در حال بارگذاری ...
پس از دو هفته مبارزه با کرونا؛

پرویز پورحسینی چشم از جهان فروبست

پرویز پورحسینی بازیگر پیشکسوت و مطرح تئاتر، سینما و تلویزیون پس از دو هفته مبارزه با کرونا صبح امروز در ۷۹ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش ایران تئاتر، پورنگ پورحسینی فرزند پرویز پورحسینی با تایید این خبر گفت: متاسفانه عیلزغم تلاش‌های پزشکان پدر ساعت سه صبح امروز جمعه هفتم آذرماه در بیمارستان درگذشت.

این بازیگر بیش از دو هفته قبل بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان فیروزگر تهران بستری شده بود.

زنده یاد پرویر پورحسینی متولد سال ۱۳۲۰ بود و در کارنامه هنری اش بازی در بیش از ۱۰۰ فیلم، تئاتر و سریال در همکاری با کارگردان‌های سرشناسی همچون علی حاتمی، بهرام بیضایی، حمید سمندریان، مسعود کیمیایی، احمدرضا درویش، داود میرباقری و کمال تبریزی ثبت شده است.

او دانش آموخته بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرحی همچون پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی و علی رفیعی به ایفای نقش پرداخت.

از جمله نمایش های مهمی که این بازیگر فقید در آنها نقش آفرینی کرده می توان به نمایش هایی همچون؛ ”حکومت زمان خان “ به کارگردانی رکن‌الدین خسروی، ”باغ آلبالو“، "کالیگولا" و ”طلبکارها“ به کارگردانی آربی آوانسیان، ”ارگاست“ به کارگردانی پیتر بروک، ”جان نثار“ و ”ترس و نکبت" به کارگردانی بیژن مفید، ”جنایت و مکافات"، ”یادگار سال‌های شن"، ”شیون و استغاثه"، ”خاطرات و کابوسها...“ به کارگردانی علی رفیعی، ”دیوار چین“ به کارگردانی داریوش فرهنگ، ”تف“ به کارگردانی بهروز غریب‌پور، ”سیرک باشکوه“ به کارگردانی صادق هاتفی، ”کارنامه بندار بیرخش" به کارگردانی بهرام بیضایی و... اشاره کرد.

این هنرمند فقید در بیش از 20 تله تئاتر همچون؛ ”آینه خیال “به کارگردانی داود میرباقری، ”این شرح بی‌نهایت “به کارگردانی اسماعیل خلج، ”شوق “به کارگردانی مرتضی جعفری، ”عالیجناب داروغه“ به کارگردانی اسماعیل خلج، ”واریته آمریکایی“ و ”پدر زن به سلمانی می‌رود" و ”نظم“ به کارگردانی محمد رحمانیان، ”خانه عروسک“ به کارگردانی منیژه محامدی، ”جان گابریل بورکمن“ به کارگردانی حسن فتحی، ”قطار ارواح“ به کارگردانی رضا کرم‌رضایی، ”استنطاق“ به کارگردانی فرهاد مهندس‌پور، ”بسوی دمشق “به کارگردانی حمید سمندریان و ...ایفای نقش کرده بود.

او همچنین در عرصه تصویر نیز در فیلم‌هایی چون «کمال‌الملک» علی حاتمی، «کشتی آنجلیکا» محمد بزرگ نیا، «باشو غریبه‌ای کوچک» بهرام بیضایی، «روز فرشته» بهروز افخمی، «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی، «شب حادثه» سیروس الوند و «طلسم» داریوش فرهنگ به ایفای نقش پرداخته بود.

پورحسینی در حوزه تلویزیون نیز در مجموعه‌های مختلفی از جمله «مریم مقدس» به کارگردانی شهریار بحرانی، «مختارنامه» داود میرباقری، «بی گناهان» احمد امینی، «سرزمین کهن» کمال تبریزی، «میکائیل» سیروس مقدم و... حضور داشته است.

زنده یاد پرویز پورحسینی در بیش از 5 دهه فعالیت هنری خود علاوه بر نامزدی دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم‌های ”طلسم“ و ”او ینار“ از جشنواره فیلم فجر، موفق به دریافت دیپلم افتخار برای بازی در فیلم سینمایی و تلویزیونی ”مریم مقدس“ از جشنواره فجر، جایزه بهترین بازیگر مرد برای تئاتر تلویزیونی ”قطار ارواح“ از جشنواره سیما، جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم”مریم مقدس“ از جشنواره حقیقت یزد، بهترین بازیگر مرد برای نمایش تلویزیونی ”بسوی دمشق“ از جشنواره سیما شده بود.

ایران تئاتر درگذشت این هنرمند را به جامعه هنری کشور تسلیت می گوید.




نظرات کاربران