در حال بارگذاری ...
امیر حسین شفیعی در نشست خبری جشنواره سردار آسمانی گفت:

مکتب سردار سلیمانی با تولیدات هنری ادامه پیدا می‌کند

جزئیات دومین جشنواره سردار آسمانی صبح امروز ۹ دی ماه در کرمان تشریح شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست خبری جشنواره تئاتر سردار آسمانی صبح امروز 9 دی ماه با حضور امیرحسین شفیعی دبیر جشنواره و محمد علیزاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان برگزار شد.
در این نشست  امیرحسین شفیعی با اظهار خرسندی از همکاری در دومین دوره جشنواره سردار آسمانی گفت: معتقدم قدم بر داشتن در راه قاسم سلیمانی و معرفی آرمان‌ها و مکتب این شهید روزی بزرگی است که خداوند نصیب ما کرده است.
وی افزود: معتقدم سردار سلیمانی برای همه مردم ایران با تمام سلایق، نگاه ها و اعتقادات است و بر همین اساس هم مراسم‌هایی که برای وی برگزار می‌شود از جمله جشنواره تئاتر سردار آسمانی، باید مردمی باشد.
دبیر جشنواره تئاتر سردار آسمانی درباره ضرورت برگزاری این رویداد فرهنگی هنری تاکید کرد: نگاه ما اصلا اضافه کردن یک جشنواره به جشنواره‌های حوزه تئاتر نیست بلکه  هدف ما تشویق هنرمندان برای تولید اثر و جریان سازی در تئاتر کشور است.
شفیعی بیان کرد:ما برای ادامه مکتبی سردار سلیمانی راهی جز اینکه تولیدات هنری در حوزه هنرهای تجسمی، ادبیات، سینما و تئاتر را افزایش دهیم، نداریم. ما باید قهرمانانمان را با تولیدات هنری مان معرفی کنیم تا بیگانگان به گونه ای آنها را معرفی نکنند که مبنای واقعیت نداشته باشد.
وی تصریح کرد: دومین جشنواره سردار آسمانی از 10 دی ماه در کنار مزار سردار سلیمانی افتتاح می شود. همچنین در دومین دوره جشنواره سردار آسمانی  7 نمایش در بخش صحنه ای، 17 اثر در بخش خیابانی و 10 متن در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی کاندید دریافت جایزه هستند.
دبیر جشنواره سردار سلیمانی اعلام کرد: همچنین در این دوره یک مجموعه کتاب مشتمل بر 5 نمایشنامه به چاپ می رسد.
دبیر جشنواره با  اشاره به اینکه در این جشنواره سعی شده شرایطی برای اجرای آثار در شهرها و استان‌های مختلف فراهم شود، یادآور شد: امروز اگر بخواهیم مکتب شهید سلیمانی را معرفی کنیم باید از گذر فرهنگ  و هنر عبور کنیم بنابراین برای معرفی دستاوردها و رشادت‌های سردار سلیمانی بیش از هر چیز به خلق آثار فاخر نیازمند هستیم.
دبیر جشنواره سردار آسمانی در اشاره به چگونگی برگزاری این دوره جشنواره اعلام کرد: آثار دومین دوره جشنواره سردار آسمانی به دو شیوه زنده و آنلاین نمایش داده خواهد شد. همچنین شرایطی فراهم شده تا جشنواره محدود به یک شهر و استان نباشد و علاقه‌مندان بتوانند 7 اثر نمایشی را با کد رایگان سردار آسمانی از ساعت 12 روز 12 در ماه تاساعت 12 روز  14 دی ماه طریق سایت تیوال فیلم تمامی آثار نمایشی را به تماشا بنشینند.
شفیعی بیان کرد: آثار بخش صحنه‌ای جشنواره سردار آسمانی از 11 دی ماه در دو سالن نمایشی  شهر سیرجان و بخش خیابانی در دو محوطه شهر رفسنجان به نمایش در می‌آید. بخش صحنه‌ای جشنواره از 11 دی ماه در دو مجموعه تئاتر شهر و پلاتو فرهنگسرای شورای شهر سیرجان برپا می‌شود و هر گروه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دو نوبت به اجرای آثار خود می‌پردازند.
وی ادامه داد: در شهر رفسنجان نیز دو محوطه مجموعه فرهنگی گلستان امین و محوطه مجموعه فرهنگی شهرزاد برای اجراهای خیابانی در نظر گرفته شده اگرچه این بخش از طریق دو صفحه اینستاگرام نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
این کارگردان تئاتر  درباره آثار بخش ویژه تئاتر خیابانی نیز گفت: دو نمایش «سرباز» به کارگردانی پژمان شاهوردی و «همه پسران من» به کارگردانی علی محمد رادمنش در بخش ویژه جشنواره سردار آسمانی اجرا می شوند. نمایش «سرباز» اثر قابل قبولی است که قابلیت اجرا در سطح بین الملل را دارد و به سه برهه از زندگی سردار سلیمانی اشاره می کند.
شفیعی با اعلام اینکه در شهرهای مختلف استان کرمان نمایش‌های سیار (کامیونی که تبدیل به تماشاخانه سیار شده)  اجرا خواهد شد،گفت: برنامه‌ریزی برای تئاتر سیار یکی دیگر از کارهایی است که دبیرخانه جشنواره سردار آسمانی انجام داده است. تماشاخانه سیاری با همکاری موسسه  فرهنگی هنری تئاتررول راه‌اندازی شده تا نمایش‌های «سرباز» به کارگردانی پژمان شاهوردی، «همه پسران من» به کارگردانی علی محمد رادمنش، «ژنرال خورشید» به کارگردانی سعید خیراللهی  و «ژنرال» به کارگردانی سعید بادینی از سیستان و بلوچستان خود را از 10 دی ماه در گلزار شهدای کرمان و بعد در روستاهای مختلف کرمان به مخاطبان ارائه کند. روز 11 دی ماه این تماشاخانه در روستای قنات ملک که زادگاه سردار سلیمانی است، برپا خواهد شد و نمایش‌های متعددی را به مخاطبان ارائه خواهد کرد.
دبیر جشنواره سردار آسمانی با تشکر از حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و محمد علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد  اسلامی کرمان اظهار کرد: این رویداد از برنامه‌های بنیاد روایت فتح، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس برای سالگرد سردار سلیمانی است و جا دارد در همینجا از همکاری و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و اداره کل هنرهای نمایشی، بنیاد شهید استان کرمان، اداره امور هنری بنیاد شهید، دبیرخانه کانون مساجد، مجتمع مس رفسنجان و گل گوهرسیرجان تشکر کنم.
وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم با تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره سردار آسمانی، این جشنواره به عنوان رویداد فرهنگی شاخص استان کرمان ماندگار شود.


محمد علیزاده مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این نشست شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را یک رویداد تلخ و جانگداز برای ملت ایران دانست و گفت:  این روزها که به سالروز آسمانی شدن این مرد بزرگ ،فرمانده دلاور سپاه اسلام و شهروند ساده و بی آلایش ایران اسلامی رسیده ایم ،جایش ،کلامش و حضورش از همیشه خالی تر به نظر می رسد و دلهای مشتاقان بسیاری پر از خزن و ماتم است .
وی اعلام کرد: ما تلاش کرده ایم تا  زمینه معرفی و شناخت ابعاد فرهنگی ، هنری و دیدگاههای روشن فرهنگی شهید قاسم سلیمانی را  از طریق ابزار هنری و با حضور و مشارکت اهالی فرهنگ و هنر به آحاد جامعه منتقل کنیم.
علیزاده افزود: همچنین سال گذشته میزبان افتتاحیه اولین جشنواره ملی سردار آسمانی در کرمان بودیم ، مراسم از کنار آرامگاه این شهید عزیر در گلزار شهدا برگزار شد .
وی  در این نشست گفت: اجراهای صحنه ای از فردا 10 دی ماه در شهرستان های رفسنجان و سیرجان آغاز می شود و تا روز اختتامیه ادامه دارد تا در این دوره مشارکت 24 استان در بخش خیابانی، 22 استان در بخش صحنه ای نمایش داده شود.
علیزاده در پایان سخنانش بیان کرد:   این جشنواره برای تمرکز زدایی و ایجاد مشارکت جامعه هنری شهرهای مختلف و هنرمندان کل کشور برنامه ریزی شده است و بر همین اساس هم از مدیران عالای شهرستان های رفسنجان و سیرجان، فرمانداران، ائمه جمعه این دو شهرستان، مجموعه سپاه و ستاد ترویج مکتب سردار سلیمانی در شهرستان ها و حمایت مجموعه مس سرچشمه رفسنجان و گل گوهر سیرجان تشکر می کنم.
گفتنی است، دومین جشنواره سردار آسمانی با حمایت بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب سه بخش صحنه ای، خیابانی و مسابقه نمایشنامه نویسی از 10 تا 15 دی ماه در کرمان برگزار می شود.




مطالب مرتبط

داور دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر شهروند لاهیجان:

«پیشرفت در خلاقیت» ویژگی مهم تئاتر خیابانی در ایران است
داور دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر شهروند لاهیجان:

«پیشرفت در خلاقیت» ویژگی مهم تئاتر خیابانی در ایران است

امیرحسین شفیعی یکی از اعضای هیئت داوران دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر شهروند لاهیجان می‌گوید «پیشرفت در خلاقیت» ویژگی مهم تئاتر خیابانی در ایران است.

|

نظرات کاربران