در حال بارگذاری ...
مرور ایران تئاتر بر هیئت‌های انتخاب جشنواره تئاتر فجر

چه کسانی آثار فجر 39 را انتخاب کردند

ایران تئاتر: تمرکز اصلی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در شکل برگزاری بر بهره‌گیری از بستر فضای مجازی است. در این گزارش به معرفی هیئت های انتخاب بخش های مختلف می پردازیم.

 سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در شکل برگزاری بر بهره‌گیری از بستر فضای مجازی متمرکز است اما در زمان برگزاری جشنواره‌، تنها تعدادی از سالن‌های منتخب و دارای شرایط مناسب برای اجرای آثار ، میزبان مخاطبان نمایش های بخش صحنه‌ای خواهند بود. این دوره از جشنواره میزبان بخش های رادیو تئاتر، سرباز انقلاب، خیابانی، صحنه ای رقابتی و غیر رقابتی، تله تئاتر و گزارش صحنه ای،‌ دیگرگونه های اجرایی، نمایشنامه نویسی، بدن و حرکت و نمایشگاه عکس و تئاتر است. در این گزارش به معرفی هیئت های انتخاب این بخش ها می پردازیم.

 

 هیات انتخاب بخش رادیو تئاتر جشنواره تئاتر فجر

میرطاهر مظلومی، کاظم نظری و فرهاد امینی مسئولیت انتخاب آثار بخش رادیوتئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را برعهده گرفتند. 

میرطاهر مظلومی
میرطاهر مظلومی متولد 1350 در تهران بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و صداپیشه، گوینده و از بازیگران مطرح تئاتر ، سینما ، تلویزون و نمایش‌های رادیویی است. بازی در فیلم های سینمایی دلشکسته، وقتی همه خوابیم، زمهریر، رستاخیز، به نام پدر، ایران برگز، اخراجی ها2  و سریال های خانه بی پرنده، تا ثریا، روزگار قریب، سی امین روز مخاطبان او را از دایره  تئاتر  فراتر برده است  و آثار نمایشی، رادیویی و دوبله نیز صدای این بازیگر را در خاطره جمعی مخاطبان ایرانی ماندگار ساخته است. 


کاظم نظری
کاظم نظری متولد 1350 در تهران و کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر و سینما و دکترای مدیریت رسانه از دانشگاه تهران و مدرس و رئیس دانشکده رادیو و تلویزیون دانشگاه صداوسیما و عضو شورای نمایش رادیو است. وی علاوه بر عضویت در هیات‌های انتخاب و داوری و سمت‌های اجرایی در رویدادهای فرهنگی و هنری کارگردانی نمایش های خورشید کاروان، توکا در قفس، موسی و شبان، مرگ در می زند، آخرین بازی و مستخدم ماشینی را برعهده داشته است. 


فرهاد امینی
فرهاد امینی متولد سال 1364 در تهران  نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر و دانشجوی دکترای مطالعات عالی هنر، مدیر دپارتمان نمایش دانشگاه هنر پارس و مدرس دانشگاه هنر تهران است. وی تاکنون نویسندگی بیش از 200 قسمت نمایش رادیویی را برعهده داشته و جوایزی را نیز از آن خود کرده است. 

 

 انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب جشنواره تئاتر فجر

در راستای ترویج روحیه معنوی و فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت و همچنین تکریم و پاسداشت مقام شامخ سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی با همکاری و حمایت بنیاد شهید و ایثارگران و در جهت بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی هنرمندان متعهد و اندیش مندان هنر انقلابی در مسیر نشر و پرورش اندیشه های والای شهادت طلبی و پاسداری از سرزمین عزیز ایران اسلامی و معرفی الگوهایی همچون سپهبد قاسم سلیمانی و دیگر شهدای مدافع حرم برگزار می گردد. موضوعات این بخش: الویت ها وموضوعات این بخش با محوریت شخصیت والای شهید حاج قاسم سلیمانی عبارت است: مقاومت، ولایت مداری، دفاع مقدس، مدافعان حرم، استکبار ستیزی و بصیرت انقلابی.

تعداد آثار نهایی پذیرفته شده در این بخش 15 اثر نمایشی می باشد. گروه های پذیرفته شده متعهد به چهار اجرا (یک ماه پیش از آغاز جشنواره)در شهر محل سکونت خود و سه اجرا در زمان برگزاری جشنواره خواهند بود. بخشی از آثار حاضر از بین ردیف های (ب) و (ج) در مسابقه نمایش های خیابانی مورد داوری قرار خواهند گرفت.

هیات انتخاب بخش ویژه سرباز انقلاب(نمایش های خیابانی) سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر متشکل از توحید معصومی، سعید خیرالهی و محمد لارتی معرفی شدند.


توحید معصومی
توحید معصومی متولد ۱۳۵۴ دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر و معماری است و از سال ۱۳۶۸ فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. کارگردانی بیش از ۳۰ نمایش صحنه‌ای و تله تئاتر و حضور در چند دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، سوره، ماه، تئاتر مقاومت و کسب جوایز مختلف از جشنواره‌های گوناگون از جمله سوابق هنری توحید معصومی است.


سعید خیرالهی
سعید خیراللهی متولد ۱۳۵۹ و دارای تحصیلات کارشناسی سینما و فیلمنامه‌نویسی است. وی سابقه حضور در۱۷ دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، ۱۳ دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان و 5 دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی را در کارنامه کاری خود دارد و جوایز ملی و بین‌المللی متعددی را از آن خود کرده است. 


محمد لارتی
محمد لارتی متولد سال 1356 کارگردان، تهیه کننده، آهنگساز و بازیگر تئاتر و تلویزیون و دارای مدارک کارشناسی زبان شناسی و کارشناسی موسیقی است. وی تاکنون کارگردانی نمایش‌های آفتابی یا ابری، ساعت صفر، صبر کن کسی در می‌زند، عروسک‌ها دیگر کوک نمی‌شوند، کجا گم شدی فرهاد و سه شنبه‌های خاکستری را برعهده داشته و برای بیش از 70 نمایش به آهنگسازی پرداخته است. آثار او همچنین منتخب جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی بوده و خود نیز به عنوان داور در این رویدادها حضور داشته است. 

 

 هیات انتخاب نمایش‌های خیابانی

سامان خلیلیان به عنوان مدیر و بهمن صادق حسنی، سیروس همتی و الهه پورجمشید به عنوان اعضای هیات انتخاب مسابقه نمایش‌های خیابانی، سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر را همراهی می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، هیات انتخاب بخش مسابقه نمایش‌های خیابانی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر متشکل از بهمن صادق حسنی، سیروس همتی و الهه پورجمشید، معرفی شدند.

 

بهمن صادق حسنی

بهمن صادق حسنی متولد 1341 و کارگردان تئاتر و تلویزیون است و همچنین از سال 72 به عنوان رییس انجمن هنرهای نمایشی گیلان فعالیت دارد و در 15 دوره برگزاری جشنواره تئاتر فجر آثاری را در بخش صحنه‌ای و خیابانی در مقام کارگردان به صحنه برده است. آفرینش از نوع دیگر، عزیز و نگار، آبادی هفتم، نوروز  بل و دعای آفتاب تعدادی از آثار اجرا شده به کارگردانی اوست.

 

سیروس همتی

سیروس همتی  متولد ۱۳۵۱ طراح صحنه، نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. بازی در سریال‌های خاک سرخ، آشپزباشی، ماتادور و خداحافظ بچه و نمایش‌های خانمچه و مهتابی، دزدآب، چشم به راه میرغضب، بلوط های تلخ و ترن و کارگردانی تئاترهای اسب تهران، ما سه نفر بودیم و  هفتاد و پنج هزار تهران از جمله سوابق حرفه ای این هنرمند است.

 

الهه پورجمشید

الهه پورجمشید متولد 1364 و بازیگر تئاتر و سینما است و در رشته تربیت بدنی و فیلمسازی تحصیل کرده و سابقه بازی در نمایش‌های شعبده و طلسم، میراث، خاطره‌ای نداشتم حتی اگر هزار سالم بود، غروب ذوالفقار، پل، سبدی پر از ماه گم شده، بچه‌های ما، خواب آرام، مارمالاد، پنجره شکسته و نوک مگسک زیر دشمن را در کارنامه کاری خود دارد.

 

هیات انتخاب نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر

نمایش های صحنه ای در یک بخش رقابتی(مسابقه بزرگ تئاتر فجر) و یک بخش غیر رقابتی(بخش ویژه) اجرا خواهند شد.

فرهاد قائمیان، شهرام زرگر و شیوا مسعودی به عنوان اعضای هیات انتخاب نمایش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند.
 
فرهاد قائمیان
فرهاد قائمیان متولد سال ۱۳۴۴ بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون است. بازی در فیلم‌های سینمایی قارچ سمی، استرداد، رستاخیز، به رنگ ارغوان، بادیگارد، شهر زیبا، دعوت و سریال‌های شوق پرواز، وفا، نردبام آسمان، به دنیا بگویید بایستد و بازی و کارگردانی نمایش‌های متعدد از جمله سوابق کارنامه‌ حرفه‌ای این هنرمند است. 

 

شهرام زرگر
شهرام زرگر متولد 1344، مترجم، مجری و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی کارشناس بازیگری و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. وی بازی در فیلم‌های سینمایی دل و دشنه، ارابه مرگ، عقرب و سریال‌های تلویزیونی علی آقا 121، شرکت، اجرا، تدریس و داوری در جشنواره‌های مختلف را در کارنامه کاری خود دارد. 

 

شیوا مسعودی
شیوا مسعودی متولد 1353 کارشناس نمایش عروسکی  و کارشناس ارشد انیمیشن است. کارگردانی نمایش‌های عروسکی زال و رودابه، قصه سیاه پرک، گربه‌های شهر خاکستری، کلاغ، عروسک‌گردانی، ساخت فیلم‌های انیمیشن، تدریس و داوری در جشنواره‌های مختلف از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند است. 

 

 هیات انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‎ها
محمدرضا الوند، کوروش سلیمانی و سینا ییلاق‌بیگی مسئولیت انتخاب برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها را برای حضور در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر برعهده گرفتند. 

محمدرضا الوند
محمدرضا الوند متولد 1343 در نهاوند و کارشناس ارشد تئاتر، نویسنده و پژوهشگر تئاتر است و در طول سال‌ها فعالیت اجرایی، مسئولیت‌های مختلفی در هنرهای نمایشی برعهده داشته است. مشاور هنری تماشاخانه سنگلج، رییس شورای نظارت و ارزشیابی و مدیریت اجرایی کانون تئاتر دانشجویی از مسئولیت‌های او است. وی علاوه بر نمایشنامه‌نویسی در زمینه نقد و تحلیل نیز با نشریات مختلفی همکاری و فعالیت داشته است.الوند هم اکنون مدیر هماهنگی امور استان های اداره کل هنرهای نمایشی است.


کوروش سلیمانی
کوروش سلیمانی متولد ۱۳۵۲ در کرمانشاه بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی کارشناس ارشد تئاتر است و فعالیت بازیگری خود را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده است. ایفای نقش در نمایش‌های خط عشق، مکبث، سردار مهر و ماه، قرارداد با مرگ، هفت پرده، روال عادی و هملت و دون کیشوت و بازی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی متعدد از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند است.

 

سینا ییلاق بیگی
سینا ییلاق بیگی متولد 1357 در رشت کارگردان، مدرس و طراح صحنه، لباس و نور است و کارشناس تئاتر  با گرایش طراحی صحنه و کارشناس ارشد ادبیات نمایشی است. عضویت در انجمن طراحان فنی خانه سینما، عضو انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر، مدرس دوره‌های تخصصی طراحی صحنه و لباس در دانشگاه‌ها و کسب جوایز متعدد داخلی و بین‌المللی از جمله سوابق این هنرمند است. 

 

هیات انتخاب بخش غیررقابتی نمایش‌های صحنه‌ای
افشین خورشید باختری، عباس اقسامی و رضا آشفته به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش غیررقابتی نمایش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند. 

افشین خورشید باختری
افشین خورشید باختری متولد 1345 در کرمانشاه، پژوهشگر، نویسنده، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی دارای مدرک کارشناسی کارگردانی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است. بازی در نمایش‌های دام، روزی از روزها، در انتظار کسی که مثل هیچ‌کس نیست، شبانه و برخورد نزدیک از نوع دیگر، بازی در فیلم سینمایی طعم گیلاس، وقتی همه خوابیم و سریال‌های گاهی به پشت سر نگاه کن، گاو صندوق و چرخ و فلک از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند است.

 

عباس اقسامی 
عباس اقسامی متولد 1355 در خمین بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر و سینما است. وی دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد کارگردانی است. این هنرمند تاکنون کارگردانی نمایش‌های شکسپیر خون2003، شکسپیر عشق ۲۰۰۱، خرس، سفرنامه مرجان، سبز در ساحت سپید و ستاره و بازی در نمایش‌های متعددی را برعهده داشته است. 

 

رضا آشفته
رضا آشفته متولد سال 1350 در تهران، نویسنده، منتقد و روزنامه نگار باسابقه و موثر حوزه تئاتر است. وی فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی است و نوشتن را از سال 1369 اغاز کرده است. نگارش نمایش‌نامه‌های ماهی، پرتقال آبی، ته مانده لبخندی برای پاییز، یلداترین شب زرین تاج، پنجره‌ای به رنگ آبی، مارمولک و عصر آدمکش‌ها، نگارش ده‌ها عنوان نمایش‌نامه رادیویی و متون طنز از دیگر فعالیت‌های این نویسنده  است. 

 

 هیات انتخاب بخش تله تئاتر و گزارش صحنه ای

همه‌گیری ویروس کرونا، ضرورت توجه به آثار نمایشی در قالب‌هایی چون تله‌تئاتر(تئاترهای تلویزیونی) و گزارش صحنه‌ای(ضبط حرفه‌ای آثار اجراشده در تالارهای نمایشی) و عرضه آن‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی را بیش از پیش برجسته ساخته است. توجه به ارتباط گسترده‌تر با مخاطبان و ایجاد ظرفیت‌های اقتصادی جدید برای آثار نمایشی از طریق عرضه در این قالب‌ها، ستاد برگزاری سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر را بر آن داشت تا با مشارکت هنرمندان، بخش تله‌تئاتر و گزارش صحنه‌ای را در این دوره از جشنواره برگزار کند. به جز تله‌تئاتر که تولیدات آن با محوریت شبکه‌های مختلف تلویزیونی به انجام رسیده است، این بخش نگاه ویژه‌ای به گزارش صحنه‌ای(ضبط حرفه‌ای آثار اجراشده در تالارهای نمایشی) نیز خواهد داشت. با توجه به برگزاری مسابقه تله‌تئاتر برای آخرین بار در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر (۱۳۸۸)، آثاری که در بازه زمانی اسفند ۱۳۸۸ تا آذر ۱۳۹۹ تولید و پخش شده باشند می‌توانند متقاضی حضور در این بخش باشند.

 بیژن بیرنگ، روزبه معصومی و رضا حامدی‌خواه به عنوان اعضای هیات انتخاب بخش تله تئاتر و گزارش‌های صحنه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر هستند.

 

بیژن بیرنگ

بیژن بیرنگ متولد 1328 در تبریز تهیه کننده، کارگردان و نویسنده تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی تاکنون کارگردانی مجموعه‌های نمایشی باز هم زندگی، خانه سبز و چاق و لاغر، همسران فیلم‌های سینمایی قصه عشق، سیندرلا و علی و غول جنگل، نویسندگی محله برو بیا و محله بهداشت و ساخت تله تئاترهای متعددی را برعهده داشته است.

 

روزبه معصومی

روزبه معصومی فارغ‌التحصیل کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا و فارغ‌التحصیل از مرکز آموزش فیلمسازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نویسنده و کارگردان تئاتر، تلویزیون و سینما است. وی کارگردانی مجموعه‌های نمایشی گلخند ۱، گلخند2، کدو مطبخ، هزارو یکشب و رنگ نوروزی، تله تئاترهای نماینده ملت و روابط سود جویانه را در کارنامه کاری خود دارد.

 

رضا حامدی خواه

رضا حامدی خواه متولد سال ۱۳۴۶ در سبزوار کارگردان، مدرس دانشگاه و تهیه‌کننده تئاتر، سینما و تلویزیون است. وی کارگردانی و تهیه کنندگی بیش از 40 نمایش تلویزیونی، مجموعه نمایشی، فیلم و سریال از جمله کارگردانی نمایش‌های صحنه ای اعترافاتی درباره زنان، شهر شطرنجی و تلفن مشترک، نمایش‌های تلویزیونی سوپ قارچ، ژنرال ماسیاس، قلم عمه خانم، گمسک، تیغ کهنه و روژانو، کارگردانی فیلم‌های هفت سین، چکمه‌های استالین و دیوار کاه گلی از جمله سوابق حرفه‌ای این هنرمند است.

 

 هیات انتخاب بخش دیگرگونه های اجرایی

فراخوان بخش دیگرگونه‌های اجرایی با پذیرش آثار در دو بخش آثار اجراشده و آثار تازه منتشر شد. ستاد این دوره از جشنواره تئاتر فجر با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی ایده‌‌ها‌ی اجرایی در این سرفصل‌ها پیشنهاد داد: ایده‌های مبتنی بر تغییر کاربری مکان‌های متعارف یا استفاده از مکان‌های نامتعارف، ایده‌های فاقد مکان ثابت اجرا یا گردشی، ایده‌های مبتنی بر بدن و حرکت، ایده‌های مبتنی بر استفاده از فناوری‌های نوین، ایده‌های چندرسانه‌ای، ایده‌های مرتبط با ارائه آثار از طریق ظرفیت‌های فضای مجازی و ایده‌های حوزه‌ی تئاتر کاربردی به مفهوم گسترده‌ کلمه. ضمن اینکه در فراخوان اشاره شده ستاد این دوره از جشنواره از ایده‌های پیشنهادی دیگر هم استقبال می‌کرد.

هیات انتخاب بخش دیگرگونه‌های اجرایی متشکل از ندا شاهرخی، حسین توازنی‌زاده و امیر راد با مدیریت سامان خلیلیان هستند.

 

ندا شاهرخی

ندا شاهرخی دارای مدرک فوق لیسانس تئاتر از دانشگاه پاریس ۸ و دانشجوی دکترا با تخصص تئاتر اجتماعی- کاربردی در پاریس ۸، مدیر هنری موسسه بین‌المللی فانوس هنر پارس و مدرس بازیگری و کارگردانی است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به اجرا‌های متعدد داخلی و بین‌المللی در مقام کارگردان در حوزه تئاتر در مکان‌های نامتعارف اشاره کرد.

 

حسین توازنی زاده

حسین توازنی‌زاده فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد سینما و دانشجوی دکترای مطالعات فیلم در دانشگاه خرونینگن هلند است. مطالعات و آثار او به عنوان کارگردان عمدتا متمرکز بر اجرا‌های مکان‌محور با محوریت معماری، فیلم، حافظه و احساسات است. اجرا‌های او در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تاکنون موفق به کسب جوایز متعددی برای توازنی‌زاده و گروه هنر‌های اجرایی کاریز شده است.

 

امیر راد

امیر راد دارای مدرک کارشناسی‌ارشد نقاشی از دانشگاه هنر، مدیر و موسس «کانون نیومدیای موزه هنر‌های معاصر تهران»، رئیس هیئت‌مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و مدرس و پژوهش‌گر دانشگاه است. راد در بسیاری از فستیوال‌ها و جشنواره‌های داخلی و خارجی از جمله دوره‌های گوناگون جشنواره هنر‌های تجسمی فجر، جشنواره بین المللی تئاتر فجر، جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران و… به عنوان عضو شورای سیاستگذاری، هیئت‌انتخاب، هیئت‌داوران و کیوریتور حضور داشته است.

 

 هیات انتخاب بخش نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر

جشنواره سی و نهم تئاتر فجر در پی برگزاری چندین دوره موفق مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر و کمک به ثبت لحظات و دقایق هنر زنده تئاتر در قاب هنرهای تجسمی و هموار نمودن مسیر همراهی و همنوایی تئاتر و هنرهای تجسمی، با توجه به شرایط ویژه سال جاری به جهت همه گیری بیماری کرونا و به تبع آن تقلیل کمی اجراهای تئاتر در کشور با توجه به اهمیت این بخش در گستره تئاتر بر مبنای سالهای گذشته اقدام به برگزاری مسابقه و نمایشگاه عکس و پوستر تئاتر میکند. بخش پوستر به جز پوستر هر نوع اجرای نمایش عمومی و جشنواره ای، رویدادهای مرتبط با تئاتر را نیز در بر می گیرد.

 

ساعد مشکی، رضا عابدینی و امیر اسمی پوسترهای تئاتر این رویداد هنرهای نمایشی را داوری خواهند کرد.

 

ساعد مشکی

ساعد مشکی متولد سال ۱۳۴۲ طراح گرافیک، مدیر هنری و ناشر ایرانی است. فعالیت‌های او بر طراحی گرافیک از جمله طراحی هویت سازمانی، پوستر، کتاب وگرافیک نشر متمرکز است. مشکی فارغ‌التحصیل طراحی گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک؛ مدیرمسئول و صاحب امتیاز نشریه نشان و مدیرمسئول نشر مشکی است. آثارش نیز در نمایشگاه‌ها، کتاب‌ها و نشریات متعددی معرفی شده و جوایزی را برای او به همراه داشته‌اند.

 

رضا عابدینی

رضا عابدینی متولد سال 1346 در تهران، طراح گرافیک و مدیر هنری است. او فارغ‌التحصیل نقاشی از دانشگاه هنر تهران است و فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده‌است.  عابدینی عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک و تاکنون جوایز ملی و بین‌المللی بسیاری را برای آثارش دریافت کرده‌است.

 

امیر اسمی

امیر اسمی متولد 1352 طراح گرافیک و مدیر هنری و دانش‌آموخته‌ی مدیریت ارشد کسب‌وکار با گرایش هنر(Art MBA) و طراحی گرافیک را از سال 1369 آغاز کرده است. وی عضو هیات موسس و رییس هیات مدیره‌ انجمن طراحان پوستر تئاتر، عضو انجمن طراحان گرافیک ایران و عضو اصلی گروه تئاتر این‌روزها است، برگزیده و تقدیرشده در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های متعدد بوده و داوری رویدادها و جشنواره های مختلفی را برعهده داشته است.

 

محمد ژیان، سیامک زمردی مطلق و رضا معطریان هیات داوران مسابقه عکس تئاتر این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.

محمد ژیان

محمد ژیان متولد 1330 از عکاسان تئاتر و تلویزیون و برادر مرحوم رضا ژیان است و سابقه عکاسی از نمایش‎های لطایف عبید زاکانی اسماعیل خلج، مستانه، آتراکسیون+مرگ و دوستان با محبت به کارگردانی رضا ژیان، شنبه هفتم سیاوش طهمورث و سریال‌های زیر بازارچه و نقد و نسیه ساخته رضاژیان و... را در کارنامه کاری خود دارد.

 

سیامک زمردی مطلق

سیامک زمردی مطلق متولد 1337 در تهران عکاس سینما و تئاتر است. وی عکاسی تئاتر را از سال 67 با نمایش مده آ به کارگردانی قطب الدین صادقی آغاز کرده و عضویت و هیات موسس و ریاست انجمن عکاسان خانه تئاتر، مسئولیت بخش مسابقه عکس تئاتر جشنواره تئاتر فجر در ادوار مختلف، عضویت انجمن عکاسان خانه سینما و عضویت شورای مرکزی انجمن عکاسان خانه سینما را برعهده داشته، جوایز متعددی را از آن خود کرده و سابقه برگزاری نمایش های انفرادی و گروهی را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

 

رضا معطریان

رضا معطریان متولد 1348 در مشهد عکاس نام آشنای مطبوعات کشور است و علاوه براین به عنوان عکاس شاخص حوزه تئاتر شناخته می شود. او علاوه بر عکاسی از تئاتر، سابقه دبیری عکس روزنامه‌های مهم سیاسی و اجتماعی مختلف، دبیری بخش مسابقه و نمایشگاه عکس سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر، داوری دومین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران و ششمین جایزه عکس شید و... را برعهده داشته است.او سال هاست  دبیری سرویس عکس سایت ایران تئاتر را برعهده دارد.

 هیات انتخاب بخش ویژه هنر بدن و حرکت 

هیئت انتخاب بخش های ویژه هنر بدن و حرکت و  بخش نمایشنامه نویسی هنوز اعلام نشده اند. بخش ویژه هنر بدن و حرکت سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با هدف توجه به گونه‌های مختلف اجرایی تئاتر و با توجه به گسترش اقبال جوانان خلاق عرصه هنر نمایش به شیوه‌های نوین اجرایی مبتنی بر هنر بدن و حرکت با مشارکت مجموعه فرهنگی آوای خلیج فارس و حمایت معاونت فرهنگی-اجتماعی منطقه آزاد کیش بخش ویژه هنر بدن و حرکت را با مدیریت یاسر خاسب برگزار می‌کند. این بخش که به صورت مجزا همزمان با جشنواره سی و نهم در جزیره کیش برگزار خواهد شد، طی فراخوانی در دو بخش تک نفره(سولو) و دو نفره(دوئت) از متقاضیان دعوت به ثبت نام کرد. 

 

 هیات انتخاب بخش نمایشنامه نویسی

بخش نمایشنامه نویسی با هدف تشویق تولید و حمایت از نمایشنامه های ایرانیِ برگرفته از مضامین و بنیان های فرهنگی و اجتماعی ایران زمین برگزار می شود. پرداختن به میراث گرانبهای تاریخی، فرهنگی و ادبی و دینی ایران و همچنین محورهای موضوعی مورد تأکید و مذکور در این فراخوان در اولویت خواهند بود. جشنواره تئاتر فجر در پی آن است که به یمن حضور ارجمند نمایشنامه نویسان حرفه ای و پر تجربه تئاتر ایران و نیز جوانان خالق و توانمند این حوزه بانی رخدادی اثرگذار در نمایشنامه نویسی ایران باشد.

 

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می‌شود. آدرس سایت جشنواره https://fitf.theater.ir است.




نظرات کاربران