در حال بارگذاری ...
بیژن بیرنگ در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد

برگزاری جشنواره فجر به رشد تئاتر کمک می‌کند
برای انتخاب اثر در ابتدا مثل یک تماشاگر عادی کار می‌بینم

بیرنگ گفت:مهم ترین رسالت هر جشنواره بزرگی مثل جشنواره تئاتر فجر بستر سازی برای رشد و تعالی تئاتر است.

بیژن بیرنگ از بزرگان تلویزیون ایران در سه دهه اخیر است.او دانش آموخته تئاتر است و دغدغه آن را دارد. بیرنگ که در جشنواره تئاتر فجر در بخش تله تئاتر و گزارش های صحنه ای به انتخاب آثار می پردازد درگفت وگو با ایران تئاتر در باره شرایط برگزاری جشنواره گفت:مهم ترین کار کرد و اثرگذاری هر جشنواره مهمی مثل تئاتر فجر می‌توان انتظار داشت این است که به رشد تئاتر کمک کند و جشنواره تئاتر فجر هم همیشه این کار را به درستی انجام داده است.انتخاب آثار برتر هم موٌید  ارائه نقشه راه درست برای مخاطب امروز تئاتر است. شیوع کرونا در یکسال اخیر هنر و تئاتر را به شدت تحت تاثیر خودش قرار داده است و شرایط برای اهالی تئاتر سخت شده است و البته در تمام دنیا تئاتر با چنین شرایطی روبه رو است.

این کارشناس درباره ملاک‌هایش برای انتخاب آثار عنوان کرد: همیشه برای دیدن یک اثر نمایشی چند سرفصل برایم مهم است و در وهله اول مثل یک تماشاگر عادی کار را می‌بینم.مسئله بعد ارزش و کیفیت اثر است و اینکه چقدر برای مخاطبش با ارائه ساختاری مسنجم و درست احترام قائل شده است.بحث‌های تکنیکی و شیوه کارگردانی هم مورد توجه است. خوشبختانه در سال‌های اخیر با رشد تکنولوژی و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاها اغلب کارگردان های جوان به تکنیک اشراف دارند.در دوران تحصیل ما یگانه کتاب مرجع فن نمایشنامه نویسی تالیف دکتر فروغ بود و اینقدر با گستردگی کتب آموزشی مواجه نبودیم.جوان‌های تئاتر در حال حاضر با یک جستجوی سریع در یوتیوپ بهترین نمایش‌های دنیا را تماشا می‌کنند و با مسائل روز آشنا هستند.

بیرنگ با اشاره به تعامل سازنده‌اش با داوران دیگر این بخش افزود:به عنوان یک با تجربه از کار با همکاران  جوان لذت می‌برم و تلاش می‌کنم به همراه آن‌ها بهترین انتخاب‌ها را داشته باشیم.

بیژن بیرنگ تهیه کننده، کارگردان و نویسنده تئاتر، سینما و تلویزیون است.وی تاکنون کارگردانی مجموعه‌های نمایشی «باز هم زندگی»، «خانه سبز»، «چاق و لاغر»، «همسران» ، فیلم‌های سینمایی «قصه عشق»، «سیندرلا»، «علی و غول جنگل»، نویسندگی «محله برو بیا»، «محله بهداشت» و ساخت تله تئاترهای متعددی را برعهده داشته است.




نظرات کاربران