در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 27

با زمین‌گیر شدن کرونا تئاتر درحال برخاستن است

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: هفته گذشته اجرای تئاتر جان گرفت و روز به روز به تعداد اجراها افزوده شد و گفت و گوهایی در این خصوص منتشر شد؛ از سوی دیگر در آستانه برگزاری جشنواره تئاتر فجر قرار گرفته‌ایم و اغلب رسانه ها بیشترین ظرفیت گفت و گوهای خود را به موضوع جشنواره معطوف کرده‌اند. به نظر می‌رسد با زمین‌گیر شدن کرونا تئاتر درحال برخاستن است و گفت و گو با عوامل نمایش های روی صحنه درکنار گفت و گو با مدیران، داوران، هنرمندان و شرکت کنندگان در جشنواره تئاتر فجر در هفته آینده نیز ادامه داشته باشد.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت. در این گفت و گوها محمدرضا الوند درباره برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استان‌ها، امیر غفارمنش درباره «امین وژاله»، مرتضی‌شاه‌کرم درباره «برونسی»، شهاب راحله از تئاتر صاحبدلان و اجرای«آسمانی دیگر»، مرتضی وکیلیان از«فقط به خاطر تو»، مهدی ضیاچمنی از «میمون»، الهه پورجمشید درباره جشنواره، حسین فدایی حسین درباره جشنواره آیات گفت وگو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت ها منتشر شده  را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های  آن قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می توانند به منبع مطلب هر گفت و گو مراجعه کنند.

 

هادی مرزبان: «دکتر نون» بهار ۱۴۰۰
هادی مرزبان کارگردان تئاتر درباره برنامه‌ریزی خود برای اجرای نمایش «دکتر نون» که قرار بود اسفند سال گذشته در تالار وحدت روی صحنه برود ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا این اتفاق رخ نداد، گفت و گو کرد.
لب کلام
۱۲ سال است که روی اجرای نمایش «دکتر نون» متمرکز هستم ولی هر بار به دلیلی اجرای این نمایش به تعویق می‌افتد.
آخرین بار شیوع کرونا باعث به صحنه نرفتن «دکتر نون» شد.
با مدیریت مجموعه تئاتر شهر صحبت کرده‌ام و اگر کرونا اجازه دهد اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۰ نمایش «دکتر نون» را در سالن اصلی مجموعه روی صحنه خواهم برد.
فعلاً هیچ تغییری در گروه بازیگری ایجاد نشده ولی احتمال دارد یک یا ۲ تغییر داشته باشیم که امیدوارم این تغییرات را هم نداشته باشیم.
رضا کیانیان در نمایش «دکتر نون» که داستانی عاشقانه سیاسی دارد، به ایفای نقش می‌پردازد.
خبرگزاری مهر

 

کاوه مهدوی: شوخی با گرانی‌های قاجاری!
کاوه مهدوی کارگردان نمایش "کمدی زا" از آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر معتقد است تلویزیون در دوران سخت تئاتر باید پا پیش بگذارد و تسهیل‌کننده مسیر این هنر باشد.
لب کلام
کمدی زا درباره گرانی اقلام در زمان قاجار است به طوری که مردم تصمیم می‌گیرند اجناس مورد نیازشان را در شکم خود جا بدهند و فرار کنند.
با این نوع روایت، می‌خواستیم مسائل اقتصادی را در دوران قاجار نشان بدهیم.
در شهریار کارگاهی به نام کارگاه آموزشی بداهه وجود دارد که من کار آموزش بازیگران را انجام می‌دادم.
به کمک هنرجویان یک سال بر متن نمایش "کمدی زا" کار کردیم.
در واقع "کمدی زا" یک کار کارگاهی بود که در ادامه تبدیل به اجرا شد.
یادم است یک بار به گروه گفتم شاید یک روز این اثر به جشنواره تئاتر فجر برسد آن روز همه خندیدند و فکر کردند حرفم شوخی است.
ابتدا قرار بود "کمدی‌زا" اوایل فروردین در سنگلج اجرا شود اما وقتی همه جا تعطیل شد اجرای این کار به تعویق افتاد.
از طریق اسکایپ با حدود ۱۱ بازیگر هر روز تمرین می‌کردیم.
اوایل هیچ چیزی مشخص نبود و به ما می‌گفتند باید تعداد بازیگران‌مان کم شود.
تنها توانستیم 10 روز اجرا داشته باشیم.
هرچند ما تمرین‌های حضوری کمی داشتیم اما وقتی کار روی صحنه رفت، بیشترین تعداد تماشاگر را تجربه کردیم.
به نظرم تلویزیون می‌تواند به تئاتر کمک کند.
جشنواره تئاتر فجر از اهمیت خاصی برخوردار و نماد جشنواره‌های تئاتری کشور است.
معتقدم تلویزیون می‌تواند کمک کند تا به دورانی برگردیم که تله‌تئاتر قدرت داشت.
متاسفانه تئاتر تنها ماند و اگر جشنواره هم برگزار نمی‌شد امید به آینده در بین بچه‌ها کمتر می‌شد.
ما خیلی جریان تئاتر را به جریان اقتصاد وابسته می‌بینیم در حالی که این موضوع درست نیست.
هر نمایشی باید پول خود را برگرداند اما نباید مسأله اقتصادی اینقدر در اولویت باشد.
هنرآنلاین

 

آرش فلاحت پیشه: خودم رقیب خودم هستم
آرش فلاحت پیشه با اشاره به حضور نمایش «پنهان خانه پنج در» در این دوره از جشنواره تئاتر فجر از رویکرد این جشنواره در برگزاری همزمان این رویداد به صورت آنلاین و زنده استقبال کرد.
لب کلام
مطمئناً هربار که قرار است نمایش دوباره به صحنه برود تلاش می‌کنیم با درک وسیع‌تری نسبت به اجرای قبلی کار را آماده کنیم.
علاقه مند هستیم که هم در تهران و در شهرهای مختلف کار را ادامه دهیم.
همان زمان هم که ما نمایش «پنهان خانه پنج در» را به صحنه بردیم پاندمی کرونا وجود داشت و با وجود استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن با استقبال بسیار خوبی مواجه شدیم.
تئاتر با حضور تماشاگر معنا پیدا می‌کند و شیوه تئاتر آنلاین را چه در حوزه آموزش چه اجرای تئاتر قبول ندارم.
من در این دوره از جشنواره در نمایش «بیست متری جوادیه» به کارگردانی رضا بهرامی نیز به عنوان بازیگر حضور دارم.
می‌توان گفت که در این دوره خودم رقیب خودم هستم.
خبرگزاری مهر

 

امیر مشهدی‌عباس: گام دوم طرح «نمایش نما»
امیر مشهدی‌عباس مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آغاز گامِ دوم طرح «نمایش نما» از اول بهمن ۱۳۹۹ خبر داد.
لب کلام
«نمایش‌نما» طرح اکران فیلم‌تئاترهای کودک و نوجوان در فضای مجازی از مرداد امسال آغاز شد.
تاکنون بیش از ۴۰ فیلم‌تئاتر ویژه کودکان و نوجوانان در سایت th.kpf.ir در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.
مرحله‌ی دوم این طرح با اکران ۹ فیلم‌تئاتر از بهمن و در روزهای پرخاطره دهه‌ی مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی آغاز خواهد شد.
این طرح تا پایان سال جاری ادامه دارد و در روزهای چهارشنبه هر هفته، یک فیلم‌تئاتر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
فیلم تئاترهای «خداحافظ راکون پیر»، «لافکادیو»، «دختر کدو تنبل»، «افسانه ماردوش»، «استخوان ماهی جادویی»، «گنجشکک اشی مشی»، «خاله مرجان و خروس»، «میهمان غار» و «آی تک» عنوان نمایش‌هایی است که در پایگاه th.kpf.ir بارگذاری می‌شود و در اختیار کودکان و نوجوانان کشور و فارسی‌زبانان سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.
کودکان در این سالن‌ها و در کنار همسالان‌شان به تجربیات ارزشمندی دست پیدا می‌کنند.
تئاتر هنری اندیشه‌ساز و مؤثر در حوزه آموزش، پرورش و تربیت برای کودکان و نوجوانان به‌شمار می‌رود و اثر آن در طولانی‌مدت مشاهده می‌شود.
حذف تئاتر از سبد کالای فرهنگی خانواده‌ها می‌تواند در درازمدت اثرهای نامطلوب خود را نشان دهد.
کانون پرورش فکری

 

سمیرامیس بابایی: مسئله غامض و سبزیجات در نقد اخلاق جامعه سرمایه‌داری
سمیرامیس بابایی مترجم و کارگردان تئاتر، در مورد نمایشنامه "سبزیجات" اثر اسکات فیتزجرالد معتقد است، اسکات فیتزجرالد در نمایشنامه "سبزیجات" رویای امریکایی را با طنزی گزنده به چالش کشیده است.
لب کلام
این متن تنها نمایشنامه این نویسنده شهیر محسوب می‌شود که به فارسی هم ترجمه نشده بود.
فیتزجرالد این اثر را در زمان جوانی نوشته با این امید که این نمایشنامه او را به شهرت و مکنت فراوان می‌رساند.
بر خلاف تصورش اجرای آن با وجود نقدهای خوبی هم که در موردش گرفته بود با توفیق چشم‌گیری مواجه نشد.
فیتزجرالد عمر کوتاهی داشت و هیچ بعید نبود بخواهد دوباره این تجربه را تکرار کند.
نمایشنامه "سبزیجات" طنز جذابی دارد و از نقاط مثبتش هم این است با گذر زمان زنگار نگرفته است!
اتفاقا چاپ این نمایش و هم‌زمانی‌اش با ریاست جمهوری ترامپ باعث شد که موضوع نمایشنامه بسیار با وضعیت سیاسی ایالت متحده هم‌پوشان باشد.
نمایشنامه سبزیجات هجویه سیاسی در مورد رخدادهای زیست نویسنده است.
از طرفی فیتزجرالد در نمایشنامه‌اش همه کلیشه‌ها را به سخره می‌گیرد و با مفهوم وطن‌پرستی بازی می‌کند.
سبزیجات در نقد اخلاق جامعه سرمایه‌داری است و ابتذالی که خواه ناخواه انسان‌ها را به درونش می‌کشد.
«مسئله غامض» نیز در نقد سرمایه‌داری نوشته شده ولی فضای متفاوتی دارد.  
مجموعه‌ای از آدم‌ها در آکادمی علم‌محوری حضور دارند و مناقشه‌ای بین آن‌ها اتفاق می‌افتد.
در واقع مسئله غامض نمایشنامه‌ای با نگاهی جدی و سخت‌گیرانه به تقابل خداباورها و خداناباوران می‌پردازد و از طرفی جهت‌گیری تحقیقات علمی را بازیچه دست سرمایه‌داران می‌داند.
هنرآنلاین

 

رها حاجی زینل: «هولودومور»؛ قحطی در اکراین
رها حاجی زینل بازیگر و کارگردان تئاتر از فعالیتهایش در دوران کرونا و روی صحنه بردن نمایش «هولودومور» و آماده سازی نمایش «حصار» گفت.
لب کلام
هم اکنون مشغول تمرینات نمایش «حصار» به کارگردانی یاسمن نصرتی هستم که بهمن ماه امسال در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.
سعی کردم برای ایفای نقش یک نابینا در این نمایش به سراغ کارها و بازی‌های قبلی نرفته و شخصیتی تازه خلق کنم.
«هولودومور» در ادامه کارهای گروه تئاتر سه‌گانه درباره تبعات جنگ جهانی اول و دوم جهانی است.
هولودومور یا مرگ بر اثر گرسنگی به قحطی خود ساخته استالین در اکراین می‌پردازد.
من همیشه دوست دارم که به سراغ متن‌ها و ایده‌های جذاب داخلی بروم.
شاید آثاری مثل «هولودمور» به مسائل خارجی می‌پردازند، اما اصل اثر درباره تبعات جنگ است.
ترجیح می‌دهم به جای باز اجرای آثاری که بارها روی صحنه رفته‌اند از نویسندگان خوب داخلی حمایت کنم.
خبرگزاری مهر




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

امیر مشهدی‌عباس دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان مطرح کرد

حضور ململ در اردکان و شادپیمایی با حضور عروسک‌های غول‌پیکر
امیر مشهدی‌عباس دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان مطرح کرد

حضور ململ در اردکان و شادپیمایی با حضور عروسک‌های غول‌پیکر

امیر مشهدی‌عباس دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان می‌گوید مراسم افتتاحیه این دوره از جشنواره در روز دوشنبه ۳۰ بهمن در شهر اردکان برگزار و در مراسم افتتاحیه جشنواره مجری‌های برنامه‌های کودک همچون «خاله سارا» و گروه «ململ» حضور دارند. همچنین ...

|

دبیرخانه بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اعلام کرد

پنجم دی؛ آخرین مهلت ثبت تقاضا در جشنواره
دبیرخانه بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اعلام کرد

پنجم دی؛ آخرین مهلت ثبت تقاضا در جشنواره

دبیرخانه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان آخرین مهلت ثبت تقاضای گروه‌های نمایشی را پنج دی اعلام کرد. این زمان تمدید نخواهد شد.

|

نظرات کاربران