در حال بارگذاری ...
بیانیه هیات انتخاب آثار سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس

تئاتر هنری زنده و وابسته به نفس و حضور تماشاگران است

هیات انتخاب آثار سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس در بیانیه ای مواردی را در خصوص بهبود وضعیت تئاتر اعلام کردند

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس ، هیات انتخاب آثار سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس پس از بررسی ۳۵ اثر رسیده به جشنواره و انتخاب ۱۶ اثر در بیانیه ای مواردی را در جهت بهبود فعالیت های تئاتر در استان فارس مطرح کردند

بیانیه هیات انتخاب آثار سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس آذر ۱۳۹۹

ضمن قدردانی از تمامی گروه های نمایشی استان فارس، در شرایط بحرانی شیوع کرونا همچنان چرا قطعات را روشن نگاه داشتند ذکر چند نکته در خصوص انتخاب آثار این دوره ضروری به نظر می‌رسد

نخست:آنکه تئاتر هنری زنده و وابسته به نفس و حضور مخاطب است و دیدن و قضاوت زحمات هنرمندان از روی فیلم کاری دشوار همانند راه رفتن بر لبه تیغ است با این همه هیئت انتخاب آثار طی ۴ روز با دقت نظر بسیار و توجه به تمامی جنبه های مختلف علمی و عملی مورد بررسی قرار داد و در نهایت تعداد ۱۶ اثر در مقایسه با سایر آثار به مرحله نهایی راه یافتند.

دو : با توجه به رویه اکثر جشنواره ها در سال‌های اخیر با هدف کاهش هزینه های بازبینی که گروه های نمایشی را ملزم به ارسال فیلم اثر می نماید ذکر این نکته ضروری است که هنرمندان تئاتر باید بیش از پیش به تصویربرداری و صدابرداری اصولی آثار خود توجه کنند و پیشنهاد میشود در ضبط آثار نمایشی از افراد صاحب تجربه و امکانات مناسب استفاده شود.

سوم : فقر دانش بازیگری در اکثر آثار و نمایش های سالیان اخیر تئاتر فارس مشاهده میشود که نیازمند بازنگری جدی در زمینه آموزش و بالا بردن سطح دانش و آموزش در گروه های نمایشی است.

چهارم :اصلی ترین وجهه تئاتر ارتباط با مخاطب است هر چند در طی این سالها شاهد پدیده هایی کپی برداری شده ، با استفاده از عناصر جانبی و دوری از بطن تئاتر که بر اساس گفت و گو و ارتباط انسانی بنا شده است هستیم .

و متاسفانه عدم شناخت و استفاده علمی و عملی از تمام ارکان تئاتر بزرگترین ضربه را به پیکره تئاتر واقعی وارد کرده است که امید ان داریم تغییر این رویه به اصلی ترین دغدغه هنرمندان بدل شود.

در خاتمه ضمن قدردانی از دبیر جشنواره استاد کاظم روزیطلب و انجمن هنرهای نمایشی فارس در اعتماد به توان و دانش هنرمندان فعال این سالهای تئاتر فارس و تغییر رویه انتخاب هیات بازبینی و داوری جشنواره تئاتر استانی فارس امید ان داریم که این رویه با حضور تمامی هنرمندان فارس در سالهای آتی نیز ادامه یابد و مجددا یادآور می شویم که انتخاب این آثار در مقام مقایسه صورت گرفته است که برنده واقعی تمامی فعالان تئاتر در جای جای استان پهناور فارس هستند.

هیات انتخاب آثار سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس

منوچهر محسنی، جمشید طاهریان، مجتبی حسینی قیری،سیامک کمالی سروستانی

فخری امامی ، بصیرت اکبری، مهری منصوری 

۲۸ آذر ۱۳۹۹




مطالب مرتبط

نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس
نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، پس از چهار روز ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در شیراز و مشارکت حداکثری مردم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

|

با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید
با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید

نمایش «بی‌خوابی» به کارگردانی شیما پورسهم‌الدین، کاری از هنرمندان شیرازی، به عنوان نماینده ایران در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق حضور پیدا کرد و موفق به کسب مقام دوم بهترین نمایش در بخش بین‌الملل شد.

|

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس شامگاه شنبه ۲۷ آبان در تالار حافظ شیراز برگزار شد و در بخش آثار خیابانی نمایش «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای، نمایش های «ایلخونی»، «تاوان»، «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و «روزهای اوج یک ...

|

نظرات کاربران