به هر حال بچرخد.
این روزها هنرمندان ما هم مجبور هستند برای گذران زندگی شان سر پروژه‌های مختلف حاضر شوند.
با وجودی که ریسک ابتلا به بیماری وجود دارد اما وقتی کمکی به اهالی هنر نمی‌شود آنها هم ناچار هستند به کارشان ادامه بدهند در حالی که حمایت نکردن دولت از جامعه به نوعی خیانت به ملت محسوب می‌شود.
خبرگزاری مهر




مطالب مرتبط

با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند
با حکم دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان

داوران مسابقه نوجوان جشنواره 28 اردکان معرفی شدند

قطب‌الدین صادقی، رضا فیاضی، حسن دولت‌آبادی، شهره سلطانی و آزاده انصاری، نمایش‌های بخش مسابقه نوجوان بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان اردکان را داوری خواهند کرد.

|

نظرات کاربران