در حال بارگذاری ...
...

بهناز نازی در گفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

پروفورمنس«گابریل»را بعد از بهبود شرایط کرونا اجرا می‌کنم

بهناز نازی در گفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

پروفورمنس«گابریل»را بعد از بهبود شرایط کرونا اجرا می‌کنم

نازی گفت:بعد از بهبود و مهار کرونا قصد اجرای پرفورمنس ترکیبی «گابریل» شامل هنرهای نمایشی،تجسمی و موسیقی را در شهرهای مخلف ایران دارم.

بهناز نازی بازیگر،نویسنده ،کارگردان و طراح سینما،تئاتر و تلویزیون در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت‌های جدید تئاتریش گفت: منتظر موقعیت مناسبی بعد از تثبیت و مهار بیماری کرونا برای اجرای پرفورمنس«گابریل»هستم. دراواخر بهمن ماه سال قبل چند اجرای این اثر را در پلاتو تمرین تالار وحدت انجام دادیم که با شیوع کرونا بقیه اجرای این پرفومنس کنسل شد. بنا دارم در ماه‌های آینده م پس از تثبیت کرونا این پرفورمنس را در شهرهای مختلف استان تهران و سایر شهرستان‌ها با همراهی گروه‌های تئاتری مستقر در این شهرها اجرا کنیم.

وی در ادامه سخنانش در باره ویژگی های پرفورمنس «گابریل» تاکید کرد: ما سه اجرا از این کار را انجام دادیم.در این سه شب کتانه افشارنژاد و امین طباطبایی و صالح لواسانی بازی داشتند.موضوع این اثر نمایشی تنهایی و بازگشت آدم‌ها به خویشتن است.کار ترکیبی از حرکات فرم فیزیکال،آواز،نقاشی،موسیقی و بدون دیالوگ است.یک جور ترکیب سیالی از هنرهای تجسمنی،موسیقی و هنرهای نمایشی محسوب می‌شود.در یکی از اجراها استاد جواد مجابی لطف کردند تابلوی نقاشی را در حین اجرای پرفورمنس کشیدند و شب بعدش هم سعید عبدالباغی هم مجسمه ای چوبی را در حین کار خلق کرد.تماشاگر هم در بخش هایی از اجرا در آن مشارکت داشت.

نازی با تاکید بر ویژگی های جالب و جذاب بداهه کاری در «گابریل» افزود: قبل از شروع اجرا خط سیر کلی را به بازیگرم توضیح می‌دهم و او است که بسته به شرایط  و جنس کار ریتم نمایش شکل می‌دهد و کار را به جلو می‌برد و با هیچ قراردادی روبه رو نخواهیم بود. زمان اجرا هم متغیر هم در حدود یک ساعت است.تمام اتفاقات درون صحنه حول مجسمه‌ای که در وسط صحنه به نام «گابریل» تعبیه شده است رخ می‌دهد.مجسمه گابریل از جنس رزین توسط محمد مروی ساخته شده است و او هم در صحنه حضور دارد.

این طراح در بخش پایانی گفته‌هایش در باره اجرای نمایش در فضای مجازی گفت: اگر با این شیبوه برای گروه‌های تئاتری دست آوردهای مالی هم وجود داشته باشد قابل قبول و توجیه پذیر است.در این شرایط بچه‌های تئاتر در وضعیت بدی به لحاظ مالی هستند.در دوران کرونا خیلی ضرر کردند.گروه  تئاتر شایا که قرار بود نمایش «فردریک» را عید امسال در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا کند،بعد از سه ماه تمرین و صرف کلی هزینه با شیوع کرونا در فروردین کارش متوقف شد و البته کسی هم حمایتی انجام نداد،ضمن اینکه کمک هزینه‌ای پرداخت نشد.در کل این را هم بگویم که اجرای تئاتر در فضای آنلاین با روح و فلسفه تئاتر در تضاد است.

 بهناز نازی عضو گروه تئاتری شایا است و در این دو سه دهه در اغلب نمایش‌های این گروه نقش های موثری بازی کرده و آخرین نمونه اش ایفای نقش مارگریت در نمایش «ریچارد» چند سال قبل در تالار وحدت بوده است. نازی در نمایش محبوبه ها به کارگردانی ژاله صامتی و قبل ترش هم در نمایش کوروش به کارگردانی پری صابری و درنمایش شرق دور ، شرق نزدیک سه نقش بسیار متفاوت تاریخی و رئال اجتماعی را بازی کرد.بازیگری که تجربه کارگردانی نمایش موفقی مثل فیل را در کارنامه اش دارد .بهناز نازی سوای بازیگری و کارگردانی در تئاتر در حوزه طراح صحنه و لباس در سینما و تلویزیون هم فعالیت می‌کند. او در نمایش‌های گمسار، روزگاری برای بودن،دختری با شنل ارغوانی، آژاکس، داستان‌های کارور، مکبث و کالون و قیام کاتسلیون به عنوان بازیگر و در نمایش‌های روزنه، روزگار طولانی تنهایی و انتظار با بوی نرگس به عنوان طراح صحنه فعالیت داشته است.دریافت جایزه دوم بازیگری از جشنواره دانشگاه آزاد بوشهر، برای بازی در نمایش گمسار، دریافت جایزه دوم طراحی صحنه و لباس از جشنواره استانی تهران، برای طراحی صحنه نمایش روزنه و روزگار طولانی تنهایی، دریافت سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس از جشنواره فیلم فجر برای طراحی صحنه و لباس فیلم هیوا و دریافت رتبه سوم بازیگری از جشنواره سراسری دانشجویی برای بازی در نمایش روزگاری برای بودن از افتخارات بهناز نازی در طول مدت فعالیت هنریش است.