در حال بارگذاری ...
مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ار برگزاری جشنواره های تئاتر استانی گفت :

حرکت خلاق و رو به جلوی جشنواره های استانی در شرایط کرونایی

ایران تئاتر: در جشنواره های استانی، هنرمندان با توجه به ظرفیت های خود پلتفرم های مختلف را آزمایش کردند و در جشنواره فجر هدف ما این است که از ظرفیت همه پلتفرم های فعال براساس یک جدول زمانبندی، استفاده کنیم.

جشنواره های تئاتر استانی به عنوان گسترده ترین جشنواره تئاتر کشور از منسجم ترین و موفق ترین جشنواره های هنری ایران هستند که همه ساله با هدف کشف استعدادهای نمایشی، گسترش و ساماندهی هنر تئاتر در استان‌ها، رشد و توسعه فعالیت‌های اجتماعی و آگاهی بخشی با تکیه بر هنر نمایش، بومی سازی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری با تاکید بر استعدادهای جوان و استفاده از بسترهای فرهنگی و هنری برای رشد و اعتلای فرهنگ عمومی برگزار می شوند.

در سال جاری نیز شیوع کرونا و مشکلات متعدد ناشی از آن از جمله تعطیلی سالن های نمایشی و تماشاخانه ها، مانع از برگزاری این جشنواره ها نشد و امسال نیز استان ها تلاش کردند با خلق ایده های نو و همسو با فضای حاکم بر ارتباطات اجتماعی، این جشنواره را برگزار نمایند.

در خصوص کم و کیف این جشنواره ها و اقداماتی که هنرمندان نمایشی کشور به منظور برگزاری مناسب آن انجام دادند، گفت و گویی با رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی انجام دادیم:

 

در روزهای پایانی جشنواره های تئاتر استانی هستیم، ارزیابی شما از این جشنواره ها در این فضای نامیمون شیوع کرونا  چه بود؟

با وجود شیوع کرونا و شرایط ناشی از آن که برای تئاتر رخ داد، تصمیم ما برآن بود تا به منظور ارتقای روحیه هنرمندان استان ها این جشنواره حتما برگزار شود و از همان ابتدا این جشنواره ها به عنوان آوردگاهی برای جشنواره فجر مطرح شدند.

واقعیت این است که بسته شدن تماشاخانه ها و تعطیلی های مداوم به نحوی بود که ما در برآورد اولیه امیدی به کیفیت اجراها نداشتیم. اما دست مسئولان برگزاری جشنواره ها را باز گذاشتیم تا با خلق ایده ها و طرح های نو بتوانند هم در جلب مخاطب و هم در اجرای با کیفیت تلاش کنند. واقعا پشتکار بی نظیر، اقدامات خوب و ایده های جذابی را شاهد بودیم.

ما از این جشنواره ها رضایت داریم. به ویژه در بحث رعایت پروتکل های بهداشتی، انجمن های هنرهای نمایشی استان ها و هنرمندان بسیار خوب عمل کردند.

 

 شاهد خلاقیت ها و طرح های نو از هنرمندان در این جشنواره بودیم ، نظرتان پیرامون تبدیل تهدید کرونا به فرصت خلاقیت در تئاتر استان ها چیست؟

اصلی ترین مشکل هنرمندان تئاتر در این جشنواره عدم امکان ارتباط مستقیم با مخاطب علاقه مند بود. نیاز بود تا به روشی جدید زنجیره ارتباط با مخاطب برقرار و حفظ شود. یکی از ایده های جذاب در این خصوص بهره گیری انجمن های نمایش از پلتفرم‌های ویدیویی بود. هنرمندان برای اجرای نمایش ها به صورت مجازی، بسته به نیازمندی های خود از پلتفرم های مختلف از جمله آپارات، تیوال، اینیستاگرام و ... استفاده کردند و توانستند مخاطب خوبی را جذب کنند.

نکته دیگر تغییر در میزانسن ها و طراحی اجرا برای فیلمبرداری در جهت استفاده در فضای مجازی بود که کاملا متفاوت از میزانسن در زمان حضور مخاطب صورت می گرفت.

این رویکردها یک گام به جلو بود. یعنی یک زمانی کارها متناسب با حضور مخاطب در محل اجرا تولید می شد اما الان نمایش ها به نحوی اجرا می شوند که قابلیت دیده شدن داشته باشند این اتفاق مبارکی است.

در کنار این ایده ها، تولید تئاترهای مجازی کمتر از سه دقیقه و اضافه نموده بخش نمایشنامه و ... نیز از اقداماتی بود که در جشنواره های استانی شاهد بودیم.

 

یکی از مباحث مهم، فضای ارتباطی حاکم در کشور بهره گیری از اپلیکیشن ها، سایت ها و پلتفرم هاست که در همه حوزه ها مفید ظاهر شدند. در جشنواره های هنرهای نمایشی نیز هر استانی به فراخور نیاز از فضای مجازی بهره برد اما به نظر نیاز به بهره گیری از یک کانال ارتباطی منسجم برای ایجاد ارتباط نمایش با مخاطب محسوس است، نظر شما چیست؟

ما این اقدام را انجام دادیم و طی تفاهم نامه ای با همراه اول، این اپراتور بخشی را در روبیکا به انجمن هنرهای نمایشی اختصاص داد. خوشبختانه  از دو برنامه ای که با همکاری روبیکا انجام گرفت استقبال بسیار خوبی شد. ما در برنامه «رسول مهربانی» با استقبال 26 هزار مخاطب همراه بودیم. در برنامه شب یلدا نیز مخاطبان بسیاری جذب ویژه برنامه شدند و براساس آمار 171 هزار نفر آن را تماشاکردند.

در کنار این پلتفرم، استان ها نیز با توجه به ظرفیت های خود پلتفرم های مختلف را آزمایش کردند و در جشنواره فجر نیز هدف ما این است که از ظرفیت همه پلتفرم های فعال براساس یک جدول زمانبندی، برای دیده شدن تئاتر استفاده کنیم.  

 

رسانه ها نقش کلیدی در هدایت مخاطب به سمت تئاتراستان ها ایفا می کنند، به ویژه در این ایام که کانال ارتباطی بین نمایش و مخاطب تغییر کرده، . چقدر به برقراری ارتباط موثر با رسانه های استانی حوزه تئاتر برنامه ریزی شده است؟

خوشبختانه ما یک رسانه تخصصی به نام ایران تئاتر داریم که اعتبار خاصی در میان مخاطبان دارد. به نظر من لازم ترین و درست ترین جایی که باید هزینه شود این رسانه است. ما ایران تئاتر را به عنوان مامن همه تئاتری ها و مخزنی برای اطلاع رسانی آخرین دستاوردهای تئاتری مدنظر داریم و با توجه به گستره  سایت های مستقل استانی این رسانه در سراسر کشور جایگاه آن را بعد از اطلاع رسانی و هدایت هنرمندان ، در مسیر توسعه تئاتر کشور مهم می دانیم. براساس تاثیر خوب اطلاع رسانی این رسانه  پیرامون جشنواره های تئاتر استانی اعتقاد من این است که سایت های استانی ایران تئاتر باید در طول سال هم بیش از پیش تقویت شود.

در بحث سایر رسانه ها نیز به عقیده من ایران تئاتر باید به نحوی اقدام کند که مجبور شوند خبرهای تئاتری را پوشش دهند. این یکی از راهبردهای ایران تئاتر است.

 

جشنواره های استانی برگزار شد. خوشبختانه سطح رعایت پروتکل های بهداشتی به اندازه ای بالا بود که ناخودآگاه این سوال را به ذهن مخاطب متبادر می سازد که چرا با وجود این این توجه ها و تاکیدات، همچنان تماشاخانه ها تعطیل است؟

ما دفاعیات خودمان را از این موضوع مکررا اعلام کرده ایم. جلسات متعددی با همکاران وزارت کشور داشتیم. نامه ای از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص به وزیر محترم کشور ارسال و دلایل کارشناسی اعلام شد. به شدت دنبال این هستیم که تئاتر و سینما را از فهرست مشاغل گروه 3 ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، به گروه 2 انتقال دهیم. گفت و گوهای بسیار سازنده ای داشتیم. این عزیزان به ما قول همکاری دادند که تا 2 هفته دیگر در این خصوص بررسی و سپس نتیجه را اعلام کنند. به عنوان یک وظیفه پیگیر این موضوع هستیم.

 

 

گفت و گو  از علی رحیمی




مطالب مرتبط

کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند
کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران مطرح کرد

حامد شفیع‌خواه: تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای از نکات مثبت جشنواره 42 فجر هستند

حامد شفیع‌خواه، کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران، تنوع آثار و عدم انتخاب سلیقه‌ای را از نکات مثبت چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش میهمان جشنواره فجر

وحید نفر: «دور»؛ روایتی کمدی-تراژیک از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌هاست

وحید نفر، کارگردان نمایش «دور» که در بخش میهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد، این اثر را روایتی کمدی-تراژدی از تأثیر جنگ بر زندگی آدم‌ها معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه جشنواره تئاتر فجر

محمدحسین علیپور: بخش فراگیر اتفاقی نوین در عرصه تئاتر کشور است

کارگردان نمایش «برداشت آزاد» با بیان اینکه بخش فراگیر یک اتفاق نوین در عرصه تئاتر کشور است، می‌گوید کار کردن با افراد توان یاب نیازمند صبوری و تلاش بسیار است.

|

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی جنوب کرمان، شب گذشته (چهارشنبه اول آذر) برگزار شد و با نظر هیئت داوران، نمایش صحنه‌ای «میردوست دلارته» به بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر مناطق فجر راه‌ یافت.

|

نظرات کاربران