در حال بارگذاری ...
حمید نیلی در سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت گفت:

پژوهش برای تئاتر مقاومت یک نیاز همیشگی است

هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت روز دوشنبه اول دی ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور دکتر نادری رییس بنیاد روایت ،حمید نیلی دبیر جشنواره ، جهانشیر یاراحمدی دبیر سمینار و جمعی از پژوهشگران برگزار شد. در این همایش حمید نیلی گفت: پژوهش برای تئاتر مقاومت یک نیاز همیشگی است.

به گزارش ایران تئاتر هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت روز دوشنبه اول دی ماه 1399 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. این سمینار که با دبیری جهانشیر یاراحمدی و هیئت علمی دکتر فرهاد مهندس پور،دکتر یدالله آقاعباسی و غلامحسین دریانورد  به این مرحله رسیده بود در دو نشست از ساعت13 آغاز و ساعت 17:30 با اهدا لوح به پژوهشگران منتخب به کار خود پایان داد.
در نشست نخست که به ریاست منوچهر اکبرلو برگزار شد ، چهار پژوهشگر به ارائه مقاله پرداختند.

 ایرج افشاری اصل: تاثیر جشنواره های تئاتری بر تئاتر مقاومت
ایرج افشاری اصل ، کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است. پژوهشگر،کارگردان و نمایشنامه نویس. در سه دهه گذشته نمایشنامه های متعددی نوشته و آثار مختلفی را روی صحنه برده است. او سال های متمادی است که در عرصه پژوهش و به ویژه در حوزه تئاتر مقاومت فعال است.
او در این سمینار ، مقاله :« تاثیر جشنواره های تئاتری بر تئاتر مقاومت» را ارائه کرد.

شهرام احمدزاده: : بررسی جامعه شناختی در نمایشنامه های دفاع مقدس...
شهرام احمدزاده کارشناس ارشد ادبیات نمایشی ، پژوهشگر و نمایشنامه نویس است.
از آثار پژوهشی وی می توان به مقالات : زبان در نمایشنامه مجلس قربانی سنمار ، مقاله ماه و پلنگ، همه ما به دست زمان کشته می شویم و کتاب «گلدونه خانم» که همین امسال منتشر شد اشاره کرد.
برخی از نمایشنامه های وی عبارتند از : هملت،خون به پا می شود،بازگشت افتخار آمیز مردان جنگ،همچون ماه در شبی بی قرار،هر روز زاده می شوم، خانه خواهران،گاهی یه تلفنت به خودت بزن، باران نم نم خواهد بارید و..... داوری جشنواره های متعدد تئاتری و مسئولیت های اجرایی مختلف.
احمدزاده  نیز در این سمینار مقاله :« بررسی جامعه شناختی(خانواده) شخصیت محوری در نمایشنامه های دفاع مقدس دهه 80 بر اساس رویکرد پیر بوردیو با تاکید بر نمایشنامه 31/6/77 علیرضا نادری» ارائه نمود.

آرمان طیران: نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمان ادبیات و تئاتر مقاومت
آرمان طیران  کارشناس ارشد کارگردانی است. نمایشنامه نویس و کارگردان و مدرس دانشگاه. از نمایشنامه های وی می توان به « در حال کندن پوسن پیاز»، زندگی دیگران ، مثل نمک برای پاشیدن روی زخم، تراژدی مکلت، مرغ دریایی دایی وانیا، یک زندگی ایرانی، همه چیز درباره پیاز، هی تو گفتی کی هستی؟
از کتاب های پژوهشی منتشر شده وی می توان به « تئاتر خودمانی» ، «درباره آگستوبوال و سیستم ژوکر» اشاره کرد. آرمان طیران در جشنواره های متعدد استانی،منطقه ای و ملی حضور داشته و افتخارات مختلف کسب کرده است.
 آرمان طیران مقاله « نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمان ادبیات و تئاتر مقاومت» را ارائه داد.

مهشید حسینیان: واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت...
مهشید حسینیان کارشناس ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس.پژوهشگر،  نمایشنامه نویس وکارگردان. حسینیان در حوزه فرهنگ عامه،جامعه شناسی ، روان شناسی با تمرکز بر ادبیات نمایشی ایران کار پژوهشی انجام می دهند.
برخی از کارهای پژوهشی او عبارتند از :«مطالعه تطبیقی عناصر مشترک تئاتر هند»، «نقش فرهنگ عامه پس از نهضت مشروطه بر نمایشنامه نویسی بعد از انقلاب اسلامی» و «فرهنگ عامه در مقالات قاجار پژوهی ایرج افشار با تمرکز بر آرای اروینگ گافمن»
حسینیان در این بخش مقاله « واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران» را ارائه داد.

در نشست دوم سمینار که به ریاست دکتر سعید اسدی برگزار شد چهار مقاله ارائه شد.


رضا نادری فرادنبه: بررسی مفهوم کرونوتوپ در نمایشنامه های ...
رضا نادری دانشجوی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است. نادری پژوهشگر برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی هستند و در این حوزه فعال.
از مقالات پژوهشی ایشان می توان به « بررسی میدان های ادبی در پایان نامه های اجرا شده در دانشگاه تهران از 1340 تا 1357 » و نیز « کرونوتوپ دریا در رمان اهل غرق منیرو روانی پور» اشاره کرد.
نادری در این بخش مقاله « بررسی مفهوم کرونوتوپ در نمایشنامه های پچپچه های پشت خط نبرد،31/6/77، و چهار جکایت از چندین جکایت رحمان نوشته علیرضا نادری»  را ارائه کردند.
 

محمدرضا رسولی و پریسا کیومرثی: تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت ...

محمدرضا رسولی ، کارشناس ارشد سینما از دانشگاه تهران است. طراح و مجری نور نمایش های متعدد را در کارنامه دارد و نیز مسیولیت های اجرایی مختلف از جمله دبیر اجرایی جشنواره تئاتر تجربه در چند دوره.
او در حوزه پژوهش نیز  مقالات مختلفی را کار کرده است که اغلب با کیومرثی همراه بوده است در نوشتن مقالات:
تحلیل کفتمان سکوت از منظر توماس برونو در نمایشنامه های محمد چرمشیر
جامعه شناسی نمایشنامه های ارسالی به جشنواره تئاتر اهواز بر اساس نظریه بازتاب جانت ولف
تشکیل کمپانی های تئاتری : وابسته به بازار آزاد یا کار گروهی؟
خصوصی سازی در تئاتر پس از انقلاب ایران؛ کاهش یا افزایش بار دولت؟
تحلیل ساختاری نمایشنامه سعادت لرزان مردان تیره روز علیرضا نادری بر اساس نظریه گنشی گرماس
پریسا کیومرثی
کیومرثی ، دانش آموخته کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران هستند.پژوهشگر و نمایشنامه نویس. در همه مقالاتی که در بالا قرائت کردم به عنوان نویسنده در کنار  رسولی حضور داشته است. علاوه بر این نگارش نمایشنامه های : آلبوم خانوادگی ، خواب طولانی انار آباد، ارباب اژدهای یخی، خوابکده، دربندی ، چهارگانه
او در زمینه کارکردانی فیلم نیز کارنامه پر رنگی دارند.
رسولی و کیومرثی در این بخش مقاله « تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهه های 70 و 80 شمسی» را ارائه کردند.
 

لیلی عاج: «مطالعه تطبیقی نمایشنامه بر اساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل»
عاج کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است .نویسنده و کارگردان نمایش های شب، فکاهی نامه یک زن،خواب زمستانی،قند خون،روزمرگی،کمیته نان، نایب سرخی ها و... را در کارنامه دارد و نیز کسب افتخارات متعدد از جمله بهترین نمایشنامه از جشنواره سی و هفتم فجر.
عاج در این دوره از جشنواره نیز با نمایش کجایی ابراهیم در بخش صحنه ای حضور دارد.
عاج در این بخش مقاله ای را ارائه کردند با این عنوان :
 مطالعه تطبیقی نمایشنامه 31/6/77 نوشته علیرضا نادری، و داستان بازگشت به حیفا نوشته غسان کنفانی بر اساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل

علی رویین: فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت
علی رویین دانشجوی دکترای مطالعات تئاتر دانشگاه تهران است. پژوهشگر،نویسنده و کارگردان.
از رویین ، پیش از این مقالاتی در همایش ها و سمینارهای مختلف ارائه شده و نیز در برخی از مجلات و فصلنامه های علمی پژوهشی و ترویجی.
پدیدارشناسی مکان در یک نمایشنامه از محمدرضا بیراد ، سواد رسانه ای و تئاتر بررسی مفاهیم سواد رسانه ای در دیدگاه و شگردهای نمایشنامه نویسی برشت ، آستانگی در مناسک حج ، بازتاب آنومی و آشفتگی اجتماعی در نمایشنامه های معاصر، تاثیر کلانشهر بر حیات ذهنی شخصیت های نمایش، و.....
رویین در سمینار تئاتر مقاومت مقاله « فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت» را ارایه کرد.

پژوهشگران برای مسیر آینده پیشنهادات علمی و عملی ارائه کنند
پس از پایان نشست دوم بلافاصله آیین پایانی سمینار آغاز شد. در ابتدا حمید نیلی دبیر هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت سخن گفت و ضمن قدردانی از پژوهشگران و نیز دبیر سمینار گفت : پژوهش برای تئاتر مقاومت یک نیاز همواره است. امیدوارم پژوهشگران گذشته تئاتر مقاومت را آسیب شناسی کنند ،حال را تحلیل و برای مسیر آینده پیشنهادات علمی و عملی ارائه کنند.


رونمایی از دو کتاب
پس از سخنان دبیر جشنواره از دو کتاب «درآمدی بر تئاتر مقاومت» و «گفتمان هفتم» با حضور دکتر نادری رییس بنیاد روایت ،حمید نیلی دبیر جشنواره ، جهانشیر یاراحمدی دبیر سمینار  رونمایی شد. جهانشیر یاراحمدی در این بخش در مورد این دو اثر برای حاضرین سخن گفت. گزارش مفصل این رونمایی را در گزارش پیشین ایران تئاتر بخوانید .
بخش پایانی سمینار اهدا لوح و جوایز پژوهشگران برگزیده بود که با حضور دکتر سعید اسدی،شهرام زرگر،دکتر نادری و حمید نیلی به آن ها اهدا شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران