در حال بارگذاری ...
براساس 16 کارگردانی و 14 نویسندگی برررسی شد

نقش پر رنگ بانوان در جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت میزبان آثار ۱۶ کارگردان زن است که در کنار این کارگردانان، نویسندگان و بازیگران زن نیز حضور دارند و این نشان از حضور موفق و پر رنگ هنرمندان زن تئاتر کشور در این رویداد است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت، نگاهی فهرست‌وار به اسامی کارگردانان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت نشان می‌دهد که ستاد برگزاری و هیئت انتخاب این رویداد ملی آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره را نه براساس اسم‌ها و نه براساس جنسیت که براساس کیفیت آثار مورد ارزیابی قرار داده‌اند و اینگونه است که این بار تعداد کارگردانان زن از همیشه چشمگیرتر و پررنگ‌تر شده است.

زنان کارگردان در این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت آثارشان را هم در قالب تئاتر صحنه‌ای، دانشجویی، کودک و نوجوان و خیابانی به رقابت گذاشته‌اند. رقابتی که قبل از این و در دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر مقاومت هم سابقه داشته و معمولا زنان دست خالی از این رویداد بیرون نرفته‌اند.
جشنواره تئاتر مقاومت در سال‌های گذشته نیز با درخشش بانوان تئاتر کشور مواجه بوده است. جشنواره شانزدهم این رویداد یکی از این جشنواره‌ها است که در آن مهسا طالبی رستمی، فاطمه الله یار نژاد، مرجان پورحسین، مارال ایزد بخش، رقیه ولی پور، فاطمه رادمنش، دلارام ترکی، آتیه جاوید، مژگان خالقی، سارا یزدانی، نرگس صابری در بخش‌های گوناگون کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، فضاسازی و عکس عناوین مختلف برگزیده جشنواره شانزدهم تئار مقاومت را دریافت کردند.


رقابت سه کارگردان زن در بخش صحنه‌ای جشنواره هفدهم
از میان 25 نمایش صحنه‌ای که در هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت شرکت کرده‌اند، 3 نمایش با کارگردانی بانوان حضور دارد. «لیلی عاج» یکی از هنرمندان با تجربه میان بانوان این بخش است که با نویسندگی و کارگردانی نمایش «کجایی ابراهیم» به رقابت با دیگر کارگردانان بخش صحنه‌ای می‌پردازد.
«مریم منصوری» نویسنده و کارگردان نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» نیز یکی دیگر از بانوانی است که در هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت شرکت کرده است.
«یلدا منتظری» هم با نویسندگی و کارگردانی نمایش «به صرف چای و گلوله» در بخش صحنه‌ای حضور دارد و اثر خود را محک می‌زند.


حضور پنج کارگردان زن در بخش دانشجویی
بخش دانشجویی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت میزبان 12 اثر از دانشگاه‌های گوناگون کشور است که از میان آنها 5 نمایش به کارگردانی بانوان حضور دارد.
 «الهه اقدام» کارگردان نمایش«خرمشهر11» از دانشگاه «علمی کاربردی 46 تهران»، « سجیه آشوری» از دانشگاه «سوره تهران» با کارگردانی نمایش «اتوبان سکوت»، « پریسا دوستی» با کارگردانی نمایش «ماهی‌ها فراموش نمی‌کنند» از دانشگاه «تربیت مدرس تهران»، «پریا بابایی» با کارگردانی نمایش «خاطرات خانه‌ای که نیست» از «دانشگاه آزاد اراک» و «ویداموسوی» با کارگردانی نمایش «بهشت حکیم‌الله» از دانشگاه « علمی کاربردی 46 تهران» در این بخش از جشنواره با دیگر آثار رقابت می‌کنند.


شش نمایش در بخش خیابانی جشنواره هفدهم با کارگردانی و هنرنمایی بانوان
بخش خیابانی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با حضور چشمگیر بانوان مواجه است که در زمینه‌های گوناگون کارگردانی، نویسندگی و بازیگری این بخش حضوری جدی و موثر دارند.
« پروین ملک علایی» یکی از هنرمندان با سابقه تئاتر خیابانی کشور است که در این دور از جشنواره تئاتر مقاومت به عنوان نویسنده با نمایش خیابانی «سرگذشت زندگی» حضور دارد.
همچنین «مارال ایزدبخش» یکی از برگزیدگان جشنواره شانزدهم تئاتر مقاومت، در هفدهمین دوره این رویداد با کارگردانی و بازیگری نمایش « چه کسی پاسخگو است؟» به رقابت با دیگر آثار می‌پردازد. ایزدبخش همچنین نویسنده نمایش «همه نقاشی‌های من» به کارگردانی مشترک «زهرا مریدی» و امیرمحمد انصافی در بخش خیابانی هم است.
«مریم دوستی» با کارگردانی نمایش خیابانی «علی سوت بلبلی» از استان اصفهان، « آرزو بلوچ جعفری » با کارگردانی و بازیگری نمایش «پوست‌های حساس» از استان کرمان، «سمیه مهری» برای کارگردانی مشترک نمایش «شوسه» از «تهران» و «مرجان کرمی» با کارگردانی نمایش « لطفا از من فیلم بگیرید» از استان مرکزی نیز از جمله بانوانی هستند که در بخش خیابانی هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت حضور دارند.


3 نمایش در بخش کودک و نوجوان جشنواره با نویسندگی و کارگردانی بانوان
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخش کودک و نوجوان خود میزبان 10 نمایش است که از میان آنها نمایش‌های «دزد لالایی‌ها» به نویسندگی مشترک فائزه فیض و بهرام جلالی‌پور، نمایش «اشک عروسک» به نویسندگی ندا اعتمادی‌کیا و کارگردانی مشترک هاجر جان‌نژاد و ندا اعتمادی‌کیا و نمایش «رکاب بزن مرد» به نویسندگی مشترک هیام احمدی و فرامرز غلامیان با کارگردانی هیام احمدی از جمله آثاری است که بانوان حاضر در جشنواره تولید کرده‌اند.

حضور 14 نویسنده زن در هفدهمین ایستگاه جشنواره تئاتر مقاومت
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در مجموع با 55 نمایش در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، دانشجویی و کودک و نوجوان اجراهای آنلاین خود را آغاز کرد. از میان این 51 اثر 9 نمایش با نویسندگی بانوان تولید شده است.
لیلی‌عاج با نویسندگی نمایش «کجایی ابراهیم»، فرشته حسینی با نویسندگی نمایش «پوست‌های حساس»، سیمین بهفر با نویسندگی نمایش «شوسه»، مرجان کرمی با نویسندگی نمایش « لطفا از من فیلم بگیرید»، مارال ایزدبخش و زهرا مریدی با نویسندگی مشترک نمایش «همه نقاشی‌هی من»، پریا دوستی با نویسندگی نمایش «ماهی‌ها فراموش نمی‌کنند»، بهناز دوستی با نویسندگی نمایش «میراشکار»، مریم منصوری با نویسندگی نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»، یلدا منتظری با نویسندگی نمایش «به صرف چای و گلوله»، فائزه فیض با نویسندگی نمایش «دزد لالایی‌ها»، طیبه نیک‌آزاد با نویسندگی نمایش «نامه‌هایی به دخترم سهراب»، ندا اعتمادی‌کیا با نویسندگی نمایش کودک و نوجوان «اشک عروسک» و هیام احمدی با نویسندگی نمایش کودک و نوجوان «رکاب بزن مرد» و  از جمله بانوان نویسنده این دور از جشنواره هستند.

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با دبیری حمید نیلی و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح از ۲۵ آذر آغاز شده و تا دوم دی‌ماه به دو شیوه زنده و آنلاین برگزار می‌شود.
 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران