در حال بارگذاری ...
وضعیت تئاتر در روزگار کرونا از نگاه هادی مرزبان؛

تئاتر با پایمردی اهالی‌اش ماندگار شده است

هادی مرزبان معتقد است تئاتر با پایمردی همه اهالی این حوزه ماندگار شده است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، هادی مرزبان، کارگردان و بازیگر تئاتر درباره لزوم تداوم فعالیت در حوزه هنرهای نمایشی در دوران کرونا گفت: خوشبختانه تا به امروز به هر صورتی بود، حتی اگر شده با پایمردی همه بچه‌های تئاتر از پیر و جوان این حوزه ماندگار شده است، در مقطعی از لحاظ تاریخی تئاتر را نمی‌خواستند، اما اهالی این هنر ایستادگی کردند و ما امروز تئاتر داریم و تئاتر خوبی هم داریم.
وی افزود: تا اینکه سال گذشته بلای جهانی کرونا پیش آمد، اما مهم این بود که متولیان، دست اندرکاران و سیاست گذاران کشور فکری به حال بچه‌های تئاتر می‌کردند، حال آن که رویکرد مدیران به گونه‌ای است که یا وضعیت امروز تئاتر را چندان باور نکردند یا این حوزه اصلا برایشان مهم نیست.
این هنرمند ادامه داد: در شرایط امروز بسیار راحت است که ما به قول ضرب‌المثل معروف بگوییم: «سری را که درد نمی‌کند، دستمال نمی‌بندند» و از سر بی حوصلگی تمایلی به برقراری و تداوم تئاتر نداشته باشیم اما اگر دل سوز این ابر هنر ارزنده باشیم و بدانیم و بفهمیم که تئاتر تا چه اندازه می‌تواند در جامعه راهگشا باشد و رهنمودهای ارزنده‌ای برای مردم داشته باشد، دلسوز آن خواهیم بود.
مرزبان با اشاره به راهکار خود برای تداوم حیات تئاتر در دوران کرونا، بیان کرد: من از ابتدای همه گیری ویروس کرونا گفتم نمی‌توانیم تماشاچی به سالن‌ها بیاوریم و باید فکری کنیم و تنها راه‌حل برای تداوم حیات تئاتر حرکت به سمت تولید و اجرای تله تئاتر است. این حرکت‌هایی که در فضای مجازی و گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود بازی و هتک حرمت به تئاتر است. تئاتر جایگاه و مراسمی قابل احترام دارد و نمی‌توان در گوشی موبایل و هر مکانی به تماشای آن نشست.
وی افزود: برای تولید تئاتر به سه مورد نیاز داریم، مکان اجرا، مجری و تماشاچی. در حال حاضر مکان اجرا را از دست داده‌ایم اما نباید خیال خود را راحت کنیم که دیگر نمی‌شود تئاتر اجرا کرد. با توجه به اینکه کرونا تا یکی دو سال دیگر با ما همراه خواهد بود، باید فکری به حال تئاتر کنیم وگرنه بعدها در کتاب‌ها خواهیم خواند که هنری به نام تئاتر در کشور وجود داشت.
این کارگردان تئاتر تاکید کرد: راه‌حل امروز حرکت به سمت تله تئاتر است، که دو خاصیت دارد، اول اینکه هنرمندان حوزه تئاتر نیاز به کار دارند چراکه مانند تمامی افراد باید زندگی خود را بگذرانند و معیشت شان را تامین کنند، به همین دلیل می‌توان با تله تئاتر کمکی به آن‌ها کرد. دوم اینکه ما تئاتر خواهیم داشت و تماشاچی بدون آنکه در سالن حضور پیدا کند تا در معرض ابتلا به کرونا قرار بگیرد، تئاتر را با شرایطی محترمانه تماشا می‌کند.
مرزبان همچنین گفت: به نظرم بهترین اقدام که توسط سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر انجام شده است حضور بخش تله تئاتر است که می تواند بعد از گذشت 10 سال و بازگشت دوباره به جشنواره در این دوره مورد توجه مخاطبان و هنرمندان قرار بگیرد.
سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه بهمن 99 برگزار می شود. آدرس سایت جشنواره www.fitf.ir است.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران