در حال بارگذاری ...
کارگردانان تئاتر خیابانی جشنواره آنلاین مقاومت از نحوه برگزاری و حال و هوای آثار می‌گویند:

یک الگوی اجرایی خوب برای سایر جشنواره‌ها

ایران تئاتر_علی رحیمی: هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در حالی از ۲۵ آذرماه در تهران برگزار می شود که سایه شوم کرونا همچنان بر کشور حاکم است و حفظ پروتکل های بهداشتی در راس اولویت های برنامه های دولت قرار دارد.

همین مسئله باعث شد تا دست اندرکاران جشنواره تئاتر مقاومت که از متولیان  فرهنگ ایستادگی و پایداری در کشور هستند، به دنبال راهکاری مناسب برای رفع موانع، پیشگام جشنواره‌های آنلاین در کشور شوند و نشان دهند که «نمی شود و نمی توان» در فلسفه مقاومت، معنا و مفهومی ندارد و با یک تفکر و تدبر خلاقانه می توان بر هر سد و مانعی چیره شد.   

اقدام ارزشمندی که از یکسو برای هنرمندان تئاتر که مدتها بود هم از منظر فعالیت هنری و هم معیشتی با چالش روبرو بودند از این فرصت به بهترین نحو استقبال کنند و از سوی دیگر تجربه گران سنگی باشد برای اجرای جشنواره های بزرگتری همچون جشنواره بین المللی فجر، که بی شک نیاز به تدابیر کرونایی بیشتری دارد.

همزمان با آغاز جشنواره تئاتر مقاومت، به سراغ تعدادی از کارگردانان تئاتر خیابانی حاضر در جشنواره رفتیم و از نظرات آنها در خصوص نحوه برگزاری این جشنواره پرسیدیم:

 

کارگردان نمایش «همیلو»: چشم دبیران همه جشنواره ها به این جشنواره دوخته شده است

فرامرز غلامیان کارگردان نمایش «همیلو» است.نمایشی که همسرش هیام احمدی آن را به رشته تحریر درآورده و یکی از 6 نمایش خیابانی استان اصفهان است که در تالار وحدت اجرا می‌شود.

غلامیان در خصوص این نمایش گفت:همیلو در سه اپیزود به اجرا در می‌آید.اپیزود اول درباره رئیسعلی دلواری قهرمان و دلاور بوشهری، اپیزود دوم در خصوص دریاقلی سورانی دلاور ناجی آبادان در حماسه کوی ذوالفقاری و سرانجام اپیزود سوم در خصوص مدافعان حرم و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی است.

کارگردان نمایش همیلو اضافه کرد:در این نمایش 15 بازیگر ایفای نقش می‌کنند. کار کاملا متکی بر فرم، حرکت، موسیقی و آوا است و از دیالوگ کمتر استفاده می‌شود.

از غلامیان در خصوص اجرای جشنواره در فضای کرونایی پرسیدیم، گفت:این جشنواره یک اتفاق خوب در عصر ارتباطات و تکنولوژی است و باید ببینیم استقبال مخاطبان از آن به چه نحوی خواهد بود.اگر استقبال خوب باشد و پاسخ مثبتی از سوی تماشاگران دریافت کنیم می‌توان در خصوص ادامه دار شدن اینگونه جشنواره ها بحث کرد.

وی اضافه کرد:بخش خیابانی خوشبختانه هم به صورت آنلاین پخش می شود و هم برای هنرمندان حاضر در مجموعه تالار وحدت اجرای زنده دارد که این مسئله هم برای هنرمندان تئاتر خیابانی که نیازمند حضور تماشاگر هستند مفید خواهد بود و هم مخاطب می‌تواند بدون نگرانی تئاتر مورد علاقه اش را مشاهده کند.

غلامیان با تاکید بر اینکه چشم دبیران همه جشنواره ها به این جشنواره دوخته شده است، تصریح کرد: مطمئنا دست اندرکاران سایر جشنواره ها می‌توانند از این جشنواره الگو بگیرند. جا دارد به دبیر و مسئولان جشنواره دست مریزاد گفت. امیدوارم تلاش آن‌ها به ثمر نشنید و شاهد یک جشنواره جذاب و مخاطب پسند باشیم.

 

کارگردان نمایش «شوسه»: زنده بودن اجراها نقطه قوت جشنواره است

احمد جعفری کارگردان نمایش شوسه نیز زنده بودن اجراهای خیابانی در فضای کرونا را از نقاط قوت جشنواره عنوان کرد.

وی گفت: خوشبختانه این اجراها زنده برگزار می شود و مثل برخی جشنواره‌ها فیلم نمایش را درخواست نکردند و این مسئله جشنواره را سرآمد کرده است.

جعفری افزود: براساس اعلام مسئولان اجرایی، نمایش‌های خیابانی در حضور تعدادی مخاطب و با حفظ پروتکل بهداشتی اجرا می‌شوند و همزمان به صورت زنده در فضای مجازی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد این مسئله کار ما را کمی سخت می‌کند و شیوه کار کمی متفاوت شد و مجبور شدیم خط کشی شده کار را اجرا کنیم با این وجود از حضور در جشنواره راضی‌ام چون در زمانی که خیلی از جشنواره‌ها جرات اجرا نداشتند جشنواره ای متفاوت را می‌بینیم.

کارگردان نمایش شوسه در خصوص داستان نمایش نیز گفت: این نمایش راجع به مادری است که در میان جمعیت به دنبال انتخاب همسری برای پسرش است. او هنوز شهید شدن فرزندش را قبول نکرده و منتظر است آب اروند او را برگرداند.

 

 

کارگردان نمایش «سرگذشت زندگی»: هر اقدامی که به بقای تئاتر کمک کند قابل ستایش است

مرتضی وکیلیان با نمایش «سرگذشت زندگی» اثری که همسرش پروین ملک علایی نوشته، به هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت آمده است.

وی در خصوص این نمایش گفت: داستان در خصوص معاودین عراقی است.گروهی ایرانی که به عشق امام حسین در کربلا زندگی می‌کردند اما با آغاز جنگ، به دستور صدام به کشور رانده شدند.

وکیلیان با اشاره به اقتباس این نمایش از داستان رستم و سهراب گفت:قهرمان نمایش پدری ایرانی است که به عنوان معاود به ایران می آید اما همسر و فرزندش که عراقی هستند در عراق می مانند.در هنگام جنگ پسر به عنوان سرباز عراقی و پدر به عنوان رزمنده به جنگ می‌روند و همدیگر را پیدا می کنند.

کارگردان نمایش «سرگذشت زندگی» در خصوص اجرای جشنواره مقاومت در بحران کرونا نیز گفت: تماشاگر عضوی از تئاتر است و نبود آن باعث افت می شود ولی به هرحال تمام تلاش خود را می کنیم تا اجرای خوبی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه هر اقدامی که به بقای تئاتر کمک کند قابل ستایش است، تصریح کرد: امیدواریم که اجراهای آنلاین مخاطب پسند باشند و جشنواره با استقبال روبرو شود.

 

کارگردان نمایش «دوران عاشقی»: امیدوارم این حرکت ادامه دار باشد

امیر امینی کارگردان نمایش «دوران عاشقی» از لاهیجان، قرار است داستان مقاومت در ایران را در سه اپیزود قبل از انقلاب و در رویارویی با ساواک، دوران پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی و در نهایت جبهه مقاومت در مقابل داعش را در جشنواره مقاومت به اجرا گذارد.

وی در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره مقاومت در عصر کرونا گفت:واقعا برای هنرمندان تئاتر تاثیر مثبتی دارد. به خصوص برای ما که تنها منبع درآمدمان تئاتر است.متاسفانه مدتی است با مشکل معیشتی روبروییم به حدی که یکی از دوستانم تئاتر را رها کرد و در آژانس کار می‌کند.

امینی با ابراز امیدواری از ادامه یافتن این حرکت در دوران کرونا گفت: برگزاری این قبیل جشنواره‌ها گوشه‌ای از مشکلات اقتصادی هنرمندان تئاتر را مرتفع می‌کند و ما را به آینده امیدوار می‌کند. جا دارد از دست اندرکاران جشنواره مقاومت در این ارتباط تقدیر کرد.

وی ادامه داد:ریسک اجرای زنده تئاتر خیابانی بی شک ارزشمند است.به نظر من مسئولان سایر جشنواره ها باید الگو بگیرند تا بقای تئاتر تضمین شود.

 

کارگردان نمایش حباب زیر آب:جشنواره قابل دفاعی است

علیرضا شمسی کارگردان نمایش حباب زیر آب است که از اصفهان به هفدهمین جشنواره مقاومت راه یافته است.

از او در خصوص داستان نمایش پرسیدیم، گفت: تمرکز ما بر شهدای غواص است.در این نمایش سه چالش را مدنظر قرار دادیم. ابتدا داستان با چالش آب یخ توسط بازیگران فرم شروع می‌شود.در ادامه اپیزود چالش خاک را داریم و در نهایت به چالش خون با نگاهی بر عملیات کربلای چهار و شهدای غواص، کار را ادامه می‌دهیم.

شمسی با اشاره به اینکه حضور در یک جشنواره بعد از 10 ماه تعطیلی گفت: واقعا جای شکر دارد. 10 ماه جای تئاتر در کشور خالی بود و خوشبختانه با این جشنواره می توانیم شروع خوبی برای ادامه راه داشته باشیم.

وی افزود: هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با یک برنامه ریزی دقیق و کارشناسانه شروع شد و قابل دفاع است. در این 10 ماه هیچ جشنواره ای به این خوبی برگزار نشد و به نظرم پیش مقدمه خوبی برای جشنواره های بعدی به ویژه جشنواره فجر بود.

 

کارگردان نمایش زندگی با طعم باروت: واقعا فرهنگ مقاومت در این جشنواره دیده شد

مجتبی خلیلی طراح، ایده پرداز و کارگردان نمایش زندگی با طعم باروت، قرار است داستان یک معلم افغان را در تالار وحدت به اجرا گذارد.

وی در خصوص این نمایش خیابانی گفت: داستان در خصوص معلمی است که برای پیدا کردن گمشده اش از افغانستان به ایران سفر می کند و شهر به شهر دنبال آن می گردد.

خلیلی اجرای جشنواره مقاومت در فضایی کرونایی کشور را نشر فرهنگ مقاومت عنوان کرد و افزود: تشکر ویژه از ستاد برگزاری جشنواره دارم که با توجه به این شرایط جانانه ایستاد و واقعا مقاومت کرد تا چراغ تئاتر زنده نگه داشته شود.  

وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت توجه به مدافعان سلامت در جشنواره بود که در برخی آثار شاهد اجراهای خوبی از سوی هنرمندان تئاتر خیابانی هستیم.

کارگردان نمایش زندگی با طعم باروت با ابراز ناراحتی از نبود تماشاگر در اجرای نمایش‌ها گفت:با وجود آنکه تلاش زیادی برای اجرای زنده نمایش‌ها شده است اما فضای کرونایی مانع از حضور حداکثری مردم می‌شود کمی از این بابت دلگیر هستیم اما خوشحالم که این جشنواره برگزار شد و فضای تئاتری بار دیگر در کشور سایه انداخت.

 

 

 




مطالب مرتبط

عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود
عضو هیئت انتخاب تئاتر خیابانی رضوی

کیفیت بالای آثار این دوره، انتخاب را دشوار کرده بود

کریم خاوری، عضو هیئت انتخاب آثار بخش تئاتر خیابانی رضوی می‌گوید اجراهای این دوره از جشنواره سطح کیفی بالایی داشتند که همین مورد ارزیابی آثار را برای ما دشوار کرده بود.

|

پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران
پهنه رودکی ظرفیت‌ خوبی برای میزبانی رویدادهای مختلف مذهبی و هنری دارد

دیدار مدیرعامل بنیاد رودکی با شهردار منطقه 11 تهران

مدیرعامل بنیاد رودکی و شهردار منطقه 11 تهران در جلسه‌ای پیرامون تعاملات فرهنگی هنری بویژه بهره‌مندی مردم از خدمات فرهنگی و اجتماعی در پهنه رودکی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

|

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود
گفت‌وگوی نوروزی با هادی مرزبان در اولین روز بهار

تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان بود

هادی مرزبان، کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه خبر تصویب بنیاد تئاتر ملی، بزرگ‌ترین عیدی به هنرمندان فعال نمایش ایرانی بود، گفت امیدوارم در سال جدید هیچ کدام از بچه‌های تئاتر غم نان نداشته باشند تا بتوانند راحت و بدون دغدغه در صحنه‌های تئاتر حاضر باشند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مطرح کرد:

راهیان نور در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس قرار دارد

مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین رونمایی از پوستر ششمین همایش ملی تئاتر خیابانی راهیان نور، این رویداد را در امتداد فرهنگ و گنجینه غنی دفاع مقدس دانست و ابراز امیدواری کرد مردم خوزستان علاوه بر میزبانی، از این بستر عظیم فرهنگی در زمینه مسائل اعتقادی و ...

|

نظرات کاربران