در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر یک رخداد پربرکت

تلویزیون تئاتر ایران؛ آرزویی که برآورده شد

ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی‌زاده:سامانه تلویزیونی تئاتر ایران طی مراسمی در ۳۰ دی ماه رونمایی شد و به لطف پروردگار و همت جمعی از متخصصان در دسترس علاقمند قرار گرفت.  

شیوع کرونا با تمام مصائب و تلخی هایش گاهی سبب ساز اتفاقات پربرکتی هم شده است. این بار و در عرصه تئاتر زمینه ایجاد یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه هنرهای نمایشی را سبب ساز شد.

همچنان که ماه هاست با این ویروس منحوس در جنگ تن به تن هستیم برکسی پوشیده نیست که به دلیل مخاطرات ناشی از نا امنی ارتباطات در فضای حقیقی و واقعی، این جنس از ارتباطات در جهان کاهش یافته و در مقابل ارتباطات در فضای  مجازی توسعه پیدا کرده است. کرونا در کشور ما نیز علاوه‌ بر تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی، باعث شده مشاغل زیادی تعطیل و بسیاری از مردم خانه نشین شوند. در این میان حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص جامعه تئاتر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آسیب های ناگفتنی و بسیار  از این تعطیلات اجباری دیده است .

در همان ماه‌های غافلگیری و رخوت و غفلت اما انجمن هنرهای نمایشی ایران در راستای اهداف راهبردی اداره کل هنرهای نمایشی در شرایط بحران، باهدف ایجاد یک امکان فراگیر برای عرضه ویدئو تئاتر و پخش زنده برنامه های حوزه هنرهای نمایشی اقدام به توسعه پرتال تئاتر ایران و ایجاد سامانه تلویزیون تئاتر ایران کرد.

مهندس رضا بصیرت مدیرعامل انجمن برای اجرای این طرح ملی با جدیت پا به میدان گذاشت و بعد از پژوهش در حوزه ظرفیت شناسی فضای مجازی داخلی و در عین حال بررسی تجربه‌های جهانی تئاتر دیگر کشورها در روزهای کرونا زده در ایران و ارزیابی ویژگی‌های پلتفورم‌های مشابه داخلی و خارجی در حوزه نمایش، تیم حرفه ای فنی با تجربه اجرای طرح های ملی زیر نظر مهندس فرشید فرح خواه به میدان آمد و طرح در سطح مطلوبی با حضور سهیل جعفری برنامه نویسی و اجرا شد. گروهی از مدیران و همکاران اداره کل نیز در بخش‌های مختلف همزمان به تاًمین محتوی مناسب برای فاز اول همت کردند که با تلاش حسین ملکی و گروه همراهش نتایج تایید شده در قالب افتتاحیه و اختتامیه جشنواره‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های موضوعی و... در خروجی قرار گرفت. 

همه این مسیر شش ماهه که به اختصار و بدون نام تمام تلاشگران مرور شد برای طرح اهمیت و برکات این رخداد میمون و مبارک است.

اول اینکه با راه اندازی سامانه تلویزیون تئاتر ایران، برای هنرمندان تئاتر سراسر کشور در هر گونه و سطح، فرصت برابر فراهم می‌شود تا نسخه ویدئویی آثار خود را در دسترس علاقمندان قرار دهند. این امکان بویژه برای هنرمندانی که شاید عرضه محصولات آن‌ها به دلایل تجاری برای دیگر سامانه‌های عرضه فیلم تئاتر جذابیت نداشته باشد و هنرمندان شهرهای دور و نزدیک که امکان ارتباط گیری موثر با فرصت‌های عرضه را ندارند، فرصت تازه ای برای جذب مخاطب خواهد بود. 

 دوم اینکه پخش فیلم تئاتر در فضای مجازی این مزیت را دارد که علاقه‌مندان در سراسر ایران می‌توانند آثار نمایشی هنرمندان سرزمین مان را دنبال کنند. بسیاری از علاقمندان هنرهای نمایشی در سنین مختلف در سراسر کشور و حتی در تهران حضور دارند که  به دلیل نبود دسترسی کافی یا تمکن مالی، از تماشای نمایش‌های حرفه‌ای محروم هستند. حالا تلویزیون تئاتر ایران این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند و از این طرق زمینه بروز خلاقیت و توانمندی‌های تازه را مهیا می سازد. 

سوم اینکه با ضبط کیفی و پخش آثار جدید  ارتباط بین هنرمندان تئاتر در سراسر کشور و دیگر کشورها خصوصا کشورهای غرب آسیا به جریانی پویا تبدیل می شود. یعنی هنرمندان دورترین نقاط کشور می‌توانند از طریق درگاه تلویزیون تئاتر ایران حاصل تلاش خود را در قالب یک فیلم تئاتر بر روی خط اینترنت به تمام دنیا عرضه کنند. 

چهارم اینکه  با توجه به وجود آرشیو غنی فیلم تئاترهای قدیمی در اداره کل هنرهای نمایشی پس از طی مراحل قانونی و تعیین تکلیف حقوقی برای هر اثر و سپس عرضه در سامانه تلویزیون تئاتر ایران، امکان بهره‌مندی آموزشی از این آرشیو غنی برای علاقمندان فراهم خواهد شد. فرصتی بی‌بدیل برای پژوهشگران، دانشجویان، هنرجویان و اهالی رسانه تا آثار نسل قبلی را مرور کنند. 

پنجم اینکه این سامانه همچنین شرایط تماشای برنامه‌های موضوعی، مراسم، افتتاحیه و اختتامیه جشنواره‌های رسمی کشور در ادوار گذشته و آینده را فراهم می‌کند.امکانی خاصه برای هنر تئاتر کشور که تاکنون فراهم نبوده است. 

ششم اینکه پخش فیلم همایش‌، سمینار، میزگرد، کارگاه، نشست و پنل‌های تخصصی تئاتر از دیگر ویژگی‌های سامانه تلویزیونی ایران تئاتر است که امکان برابر آموزشی را برای تمامی علاقمندان حتی در دورترین مناطق کشور را با بهترین اساتید داخلی و خارجی فراهم می‌کند. این درحالی است که کارگاه‌ها و ... همواره با محدودیت ظرفیت پذیرش مواجه است. با این ویژگی که دوره‌های آموزشی اساتید داخلی و خارجی از ادوار گذشته را نیز در خود جای می‌دهد. 

هفتم اینکه پخش زنده برنامه‌های نمایشی و آثار و برنامه‌های جشنواره‌های رسمی تئاتر کشور نیز از دیگر نتایج اصلی این سامانه است، که انشاالله در جشنواره تئاتر فجر امسال با مراسم اختتامیه و ... تجربه می شود. 

هشتم اینکه با نهایی شدن مراحل اجرایی هنرمندانی که علاقمند عرضه محصولات خود در این سامانه هستند می‌توانند بدون مراجعه حضوری از طریق ثبت درخواست پخش فیلم‌ تئاتر از سراسر ایران به ثبت درخواست و ارائه مستندات و محصول خود اقدام کنند. 

در مجموع سیر در این سامانه در مقایسه با تجربه‌های مشابه موجود در عرصه هنرهای نمایشی برای علاقه‌مندان این هنر از جمله بنده حقیر مصداق زندگی در آرزوهای دیرینه است.نشانی tv.theater.ir که از طریق درگاه ایران‌تئاتر نیز به راحتی در دسترس است بدون شک بی فوت وقت به پاتوق ثابت گردش و تماشا و بهره بردای پر برکت اهل نظر تبدیل خواهد شد. انشاالله.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران