در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر مقاومت در گفتگو با ایران تئاتر:

همدلی میان هنرمندان دستاورد مهم جشنواره هفدهم است

مسعود براهیمی کارگردان نمایش خیابانی «شصت و پنج، نود و نه» گفت: به‌عنوان یکی از هنرمندان تئاتر بر خود واجب می‌دانم تا برای تثبیت معنا و مفهوم نهایی مقاومت در روح و جان مردم به‌وسیله تئاتر اقدام موثر کنم و جشنواره تئاتر مقاومت با برپایی خود همدلی را میان هنرمندان تئاتر بیش از پیش ایجاد کرده است.

به گزارش ایران تئاتر  مسعود براهیمی کارگردان نمایش «شصت و پنج، نود و نه» که از اصفهان به بخش خیابانی و محیطی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت راه ‌یافته است گفت: نمایش «شصت و پنج، نود و نه» روایتی تطبیقی داستانی بین سال‌های 65 و 99 است.
براهیمی ادامه داد: «شصت و پنج، نود و نه» با دو بازیگر به رشادت‌های گوناگون مقاومت می‌پردازد و تمرکزی اختصاصی بر جنگ ندارد؛ چرا که مقاومت محدود به جنگ نمی‌شود و در هر حالتی می‌تواند بروز کند.
وی در مورد بازیگران نمایش خود افزود: دلارام ترکی و ایمان نظیفی در این نمایش که برای نخستین‌بار در جشنواره تئاتر مقاومت اجرا می‌شود، ایفای نقش می‌کنند.
براهیمی با تاکید بر اهمیت برپایی جشنواره تئاتر مقاومت گفت: یکی از مهم‌ترین و بجاترین جشنواره‌های تئاتر کشور همین تئاتر مقاومت است. گستره این جشنواره در هفدهمین دوره خود بسیار وسیع‌تر از قبل شده است. متاسفانه در ادوار گذشته به هشت سال دفاع مقدس توجه بیشتری می‌شد، اما در این دوره مقاومت با نگاهی متفاوت و بی‌انتها حیات یافته است.
این کارگردان تئاتر خیابانی کشور ادامه داد: مفهوم مقاومت را در هر حوزه‌ای می‌توان دنبال کرد؛ یکی از این حوزه‌ها کادر درمان است که این روزها با عنوان مدافعان سلامت از آنها یاد می‌شود. به این ترتیب ما نیز در نمایش «شصت و پنج، نود و نه» تلاش کردیم تا مقاومت را از دریچه‌ای نو به تصویر بکشیم.
براهیمی افزود: مقاومت به معنای ایثار، ازخود گذشتگی، فداکاری و تلاش برای عبور از وضعیتی نامطلوب به شرایطی بهتر است. مقاومت در تمام لحظات زندگی مردم و تاریخ هر جامعه‌ای وجود دارد. هنر هنرمندان تئاتر به این است که مقاومت را به شیوه‌های گوناگون بیان و با مخاطب در میان بگذارند.
وی در همین راستا افزود: به‌عنوان یکی از هنرمندان تئاتر بر خود واجب می‌دانم تا برای تثبیت معنا و مفهوم نهایی مقاومت در روح و جان مردم به‌وسیله تئاتر اقدام موثر کنم. همدلی نتیجه مقاومتی جمعی است که این روزها با مشکلات ناشی از کرونا به دست می‌آید و جشنواره تئاتر مقاومت با برپایی خود این همدلی را میان هنرمندان تئاتر بیش از پیش ایجاد کرده است.
کارگردان نمایش «شصت و پنج، نود و نه» ادامه داد: تعطیلی‌های ناخواسته تئاتر کشور به‌منظور مبارزه با کرونا، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تئاتر کشور وارد کرده است، پس نگاه‌ بسیاری از هنرمندان به جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت است تا بار دیگر آوای تئاتر طنین‌انداز شود.
براهیمی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت رعایت قوانین بهداشت اجتماعی و فردی در طول برپایی جشنواره گفت: کرونا و گوشه‌گیری اجباری مردم در خانه‌هایشان آسیب‌هایی اجتماعی را در پی دارد و یکی از کارکردهای تئاتر خیابانی مبارزه با این آسیب‌های اجتماعی است. بی‌شک برپایی حضوری بخش خیابانی و محیطی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به ترمیم آسیب‌های اجتماعی کرونا کمک خواهد کرد. هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره با حضور خود در چنین شرایط خطرناکی، اقدامی فداکارانه انجام داده‌اند که باید قدرشان را دانست.
گفتنی است هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی از 25 آذرماه، به دو شیوه زنده و آنلاین در حال برگزاری است و تا دوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران