در حال بارگذاری ...
گذری بر فعالیت‌های هنرمندان تئاتربه یاد سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی:

اسطوره‌ای که سردار دلها شد

ایران تئاتر_علی رحیمی: تئاتر و هنرمندان آن در یکسال گذشته با نمایش ویژگی های شخصیتی و رفتاری سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی، نشان دادند که نقش بسزایی را در الگوسازی شخصیت های بزرگ و کاریزما در جامعه ایفا می کنند.

اسطوره ها در حقیقت نماد «ترین» ها یک ملتند. اسوه های کاریزمایی که به واسطه عملکرد یگانه در طول دوران زندگی، سالهای سال خدمت به منت و محبوبیت و نفوذی که در میان مردم داشتند، ماهیت بی زمانی، بی مکانی و بی مرگی یافتند و به عنوان یک الگوی دائمی در میان جامعه مطرح می شوند.

سردار سهپبد شهید قاسم سلیمانی را باید در قالب همین الگوهای کاریزماتیک تعریف کرد. اسوه ای که در تمامی سختی های، مشکلات و کمبودهای سالهای تحریم، نشان داد که آسایش مردم دغدغه اصلی اوست و در تنگناها، مرد عمل است.

از همین روزست که او سردار دلها لقب می گیرد و مردم چه در دوران زندگی و چه بعد از شهادت، همواره از او به شایستگی یاد می کنند.

در سال گذشته، گرچه سردار دلها در میان ما نبود اما هرگز از یادها نرفت و هرکس به نوعی تلاش کرد یاد و خاطره اش را در قلبش مانا نگه دارد.  

در این قافله خودجوش، هنر نیز بیکار ننشست و هنرمندان در سال گذشته به یاد او و به نام او اقدامات ارزشمندی را از خود به یادگار گذاشتند. همزمان با اولین سالگرد شهادت این اسطوره قرن، گذری بر واکنش هنرمندان هنرهای نمایشی به شهادت ایشان خواهیم داشت. گفتنی است گزارش پیش رو عمده فعالیت های ملی را در بر دارد و بسیار اقدامات و برنامه های متعدد نیز در استان های مختلف کشور شکل گرفته و برگزار شده است :

 

محکومیت ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یا بیش از 5 هزار امضا

اولین اقدام خانواده بزرگ تئاتر ایران در محکومیت ترور ناجوانمردانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، بیانیه‌ای با بیش از پنج هزار امضا صادر کرد که بسیاری از بزرگان تئاتر از جمله زیر آن را امضا کردند.

در این بیانیه که نام بزرگانی همچون علی نصیریان، بهزاد فراهانی، قطب‌الدین صادقی، تاجبخش فنائیان، ایرج راد، داود فتحعلی‌بیگی، حمیدرضا نعیمی، حسین پاکدل، هادی مرزبان، اصغر همت، فرزانه کابلی، حمیدرضا آذرنگ، ایوب آقاخانی، مسعود دلخواه، جلیل فرجاد، شکرخدا گودرزی، بهروز بقایی، رضا فیاضی، حسین مسافرآستانه، نصرالله قادری، سیدحسین فدایی‌حسین، میرطاهر مظلومی، سعید داخ، فرهاد قائمیان، سیدجواد طاهری، شهرام گیل‌آبادی و ... به چشم می خورد آمده بود:

«شهادت هنر مردان خداست»

ترور پلید است و پلیدی به دنبال نابودی و جنگ است. اینک که قدرت‌طلبی امپریالیسم جهانی با ترور مردان بزرگ وطن همچنان ناامنی خاورمیانه و جهان را طلب می‌کند ما هنرمندان تئاتر هم‌صدا با ملت ایران این شقاوت و کینه را محکوم و با صدای بلند اعلام می‌کنیم به هیچ عنوان صلح جهانی اینگونه محقق نخواهد شد.

بدون تردید اینگونه اقدامات ماجراجویانه تنها با هدف جنگ‌طلبی جهانی و توطئه برای استقلال و آزادی یک ملت باعزت است که برای نیل به استقلال خون‌های زیادی را نثار کرده است.

شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی محکوم بوده و این محکومیت به معنای نابودی نگاهی است که به دنبال حذف مقامات بلندپایه یک کشور  دست به جنایت و ترور می‌زند.

ما هنرمندان جامعه تئاتر ایران همپای ملت مبارز ایران ضمن محکومیت این ترور و جنایت بزرگ بشری، حمایت خود را از آرمان و ارزش‌ها و راه سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی اعلام می‌داریم.

 

تعطیلی برنامه‌های نمایشی سراسر کشور

مسئولان هنری و هنرمندان تئاتر در ادامه روند اعتراضی خود، سه روز عزای عمومی اعلام کردند و کلیه فعالیت‌های هنرهای نمایش و اجرای عمومی نمایش‌ها در کشور لغو شد.

 

همایش ملی تئاتر سردار آسمانی

پس از آن هنرمندان به دنبال راهی برای گرامی داشت یاد و خاطره یا به نوعی کاهش غم از دست رفتن این سردار دلیر ، همایش ملی تئاتر سردار آسمانی را برگزار کردند.

همایشی که با وجود کمی وقت با ارسال 37 اثر در سه بخش اصلی، مساجد و ویژه به دبیرخانه آغاز شد و پس از بررسی نهایی، با حضور 16 گروه نمایشی از 12 استان از 10 تا 23 بهمن‌ماه 98 کار خود را در تهران و سایر استان ها آغاز کرد و امسال نیز دومین دوره خود را تجربه کرد.

 

محفل نمایش خاطره

در 19 بهمن ماه و همزمان با برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، به کوشش اداره کل هنرهای نمایشی، محفلی با عنوان ننمایش خاطره» برگزار شد.

در این محفل که  سردار محمدجعفر اسدی از فرماندهان دوران دفاع مقدس، حمید نیلی، حجت‌الاسلام و المسلمین بهداروند مشاور عالی مدیرکل هنرهای نمایشی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح و جمعی از هنرمندان و نمایشنامه‌نویسان حضور داشتند،یاد و خاطره این اسطوره ملی گرامی داشته شد.

 

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

هنرمندان تئاتر در ادامه تلاش های خود در نمایش جایگاه سردار سلیمانی، جشنواره بین المللی فجر را نیز به نام شهید مزین کردند و با همکاری مسئولان همایش ملی تئاتر سردار آسمانی، موضوع شهید سلیمانی را بخش خیابانی لحاظ نمودند.

در بخش رادویی جشنواره نیز نمایش سردار عشق به کوشش بهرام ابراهیمی اجرا شد.

 

اجرای نمایش سرباز

نمایش خیابانی سرباز با محوریت سه فراز مهم از زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی تولید و از 16 تا 22 بهمن ماه در محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا شد.

در این نمایش که به نویسندگی امیرحسین شفیعی و کارگردانی پژمان شاهوردی براساس مستندات و روایت‌های موجود از زندگی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تولید شد، سه فراز از زندگی دفاع مقدس، جنگ ۳۳ روزه لبنان و ریشه‌کن کردن داعش در سوریه و عراق مدنظر قرار گرفت..

سرباز به عنوان حاصل کار مشترک اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، نمایشی بی‌کلام بود و نویسنده و کارگردانش کوشیدند با خلق تصاویر خلاق، مفاهیم را در مدت زمان ۲۵ دقیقه به مخاطب منتقل کنند.

 

تئاتر در ایستگاه‌های هنری یوم‌الله ۲۲ بهمن

همزمان با راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن، بنیاد فرهنگی روایت فتح، در حاشیه این برنامه، با برپایی سه ایستگاه تخصصی با همت انجمن تجسمی، تئاتر و انتشارات روایت فتح با استقبال قابل‌توجه راهپیمایان روبه‌رو شد.

در این ایستگاه‌ها بیش از ۵ هزار سربند به یاد سپهبد حاج قاسم سلیمانی به روش چاپ سیلک تولید و توزیع شد، همچنین اجراهای برگزیده همایش ملی تئاتر سردار آسمانی به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در تئاترول به روی صحنه رفت.

 

اجرای نمایش رادیویی ژنرال

 مجموعه رادیویی ژنرال را فاطمه حسنوند نوشته و به تهیه کنندگی اشرف السادات اشرف نژاد و کارگردانی مهدی طهماسبی از 23 اردیبهشت ماه ساعت 19:00 از رادیو نمایش پخش می شد.

در این مجموعه رادیویی که توطئه و دسیسه های دشمنان اسلام  برای حذف و به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را روایت می کرد، ایوب آقاخانی، علی اصغر دریایی، فریده دریامج، سعیده فرضی، امیر فرحان نیا، مهدی آقا محمدی، کرامت رودساز، ایوب آقاخانی، فریده  دریامج و تعداد دیگری از بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به ایفای نقش پرداختند.

 

حوزه هنری و همایش تئاترمان

همزمان با بروز کرونا و تعطیلی تماشاخانه، مرکز هنرهاى نمایشى حوزه هنرى انقلاب اسلامی فراخوان تولید سراسری تئاتر آپارتمانی در قرنطینه را در اردیبهشت ما 1399  با عنوان «تئاترمان» توسط منتشر شد.

در این همایش 40 اثر ویدویی به دبیرخانه ارسال شد که 24 اثر به بخش نهایی راه یافتند.

 

اجرای نمایش «شبیه سردار»

نمایش خیابانی شبیه سردار روزهای 1، 2 و 3 مهر در محوطه تئاتر شهر تهران اجرا شد.

در این نمایش فرزند سردار وارد میدان گاهی شده و با وصیتی که از پدرش همراه دارد از دلاوری ها و شجاعت های او سخن می‌گوید و از مردم می‌خواست راه او را ادامه دهند.

این نمایش به شیوه نقالی با مرور تاریخ، شخصیت‌های فداکار ولایت پذیر را روایت کرد و در نهایت به سردار شهید قاسم سلیمانی در عصر حاضر رسید.

 

نخستین جشنواره رادیویی راویان حماسه

نخستین جشنواره رادیویی راویان حماسه با همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و رادیو نمایش و با محوریت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد.

این جشنواره نیز یکی از اهداف اصلی خود را معرفی زندگی و اندیشه‌های شهدای مقاومت به‌ویژه شهید سردار سلیمانی اعلام کرده بود.

 

جایزه ویژه سردار سلیمانی در تئاتر مقاومت

هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت امسال در حالی برگزار شد که بخشی با عنوان جایزه ویژه سردار سلیمانی به آن اضافه شده و قرار است از امسال این بخش ماندگار بماند.

بخش جایزه ویژه سردار سلیمانی در جشنواره مقاومت امسال به لیلی عاج برای نمایش «کجایی ابراهیم؟» رسید.

این نمایش که به عنوان اثر برگزیده جشنواره اقتباسی گام دوم شناخته شده و مدتی در تماشاخانه سرو به روی صحنه بود داستان آخرین ساعات قبل از سقطو کانال کمیل را روایت می کرد.

 

برگزاری نخستین جشنواره سردار مقاومت و رادیو «نشان سلیمانی»

نخستین جشنواره سردار مقاومت و رادیو «نشان سلیمانی» با موضوعاتی همچون شخصیت سردار دل ها، حاج قاسم، سپهبد شهید و جبهه مقاومت، ژنرال و استکبار جهانی و رفیق خوشبخت در دو بخش مردمی و حرفه ای برگزار شد.

این جشنواره که اختتامیه آن 10 دیماه برگزار گردید، در بخش مردمی میزبان آثاری با ساختار آزاد، نمایش کوتاه، قطعه موسیقی، نمایشنامه نویسی، روایتگری و خاطره گویی و در بخش حرفه ای شامل نمایش تک قسمتی، مستند نمایشی، نمایش کوتاه، گزارش خبری، برنامه ترکیبی، مستند پرتره مینی فیچر و روایتگری بود.

 

 دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی

جشنواره تئاتر سردار آسمانی در جوار مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی 13اثر نمایشی به بخش خیابانی افتتاح شد

مراسم افتتاحیه دومین جشنواره سراسری تئاتر سردار آسمانی با حضور حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان، امیرحسین شفیعی دبیر جشنواره و مدیران استان کرمان امروز ۱۰ دی ماه در کنار مزار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

گفتنی است، دومین جشنواره سردار آسمانی با حمایت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، بنیاد فرهنگی روایت فتح، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و به دبیری امیرحسین شفیعی در قالب سه بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی، بخش صحنه‌ای و خیابانی از ۱۰ تا ۱۵ دی ماه در کرمان برگزار می‌شود.

 

 

 




نظرات کاربران