در حال بارگذاری ...
ایران‌تئاتر معرفی می‌کند

10 نمایش منتخب در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر39

ایران تئاتر: هیات انتخاب بخش رادیوتئاتر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، متشکل از میرطاهر مظلومی، کاظم نظری و فرهاد امینی اسامی ۱۰ نمایش‌ منتخب برای حضور در این رویداد را اعلام کردند.

رادیوتئاتر بخش مهمی هم برای رادیو و هم جشنواره تئاتر فجر است و همچنان در حال معرفی یک مدیوم جدید به این واسطه است. رادیو تئاتر، صرفاً نمایش رادیویی نیست و در واقع اجرای یک گونه از درام است و ضرورت بودنش در جشنواره این‌طور تعریف می‌شود. از سوی دیگر به جهت سهولت دسترسی به رادیو در دورافتاده‌ترین نقاط کشور نمایش‌های رادیویی می‌توانند مخاطبان را به صحنه تئاتر هم نزدیک کنند؛ بنابراین لازم است همواره جایی برای رادیوتئاتر در جشنواره تئاتر فجر در نظر گرفته شود. دو رویکرد اصلی معمولاً به اجرای این آثار وجود دارد. نخست اینکه نمایش‌های رادیویی باید روی صحنه صرفاً به عنوان نمایش رادیویی اجرا شوند؛ بدون میزانسن باشند و اصالت رادیویی‌شان را حفظ کنند. دوم اینکه از المان‌های بصری بهره ببرند و هر دوی این رویکرد‌ها به نظر درست است، اما این تعریف میزانسن برای نمایش رادیویی نباید در حدی باشد که آن را به یک نمایش صحنه‌ای تبدیل کند. بلکه وزن رادیویی اثر باید بیشتر باشد و بازیگر نیز علاوه بر نشانه های صحنه و میزانسن درگیر استفاده از بدن خود در ایفای نقش نشود. این گونه از دوره سی و سوم به جشنواره تئاتر فجر اضافه شد. موضوعات بخش اصلی شامل جهش تولید ملی، مدافعان سلامت، بحران ناشی از کرونا، صلح جهانی و اخلاق ایرانی است. همچنین موضوعات بخش ویژه شامل گرامیداشت چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس و معرفی زندگی شهدای دفاع مقدس و مقاومت، به ویژه شهید سردار سلیمانی می‌شود.

میرطاهر مظلومی، کاظم نظری و فرهاد امینی مسئولین انتخاب آثار بخش رادیوتئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با مدیریت امین رهبر هستند.

در نهایت 10 اثر منتخب برای حضور در این بخش معرفی شدند که در این گزارش به معرفی آثار منتخب می‌پردازیم.

 

پست بام

نمایش پست بام به نویسندگی پدرام رفیعی و کارگردانی طیبه صیدمحمدی از ایلام یکی از 10 نمایش معرفی شده است. پست بام درباره عزیز است که در بمباران، دچار موج گرفتگی شده است. او سال هاست از مرز مراقبت می‌کند و در فکر از بین بردن دشمن بعثی است. او تمام شب‌ها را پست می‌دهد که دشمن نتواند وارد خاکش بشود. عوامل این نمایش 37 دقیقه‌ای علی حیدربیگی(صدابردار)، طاهره صیدمحمدی(گوینده)، مصطفی کولیوندی(افکتور)، پدرام رفیعی، طیبه صیدمحمدی، محمدامین بازوند و فاطمه منصوری(بازیگران) و مصطفی عبدالمحمدی(سرپرست گروه) هستند. طیبه صیدمحمدی تندیس بهترین بازیگر در فستیوال بین المللی تئاتر آمد(ترکیه)، بازیگر اول جشنواره سراسری ایثار 94، برگزیده بازیگری در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کردی،برگزیده بازیگری در سومین جشنواره منطقه ای سوره ماه بوشهر، برگزیده کارگردانی و بازیگری در سی و یکمین جشنواره فجر استان ایلام، مقام بهترین بازیگر یازدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلوزیونی مراکز استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مقام دوم کارگردانی در شانزدهمین جشنواره تئاتر استان واولین جشنواره تئاتربسیج را داراست.

 

چریکه

نمایش چریکه به نویسندگی سعید خیرالهی و براساس مرگ اواز توفیق الحکیم و کارگردانی مصطفی کولیوندی از ایلام یکی از آثار این بخش است. در خلاصه این نمایش 28 دقیقه‌ای آمده: شهربانو سالهاست برادرش را پیش اسکندر(پسرعمه و خواستگارخودش) فرستاده تا قساوت قلب داشته و طبق رسم تقاص خون پدر توسط او گرفته شود. اما دارا برعکس نظر خواهر به شهر رفته و ادامه تحصیل داده و نظامی می شود و حال برای پاسگاه محل زندگی خود انتقالی گرفته و قرارست به روستا آمده و در انجا خدمت کند. از عوامل نمایش می‌توان به زهرا چراغی، طیبه صید محمدی، مصطفی کولیوندی و محمد اکبریان(بازیگران)، نریمان جمشیدی(صدابردار)، مهدی سلطانی(گوینده)، طیبه صید محمدی(موسیقی)، ایرج رحمانپور و حیدر میرانی(آواز)، طیبه صید محمدی و محمد امین بازوند(افکتور) و شهرام جهانبازی(مشاور تهیه کننده، کارگردان و تنظیم کننده برای رادیو) اشاره کرد. مصطفی کولیوندی متولد 1362 و کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو از دانشگاه صدا وسیما است. 
 

سوزنبان

سوزنبان به نویسندگی هوشنگ جمشیدیان و کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان یکی دیگر از آثار بخش رادیوتئاتر است. در خلاصه داستان این نمایش 30 دقیقه‌ای آمده: یک شب سوزنبانی بعد تحویل شیفت خود متوجه می‌شود انتهای ریل نرسیده به ایستگاه قطار خرمشهر بر اثر حمله هوایی منهدم شده، متاسفانه هم تلفن قطع شده و هم باطری چراغ قوه هایش تمام شده و هیچ وسیله ای برای علامت دادن به راننده لکوموتیو ندارد. تا دست به این می‌زند که با گونی‌های شنی جلوی ریل را ببندد و آتشی راه می‌اندازد که همین باعث می‌شود در حمله هوایی دیده شود و هواپیماهای عراقی او را بزنند؛ اما در نهایت قطار را نجات می‌دهد. عوامل این نمایش محمد رادمهر(بازیگر، تدوین و فضاسازی)، ایمان کیانی(تهیه‌کننده)، مسعود نصیریان(افکتور)، محمدنادری و هومن همامی(آهنگساز)، جواد ایزد دوست(مدیر برنامه‌ریزی)، پریا انصاری(دستیار تهیه)، مرضیه حیدریان(مدیر هماهنگی) و مسعود طاهری‌نصب(گوینده و راوی) هستند. محمد رادمهر متولد ۱۳۶۵ اصفهان، گوینده و بازیگر رادیو و لیسانس مجری‌گری و گویندگی از دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان است. او در نمایش‌هایی چون افرا، تتراکرومات، سه خواهر، باغ آلبالو، چرخه سودایی، شاهرخ، رادیو کرم، روزی که زمین نان می‌شود و آرامش از نوعی دیگر بازی کرده است.
 

سین جیم

سین جیم نمایشی به نویسندگی سینا نیکوکار و کارگردانی علی بهرامی از تهران است. در خلاصه داستان نمایش آمده: فردی ربوده شده است و ما شاهد جلسه بازجویی از وی هستیم و با او ماجرا را دنبال می کنیم اما متوجه می شویم که... از عوامل این نمایش می‌توان ایوب آقاخانی و علی میلانی(بازیگر)، نرگس موسی پور(افکتور)، علی حاجی نوروزی(صدابردار)، میثم کریمی(دستیار کارگردان)، انوشیروان مانی(طراح گرافیک)، مهدی طاهر(طراح جلوه‌های تصویری) و رکسانا قهقرائی(روابط عمومی) را نام برد. علی بهرامی متولد 1369 کارشناسی کارگردانی نمایش از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو از دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما است. او کارگردانی نمایش‌هایی چون آژیر بی‌صدا، بی یاد آر، پوتین‌های پایدار، رقص کاغذ پاره‌ها، مسئله‌ای نیست و چاقوی بزرگ را برعهده داشته است.

 

فیش آباد

به گزارش ایران تئاتر فیش آباد به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی و تهیه کنندگی پریا جمالیان از دیگر آثار این بخش است. از عوامل این نمایش می‌توان به علی یعقوب زاده(مجری طرح)، آساره هداوند(دستیارکارگردان)، مازیار قنبری(طراح پوستر وبروشور)، مرتضی صباحی(مشاور رسانه‌ای و تبلیغات)، احسان پاشاپور(عکس)، حمید ناصر(مدیر هماهنگی و اجرا)، بهناز نجفی(منشی صحنه)، سروش طاهری، شهرام مسعودی، مانلی حسین پور، علی یعقوب زاده، مهرداد رحیمی، محیا علیزاده، عرفان حق روستا و علیرضا موسوی(بازیگران)، محمدرضا قبادی فر(افکتور)، فرزاد شریفی(صدابردار) و محمد لهراسبی و امیر محنتی(موسیقی) اشاره کرد.

 

قهرمان من تویی

قهرمان من تویی به نویسندگی عاطفه مکاری و کارگردانی مبین بوی‌افزار از قائم‌شهر از دیگر آثاری است که در این بخش حضور دارد.  در خلاصه این نمایش ۳۰ دقیقه‌ای آمده: این نمایشنامه که در فضایی سوررئال و مرتبط با شرایط زندگی مدافعان سلامت نوشته شده، برشی از زندگی یک خانواده را بیان می‌کند که مادر خانواده پزشک است و همین موضوع در دوران کرونا برای دخترش دغدغه‌ای را ایجاد می‌کند. نویسنده در این نمایش امروزی، پیوندی با برخی مفاهیم اساطیری مانند سیمرغ نیز برقرار کرده و در فضایی متفاوت از نظر محتوایی پیام نمایش به مخاطب انتقال داده می‌شود. مهدی رضایی، رزا مزینانیان، الهه جباری، ماهروزه نژادی و حسن آیتی‌نیا بازیگران این نمایش رادیویی هستند و صدابرداری آن توسط سامی یوسفی انجام شده است. عسگری وفایی‌نژاد نیز افکتور نمایش قهرمان من تویی است.

 

از دیگر آثار پذیرفته شده در این بخش می توان به نمایش اتاق 24 به نویسندگی و کارگردانی داریوش شهبازی از تهران، بوسه بر ماه به نویسندگی مهدی قاسم زاده و کارگردانی الهه جباری از ساری، جزیره 130 به نویسندگی و کارگردانی علی حسین قلی‌زاده از خوی و مجلس سیاه و دختر سلطان به نویسندگی و کارگردانی عبدالرضا یعقوبی از کرج اشاره کرد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه 11 تا 21 بهمن 99 برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند

شاهد مجتهدزاده اردبیلی، کارگردان نمایش «ن مثل نقره» مهم­‌ترین ویژگی نمایش خود را پرداختن به هجوم فرهنگی جهان غرب به سردمداری آمریکا به هویت زن ایرانی در سال‌­های دهه چهل خورشیدی می‌­داند.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره فجر

آشا محرابی: تله‌تئاتر از روزهای اوج خود فاصله گرفته است

آشا محرابی، هنرمند شناخته شده تئاتر، تلویزیون و سینما که به عنوان عضو هیئت انتخاب، نمایش‌های تلویزیونی رسیده به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فجر را دیده است، باور دارد این گونه نمایشی، از روزهای اوج خود فاصله گرفته و نیاز است با استفاده از دانش و تجربه متخصصان و هنرمندان ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است

مبین بوی‌افزار، کارگردان رادیوتئاتر «عبور از هم» می‌گوید در این نمایش برگی از تاریخ را ورق زده و آن را در قالب تئاتر بازگو کرده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «نا»، اجرای این اثر را تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن معرفی می‌کند که روایتی عاشقانه آمیخته با انتقام را بازگو می‌کند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود
گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می گوید آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر از نظر محتوا با شعار جشنواره همخوان هستند اما لازمه و  اولویت اصلی انتخاب آن‌ها کیفیت‌شان بوده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت

مهرنوش ثابت‌نیا، کارگردان نمایش رادیویی «معبر کربلا»، این نمایش را مبتنی بر بازنگری دوباره به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و آن را روایت آدم‌هایی دانست که به هیچ قیمتی حاضر نیستند از اعتقاد و آرمان‌های‌شان دست بکشند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند

عمار خطی، کارگردان نمایش رادیویی «همه پنگوئن‌های جهان»، تاکید می‌کند این اثر، نگاهی معناگرایانه به روابط انسانی در این دوره و زمانه دارد و مرزبندی بین مردم را به نقد می‌کشد.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم

شیرین سپه‌راد، کارگردان نمایش رادیویی «علیمردان‌خان»، می‌گوید موضوع اصلی این اثر، فراموش شدن تعلیم و تربیت درست در جامعه است.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد

مسعود فروتن، عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره تئاتر فجر، شناخت زبان تصویر تلویزیونی را شرط اصلی تولید آثار تله‌تئاتر دانست.

|

نظرات کاربران