در حال بارگذاری ...
مژگان خالقی در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد :

دو نمایشنامه «یانی»و «امشب اینجا» به زودی منتشر می‌شوند

خالقی گفت:با اخذ مجوز ارشاد برای چاپ، به زودی دو نمایشنامه«یانی»و«امشب اینجا» توسط انتشارات آرادمان وارد بازار نشر می‌شود.

مژگان خالقی نویسنده، بازیگر،کارگردان تئاتر در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت‌های جدید تئاتریش گفت: به‌زودی دو نمایشنامه  «یانی»و«امشب اینجا» توسط انتشارات آرادمان وارد بازار نشر می‌شود. مجوز ارشاد برای چاپ این دو اثر گرفته شده و تلاش می‌کنیم در موقعیت مناسبی دو اثر در اختیار مخاطبان قرار بگیرد.

این نویسنده در باره فضای نمایشنامه«یانی» عنوان کرد: نمایشنامه«یانی»درباره زندگی زنی ارمنی است که تمام خانواده‌اش درجنگ ناپدید شده‌اند. تمام اتفاقات حول محور انتظار این مادر شکل می‌گیرد. مادام که منتظر بازگشت تنها پسرش از جنگ است، هر روز به مکان‌هایی که پسرش در خواب به آنجا می‌رفته، مراجعه می‌کند.این نمایشنامه که تک شخصیت است. او و زنی دیگر با جسدی روبرو می‌شوند که هر دو مدعی هستند پسر آن‌هاست.

وی در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به روحیه مخرب و ویرانگر جنگ افزود: من به موضوع جنگ علاقه دارم اما سال‌هاست که افراط در توصیفات غیر واقعی در مورد جنگ ایران و عدم انتقاد به آن، باعث شده که این موضوع، سفارشی به نظر بیاید و شوربختانه در میان عده قلیلی از  نویسندگان،با پذیرفتن سفارش، توصیفات سورئالیستی از جنگ ارائه داده‌اند وجوه واقعی جنگ بعدها بهتر و بیشتر خود را نشان خواهد داد. من به شخصه دلیلی نمی‌بینم که نگاه و دریافت واقعی خود از جنگ را بیان نکنم و چون خوشبختانه این نمایشنامه را برای خودم نوشتم، آسوده خاطر هستم. باید اشاره کنم که نمایشنامه  دیگر من به نام «سگ ها و استخوان های مادرم» که پیش از این نوشتم نیز در مورد جنگ بالکان است و روایتی از وضعیت هولناک نسل کشی در آن سال‌ها.

خالقی با اشاره به ساختار روایی نمایشنامه«امشب اینجا» افزود: این نمایشنامه که مضمونی اجتماعی دارد.پاییز سال قبل و در تماشاخانه ایرانشهر آن روی صحنه بردم. اجرایی که البته چالش‌های بسیاری داشت و البته الان موضوع بحث ما نیست. این نمایشنامه چند روایت همزمان از خودکشی زنی است که بعد از پانزده سال و سه ماه و دو روز پس از مرگ اش، زندگی خواهر نابینای خود را به چالش کشیده است. چالشی که با آشکار شدن نامه بازمانده از او، روایت متفاوتی از آن حادثه می‌دهد.

این کارگردان تئاتر در باره شرایط اجرای نمایش در فضای مجازی در دروان کرونایی تاکید کرد: با این شیوه اجرا مخالفم .زیرا ماهیت اصلی تئاتر که آن را از  سینما متمایز می کند، تعامل مستقیم اجراگران و تماشاگران است. اجرای مجازی بیشتر شبیه به تقلیدی دست چندم از سینماست، بدون آنکه تاثیرگذاری ویژه ای داشته باشد. فرهنگ‌های داستان محور که به مضمون علاقه بسیاری دارند و ساختار اجرای تئاتر برای شان کم اهمیت است، به خوبی می‌توانند از این شیوه استقبال کنند و همچون یک کتاب شفاهی قصه‌ای را برای تماشاگرانی دور که همزمان در حال خوردن وعده غذایی خود هستند روایت کنند.در حالی که تئاتر معاصر، سال‌هاست دغدغه جدی مشارکت تماشاگر را دارد و این که چطور سطح انرژی بین تماشاگر و اجرا را به سطحی فراتر از انرژی روزمره برساند.

مژگان خالقی که اکنون دانشجوی دکترای تئاتر دانشگاه تهران است، در کارنامه کاریش سابقه همکاری با بزرگانی نظیر ابراهیم حاتمی کیا ، محمد یعقوبی و هادی مرزبان را دارد . وی عضو انجمن بازیگران و کارگردان های خانه تئاتر ایران است. "چکامه رستاخیز" به کارگردانی داود دانشور ،"پلکان" به کارگردانی هادی مرزبان ،" ویتسک" و "بوف کور"به کارگردانی ناصر حسینی ،"نوشتن در تاریکی" به کارگردانی محمد یعقوبی-،"یک دقیقه سکوت" به کارگردانی آیدا کیخایی ،"اسب های پشت پنجره" به کارگردانی روح الله جعفری،"بچه کشی" به کارگردانی شهره رعایتی ،"ماه در مرداب" به کارگردانی محمد کورش نیا ،"در جمعیت گم شد" به کارگردانی جلال تجنگی و سعید هاشمی پور ،"جشن سالگرد" و "معلم مدرسه" به کارگردانی علی اکبر علیزاد،کارگردانی نمایش"امشب اینجا"، "تو مشغول مردنت بودی"، بازی استریند برگ" ، "کلاغ" ، ""واگویه های گاه و بی گاه مردی که به خاطر نمی آورم"  از جمله کارهای اوست. او همچنین در بیش از پانزده جشنواره  داخلی و خارجی جوایز متعددی را به دست آورده است. او سال‌هاست در دانشگاه تهران و اصفهان، بازیگر و کارگردانی تدریس می‌کند.




نظرات کاربران