در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «هشت»:

برگزاری تئاتر صاحبدلان یادآوری‌کننده فرهنگ عاشورا است

نمایش خیابانی «هشت» به نویسندگی حیدر رضایی، کارگردانی مجتبی خلیلی و بازی سید پویا امامی، نجمه مهرابی خوزانی، امیرحسین بدیعی در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان در اصفهان اجرا شد. خلیلی در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره این رویداد فرهنگی گفت: برگزاری تئاتر صاحبدلان یادآوری کننده فرهنگ عاشورا است.

به گزارش ایران تئاتر مجتبی خلیلی که با نمایش خیابانی «هشت» در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان حضور دارد درباره نمایش: این نمایش به زندگی شهید علی عباس حسین پور می‌پردازد که در دوران هشت سال دفاع مقدس حضور داشت و به شهادت رسید. علاقه او به امام رضا (ع) و آرزوی دیدار دوباره با امام سبب شد پیکرش به‌جای انتقال به زادگاهش خرم‌آباد، به مشهد الرضا منتقل شود و برای وداع، به طواف امامش برود.

او افزود: این نمایش به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌پردازد. من همیشه داستان‌ها و روایت‌های دوران دفاع مقدس را می‌خوانم و ایده‌های نابی را از دل آن‌ها به دست می‌آورم. موضوعی که به آن پرداختم پیکر شهدایی بود که خود به تنهای قصه‌ای داشتند و همگی به اشتباهی به‌جای اینکه به زادگاهشان بروند به مشهد الرضا رفتند و در آنجا طواف داده شدند. دوست داشتم هرچند کوچک فضای دوران دفاع مقدس ایثار و فداکاری را برای مردم به تصویر بکشم.

خلیلی درباره شیوه اجرای این اثر گفت: هشت به نویسندگی حیدر رضایی با شیوه نمایش ایرانی و تلفیقی از نقالی و تعزیه اجرا می‌شود.

این کارگردان که اولین حضور خود در تئاتر صاحبدلان را تجربه می‌کند گفت: پیش‌ازاین در دوره‌های مختلف تئاتر صاحبدلان در اصفهان نمایش‌های که اجرا می‌شدند رو دنبال می‌کردم و این اولین بار است که اثر من در این رویداد پذیرفته می‌شود.

خلیلی درباره اهمیت برگزاری تئاتر صاحبدلان افزود: هنر تئاتر، رسانه‌ای تأثیرگذار برای انتقال پیام‌های ملی، قومی و ارزشی یک جامعه باشد. آنچه درصحنه تئاتر اجرا می‌شود، می‌تواند تأثیر عمیق و بلندمدتی در ذهن و تفکر مخاطب داشته باشد. انتقال مفاهیم برگرفته از آموزه‌های دینی در این بخش می‌تواند بسیار نقش‌آفرین باشد. اگر تئاتر بر پایه باورهای دینی و مذهبی باشد و وقتی اقدامات فرهنگی بر پایه مذهبی باشد، خودبه‌خود مردم هم به‌عنوان مشارکت‌کننده، مدافع و ضامن اجرایی شرکت می‌کنند مانند ایام محرم که شاهد برگزاری مراسم عظیم عزاداری در سراسر کشور هستیم. برگزاری تئاتر صاحبدلان یادآوری کننده فرهنگ عاشورا است. این رویداد به‌تنهایی این جریان را دنبال می‌کند و فرهنگی را یادآور می‌شود آن‌هم فرهنگ عاشورا است و این نیاز جامعه است و دهمین دوره تئاتر صاحبدلان خود گواه آن است که ضرورت دارد هرساله اجرا شود.

خلیلی درباره مهم‌ترین ویژگی تئاتر صاحبدلان گفت: اجرا در استان‌ها بزرگترین برگه برنده تئاتر صاحبدلان است این شعار تئاتر برای همه را تحقق می‌یابد چون یک شهر را درگیر نمی‌کند چرخه تئاتر کل کشور می‌چرخد و هنر تئاترش زنده است. در دهمین دوره تئاتر صاحبدلان بااینکه کشور با بیماری کرونا درگیر بود فعالیت خود را متوقف نکرد هرچند استان اصفهان ‌همچنان فعالیت چشمگیری در این شرایط ندارد امیدوارم شرایطی رقم بخورد تا هنر تئاتر بار دیگر در این شهر زنده شود و هنرمندان اصفهان و مدیران هنری چراغ تئاتر را بار دیگر روشن کنند.

کارگردان نمایش هشت درباره اجرای دهمین دوره تئاتر صاحبدلان باوجود مشکلات بیماری کرونا در کشور ادامه داد: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا ما با مخاطب کمتری روبه‌رو هستیم تئاتر خیابانی به حضور تماشاگرش زنده است امیدوارم هر چه زودتر شاهد حضور مخاطب باشیم.

نمایش هشت‌یکی از تولیدات حوزه هنری استان اصفهان است. این اثر به نویسندگی حیدر رضایی و به کارگردانی مجتبی خلیلی است. بازیگران: نمایش سید پویا امامی، نجمه مهرابی خوزانی، امیرحسین بدیعی، طراح فضا و لباس: آدینه رحیم نژاد؛ موسیقی: محمد نادری را بر عهده دارد. این نمایش یکم تا سوم بهمن سال جاری در اصفهان اجرا شد.

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری تئاتر صاحبدلان در ادوار گذشته،  ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را  در تهران و استان کشور در بخش صحنه‌ای، محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کرد؛ اما با افزایش فراگیری کرونا در کشور اجرای نمایش‌های تئاتر صاحبدلان نیز متوقف شد و این روزها با بهبود شرایط، آثار باقی‌مانده از اجرا در تهران و دیگر استان‌ها اجرا می‌شوند.




مطالب مرتبط

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌کند

اجرای «سوگواره یاس کبود» به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)
کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌کند

اجرای «سوگواره یاس کبود» به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(س)

مجلس شبیه‌خوانی حضرت زهرا(س) و اجرای خیابانی «بشنو از فاطمه (س)» در قالب ویژه‌برنامه «سوگواره یاس کبود» اداره کل هنرهای نمایشی در روزهای شنبه 25، یکشنبه 26 و دوشنبه 27 آذر، همزمان با ایام فاطمیه در محوطه باز تئاتر شهر برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران