در حال بارگذاری ...
با حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛

هیئت‌داوران جشنواره تئاتر استانی بوشهر معرفی شدند

هیئت‌داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر با حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از بوشهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی جداگانه، احمد آرام، غلامحسین دریانورد و میترا خواجه‌ئیان را  به‌عنوان هیئت‌داوران جشنواره سی و دومین تئاتر استانی معرفی کرد:

 احمد آرام

دانش‌آموخته تئاتر با گرایش ادبیات نمایشی است. کارگردان، نمایشنامه‌نویس و داستان‌نویس.

در کارنامه استاد احمد آرام کارگردانی آثاری همچون: جلیقه نجات زیر صندلی شماست، قلب‌الاسد، خانه تلخ، صفدر و صفورا، تخم‌مرغ فلزی، رویای پرندگان کوکی، آخرین بار کی دیدمت گندم دیده می‌شود.

علاوه بر این در نمایشنامه‌نویسی نیز او نمایشنامه‌های سقوط، وهچیره، شب قادر و دیگران، ماه زده، جلیقه نجات زیر صندلی شماست، قلب‌الاسد، خانه تلخ، صداهای دور و درعین‌حال نزدیک از صفدر و صفورا، این یارو آنتیگونه، آخرین بار کی دیدمت گندم، به خاکسپاری زن زنده و... دیده می‌شود.

احمد آرام در سال‌های ۷۲ و ۷۳، دو سال متوالی جایزه نویسنده برگزیده جشنواره سراسری تئاتر فجر را برای نمایشنامه‌های قلب‌الاسد و خانه تلخ دریافت کرد.

او در دو دهه گذشته در حوزه داستان کوتاه و رمان فعال بوده و کتاب‌های؛ غریبه در بخار نمک، مرده‌ای که حالش خوب است؟ بیدار نشدن در ساعت نمی‌دانم چند؟ حلزون‌های پسر، کسی ما را به شام دعوت نمی‌کند، باغ استخوان‌های نمور، به چشم‌های هم خیره شده بودیم، همین حالا داشتم چیزی می‌گفتم، آن‌ها چه کسانی بودند ...را منتشر کرده است. خانه تلخ، این یارو آنتیگونه و صفدر و صفورا از نمایشنامه‌های منتشرشده او هستند.

آخرین اثر احمد آرام، «به خاکسپاری زن زنده» نام داشت که قرار بود اوایل سال ۹۹ روی صحنه برود که تعطیلی سالن‌ها به خاطر کرونا موجب شد اجرای این نمایش متوقف شود.

 غلامحسین دریانورد

دانش‌آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران

ُدریانورد از نمایش‌نامه نویسان همواره فعال تئاتر ایران است و از دهه شصت تا امروز به‌طور مستمر نوشته است. آثار او در شهرها و استان‌های مختلف و جشنواره‌های متعدد روی صحنه رفته و می‌رود و اغلب آثار وی منتشرشده است.

در کارنامه وی نمایشنامه‌های: فانوس فردا خورشید، فرمان ابلیس، غزون، داغم سی علی‌اکبر، نی و غریبی روزگار، حنابندون، افسانه‌سرایی دریا، نوجوان پرواز کنار جنی، مگه ما آدم نیستیم (اسب تک‌شاخ)، بارون و بوی یاس، فرود آخرین پرستنده، دریامَرد، شاعر به اشاره، خانه پدری، عشق بازیگر است، شقایق وحشی، صیقل، منزل هفتم، شش خاطره و یک شکست، شعله‌های موج و بادبان ماه، من و او، جناب آقای دیوار، به‌طرف ضریب زاویه صفر، قصه‌های سیراف، گنجشک محض، نخل‌های سربلند، ماه کربلا، از آب تا گریه فرات، من هم علی‌اکبرم، سفرنامه خورشید، در صحبت یاران، بوم، با و بی، جادوگران مکبث و چند زشتی دیگر. برخی از آثار وی منتشرشده است: بارون و بوی یاس، شش خاطره و یک شکست، بوم، اسب تک‌شاخ، خانه پدری، عشق بازیگر است، شعله‌های موج و بادبان ماه، دریامرد.

 

میترا خواجه‌ئیان

خواجه ئیان دانش‌آموخته لیسانس بازیگری و - فوق‌لیسانس کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس است.

او مدرس بازیگری و عضو هیئت‌مدیره انجمن مدرسان خانه تئاتر است.

خواجه‌ئیان در آثار متعددی بازی کرده است که شاخص‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: خانه تلخ، دو خط موازی، تک‌سوار، عشیق، قصیده بلند باران و... و نیز در تله‌تئاترهای تلویزیونی همچون: کشتی نوح، داستان ناتمام، پیوند سبز، روبه‌دریا و... بازی کرده است. علاوه بر این در حوزه تصویر هم فعال بوده است. بازی در فیلم‌های: زندان زنان، حضرت یوسف، شرکت، آبی‌ها و خاکستر، آخر دنیا، گذرگاه مرزی، دست رنج و... از تجربیات اوست. در کارنامه‌اش کارگردانی نمایش‌های: هاله، سوسوی پنهان ستاره‌ای کوچک، دعوت، محدوده و... نیز دیده می‌شود و نیز کارگردانی فیلم‌های: رهگذر، بیا، سوگ دریادلان و مشاور کارگردان و محقق فیلم مستند اهل سوگ

خواجه ئیان در حوزه پژوهش‌های تئاتری نیز فعال است؛ و آثار زیر را منتشر کرده است. کتاب‌های: زن در تعزیه و سوگواره‌های بوشهر، زبان دراماتیک در افسانه‌های جنوب و نیز پژوهش‌ها: بررسی دو شیوه درمانی سنتی (زار) و شیوه درمانی مدرن (سایکودرم)، گذار بازیگر در مراحل هشت‌گانه یوگا، آنیمیسم در عروسک‌های آیینی بوشهر، طنز نمایشی در متل های کودکانه و.... و البته نویسنده و کارگردان نمایش‌های رادیویی: یک مثل یک نمایش، میرنوروزی، رؤیاهای شرقی و...

سی‌ودومین جشنواره استانی تئاتر بوشهر، 15 تا 18 آذرماه جاری به صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی‌حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم

سیدحسین فدایی‌حسین: اولویت انتخاب آثار تکنیک و فرم اجرا بود

سید حسین فدایی‌حسین، عضو هیئت انتخاب بیست‌وچهارمین جشنواره استانی تئاتر قم در مورد معیارهای داوری آثار راه‌یافته به بخش مسابقه جشنواره، می‌گوید در درجه اول کیفیت هنری اثر اهمیت داشت و در مراتب بعدی به جنبه‌های دیگری مانند مفهوم، محتوا و طرح مسائل روز توجه شده است، ...

|

نظرات کاربران