در حال بارگذاری ...
پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به سومین جشنواره تئاتر آیات

آمیزش مفاهیم و شعائر دینی با هنر متعالی تئاتر

قادرآشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در پیامی با پاسداشت ارزش ها و شعائر دینی؛ برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر آیات را ارج نهاد و از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان دراین رویداد تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان شمالی، در متن پیام مدیرکل هنرهای نمایشی آمده است:

در صحنه‌ای مزین به نام تئاتر دینی باید با تسمک به آیات کلام الله وائمه، جلوه هایی از نور و زیبایی را به نمایش گذاشت و چه زیبا ودیدنی است آمیزش مفاهیم و شعائر دینی با هنر متعالی تئاتر.

تئاتر هنری است که در سرشت و سرنوشت آن مخاطب نقشی کلیدی ایفا می کند و یکی از سرچشمه تئاتر، آیین ومناسک مذهبی است و اگر به تاریخ هنر جهان رجوع کنیم، در می یابیم که تئاتر نقش کلیدی در ماندگاری بسیاری از آیین ها و مناسک مذهبی در طول تاریخ داشته است.

 تئاتر؛ درمقایسه با سایرهنرهای هفت گانه ازامکانات بیشتری برای بیان مفاهیم عمیق وانسان سازبرخوردار است و می توان از این امکانات برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی بهره جست. اما باید به این نکته توجه کرد خواه این گونه نمایشی با مفاهیم و ‏قصه‌های دینی همراه باشد و خواه این مفاهیم با قصه مردم روزگار هم عصرمان آمیخته وهمراه شده باشد، باید برای ماندگاری و تاثیرگذاری بر دل و جان مخاطب از هر گونه بیان شعاری پرهیز کرد.

تئاتر دینی؛ تئاتری تفکر برانگیز واندیشه محوراست و دراین گونه نمایشی با مفاهیم بنیادی ازلی و ابدی مواجه هستیم و به نظر من کار هنرمندی که تمرکزش را بر روی نگارش نمایشنامه، کارگردانی و بازی در نمایش مذهبی می گذارد، بسیار دشوارتر است از هنرمندی است که در سایر گونه های نمایشی فعالیت می کند.

‏ یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی، رشد چشمگیرتئاتر دینی و به تبع آن شکل گیری جشنواره هایی چون رضوی و آیات است. امیدوارم این جشنواره ها تداوم پیدا کنند و بتوانیم شاهد آثار با کیفیت و تاثیر گذار دراین رویداد باشیم و بتوانیم از دستاوردهای این جشنواره در سطح کشوری بهره بگیریم.»

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 8 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت‌های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت




نظرات کاربران