در حال بارگذاری ...
با اعلام نتایج هفدهمین دوره جشنواره در مراسم اختتامیه

بانوان جوایزه جشنواره تئاتر مقاومت را درو کردند

مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت سه شنبه شب در تالار وحدت برگزار شد و بانوان شرکت کنندگان با دریافت ۲۹ جایزه و لوح تقدیر سهمی جدی از جواز جشنواره را از آن خود کردند.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر ، این مراسم که با قرائت آیاتی از قرآن کریم  و با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدحسین صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسین مسافر آستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر،رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ، محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح، ایران حمید نیلی دبیر جشنواره، حجت الاسلام بهداروند ، حمیدرضا افتخاری مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش و مدیران و داوران بخش‌های مختلف جشنواره و … آغاز شد.

در ابتدای مراسم نماهنگی درباره روند رویدادهای جشنواره پخش شد.با دعوت محمد سلوکی که اجرای بخش اول برنامه را برعهده داشت حمید نیلی دبیر جشنواره پشت تریبون قرار گرفت .

ظرفیت‌های جدیدی که کرونا به‌وجود آورد

حمید نیلی با اشاره به اینکه هنر پدیده ای شگرف است که تصویر را به ذهن و کلام را به جان منتقل و در نهاد انسان منقش می‌کند و فرهنگ می‌آفریند گفت : در این میان هنر فاخر تئاتر چه جذاب ارزش ها و مفاهیم والای انسانی را در شعر پر احساس صحنه به ظهور می­رساند و تا مدتها ماندگار می‌کند.

وی مقاومت را از جمله مفاهیم مقدس اعصار مختلف دانست و افزود : در این چند ماه هنرمندان عرصه نمایش توانستند غزل مقاومت را در جملات پر مغز نمایشنامه بسرایند و جان کلام را در حرکات فاخر نمایش به تصویر کشند.

دبیر جشنواره همچنین کفت : این هنر ارزشمند که از تلاقی هنر اجرا و هنر مشاهده قدرت می یابد در این دوره با تهدید ویروس کرونا روبرو و جای خالی علاقمندان به شدت محسوس بود. این شرایط اگر چه ما را وادار به برگزاری آنلاین جشنواره کرد اما ظرفیت های جدیدی برای مدیران و هنرمندان فراهم آورد که قطعا در آینده موجب تحولاتی جدی برای این هنر است.

وی در ادامه حضور پر رنگ دانشجویان بود که به خلق نگاه های نو در این عرصه منجر شد را از ویژگی‌های دوره هفدهم خواند و افزود :حضور صنعت در عرصه نمایش، دیگر ویژگی این جشنواره بود که با وجود مشکلات اقتصادی دو مجموعه مس سرچشمه رفسنجان و همراه اول با آغوش باز از این رویداد استقبال نموده و ما را حمایت کردند. امیدواریم این جشنواره فتح بابی برای همکاری گسترده تر بین صنعت و هنر نمایش باشد.

از دیگر اتفاقات این جشنواره، حضور پر رنگ مخاطب در بخشهای مختلف این رویداد بود و بازدید واقعی 70 هزار نفری از صفحات و برنامه های مجازی آن، بیانگر این مدعاست و خوشحالیم مخاطب به عنوان داور در این جشنواره به اظهار نظر پرداخت که تا دقایقی دیگر این داوری اعلام خواهد شد.

نیلی با اشاره به اینکه جشنواره هفدهم مقاومت ساعات پایانی خود را می­ گذراند و در این ایستگاه پایانی باید با آن خداحافظی کنیم تاکید کرد :بی شک اگر مجاهدت مومنانه و تلاش های مستمر هنرمندان شرکت کننده، حضور دلگرم کننده داوران در استان های مختلف و دیدن زنده آثار، همراهیِ هیئت انتخاب و ارزیابی متون، تلاش مجدانه ستاد اجرایی و حمایت ریاست بنیاد فرهنگی روایت نبود، شکل گیری این جشنواره با مشکل روبرو می‌شد. امید این تلاش ها مورد قبول درگاه حق قرار گیرد.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت سخنان خود را با نثار درود و صلوات  بر روح پر فتوح امام و شهدای جان بر کف و دو شهید تازه سفرکرده سردار حاج قاسم سلیمانی و دانشمند فرهیخته فخری زاده خاتمه داد و گفت : پیمان می بندیم راه پر افتخار این شهیدان را ادامه دهیم. ؛مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر/ ما همچنان در اول وصف تو مانده ایم .لطف همگان مزید ظل همگان مستدام

در ادامه برگزیدگان جشنواره  به شرح زیر معرفی شدند

بخش راویان حماسه

در بخش روایتگری «راویان حماسه» جایزه اول به الناز عزیزی برای روایت «چشم‌های منتظر» از اردبیل رسید.

نگین خامسی برای روایت «نامه‌ای برای علی» تقدیر شد.

جایزه بهترین بازیگر زن به نازنین مهیمنی و مینا شجاع به صورت مشترک تعلق گرفت.

معصومه نورزاد تقدیر بازیگری این بخش را دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر مرد به بهرام سروری نژاد و مجتبی طباطبایی به‌صورت مشترک رسید و لوح تقدیر این بخش به حسن مجیدی اهدا شد.

جایزه اول نمایشنامه رادیویی به باقر سروش برای «ضیافت مرغان مهاجر» تعلق گرفت.

جایزه کارگردانی این بخش به پیمان غریب پناه برای نمایش «سمفونی پلاک» اهدا شد.

شیرین سپه راد نیز در این بخش تقدیر شد.

جایزه اول تهیه کنندگی به فیروزه بنی طالبی برای نمایش «گرمازده» اهدا شد.

جایزه افکتور برگزیده به محمدرضا قبادی فر برای نمایش «فیش آباد» و جایزه بهترین صدابردار به رضا محتشمی برای نمایش «باد که می‌نویسد» رسید.

نمایش برگزیده این بخش به شیرین سپه راد برای «ضیافت مرغان مهاجر» تعلق گرفت و داریوش شهبازی برای «باد که می‌نویسد» تقدیر شد.

تقدیر از سایت ایران تئاتر 

در ادامه از رسانه‌ برگزیده و خبرنگاران فعال تقدیر شد. لوح تقدیر رسانه برتر به  علی اکبر عبدالعلی زاده سردبیر  ایران تئاتر  به دلیل ترویج گفتمان مقاومت در عرصه فرهنگ و هنر و حضور مستمر در بازتاب رسانه ای جشنواره سراسری تئاتر مقاومت اهدا شد . 

دراین بخش همچنین آرش فهیم خبرنگار روزنامه کیهان، سبا حیدرخانی خبرنگار خبرگزاری ایلنا، آروین موذن‌زاده خبرنگار خبرگزاری مهر  مورد تقدیر قرار گرفتند و تندیس این بخش به زهره سعیدی خبرنگار خبرگزاری فارس اهدا شد.

تئاتر مقاومت به نام با مسمی خود نزدیک شده

در ادامه مراسم یاشار نادری طی سخنانی عنوان کرد: تئاتر مقاومت به نام با مسمی خود نزدیک شده ، اهمیت حفظ آن بر خلاف برخی شاخه های هنر،  به این است که غبار صحنه به مخاطب منتقل شود و  حرارت و هیجان مخاطب را برانگیزد. بنابراین حیف است که به دلیل کرونا چراغش برای مدت طولانی خاموش شود.

وی با تشکر از برگزار کنندگان جشنواره گفت: امیدواریم با مقاومت حساب شده  اقشار مختلف در برابر فشارهای زیاد ، جوامع اهل ستم  در این مورد هم تسلیم اراده ملت ما می شوند.

 

بخش نمایشنامه‌نویسی 

لوح تقدیر به امیرقاسم ستوده برای «بلشویک»، جایزه سوم به محمدرضا آریان فر برای «شهریور آخرین ماه تقویم است»، جایزه دوم به غلامحسین دولت آبادی برای «راه پیموده نشده» و جایزه اول به روزبه حسینی برای «برگرد رفیق» اهدا شد.

صلابت و حریت ایران یکی از میوه‌های شیرین درخت مقاومت است

 محمدحسین صفار هرندی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی ،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام،و مشاور عالی بنیاد فرهنگی-هنری روایت دیگر سخنران مراسم  با اشاره به اینکه مقاومت وسیله‌ای است برای مقابله با تهاجم و مؤثر تر از هجوم گفت: اگر اذهان تمام جهانیان بر این مسئله استوار باشد که تاکید بر مفهوم مقاومت می‌تواند در بسیاری از موارد یاریگر انسان‌ها برای مبارزه با ظلم‌ ستیزی باشد، جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه است که با صلابت و حریتِ راه و مسیرش، مفهوم مقاومت را در عمل تجربه کرده است و نشان داده درخت مقاومت در کنار سایه آرام ‌بخشش می تواند چه میوه‌های شیرینی داشته باشد.

صفارهرندی با تاکید بر آنکه اصل و ذات هنر تئاتر ارتباط زنده، نفس به نفس و چشم در چشم هنرمندان با مخاطبان است خاطرنشان کرد: شرایط فعلی و برگزاری رویداد تئاتر مقاومت در کنار اهمیت آن و بهره بردن از بستر فضای مجازی بار دیگر نشان داد که شاید این‌بار تئاتر در قالب اجرای زنده با دمِ مخاطب به حیات خود ادامه نمی‌دهد اما می‌تواند با حلقه واسطی چون مفهوم مقاومت، ایثار، ازجان‌گذشتگی و شهادت بار دیگر معیارهای متعالی هنر را  در عرصه تئاتر از طریق فضای مجازی با مخاطبان خود قسمت کند.

 بخش دانشجویی

در بخش پوسترو بروشور محمد لهراسبی برای «ماهی‌ها فراموش نمی‌کنند» تقدیر وحامد کاظمی برای «خاطرات خانه‌ای که نیست» برگزیده شد.

در بخش طراحی لباس از فائزه نجفی برای «ماهی‌ها فراموش نمی‌کنند» تقدیر و جایزه برگزیده به ویدا موسوی برای «بهشت حکیم الله» اهدا شد.

در بخش گریم عاطفه رضایی برای «غزل واژه قصد» تقدیر و رتبه برگزیده به سعید موذنی برای «بهشت حکیم الله» تعلق گرفت.

در بخش طراحی نور علی کوزه‌گر برای «فریاد خاموش» لوح تقدیر گرفت و ویدا موسوی برای «بهشت حکیم الله» برگزیده شد.

در بخش موسیقی محمد نادری و سیدمحمد صدق سجادی برای «خرمشهر ۱۱» تقدیر و امیرحسین انصافی برای «فریاد خاموش» برگزیده شد.

در بخش بازیگری زن ندا عزیزی پیرمحمدی برای «پارک شیرین» تقدیر شد.

رتبه سوم به میترا بابایی برای «خنکای ختم خاطره» و سارینا رزاق مرندی برای «ترقب» اهدا شد.

رتبه دوم این بخش به مهناز میرزایی برای «ترقب» تعلق گرفت.

رتبه اول بازیگری زن بخش دانشجویی نیز به ویدا موسوی برای «بهشت حکیم الله» رسید.

در بخش بازیگری مرد از پوریا ریحانی برای «خرمشهر ۱۱» تقدیر شد.

رتبه سوم این بخش به پیمان محسنی برای «فریاد خاموش» تعلق گرفت.

رتبه دوم این بخش به سعید صادقی برای «خنکای ختم خاطره» و محسن سالاری برای «فریاد خاموش» رسید.

رتبه اول این بخش به محمد هادی عطایی برای «فریاد خاموش» اهدا شد.

در بخش کارگردانی رتبه سوم به محمدهادی عطایی برای «فریاد خاموش» رسید.

جایزه دوم به پریسا دوستی برای «ماهی‌ها فراموش نمی‌کنند» رسید.

جایزه اول این بخش به ویدا موسوی برای «بهشت حکیم الله» اهدا شد.

در بخش نمایشنامه نویسی این بخش کامران شهلایی برای «خاطرات خانه‌ای که نیست» رتبه سوم شد.

رتبه دوم به پریا دوستی برای «ماهی‌ها فراموش نمی‌کنند» رسید و رتبه اول به خسرو امیری برای نگارش «بهشت حکیم الله» رسید.

نمایش‌های برگزیده این بخش برای معرفی به جشنواره تئاتر فجر «بهشت حکیم الله»، معرفی برای حضور در جشنواره تئاتر دانشگاهی «ماهی‌ها فراموش نمی‌کنند» و معرفی برای اجرای عمومی «فریاد خاموش» و «بهشت حکیم الله» بودند.

در انتهای این بخش از زنده یاد میلاد حاجی زاده قدردانی شد.

تقدیر از دو هنرمند فعال در عرصه تئاتر مقاومت 

در ادامه از کورش زارعی و نصرالله قادری به‌عنوان دو هنرمند فعال در حوزه تئاتر مقاومت قدردانی و تجلیل شد.

در ااین بخش پس  از پخش ۲ کلیپ از زندگی و فعالیت های نصرالله قادری  وکوروش زارعی  از این دو هنرمند فعال  و ماندگار در حوزه تئاتر مقاومت قدردانی و تجلیل شد.

کوروش زارعی پس از تجلیل پشت تریبون قرار گرفت و گفت: افتخار من این است که محصول انقلاب و حوزه هنری هستم و یک روز در همین صحنه یکی از اساتید من را برای کاری دعوت کرد اما در نهایت برای اجرا دعوت نشدم. بعد فهمیدم که عده ای گفته بودند که من را دفاع مقدسی خوانده اند! من افتخار می کنم که دفاع مقدسی هستم و افتخار می کنم که این عنوان را دارم.

جایزه ویژه سردار سلیمانی برای لیلی عاج

با ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، هم‌زمان با اعلام فراخوان هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹، اعلام شد در کنار بخش‌های رقابتی ، برگزیده ای از سوی هیات انتخاب معرفی شود و برای نخستین بار تندیس حاج قاسم به اثرگذارترین، جریان‌سازترین و مؤثرترین نمایش در عرصه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس  اهدا شود.

بر این اساس جایزه ویژه سردار سلیمانی جشنواره به لیلی عاج نویسنده  کارگردان نمایش «کجایی ابراهیم؟» اهدا شد.

 بخش تئاتر خیابانی

این بخش با اجرای پرشور داریوش نصیری دبیر بخش تئاتر خیابانی  برگزار شد و حاضرین در سالن با شور حال بیشتری به تشویق برگزیدگان پرداختند . به نظر می رسید این تغییر به دلیل خطاهای مکرر سلوکی در خوانش نام برگزیدگان ، آثار و جا افتادگی در بخشی از جوایز انجام شد . 

در بخش طراحی لباس از بابک کیانی برای نمایش «بازمانده» از استان اصفهان تقدیر شد و سعید بادینی برای نمایش «اپیدمی» برگزیده این بخش شد.

در بخش موسیقی تقدیر از گروه موسیقی «همه نقاشی های من» امیرحسین و امیرمحمد انصافی صورت گرفت و علی خاتمی برای نمایش «ژنرال خورشید» برگزیده شد.

در بخش طراحی صحنه و فضا از هادی کیانی برای نمایش «بازمانده» تقدیر صورت گرفت و برگزیده این بخش آرزو علیپور و علی امینی برای نمایش «دوران عاشقی» شدند.

در بخش بازیگری زن از مرجان کرمی برای نمایش «لطفا از کن فیلم بگیرید» تقدیر شد.

رتبه سوم این بخش به نجمه محرابی خوزانی برای نمایش «زندگی با طعم باروت» و نرگس خاک کار برای نمایش «سال ها پس از آن واقعه» تعلق گرفت.

رتبه دوم به آرزو جعفری برای نمایش «پوست های حساس» و دلارام ترکی برای «نمایش ۶۵۹۵» اهدا شد.

رتبه اول به سیمین بهفر برای نمایش «شوسه» از تهران رسید.

در بخش بازیگری مرد از پویا امامی برای نمایش «زندگی با طعم باروت» از اصفهان و مصطفی کولیوندی برای نمایش «من بیست شماره آخر را نشمردم» تقدیر شدند.

رتبه سوم به مهدی داودی برای نمایش «چه کسی پاسخگو است» و مالک آبسالان برای نمایش «ژنرال خورشید» از ایلام رسید.

رتبه دوم احمد جعفری برای نمایش «شوسه» از تهران و سامان شکیبا برای نمایش «حباب زیر آب» از اصفهان تعلق گرفت.

رتبه اول و تندیس این بخش به ایمان نظیفی برای «نمایش «۶۵۹۹» رسید.

در بخش کارگردانی از سعید بادینی برای نمایش «اپیدمی» تقدیر شد.

رتبه سوم به هادی کیانی برای نمایش «بازمانده» از اصفهان رسید.

رتبه دوم به امیر امینی از لاهیجان تعلق گرفت.

رتبه اول و تندیس جشنواره به مسعود براهینی برای «نمایش ۶۵۹۹» تعلق گرفت.

در بخش طرح و ایده رتبه سوم به هادی کیانی برای نمایش «بازمانده» اهدا شد. رتبه دوم به مهدی حبیبی برای نمایش «سال ها پس از آن واقعا» و رتبه اول به مسعود براهیمی برای نمایش «۶۵۹۵» تعلق گرفت.

جوایز ویژه جشنواره:

برای یک عمر فعالیت هنری خیابانی به مرتضی وکیلیان رسید.

برای کار گروهی به نمایش «اپیدمی» از زاهدان به کارگردانی سعید بادینی رسید.

جایزه ویژه بخش خردسال نیز به هوراد حبیبی برای نقالی «سال ها پیش از آن واقعه» تعلق گرفت.

همچنین سه اثر ذیل نیز برای اجرا به جشنواره تئاتر فجر فجر معرفی شدند:

نمایش «۶۵۹۹»، نمایش «بازمانده» و نمایش «اپیدمی»

حاشیه‌‌های اختتامیه هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت

اجرای اختتامیه جشنواره با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد و مهمانان در سالن اصلی با دو صندلی فاصله می نشستند. در این شب به دلیل شرایط کرونایی شهر تهران همچنان ساعت 21  قانون منع رفت و آمد برقرار بود. اما برنامه بازهم با تاخیر  40 دقیقه ای در ساعت 18:10شروع شد. همین امر باعث شد عوامل برگزاری سرعت زیادی به برگزاری بدهند و اختتامیه ای پرخطا شکل بگیرد.

تلاش برای اجرای پر سرعت مراسم اختتامیه مشکلاتی را به وجود آورد به نحوی که برگزیدگان روی صحنه برای رسیدن جوایزشان معطل می‌شدند.
عدم تسلط مجری به فضای تئاتر کشور حاشیه هایی به همراه داشت. اشتباه مکرر  مجری در خوانش اسامی هنرمندان و آثار نمایشی رفته رقته صدای حضار را در آورد به نحوی که حضار اسامی درست را با صدای بلند می گفتند. در بخش دیگری از این مراسم مجری نام سایت ایران تئاتر را بارها سایت ایران معرفی کرد تا با تذکر سردبیر ایران تئاتر این اشتباه اصلاح شد.
از دیگر حاشیه‌های این مراسم تصاویر اشتباهی بود که برای برگزیدگان در تولید کلیپ آنها استفاده شده بود.

همچنین جاافتادگی اعلام برگزیده و اهدای  یک جایزه از دیگر حاشیه های اختتامیه بود . در این میان مجری به حضار گفت چرا این نقص را تذکر نداده اند ؟!
اولین تقدیر و تشویق قابل توجه حضار برای ندا عزیزی اتفاق افتاد. وقتی ندا عزیزی پیرمحمدی با وجود محدودیت فیزیکیاش  برای نمایش «پارک شیرین» در بخش بازیگری زن  تقدیر شد با ویلچر به روی صحنه آمد و برای مدت طولانی  تشویق شد.
همچنین در بخش تقدیر از نصرالله قادری و کوروش زارعی و همچنین یادبود میلاد حاجی زاده حضار برای مدت طولانی ایستاده به تشویق و تقدیر پرداختند.
در بخشی از این مراسم غلامرضا صنعتگر قطعه موسیقی جدید خود در فراق سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی را اجرا کرد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. او پیش از این اولین کسی بود که ترانه « قاسم هنوز زنده است» را به فاصله کوتاهی پس از شهادت سردار دلها منتشر کرده بود.

در آخرین بخش اهدای جوایز داریوش نصیری دبیر بخش خیابانی خود سکان اجرای اهدای جوایز این بخش را به دست گرفت. او حضار را تشویق به مشارکت در اجرا کرد و با این شیوه ضمن کاهش خطاها و افزایش سرعت اجرا، شور و شوق خاصی به مراسم داد.




نظرات کاربران