در حال بارگذاری ...
دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر آیات

جشنواره آیات تداوم بخش روند تئاتر دینی است

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر آیات با اشاره به این که خراسان شمالی از سال ۸۶ در مقوله برگزاری جشنواره تئاتر دینی با میزبانی ۸ دوره جشنواره تئاتر رضوی ورود کرد، گفت: جشنواره تئاتر آیات سبب شد روند برگزاری جشنواره های دینی در استان تداوم داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از خراسان شمالی؛ «حسین فرخنده» با بیان این که خراسان شمالی در برگزاری جشنواره های تئاتر دینی شناخته شده است و بسیار خرسندیم از این که توانستیم در قالب تئاتر آیات، جشنواره ای با رویکرد دیدنی را تداوم ببخشیم، به مزیت های نسبی جشنواره تئاتر آیات پرداخت و گسترده بودن دایره موضوعات و عام بودن آن را از دلایل برتری و مزیت این جشنواره برشمرد.

وی از این که برگزاری جشنواره های دینی هم چون تئاتر آیات فرصتی پیش روی کارگردان ها و هنرمندان قرار می دهد تا به مفاهیم والا و متعالی در فرهنگ دینی و اسلامی بپردازند که در دنیای امروز یک ضرورت محسوب می شود، اظهار داشت: یکی از نیازهای جامعه امروز نیاز به معنویت و نیاز به معنا در زندگی و پرسش از معنای زندگی است و متون دینی و اسلامی و ایرانی ما نیز سرشار از مفاهیم معنوی و آموزه هایی که معنای زندگی را تقویت می کند.

وی خاطرنشان کرد: از این روی هنرمندان می توانند با بهره گرفتن از مفاهیم متعالی و معنوی به آثار خود غنا ببخشند و هم به نیاز جامعه امروز که در جست وجوی معناست پاسخ بدهند و این جشنواره یکی از ضرورت ها در شرایط امروزی محسوب می شود و می تواند  به سهم خود بخشی از نیازها را پاسخگو باشد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که این دوره از جشنواره در شرایط خاصی برگزار می شود و آثار به صورت مجازی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت از این که کرونا و تعطیلی سالن ها و فاصله گذاری سبب شد تا کار تولید آثار نمایشی سخت شود، سخن گفت و افزود: اما جشنواره تئاتر آیات فرصتی را برای ورود به عرصه نمایش پیش روی هنرمندان قرار داد. 

«فرخنده» ادامه داد: هر چند تعطیلی فعالیت ها و مراکز فرهنگی و هنری فرصت کمی را پیش روی هنرمندان قرار داد، اما این مقوله مانع فعالیت هنری هنرمندان علاقه مند به هنر دینی نشد و آن ها آثار خود را در بستر جشنواره تئاتر آیات عرضه کردند و شاهد ۷۶ متن نمایشی ارسالی از ۲۶ استان کشور و پس از بازخوانی متون ۲۱ متن جهت تولید از ۱۳ استان کشور و راهیابی آن ها به مرحله بازبینی بودیم.

وی از جشنواره تئاتر آیات به عنوان به عنوان جریانی که به پویایی تئاتر کمک کرد، سخن گفت که موجب نشد تا روند تولید آثار نمایشی متوقف شود.

 وی با اشاره به این که خراسان شمالی از سال 86 در مقوله برگزاری جشنواره تئاتر دینی با میزبانی  8 دوره جشنواره تئاتر رضوی ورود کرد، اظهار داشت: جشنواره تئاتر آیات نیز  سبب شد روند برگزاری جشنواره های دینی در استان تداوم داشته باشد.

«فرخنده» برگزاری مجازی جشنواره تئاتر آیات را نخستین تجربه استان دانست و افزود: بر همین اساس و با توجه به این که اجرای زنده برای داوران نداریم از هنرمندان خواستیم تا بار دیگر آثار برگزیده خود را برای داوری ضبط کنند تا کار تمامی عوامل اجرایی تئاتر دیده شود و برای این منظور علاوه بر تمدید فرصت ضبط آثار برای گروه ها مطابق خواسته آن ها و مکاتبه با مدیران کل استان ها برای فراهم کردن بسترهای حمایتی برای ضبط آثار، مبلغی از ورودی را در اختیار گروهای برگزیده  قرار دادیم تا برای ضبط اثر با مشکل مالی مواجه نشوند.

 دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر آیات، به رقابت 7 کار در مرحله نهایی اشاره کرد و گفت: از آن جایی که  یکی از گروه ها مطابق معیارهایی که اعلام شده بود ضبط نداشت، از مجموع 8 کار پذیرفته شده در نهایت 7 اثر با یکدیگر رقابت خواهند کرد. 

«فرخنده»  به اهمیت مقوله آموزش و پژوهش پرداخت و با اشاره به این که در جشنواره هایی از این دست

 نیازمند کارهای پژوهشی است تا بتوانیم به بهترین شکل مفاهیم را در قالب هنر نمایش برای مردم عرضه کنیم، تصریح کرد: این  مسئله نیازمند حمایت همه  جانبه از سوی استان و زارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  است تا جشنواره ابعاد وسیع تری پیدا کند و آثار بهتری ارائه دهد.

وی در خصوص تداوم این رویداد و در سطح گسترده تر و بخش های مختلف نیز گفت: این اراده از سوی استان وجود دارد و این موضوع را به طور قطع  پی گیری و درخواست می کنیم تا شاهد تداوم این رویداد در خراسان شمالی باشیم منتهی برگزاری جشنواره باید با حمایت همه جانبه انجام شود.

گفتنی است؛ جشنواره سراسری تئاتر آیات از اول تا سوم بهمن به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی برگزار می شود.

در این جشنواره قرار است 7 اثر نمایشی با یکدیگر به رقابت بپردازند و آثار برگزیده از طریق فضای مجازی و با قرار گرفتن روی سایت های معتبر و مرجع در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت




نظرات کاربران