در حال بارگذاری ...
روایت کارگردانان خراسان شمالی از تکاپو برای پانزدهمین جشنواره استانی

هنرمندان استانی نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش شود

ایران تئاتر : با وجود تمام اما و اگرهایی که در برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی به واسطه شرایط و محدودیت های کرونایی وجود داشت، اهالی تئاتر پای کار آمدند و با استقبال خوب از این ‌رویداد هنری بعد از وقفه تقریبا یک سال در عرصه نمایش حاضر شدند.

به بهانه این رویداد هنری خبرنگار ایران تئاتر در خراسان شمالی به پای صحبت کارگردان های راه یافته به مرحله نهایی نشستیه و آن ها از ضرورت و اهمیت برگزاری جشنواره ای گفتند . دلیلی که سبب شد تا اهالی تئاتر از رخوت و رکود خارج و موجی در میان اهالی تئاتر راه بیافتد؛ جشنواره ای که باعث شد تا چراغ تئاتر خاموش نشود. 

تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری معنایی ندارد

 «سید امیر حسین جان نثار» از هنرمندان راه یافته به پانزدهمین جشنواره تئاتر استان ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره و فرصت هایی که برای اهالی تئاتر ایجاد کرد، اظهار می دارد: در شرایطی که بیشتر صنوف فعالیت های خود را آغاز کرده اند، تعطیلی فعالیت های فرهنگی و هنری معنایی ندارد، زیرا سبب می شود تا صنوف ضعیف مثل تئاتر و سینما  بیش از پیش ضربه بینند.

کارگردان اثر نمایشی «نوه بچه شوفر» به تاثیرگذاری جشنواره تئاتر می پردازد و از تکاپوی ایجاد شده در بین اهالی تئاتر سخن می گوید و می افزاید: اگر این جشنواره برگزار نمی شد، به طور قطع چراغ تئاتر خاموش می شد.

وی ادامه می دهد: خوشبختانه با رایزنی های خوبی که انجام گرفت در زمره معدود استان های  بودیم که جشنواره را برگزار کردیم و سهمیه فجر گرفتیم و همین مسئله باعث شد تا چراغ تئاتر روشن باقی بماند و هنرمندان را از رخوت و رکودی که دچار شده بودند، خارج  کند. 

اگر  این جشنواره برگزار نمی شد...

«یحیی آبادی» کارگردان اثر نمایشی «دستور از بالا» از این که جشنواره تئاتر تنها کور سوی امید برای هنرمندان است تا بتوانند دست به تولید زده و در عرصه تئاتر کشور عرض اندام کنند، اظهار می دارد: اگر  این جشنواره برگزار نمی شد به طور قطع دلسردی بیشتر  اهالی تئاتر را به دنبال داشت و همین که با شرایط کرونایی خود را تطبیق دادیم و جشنواره به صورت نیمه متمرکز برگزار شد  جای بسی خرسندی است زیرا چراغ تئاتر خاموش نشد. 

 وی از برگزاری جشنواره به عنوان اتفاقی مهم در این شرایط یاد می کند و می گوید: این رویداد سبب شد تا گروه های نمایشی دور هم جمع شوند و از طرف دیگر رخوت و رکودی که به واسطه تعطیلی فعالیت ها برای هنرمندان به وجود آمده بود تا حدودی برطرف و موجب شد تا بخشی از اهالی هنر دوباره  وارد عرصه شوند.این هنرمند تئاتر در بخش دیگری از سخنانش از سختی های تمرین به واسطه استفاده از ماسک سخن می گوید  و اضافه می کند: در این شرایط سعی می کردیم با یک سوم عوامل کار کنیم و این شرایط روی کار تاثیرگذاشت، اما خودمان را با  شرایط تطبیق دادیم، زیرا نمی خواستیم چراغ تئاتر خاموش شود. 

جشنواره های استانی  موجی را در بین اهالی تئاتر ایجاد کرد

«مخدره شفیعی راد» از دیگر هنرمندانی است که موفق به حضور در این دوره از جشنواره شد، از این که کرونا تاثیری در روند فعالیت هنرمندان و تعلل رکود اهالی هنر نداشت تا جایی که گروه های تئاتری شهرستان از این جشنواره استقبال کردند، اظهار می دارد: جشنواره های استانی موجی را در بین اهالی تئاتر ایجاد کرد و سبب شد تا اهالی هنر استعدادها و توانمندی های خود را از دریچه جشنواره استانی نشان دهند و به رقابت با یکدیگر بپردازند. 

کارگردان اثر نمایشی «دردسرهای مرد مرده» هم چنین از مهیا بودم فضای و پشتیبانی خوب مسئولان برای به بار نشستن تلاش های هنرمندان ابراز خرسندی می کند و می گوید: امسال تجربه متفاوتی را به واسطه شرایط موجود پشت سر گذاشتیم و تجربه ای نو را درکارنامه  هنری خود ثبت کردیم.

بدون تماشاگر حرکتی در جریان تئاتر شکل گرفت

«علی کاملی» کارگردان اثر نمایشی «عامدانه، عاشقانه، قاتلانه» به تفاوت های این دوره از جشنواره با دیگر دوره ها اشاره می کند و می افزاید: اگر چه این دوره به خاطر محدودیت ها امکان حضور تماشاگر نبود، اما رویداد سبب شد تا حرکتی در جریان تئاتر شکل بگیرد

این هنرمند تئاتر، برگزار شدن جشنواره را بسیار بهتر از تعطیلی جشنواره می داند و بیان می کند: اگر چه سعی کردم از حداقل بازیگری در هنگام تمرین استفاده کنم، اما با همه اما و اگرهای موجود، این رویداد نقطه شروعی دوباره برای اهالی هنر است و چشم انداز روشنی را برای جریان تئاتر استان بعد از رکود و تعطیلی تقریبا یک ساله رقم زد. 

جشنواره های استانی در رونق تئاتر بسیار تاثیرگذار است

«محمود آزاد» کارگردان راه یافته به جشنواره، با اشاره به این که یک سال از تعطیلی سالن های نمایش می گذرد و از این روی جشنواره های استانی در رونق تئاتر بسیار تاثیرگذار بود، اظهار می دارد: متاسفانه در این یک سال بسیاری از هنرمندان نتوانستند کاری را به روی صحنه ببرند و در واقع زیست تئاتر به خطر افتاد، اما این رویداد تا حدود زیادی خلاء های موجود را جبران کرد و اهالی هنر را به تکاپو واداشت. 

این دانشجوی رشته بازیگری و کارگردانی که تئاتر را به مثابه حرفه برای خود می داند و از رهگذر این تعطیلی ها متضرر شده است، اذعان می کند: جشنواره روزنه امیدی بود برای شروعی دوباره و تولید آثار نمایشی، زیرا بهانه جشنواره توانستیم در این شرایط سخت کرونایی و تعطیلی اتاق های تمرین از رخوت و رکود ایجاد شده خارج و چراغ تئاتر را روشن نگه داریم.

جشنواره های  استانی سبب شد تا اهالی تئاتر بتوانند به توقعات خود پاسخ دهند

«احسان کمالی» کارگردان اثر نمایشی «باران اگر بخواهد» با اشاره به این که برگزاری جشنواره تئاتر،    سبب شد تا اهالی تئاتر بتوانند به توقعات خود پاسخ دهند، اظهار می دارد: اگر چه تئاتر به نفس تماشاگر وابسته است و بدون آن معنا و مفهومی ندارد اما این رویداد با وجود این شرایط به دغدغه اهالی تئاتر برای  فعالیت و اشتیاق آن ها برای تولید پاسخ داد و همین برای ما کافی است.

 وی ادامه می دهد: چراغ تماشاخانه ها، در شرایطی که سینماها و بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی کشیده شد و به روشکستگی نزدیک می شوند  روشن ماند و خوشبختانه این با  همت تئاتری ها رقم خورد 

 و برگزاری جشنواره سبب شد تا نشان دهیم که باز هم اتفاق تئاتری در خراسان شمالی، در حال رقم خوردن است.

وی اضافه می کند: با توجه به این که در شرایط موجود بسیاری از مشاغل با رعایت پروتکل ها به حیات خود ادامه می دهند، برگزاری این جشنواره نیز نشان داد که تئاتر می تواند با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله گذاری ها شکل بگیرد. و من از شکل گرفتن دوباره جریان تئاتر بسیار خوشحال و خرسندم. 

هنرمندان استانی پای کار امدند و نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش شود

«بختور» کارگردان اثر نمایشی «دستور از بالا» نیز معتقد است: امسال جشنواره تئاتر با وجود تمام سختی های که به واسطه رعایت پروتکل های بهداشتی در هنگام تمرین برای اهالی  تئاتر داشت، همین که باعث ایجاد تکاپو در بیم اهالی تئاتر شد، جای بسیار خوشحالی است به گونه ای با رقم خوردن این اتفاق  هنرمندان پای کار امدند و نگذاشتند چراغ تئاتر خاموش شود.    

 پانزدهمین جشنواره تئاتر خراسان شمالی از 26 تا 28 آذرماه، با رقابت 6 اثر نمایشی در شهرهای اسفراین و بجنورد و به دبیری «امین فرحی» برگزار شد.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

غزل ملک‌حسینی، کارگردان نمایش «رویای شیرین عروسک‌ها»

تئاتر باید به مدارس بیاید
غزل ملک‌حسینی، کارگردان نمایش «رویای شیرین عروسک‌ها»

تئاتر باید به مدارس بیاید

کارگردان «رویای شیرین عروسک‌ها» که در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا داشت، از ضرورت پرداختن به تئاتر و این‌گونه نمایشی در مدارس سخن گفت و آن را لازمه رشد و شکوفایی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان دانست.

|

با برگزاری نشستی خبری در بجنورد

بخش‌های عروسکی و دانشجویی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به پایان رسید
با برگزاری نشستی خبری در بجنورد

بخش‌های عروسکی و دانشجویی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به پایان رسید

پنج نمایش در روز آخر دو بخش عروسکی و دانشجویی بیست‌ویکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، میزبان تماشاگران شدند. برگزاری یک نشست خبری با حضور دبیر جشنواره و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، نقطه پایان این رویداد به میزبانی بجنورد بود.

|

همزمان با اجرای آثار نمایشی جشنواره آیینی و سنتی انجام شد

تقدیر از تنها بازمانده نسل «توره‌چی‌ها» در خراسان شمالی
همزمان با اجرای آثار نمایشی جشنواره آیینی و سنتی انجام شد

تقدیر از تنها بازمانده نسل «توره‌چی‌ها» در خراسان شمالی

«عید محمد پگرگ» تنها بازمانده نسل «توره‌چی‌ها» در خراسان شمالی در سومین روز از برگزاری بخش عروسکی و دانشجویی، بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بجنورد مورد تجلیل قرار گرفت.

|

در دومین روز جشنواره آیینی و سنتی در بجنورد چه نمایش‌هایی اجرا شدند؟

استقبال از بخش عروسکی و دانشجویی ادامه دارد
در دومین روز جشنواره آیینی و سنتی در بجنورد چه نمایش‌هایی اجرا شدند؟

استقبال از بخش عروسکی و دانشجویی ادامه دارد

دومین روز از بخش نمایش عروسکی و دانشجویی بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز با حضور گسترده علاقه‌مندان و هنرمندان استان خراسان شمالی در شهر بجنورد به پایان رسید.

|

با استقبال مخاطبان در بجنورد

بخش عروسکی و دانشجویی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغاز شد
با استقبال مخاطبان در بجنورد

بخش عروسکی و دانشجویی جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی آغاز شد

بخش عروسکی و دانشجویی جشنواره بیست و یکم نمایش‌های آیینی و سنتی با حضور و استقبال هنرمندان استان و علاقه‌مندان به نمایش آیینی و سنتی در خراسان شمالی با محوریت بجنورد آغاز شد.

|

نظرات کاربران