در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان

جشنواره تئاتر سردار آسمانی بین المللی می شود
راه اندازی دبیرخانه دائمی

محمدرضا علیزاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: تلاشمان بر این است پس از اختتامیه دومین همایش سردار آسمانی دبیرخانه دائمی جشنواره را در کرمان مستقر کنیم و این جشنواره را در سال های آتی بین المللی برگزار کنیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از فارس، جشنواره تئاتر سردار آسمانی امسال برای دومین مرتبه پس از شهادت سردار بر سر مزار سردار شهید برگزار و هنرمندان در شهرهای کرمان، سیرجان و رفسنجان به فعالیت تئاتری پرداختند و در این زمینه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز به کمک تئاتر سردار و انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد روایت آمد.
 افتتاحیه دومین جشنواره تئاتر سردار آسمانی روز چهارشنبه ۱۰ دی در محل گلزار شهدا و در جوار مزار شهید سلیمانی آغاز و اختتامیه جشنواره نیز ۱۵ دی برگزار می شود. بخش صحنه ای جشنواره در شهرستان سیرجان و بخش خیابانی در شهرستان رفسنجان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد و علاقه مندان از طریق فضای مجازی نیز توانستند به آثار و اجراها دسترسی پیدا کنند.تعداد آثار شرکت کننده در بخش صحنه ای جشنواره سردار آسمانی هفت اثر، بخش خیابانی ۱۷ اثر و بخش مسابقه فیلمنامه نویسی ۱۰ اثر است که پنج اثر برتر فیلمنامه نیز در قالب یک کتاب به چاپ می رسد. بخشی از اجراها به صورت انلاین و بخشی نیز حضوری با رعایت پروتکل ها و بخشی نیز ضبط شده بودند.
در این شرایط کرونایی خیلی از هنرمندان توانستند با چند جشنواره تئاتر انرژی دوباره بگیرند تا به فعالیت بپردازند در ارتباط با فعالیت هنرمندان ، شرایط جشنواره تئاتر در کرمان و ایجاد دبیرخانه دائمی در این استان و همینطور وضعیت تئاتر این استان وحمایت های ارشاد با محمد رضا علیزاده ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان به گفت وگو نشستیم که در ادامه می خوانیم:

لطفا درباره جشنواره سردار آسمانی و برپایی آن از سال گذشته تاکنون در استان کرمان برایمان توضیح بفرمایید و اینکه با چه رویکردی این جشنواره ادامه دار شده است؟

بعد از شهادت ناگوار سردار سلیمانی در سال 98 هنرمندان فرهنگ و هنر هم مثل سایر اقشار و گروه ها این حادثه برایشان سنگین بود، بنابراین تلاش کردیم به نوعی سهمی در راستای بزرگداشت مقام بزرگ این شهید داشته باشیم. به همین دلیل از سال گذشته سومین روز خاکسپاری سردار چند برنامه فرهنگی هنری داشتیم، از جمله برپایی برنامه های قرآنی از سوی کانون های فرهنگی مساجد و محفل شعر با حضور شعرای برجسته کشور در گلزارشهدا و در نهایت هم در چهلمین روز شهادت سردار نخستین همایش تئاتر ملی سردار در همان گلزار شهدا به صورت محدود برگزار شد.

با توجه به اینکه این جشنواره مورد توجه مردم قرار گرفت، با رایزنی های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، بنیاد روایت فتح و دفتر هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد قرار شد این رویداد امسال هم ادامه پیدا کند بنابراین اردیبهشت 99 فراخوان برگزار شد و رایزنی ها صورت گرفت.

بنابراین با جایگاهی که شهید بزرگوار سلیمانی داشتند و نگاهی که مقام معظم رهبری مبنی بر ترویج مکتب سلیمانی دارند، ما هم در این بحث یکی از مهمترین ابزارهای لازم را فعالیت ها و تولیدات فرهنگی هنری دانستیم تا با این ظرفیت منش، روش، سبک و سیره زندگی این شخص و رفتار او را به جامعه و اقشار جوان و نسل های آینده منتقل کنیم. تئاتر هم جزو هنرهای فاخر هست و ظرفیت بالایی دارد، بنابراین پیشنهاد شد که تئاتر سردار استمرار پیدا کند و قطعا در برنامه های ما و جزو برنامه های چند جانبه استان کرمان و تهران هست که در تقویم برنامه های فرهنگی هنری درج و استمرار پیدا کند.

بحث تئاتر سیار اتفاق خوبی در این ایام جشنواره بود که در شهرها و روستاهای استان کرمان در ایام شهادت سردار انجام شد .خوشبختانه خیلی بازخوردهای خوبی داشت و خیلی بعد از آن متقاضی داشتیم که در روستاهای مختلف برگزار شود اما شرایط و فرصت اجازه نداد که ادامه یابد.

در کنار رویداد تئاتر سردار آسمانی ما چند رویداد دیگر را هم داریم که دنبال می کنیم از جمله جشنواره سراسری مطبوعات سردار اسمانی و سرود بچه های مسجد سردار آسمانی است که به صورت ملی و یک سری برنامه هم استانی با همین نگاه تبیین مکتب سردار سلیمانی در مرحله اجرا داریم. بچه های مسجد از سوی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال هستند جشنواره سرود هم از همین طریق برنامه ریزی می شود که البته خود ستاد عالی کانون های مساجد کشور در جشنواره تئاتر سردار آسمانی حمایت کرده و نقش داشتند.

بحث تئاتر سیار هم اتفاق خوبی در این ایام جشنواره بود که در شهرها و روستاهای استان کرمان در ایام شهادت سردار انجام شد که خوشبختانه خیلی بازخوردهای خوبی داشت و خیلی بعد از آن متقاضی داشتیم که در روستاهای مختلف برگزار شود اما شرایط و فرصت اجازه نداد که ادامه یابد.

بنابراین اگر ما ویژگی های  جشنواره امسال را به جز بخش های مختلف خود جشنواره برشمریم این بخش تئاتر سردار هم جزو ویژگی های خوب جشنواره امسال بود که تصمیم داریم برای سال های بعد با قوت ادامه دهیم.

در ارتباط با ایجاد دبیرخانه دائمی تئاتر سردار آسمانی آیا برنامه ای دارید؟

تجربه ای که بنیاد روایت فتح در برگزاری رویدادهای حوزه مقاومت داشت ، امسال و سال گذشته به کمک ما آمد و مذاکراتی هم با دوستان داشتیم تا برنامه ریزی کنیم این اتفاق بیافتد. قاعدتا اگر قرار باشد این نیت در استان مستمر باشد ، نیازمند یک دبیرخانه قوی و منسجم است که تلاش داریم بعد از برپایی جشنواره امسال دبیرخانه را در کرمان مستقر کنیم و انشاءالله این اتفاق می افتد و الان هم کارهای دبیرخانه را انجمن هنرهای نمایشی استان پیگیری می کنند.

نزدیک به یک سال است که فعالیت های تئاتری به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل است و تنها منبع درآمد همین چند جشنواره تئاتری محدود شده است، از سوی اداره ارشاد استان کرمان هم آیا حمایتی از گروه های نمایشی جشنواره سردار آسمانی صورت خواهد گرفت؟

ببینید ما تفاهمی با انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و در استان با ستاد هماهنگی برنامه ها و ترویج مکتب سردار و در شهرستان های سیرجان و رفسنجان با شرکت صنایع مس ایران و گلگهر برنامه های ویژه ای داریم ، هماهنگی هایی صورت دادیم تا در قالب جشنواره فعالیت هایی صورت بگیرد و از گروه های منتخب جشنواره چه بخش خیابانی، صحنه ای و نمایشنامه یک کمک هزینه پرداخت کنیم که امیدواریم حداقل بخشی از هزینه هایی که گروه ها کردند، جایگزین شود و این کمک هزینه هم با نظر دبیر تخصصی جشنواره آقای شفیعی بخشی واریز شده و بخشی هم ظرف همین هفته جاری پرداخت خواهد شد.

حوزه فرهنگ  و هنر در سال کرونایی بیشترین تأثیر را گرفت و هنرمندان خیلی روزهای دشواری را می گذرانند و امیدوارم ما بتوانیم حمایت اندکی از گروه های شرکت کننده داشته باشیم.

شرایط هنرمندان تئاتر این روزها در کرمان به چه صورت است؟

بهرحال صنوف فرهنگی هنری در این ایام کرونایی در گروه 3 و با این وضعیت قرمز و نارنجی تعطیل هستند همین الان هم کرمان آموزشگاه ها، صنوف فرهنگی - هنری و مکان های مرتبطش تعطیل شده ، هر چند تلاش های زیادی از سوی آقای دکتر صالحی صورت گرفته تا تسهیلات قرض الحسنه با سود پایین پرداخت شود. اخیرا ما در کرمان چیزی بالغ بر 5.5 میلیارد سهم گرفتیم که به موسسات و صنوف فرهنگی - هنری توزیع کردیم. مرحله دوم این طرح هم در حال انجام است که گروه ها و صنوف در حال ثبت نام هستند.

بهرحال این فعالیت ها همه در قالب تسهیلات است، البته وزارت فرهنگ یک سری حمایت ها هم برنامه ریزی کرده که برای گروه های نمایشی و موسسات انجام شود تا حداقل بخشی از ضررها پوشش داده شود.

اقای علیزاده در کرمان چقدر گروه و هنرمند تئاتر فعال هستند؟

کرمان حدود 24 گروه فعال ثبت شده دارد اما گروه ها و هنرمندانی هم هستند که ثبت نشدند اما فعال هستند. کرمان از حیث هنرمندان تئاتر خیلی فعال است خود کرمان و شهرستان های رفسنجان وسیرجان گروه های شاخصی دارند. یک اقداماتی هم در این سال ها شکل گرفت برخی پلاتوها و تماشاخانه ها در تعامل با شهرداری ها راه اندازی شد. الان سالن های شهرستان زرند، بم، سیرجان و رفسنجان همه راه اندازی شده است.

اختتامیه خود سردار آسمانی در محل تئاتر شهر کرمان برگزار خواهد شد، مجتمع فرهنگی هنری کرمان با هماهنگی وزارت فرهنگ و دفتر هنرهای نمایشی کاربردش به سمت تئاتر شهر رفته و همزمان با اختتامیه جشنواره از سالن اصلی تئاتر شهر کرمان هم بهره برداری می شود و مراسم در محل همین سالن حرفه ای جدید برپا می شود و این خیلی اتفاق خوبی برای جامعه تئاتری است.

بهرحال تئاتر شهر یک مرکز تخصصی تئاتر است و می تواند بخش عمده دغدغه های تئاتری را رفع کند و این پلاتو تخصصی هم چند سالی بود که برنامه ریزی شده بود و الان هم مصادف با ایام بزرگداشت سردار شد و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به جز بحث های حمایتی از سوی وزیر که درباره اش صحبت کردیم، شما خودتان چه برنامه ای برای هنرمندان کرمان دارید؟

هجم زیانی که به عرصه فرهنگ و هنر شده زیاد است ما یک برآورد اولیه ای از ابتدای سال جاری با توجه به ابلاغیه وزارتخانه داشتیم، استان کرمان چیزی بیش از 20 میلیارد زیان جامعه فرهنگی و صنوف داشت قطعا پوشش این هجم زیان از عهده ما در استان خارج است ما همین که بتوانیم مناسبت ها، فعالیت ها و مناسبت هایی مثل همین جشنواره ها را حفظ کنیم به نوعی کمک به جامعه هنری می کند تا از ظرفیت ها استفاده و به حیات خود ادامه دهند.

ما همین که بتوانیم مناسبت ها، فعالیت ها و مناسبت هایی مثل همین جشنواره ها را حفظ کنیم به نوعی کمک به جامعه هنری می کند تا از ظرفیت ها استفاده و به حیات خود ادامه دهند

تصمیمات قاعدتا در سطح ملی باید گرفته شود و خوشبختانه هم این اتفاق افتاده و جزو دغدغه های اصلی دکتر صالحی هم همین است چون ما مستمر با هم در ارتباط هستیم و بحث حمایت ها هم من اطلاع دارم برنامه ریزی صورت می گیرد تا بخش های مختلف مثل همین گروه های نمایشی پیگیر هستند تا حمایت هایی صورت بگیرد تا بخشی ازدغدغه ها کاهش پیدا کند.

آقای علیزاده در ارتباط با بودجه ارشاد استان کرمان هم برایمان توضیح بفرمایید که چه میزان از بودجه کل را تشکیل می دهد و چقدر از بودجه سال 99 تخصیص یافته است؟

کلا حوزه فرهنگ در عرصه بودجه ها مظلوم است، شما ببینید کل بودجه وزارت فرهنگ از بودجه کشور 23 صدم درصد است این یعنی خیلی کم است، بودجه وزارتخانه از کل بودجه فرهنگ 11 درصد است حال به همین نسبت در استان ها نگاه کنید همینطور است و بودجه ها خیلی اندک است امسال هم شرایط سختی داشتیم چون بهرحال بخش عظیمی تعهد اولیه دولت پرداخت های پرسنلی است، یعنی برای ما هم 96 درصد تقریبا صرف پرسنلی می شود و یک بخش اندکی در اختیار ما برای حمایت ها و دیگر فعالیت ها می شود.

اگر توانستیم در سال جاری و شرایط کرونا کارها را ادامه دهیم چون صرفا اتکا به منابع دولتی نداشتیم و امسال بنا را بر این گذاشتیم که رویدادها واقعا تعطیل نشوند، ما واقعا تا به حال هیچ رویدادی را تعطیل نکردیم امسال جشنواره موسیقی نواهی، شعر رضوی، تئاتر استانی ، سردار آسمانی و ... برگزار شد و برنامه های مختلفی که در این حوزه ها داریم. خوشبختانه هم استاندار کرمان و بنگاه های اقتصادی کرمان در استان و سپاه پاسداران و سایر نهادها از ما حمایت کردند و یک هم افزایی شد تا بتوانیم جریان فرهنگ را ادامه دهیم ورویداده مستمر ادامه یابد.

نکته پایانی؟

یکی از اهداف ما این است که بتوانیم با حمایت دستگاه ها هم استمرار این جشنواره مهم سردار آسمانی و هم گسترش آن را داشته باشیم چرا که شخصیت سردار این ظرفیت را دارد و هم در سطح ملی می توانیم آن را در تقویم فرهنگی کشور بیاوریم و هم می توانیم حتی در سال های بعد جشنواره را بین المللی برگزار کنیم.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران