در حال بارگذاری ...
یادداشت مشاور امور زنان و خانواده جمعیت هلال احمر بر مستند نمایش سرباز

روایتی اثرگذار و تأمل برانگیز از سرداری که سرباز شد

ایران تئاتر - سمیرا فعلی * :مستند نمایش سرباز روایتی اثرگذار و تأمل برانگیز از سرداری است که سرباز شد؛ تمام ماجرای قصه (در هفت اپیزود) تفسیر همین جمله ی ساده است که شرحش مفصل است! 

این نمایش نیز همچون سایر نمایش های حسین پارسایی، عطر و رنگ دل انگیز و طرح و نقش های برجسته ای دارد اما این بار موضوع فرق می کند. از همان ابتدا که بازیگر مستندساز ایرانی در صحنه، مقابل چشم تماشاچیان قرار می گیرد این پیام را می رساند که بازگویی شرح دلاوری های قهرمان امروز ما، در تورق حافظه‌ی تاریخ و فلسفه و جنگ و هنر مرور نمی شود. چون سخن از بزرگ مردی است که هنوز یک ایران داغ او را در سینه دارد و مقاومت و ایثار و اخلاص و آرمان او را در دیده و ذهن.
بنابراین جریان روان نمایش ما را به سویی می برد که گاه از زمان و گاه از زمین دور می شویم و تا جایی پیش می رویم که دیگر اشتیاقی به بازگشت برایمان نخواهد ماند ...

حاج قاسم سلیمانی، ابر قهرمان ملی بی پرده ی مستند-نمایش ماست. او که شمع محفل بشریت است و جان عزیزش را فدا کرد تا ما زنده بمانیم و راهش را ادامه دهیم. 
اما آیا خواسته‌ی شهیدی چون او غیر از پیشرفت، آبادانی کشور و آرامش و امنیت ملت شریف ایران بوده است؟
آیا این همه مجاهدت ها و از جان گذشتگی های شهدای گران مایه، برای چیزی جز رضایت خدا و خلق او بوده است؟
آیا آن‌ها جز برای انجام مسئولیت الهی انسانیشان به پا خواستند؟ و آیا آن‌ها در ازای این‌همه رادمردی و خیرخواهی و انسان دوستی، کوچک‌ترین مزدی طلب کردند؟!
حال آن‌ها رفته اند و ما مانده ایم با دنیایی از مسئولیت اجتماعی بسیار خطیر بر دوشمان، که بی عذر و بهانه باید انجامش دهیم.
مسئولیت در قبال آحاد فرودست و مستضعف جامعه، مسئولیت در قبال کودکان کار و خیابان بی سرپناه و ضعیف، مسئولیت در قبال جوانان و نوجوانان کشور با آینده ای غیر قابل اطمینان. مسئولیت در برابر زنان و دخترانی که در این هوای بس ناجوانمردانه سرد، تکیه گاه و مأمنی ندارند. مسئولیت در قبال محیط زیست در معرض نابودی کشور، مسئولیت در قبال نسل آینده ی این کشور ...

ما شهدا و ایثارگران خود را ارج می نهیم و هماره عزیزشان می داریم و می خواهیم رهروان راستین ایشان باشیم. 
اما سؤال اساسی این است که چگونه می خواهیم ادامه دهنده‌ی راه ایشان باشیم!؟
عمیقاً باورمندم که ما بیش از هر زمانی باید برای سازندگی و توسعه‌ی کشورمان و حل و رفع مشکلات و معضلاتش تلاش کنیم. ما باید با اراده‌ای مستحکم تر از قبل بکوشیم که ایرانمان را به قله های رفیع علم و فرهنگ و تعالی رسانده و در افتخارات و دستاوردها سرآمد کشورهای جهان گردانیم.
ما باید با برنامه ریزی هدفمند و اقدامات هماهنگ و با تلاش و کوشش جمعی کمک کنیم که کشورمان، پیشتاز و ممتاز باشد. تا نشان دهیم راه شهدای عزیزمان که عزت و سرافرازی کشورمان بوده است، جاودانه است.
بر همین مبنا ما باید همه تلاشمان را برای سازندگی و عزتمندی میهن عزیزمان به کار ببندیم و لحظه ای از این هدف والا دست نکشیم.
اگر قرار است درسی از این انسانهای آسمانی به ویژه سردار دلها «حاج قاسم سلیمانی» بیاموزیم؛ اخلاص و مردانگی، تلاش و مجاهدت، تحمل و توکل و مدارا و مدیریت و کارآمدی است.


* سمیرا فعلی  مشاور امور زنان و خانواده رئیس جمعیت هلال احمر 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران