در حال بارگذاری ...
در دیدار مجازی با مدیرکل هنرهای نمایشی

زوایای اساسنامه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور بررسی شد

دومین جلسه مجازی گفت‌وگو و دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها با روسای دفاتر شعب استانی انجمن‌ هنرهای نمایشی با موضوع بررسی اساسنامه این شعب برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، صبح روز یکشنبه ۱۶ آذرماه دومین جلسه مجازی گفت‌وگو و دیدار قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و محمدرضا الوند مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها با روسای دفاتر استانی انجمن‌ هنرهای نمایشی سراسر کشور با موضوع بررسی اساسنامه این شعب و با مدیریت سیدمحسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی در دفتر قادر آشنا برگزار شد.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران: یک سوم اعتبارات تئاتر استانی پرداخت شده است
رضا بصیرت در ابتدای این جلسه با اشاره به این که گزارش مختصری از اتفاقاتی که از ابتدای حضورش در انجمن هنرهای نمایشی ایران رخ داده است ارائه می‌کند، گفت: مطابق درخواست جناب آقای آشنا سامان‌دهی پرداخت‌ها جزو نخستین الویت‌ها بود. به گونه‌ای که انجمن هنرهای نمایشی ایران تعهدی را ایجاد نکند که منبعی مالی براش پیش‌بینی نکرده باشد.پرداخت یک سوم اعتبارات استانی در قیاس با پیش از این، که هنرمندان استان‌ها ابتدا زحمت تولید اثر را می‌کشیدند و سپس گزارشی از کارشان ارائه می‌کردند و این گزارش بررسی و سپس پرداخت انجام می‌شد،نکته حائز اهمیت دیگری است که باید به آن اشاره کرد.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با اشاره به درنظرگرفتن اعتبار چهار میلیارد و ششصد میلیون تومانی برای تئاتر استان‌ها، تصریح کرد: سه میلیارد و خرده‌ای از این اعتبار به تفکیک برای تولید نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی در استان‌ها در نظر گرفته شده است که یک سوم آن، یعنی یک میلیارد تومان را تقدیم کرده‌ایم و این مبلغ نه برای جبران دشواری‌های ناشی از شرایط تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، که برای حمایت از تولید و رونق آن پرداخت شده است. مشکلی در پرداخت قسط دوم و سوم هم وجود ندارد و اگر دوستان مطابق تفاهم‌نامه حرکت و تولید را آغاز کنند و گزارش کارشان را بدهند، اقساط دیگر نیز پرداخت خواهد شد.

آماده‌سازی زیرساخت‌های «ایران‌تئاتر» برای تبدیل آن به پلتفرم پخش آنلاین تئاتر استان‌ها
بصیرت با اشاره به آماده‌سازی زیرساخت‌ها در درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران (ایران‌تئاتر) برای پخش نمایش‌های استانی به صورت آنلاین، افزود: کار دیگری که در انجمن هنرهای نمایشی ایران با رویکرد حمایت از تولیدات استانی در حال انجام است، تقویت زیرساخت درگاه تخصصی هنرهای نمایشی ایران (ایران‌تئاتر) برای پخش تئاترهای استانی است. کار بزرگی که با در نظر گرفتن مباحث حقوقی و فنی برای افتتاح کامل ترین پلتفرم پخش تخصصی تئاتر در مراحل پایانی است و ان‌شاالله یکی از ثمرات آن،احصا ظرفیت‌های تئاتر استان‌ها و جذب مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای رونق تولید باشد.
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با اشاره به تجربه این انجمن در پخش آنلاین ویژه‌برنامه «رسول مهربانی» تاکید کرد: نمونه موفق‌آمیز این رویداد در روز ۱۳ آبان همزمان با میلاد رسول رحمت با حضور ۲۶ هزار نفر همزمان با پخش آنلاین و در مجموع تماشای آن رویداد توسط ۴۰ هزار نفر به صورت آنلاین و آفلاین بود.

لزوم استقلال شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور و تقدیر از سعه‌صدر مدیران‌کل ارشاد استان‌ها
بصیرت با اشاره به رفت‌وبرگشت‌های متعدد اساسنامه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی که ذیل انجمن هنرهای نمایشی ایران قرار دارد، با هدف پی‌بردن به ایرادات احتمالی آن پیش از مصوب شدن، گفت: از جمله ثمرات تصویب این اساسنامه واگذاری تئاترشهرها به شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی است که پیش از این به دلیل آن که این شعب از شخصیت حقوقی مستقلی برخوردار نبودند امکان‌پذیر نبود. شکل‌گیری این شخصیت حقوقی مستقل منجر به ایجاد ظرفیت برای جذب مشارکت‌ و عقد قرارداد از سوی شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی با مراکز دولتی و خصوصی خواهد شد و تلاش شده است به گونه‌ای باشد که وابستگی به ادارات‌کل ارشاد استان‌ها را حداقل برساند و خوشبختانه در این زمینه سعه‌صدر دوستان در ادارات‌کل مواجه شدیم. حاصل رفت‌وبرگشت‌های متعدد ذکرشده اساسنامه‌ای شده است که اگر نگوییم تامین‌کننده صد در صد نظرات است دست‌کم بخش اعظم نظرات دوستان در آن گرد آمده است.

وفای به عهد مدیرکل هنرهای نمایشی در خصوص تئاتر استان‌ها
قادر آشنا نیز در ادامه صحبت‌های رضا بصیرت افزود: زمانی که توفیق مجدد خدمت‌گذاری در اداره‌کل هنرهای نمایشی را یافتم، در نخستین گام برنامه‌ای ۱۱ بندی ارائه دادم و با این تصور که دوران مدیریت من نیز با پایان یافتن زمان باقی‌مانده از دولت وقت بر مسند کار به اتمام خواهد رسید در چند بند به طور مشخص به تئاتر استان‌ها و آن‌چه می‌شد در طول این زمان در این خصوص انجام داد اشاره کردم و خداوند را شاکرم که تاکنون توفیق وفای به عهد را نصیبم نموده است.
مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: از جمله این که عقد تفاهم‌نامه میان معاونت هنری وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و ادارات‌کل ارشاد استان‌ها دچار وقفه شده بود و با تلاشی مضاعف از سر گرفته شد و نخستین آن در سال ۱۳۹۹ در استان سیستان و بلوچستان رخ داد.

مدیرکل هنرهای نمایشی: ادغام به معنی‌ای که در سایر معاونت‌ها صورت گرفته است در معاونت هنری امکان‌پذیر نیست
آشنا با اشاره به ضرورتی که معاونت‌های وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی در خصوص ادغام موسسات و انجمن‌های تخصصی هنری احساس می‌کردند، افزود: بدون شک همگی در خصوص این نکته که ادغام باید پایه‌ای عقلانی داشته باشد هم‌نظر بودیم و خوشبختانه در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ادغام به معنی‌ای که در سایر معاونت‌ها صورت گرفته است در معاونت هنری امکان‌پذیر نیست و باید به گونه‌ای دیگر عمل کرد و بخشی از آن‌گونه دیگر، تمرکز بر تصویب اساسنامه انجمن‌ها بود.  

مشکلات عدم وجود اساسنامه و به رسمیت شناخته نشدن شخصیت حقوقی انجمن‌ها از زبان مدیرکل هنرهای نمایشی  
مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به مشکلات عدم وجود اساسنامه و به رسمیت شناخته نشدن شخصیت حقوقی انجمن‌ها ادامه داد: من در ادارات‌کل ارشاد استان‌ها نیز توفیق خدمت داشته‌ام و این مشکل را به چشم دیده‌ام که در خصوص انجمن‌ها همواره می‌پرسند اساسنامه و شخصیت حقوقی‌اش از سوی کدام نهاد بالادستی به رسمیت شناخته شده است؟!ما این موضوع را در وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی پیگیری کردیم و خدمت وزیر محترم رسیدیم تا اولین حاصل آن به رسمیت شناخته شدن استقلال شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی باشد که از جمله ثمرات آن امکان واگذاری مدیریت تئاترشهرها به این شعب و فراهم آمدن زمینه جذب مشارکت‌های دولتی و خصوصی توسط آن‌ها به جهت رونق تولید است و این امر مهم انجام نمی‌گرفت مگر در قالب تدوین اساسنامه‌ شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی ذیل انجمن هنرهای نمایشی ایران.

عزمی جدی برای تصویب اساسنامه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور پیش از پایان دوران مسئولیت
قادر آشنا با اشاره عزم جدی‌ اداره‌کل تحت مدیریتش برای مصوب کردن اساسنامه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور پیش از پایان یافتن دوران ماموریت او در این مجموعه، افزود: شاید این اساسنامه نتواند همه خواسته‌های همگی دوستان را برآورده سازد اما اتفاقی بزرگ است که منجر به تشخص شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی می‌شود و خواهشمن همکاری برای مصوب کردن آن است تا امیدی باشد برای سال‌های آینده.
او با اشاره به این که تدوین اساسنامه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور حاصل جلساتی هفت الی هشت ماهه است تاکید کرد: یکی از دلایل متقن که مانع از انحلال انجمن هنرهای نمایشی ایران شد وجود شعب استانی آن بود که اگرچه تا پیش از این شخصیت حقوقی مستقل نداشتند اما وجودشان منجر به ادامه یافتن حیات انجمن هنرهای نمایشی ایران شد.
مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان با اشاره به میزان بودجه در نظرگرفته شده برای تئاتر افزود: خبرهای خوشی در راه است که هر زمان محقق شود به سمع‌ونظر دوستان می‌رسد و هر مبلغی که به بودجه تئاتر کل کشور افزوده شود به تبع آن شاهد افزایش اعتبار تئاتر استان‌ها نیز خواهیم بود.

اضافه شدن اعضای شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی به هیات امنای انجمن هنرهای نمایشی ایران
با پایان صحبت‌های رضا بصیرت و قادر آشنا، محمدرضا درند رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کرمانشاه به مطرح نمودن سوالاتی در خصوص اساسنامه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور پرداخت که پیش از این دیدار مجازی نیز آن‌ها را به صورت مکتوب در اختیار مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران قرار داده بود.
قادر آشنا با اشاره به اصلاح اساسنامه انجمن هنرهای نمایشی ایران تاکید کرد: در هیات امنای انجمن هنرهای نمایشی ایران شاهد حضور دوستانی از شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی نیز خواهیم بود و تا تصمیمات برآیند هنرمندان استان‌ها نیز باشد.

لزوم برگزاری دوباره انتخابات شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور در صورت برگزاری پیش از تصویب اساسنامه
بصیرت نیز با اشاره به این که برخی از روسای شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور خواستار برگزاری انتخابات بودند تصریح کرد: اگر فرآیند انتخابات پیش از تصویب اساسنامه رخ می‌داد ناچارا بعد از تصویب آن باید مجددا انتخابات تکرار می‌شد و برای پیشگیری از این تکرار، انتخابات شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور به بعد از تصویب اساسنامه موکول شده است.

انجمن هنرهای نمایشی ایران، ضامن اجرایی اساسنامه شعب استانی
بصیرت در خصوص ضمانت اجرایی بندهای قیدشده در اساسنامه شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی نیز گفت: ناظر اجرای این اساسنامه، انجمن هنرهای نمایشی ایران است و در آن به صراحت قید شده است که چنان‌چه استانی قصد تغییر در بخشی از اساسنامه را داشته باشد باید انجمن هنرهای نمایشی ایران را در جریان قرار داده و موافقت آن را کسب کند تا ضمن حفظ استقلال و ارتقا جایگاه شعب استانی، ضمانت اجرایی اساسنامه نیز مخدوش نشود.

لزوم ثبت گروه‌های نمایشی در سامانه استقرار برای نامزدی در مقام هیات مدیره

تلاش برای معادل‌سازی سابقه کار با مدرک دانشگاهی
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در خصوص لزوم تاییدشدن گروه‌های نمایشی از سوی ادارات‌کل ارشاد استان‌ها هم توضیح داد: این تاییدیه صرفا به معنای تطبیق اسامی با سامانه استقرار و ثبت گروه‌های نمایشی است تا هیات موسس شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی بتوانند براساس آن از گروه‌های ثبت‌شده بخواهند نمایندگان متقاضی نامزدی در هیات مدیره را معرفی کنند.
او همچنین در خصوص لزوم برخورداری از مدرک تحصیلی برای حضور در شعب استانی انجمن هنرهای نمایشی کشور نیز گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم تا به‌ویژه درخصوص پیشکسوتان، هر میزان سابقه کار در عرصه تئاتر را معادل مدرکی تحصیلی در نظر بگیریم.
ندا قربانیان رئیس انجمن هنرهای نمایشی استانالبرز، بهمن صادق‌حسنی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، حسین کریمی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان، محمد یاقوت‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، فرزاد زیدی‌نژاد رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان لرستان، احمد رجب‌پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان‌ شرقی، فاتح بادپروا رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان، علی فرحناک رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان قم و کیانوش بهروزپور رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همدان دیگر روسای انجمنی بودند که به طرح سوالات خود از مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیر هماهنگی تئاتر استان‌های این اداره‌کل و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران پرداختند.
در پایان این دیدار و گفت‌وگوی مجازی که از طریق پلتفرم اسکای‌روم در دفتر مدیرکل هنرهای نمایشی انجام شد، قادر آشنا با بیان این که «اگر تا به حال از نگاه شما وفای به عهد کرده‌ایم تلاش می‌کنیم اساسنامه انجمن هنرهای نمایشی ایران را اصلاح کنیم و در آن حتما از حضور اعضای شعب استانی بهره بگیرم» تاکید کرد: تلاش ما این است که با همکاری و همیاری شما عزیزان اساسنامه‌ای را مصوب کنیم که در وزارتخانه هم خریدار داشته باشد و انتخابات آتی شعب استانی و هر اتفاق دیگری براساس آن رقم بخورد.
نخستین جلسه گفت‌وگوی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها متاثر از شرایط شیوع بیماری کرونا ۳۰ تیرماه ۱۳۹۹ در فضای مجازی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شده بود.

 




مطالب مرتبط

در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک
در نخستین کارگاه نقد و بررسی جشنواره پانتومیم مطرح شد

ایده‌های خوب و لزوم توجه به تکنیک

دو عضو هیئت منتقدان دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان در نخستین کارگاه نقد و بررسی و تحلیل آثار با اشاره به ایده‌های خوب آثار از لزوم توجه به تکنیک در اجرای پانتومیم گفتند.

|

در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است
در نخستین کارگاه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان مطرح شد

استفاده سلیقه‌ای از موسیقی بومی در نمایش‌ آسیب‌زننده است

کیارش میرمحمدرضایی، مدرس موسیقی و آهنگساز فعال در حوزه هنرهای نمایشی  با بیان این‌که موسیقی می‌تواند بیان‌کننده هویت فردی و یا اجتماعی انسان‌ها باشد، گفت استفاده سلیقه‌ای و بومی از موسیقی در نمایش از آسیب‌زننده‌ترین موضوعات حوزه تئاتر است. 

|

نظرات کاربران