در حال بارگذاری ...
ایرج راد در گفت وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

بعد از 35 سال«دکتر کنوک» را دوباره روی صحنه می‌برم
اجرای آنلاین باعث حفظ ارتباط مخاطب با تئاتر است

ایرج راد گفت:«دکتر کنوک»را که ۳۵ سال قبل در مجموعه تئاتر شهر اجرا کرده بودم؛ در سال آینده و با کنترل ویروس کرونا نمایش را روی صحنه دوباره اجرا می‌کنم.

ایرج راد یکی از بزرگان تئاتر ما است که با هادی مرزبان ، علی نصیریان ،داریوش مهرجویی ، سعید نیک پور و خیلی دیگر از بزرگان همکاری کرد. وی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت‌های تئاتریش گفت:مثل خیلی از دوستان تئاتری منتظر بهتر شدن شرایط شیوع کرونا هستم تا با تثبیت شرایط بتوان نمایش روی صحنه برد.همان گونه که اطلاع دارید اغلب بچه‌های حوزه نمایش نزدیک به یک سال است که از تئاتر دور هستند و این مشکلات زیادی را برای آن‌ها به وجود آورده است. من هم در این مدت تلاش کرده‌ام که ارتباطم با تئاتر حفظ شود و مشغول مطالعه،تحقیق و پژوهش هستم و در این مدت چند کار بازیگری در تلویزیون پیشنهاد شد که به واسطه شرایط کرونایی قبولشان نکردم.

این مدرس تئاتر با اشاره به برنامه ریزیش برای بازتولید جدید نمایش «دکتر کنوک» افزود: چون این نمایشنامه را سال‌های دورتر به صحنه برده بودم و به آن علاقه خاصی دارم درصد بازتولید و اجرای مجدد آن هستم.مدتی است که روی متن آن کار می‌کنم تا سال آینده و با تثبیت کرونا بتوانم روی صحنه اجرایش کنم.

وی با اشاره به اجرای نمایش«دکتر کنوک»در اواسط دهه شصت در تئاتر شهر تاکید کرد: این نمایشنامه طنز را ژول رومن نویسنده مطرح فرانسوی نوشته و محمد قاضی آن را به فارسی ترجمه کرده است.در آن اجرا بازیگرانی نظیر زنده یادان جواد خدادی ، سیروس گرجستانی و سهیلا رضوی و فرشید ابراهیمان بازی داشتند.نویسنده مخاطب را به دنیای پر از نیرنگ و ریا وارد می‌کند که عاملش زودباوری انسان‌ها است. دکتر کنوک شخصیت اصلی نمایش پشت پرده همه اتفاقات رخ داده در داستان است.

راد در ادامه سخناش تصریح کرد:در این مدت جلسانی با برخی از دوستانم انجام داده ام و به اجرای چند نمایشنامه خوانی فکر کردیم که با حاد شدن شرایط کرونا در اواسط پاییز از اجرایش منصرف شدیم.همچنین طبق صحبت‌هایی که با سهراب سلیمی داشتیم برای اجرای مجدد نمایش «آقای اشمیت کیه»حرف زدیم.این اثر در دی ماه سال قبل در خانه تئاتر  برای سی اجرا برنامه ریزی شده بود،اما در نیمه راه و با پانزده اجرا محدود شد و منتظر  انجام بقیه فرصت‌های اجرایی این نمایش هستیم.

این بازیگر در باره شیوه اجرایی نمایش به صورت آنلاین در فضای مجازی گفت:به نظرم می تواند باعث حفظ ارتباط مردم با تئاتر بشود و در ضمن به بچه‌های تئاتر فرصت کار کردن را بدهد.

ایرج راد در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نودبه واسطه مدیریت خانه تئاتر از بازیگری دور شد و این سال‌ها که از مدیریت فاصله گرفته است دوباره با حضور در نمایش "بنگاه تئاترال " خاطرات آن دوران را زنده کرد و سال قبل هم تجربه موفقی با سهراب سلیمی در نمایش آقای "اشمیت کیه "داشت. ایرج راد فارغ التحصیل کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا - دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه کاردیف (انگلستان) و عنوان درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور است. او بازی در نمایش‌های ‌‌‌"قرعه برای مرگ"، ‌"دیو پری"، "باران‌ساز"، "حادثه در ویشی"، "آریا اکاپو "، ‌"آی با کلاه، آی بی‌کلاه "، ‌"مردی که مرده بود و خود نمی‌دانست" ، ‌"سیاه زنگی مرد فرنگی"، ، ‌"افول"نوشته"اکبر رادی"، "سیاوش بر باد"، "بازرس"، "بنگاه تئاترال"، "لبخند باشکوه آقای گیل "، "ابراهیم توپچی و آقا بیگ"،"سربازها"، "مرده‌های بی‌کفن "، "مروارید‌"، "آمیزقلمدون"، ‌"دادگاه نورنبرگ"، "شب روی سنگفرش خیس"، ‌"باغ شب‌نمای ما"، "نوبت دیوانگی"، "قصه تلخ طلا"، "کوری"،"رویاهای رام نشده"، "رودکی"، ‌"نمایش‌های پانتومیم"، "پله بین‌ها در تدارک قیام" و ‌"سوگ سیاوش" را در کارنامه خود داشته و در نمایش های "جانشین"، "تجاوزگران"،"دکتر فاستوس "، "دکتر کنوک"، "مهاجران"، "ماهان کوشیار" و "دیو پتری" به عنوان کارگردان و بازیگر حضور داشته‌است. راد در تله تئاتر های "ایستگاه"، "آریا داکاپو "، "گربه سیاه"، "کشتی نوح" و ‌"در پوست شیر" ایفای نقش نموده است و کارگردانی تله تئاترهای "در شاهراه"، "دکتر فاستوس" و "نشان" را به عهده داشته است .او به مدت 2 سال مدرس در دانشکده هنرهای زیبا – دانشگاه تهران، یک سال دانشکده سینما ـ تئاتر – دانشگاه تهران بوده است.ایرج راد از جمله هنرمندان بزرگ و مطرحی می باشد که داوری جشنواره‌های فجر، منطقه‌ای، استانی، رضوی، دفاع مقدس، عاشورایی، ارتش را در کارنامه هنری و حرفه ای خود دارد. او عضو هیأت موسس خانه سینما و سه دوره عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن بازیگران سینما، عضو هیأت موسس و هیأت مدیره سندیکای هنرمندان تئاتر اوایل انقلاب ،عضو هیأت مدیره خانه تئاتر از بدو تاسیس تا به امروز،مدیرت خانه تئاتر تا دوسال قبل را در کارنامه کاری دارد.

 




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد
با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد با عنوان «بانوی مهر» به‌پاس هشت دهه فعالیت هنری این چهره پیشکسوت روز یکشنبه 28 آبان با حضور هنرمندان مطرح تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران