در حال بارگذاری ...
در نشست خبری جشنواره تئاتر فجر مطرح شد

میزبانی 107 اثر در بخش‌های مختلف جشنواره امسال

دبیر جشنواره در نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گزارشی از عملکرد و فعالیت این دوره از جشنواره ارائه کرد. او گفت: در بخش اجرایی آثار نمایشی جشنواره سی و نهم میزبان ۱۰۷ نمایش است.

به گزارش ایران تئاتر  در ابتدای این نشست قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی ،حجت الاسلام بهداروند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره، حسین مسافر آستانه دبیر سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، سیدوحید فخر موسوی رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌کل هنرهای نمایشی ،جمعی از مدیران ستادی و اهالی رسانه جشنواره در تالار رودکی برگزار شد، دبیر این رویداد گزارشی از فعالیت‌های و داوری این دوره از جشنواره ارائه کرد.

 حسین مسافر آستانه ضمن خیر مقدم به اهالی رسانه گفت:  همه می‌دانیم که  هنر خاصه تئاتر در جریان های مختلف زندگی بشری چقدر تاثیرگذار بوده است به ویژه تئاتر که همیشه برای آرامش بخشی به وضعیت های روحی و روانی نقشی اساسی داشته و در طول تاریخ هرگز از این نقش فاصله نگرفته است. تئاتر از دل جریانی شکل گرفته که هدف آرامش اجتماعی داشته است در وقایع سخت روزگاران گذشته وقتی مردم با بلایا رو به رو بودند این تئاتر بود که دلمردگی، یاس و بسیاری از این فجایع را رفع کرد.

وی افزود: هنرمندان تئاتر و متفکران آن با طرح و برنامه‌های متعدد برای برگرداندن روحیه و امید و احساس بودن به جامعه وارد میدان شدند و نقش مهمی را ایفا کردند. ما با شرایط سخت و طاقت فرسایی رو به‌رو هستیم که جهان با آن مواجه است علیرغم اینکه تئاتر نتوانسته اجراهای عمومی مثل گذشته داشته باشد و به التیام روحی و روانی جامعه بپردازد اما بیکار هم ننشسته بود. هرچند امکان اجرا پیدا نکرده اما از کار دست نکشیده است.می‌خواهم از گروه‌هایی بگویم که در این شرایط سخت کار کردند چه روی صحنه رفتند چه وقتی نرفتند دست از تلاش برنداشتند امیدوارانه کار کردند و نقش خود را در ارتباط با مردم ایفا کردند. کم از ایثارگران دیگر رشته ها نداشتند.

مسافر آستانه با تقدیر از مدافعان سلامت عنوان کرد: از مدافعان سلامت تشکر می‌کنم که مثل زمان جنگ تلاش کردند. به نظرم هنرمندان تئاتر هم در این ایثار شریک هستند چون خواستند روح و روان مردم را التیام بدهند. این جشنواره از مهمترین فرصت‌هایی است که حاصل کار خود را ارائه بدهند. از همه عزیزانی که در جشنواره شرکت کردند و به هر دلیلی نتوانستند در بخش نهایی حضور پیدا کنند، تشکر می‌کنم چون آن‌ها هم کار کردند. البته شرایط یه ما اجازه نداد در خدمت آن‌ها باشیم و این دلیل بر ضعف آن‌ها نبود ما نتوانستیم شرایط را بسط بدهیم ما این فرصت را مغتنم می‌شماریم تا برنامه‌ریزی های اجرا را شاهد باشیم.
حسین مسافر آستانه در ادامه افزود: امیدوارم فرصت بهره‌برداری فراهم شود و شاهد شیوع بیشتر کرونا نباشیم و بتوانیم شاهد زحمات همه عزیزانی باشیم که در طول سال گذشته تا کنون آثار ارزشمندی تولید کردند ولی این جشنواره است و ظرفیت محدودی دارد. بنابراین تعدادی از آثار پذیرفته می‌شوند همه آن‌هایی که به این جشنواره نیامدند به این معنا نیست که کارهای آن‌ها قابل توجه نبوده ولی در این رقابت فشرده تعدادی انتخاب شدند که در روزهای آینده شاهد اجراهای آن ها در صحنه‌های مختلف خواهیم بود.

دبیر این رویداد گفت: ما در شرایط سختی هستیم تجربه برگزاری دوره‌های گذشته چندان در این دوره برای ما کاربرد نداشت همه چیز را انگار برای اولین بار تجربه می‌کنیم من و همکارانم در ستاد سابقه طولانی در برگزاری جشنواره داشتیم ولی این دوره از هر نظر دوره سخت و غیرقابل پیش‌بینی بود.آن اول این گمان نمی‌رفت که اینقدر کار سختی داریم.تطبیق جشنواره با شرایط فعلی از کارهای سخت بود وقتی حضور آثار شهرستانی و تعداد آثار آن‌ها را دیدیم که بیش از دوره‌های گذشته است خیلی خوشحال شدیم و از طرفی فکر کردن به این موضوع به دلیل رفت و آمد و اسکان دادن آن ها سخت بود. وقتی قرار بر این شد اجزای فیزیکی داشته باشند، تازه آغاز سختی‌های ما بود.

دبیر جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: خدا را شکر می‌کنم یا پیگیری دوستانم همکاری با وزارت بهداشت صورت گرفت و نگرانی ما برطرف شد. تعداد زیادی گروه قرار است از شهرستان بیایند و رفت و آمد آن‌ها ممکن بود به اتفاقاتی منجر شود ولی پایمردی وزارت بهداشت تا حدی مشکلات ما را برطرف کرد. همه گروه‌ها تست کرونا می‌دهند. این کار از چند روز پیش انجام شده است. همچنین حدود 200 نفر از همکاران ستادی ما تست داده‌اند در اینجا از عمق جان از وزارت بهداشت سپاسگزارم.

وی ادامه داد: همچنان باید پروتکل‌ها را رعایت کرد و فضاها را با رعایت فاصله‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنیم البته در سالن‌های کوچک امکان حضور مردم را نخواهیم داشت.از حامیان معنوی جشنواره تشکر می‌کنم ما حامیان مالی نداشتیم و نتوانستیم جذب کنیم. تئاتر این مظلومیت و مهجوریت را از سوی فرهنگ اقتصادی دارد ولی سپاسگزارم که به جهت معنوی مشکلات خاصی نداریم، دفتر تبلیغات، شرکت مترو، معاونت اجتماعی، بنیاد شهید و... حامی معنوی ما بودند.

مسافر آستانه خاطر نشان کرد: بخش سرباز انقلاب با همکاری بنیاد شهید برگزار می‌شود و بخشی از هزینه‌ها را این مجموعه به عهده گرفته است. ما هم حضور این بخش را مغتنم می‌دانیم چون این موضوع واقعا به عنوان یک موضوع جدی که پرداختن آن یک ضرورت است‌. اداره کل هنرهای نمایشی رادیو در بخش نمایش‌های رادیویی همکاری داشته است، صدا و سیما هم قرار شده امسال همکاری بیشتری با جشنواره داشته یاشد، شهرداری منطقه 11 نیز کمک زیادی به ما کرده است.

حسین مسافر آستانه در ادامه به همراهی بخش خصوصی نیز اشاره و عنوان کرد:در بخش های خصوصی هم همکاری‌هایی داشتیم.اسنپ در طول جشنواره تخفیفاتی می‌دهد،30 درصد تخفیف ویژه به کسانی که کد تخفیف به آن ها ارایه می‌دهیم،از سوی این سرویس حمل و نقل اعمال می‌شود.بخش پژوهش جشنواره نیز به مدت 5 روز در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار می شود.

وی در ادامه به شرح اطلاعات و آماری از کمیت و کیفیت آثار حاضر در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر پرداخت که به شرح زیر است:

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر 11 بخش دارد؛6 بخش اجرایی و 5 بخش غیر اجرایی.

بخش‌های اجرایی شامل: 

در بخش اجرایی آثار نمایشی جشنواره سی و نهم میزبان 107 نمایش است.

49 نمایش از تهران (46% آثار) و 58نمایش از سایر استان‌ها (54% آثار).

تفکیک آثار اجرایی به شرح زیر است: 

آثار صحنه‌ای (در دو بخش مسابقه و غیر رقابتی):

48 نمایش  تهران28 نمایش (58%آثار) سایر استان‌ها 20 نمایش (42%آثار)

 آثار خیابانی (در دو بخش مسابقه و سرباز انقلاب):

39 نمایش تهران 8 نمایش (21%آثار) سایر استان‌ها 31 نمایش (79% آثار)

آثار دیگر گونه‌های اجرایی:

10 نمایش تهران 9 نمایش (90%آثار) سایر استان‌ها 1 نمایش (10% آثار)

آثار رادیوتئاتر:

10 نمایش تهران4 نمایش (40% آثار) سایر استان‌ها 6 نمایش (60% آثار)

بخش‌های غیر اجرایی شامل:

بخش تله‌تئاتر و گزارش‌های صحنه‌ای

مسابقه نمایشنامه‌نویسی

مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر

مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر

نمایشگاه اسناد 40 سال تئاتر مقاومت

آن چه باید از سی و  نهمین جشنواره تئاتر فجر بدانیم؛

عرضه برخی آثار به صورت غیر فیزیکی و از طریق ارائه در فضای مجازی خواهد بود.

میانگین سن کارگردانان آثار نمایشی جشنواره 37 سال است.

جوانترین کارگردانان جشنواره علیرضا زارع یکی از کارگردانان نمایش «خواهرم منم ایسمنه» از یزد با 20 سال سن است.

مسن‌ترین کارگردان جشنواره داوود فتحعلی‌بیگی کارگردان نمایش عموهاشم از تهران با 70 سال سن است.

وی همچنین حضور آثار استانی در جشنواره سی  و نهم را قابل توجه خواند و تصریح کرد :اصفهان با 12 نمایش ،ایلام و کردستان هر کدام با 5 نمایش،کرمانشاه با 4 نمایش،خراسان رضوی،هرمزگان و همدان هر کدام با 3 نمایش،آذربایجان شرقی، البرز، بوشهر،خوزستان، قزوین، کرمان، گلستان، گیلان و مازندران هر کدام با 2 نمایش،خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس و یزد هر کدام با 1 نمایش

وی هم چنین افزود : به لحاظ تنوع شهری وضعیت حضور آثار به این صورت است؛ شهر اصفهان با 8 نمایش ،شهر ایلام با 4 نمایش ،شهر کرمانشاه با 4 نمایش،شهر سنندج با 3 نمایش،شهرمریوان با 2 نمایش،شهر خمینی‌شهر با 2 نمایش،شهر میناب با 2 نمایش (از 3 نمایش استان هرمزگان)،شهر ملایر با 2 نمایش (از 3 نمایش استان همدان)،شهر ساری با 2 نمایش،شهر گرگان با 2 نمایش،شهر کرمان با 2 نمایش،

مسافر آستانه همچنین وضعیت تحصیلات کارگردانان 107 نمایش حاضر در جشنواره را چنین ارزیابی کرد:از 108 کارگردان آثار نمایشی (یک نمایش دو کارگردان دارد)،6 نفر تحصیلات دیپلم (5%) ،8 نفر تحصیلات کاردانی (7%)،47 نفر تحصیلات کارشناسی (44%)ّ45 نفر تحصیلات کارشناسی ارشد (42%)ّ2 نفر تحصیلات دکتری یا دانشجوی دکتری (2%)،زمینه تحصیلی 108 کارگردان:،55 نفر تحصیلات تخصصی تئاتر (51%)،31 نفر تحصیلات هنری (به جز تئاتر) (29%)22 نفر تحصیلات غیر هنری (20%)

وی تصریح کرد: با همکاری وزارت بهداشت تمام گروه‌های تئاتری شهرستان که قرار است در جشنواره حضور پیدا کنند، تست رایگان کرونا شده‌اند تا با آرامش خاطر جشنواره را برگزار کنیم. ۲۰۰ نفر اعضای ستادی جشنواره در تهران نیز تست کرونا داده‌اند. البته باید پروتکل‌ها را رعایت کنیم و در سالن‌های کوچک میزبان تماشاگر نخواهیم بود.

مسافرآستانه در بخش دیگری از نشست اظهار کرد: بخش «سرباز انقلاب» با محوریت موضوع شهید سردار حاج قاسم سلیمانی با مشارکت و حمایت معاونت فرهنگی بنیاد شهید برگزار می‌شود و این موضوع بسیار مهم است زیرا باید به قهرمان‌ها و چهره‌های ملی به درستی پرداخته شود. امیدوارم این جریان از جشنواره سی و نهم و با بخش «سرباز انقلاب» آغاز شود.

در ادامه محسن حسن‌زاده مدیر روابط عمومی جشنواره سی و نهم تأکید کرد:در این دوره به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچ کارت مهمان و وی آی پی صادر نکردیم. حضور در سالن‌ها تنها با ارائه بلیت امکان‌پذیر است.در سالن اصلی تئاتر شهر، تالار وحدت، ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ به تعداد محدود پذیرای تماشاگران و فروش گیشه حضوری خواهیم بود.

وی افزود: پخش مجازی آثار جشنواره از ۱۴ بهمن و با ۳ روز تأخیر از آغاز جشنواره انجام می‌شود.تیوال، نمایش نت و تلویزیون تئاتر ایران ۳ پلتفرم پخش مجازی اجراهای حاضر در جشنواره هستند.

سپس مسافرآستانه با بیان اینکه برای انتخاب آثار هر بخش از چهره‌های مطرح تئاتر هر استان و شهرستان بهره بردیم، افزود:این کار را انجام دادیم تا بگوییم فقط تمرکزمان بر تهران نیست.

همایون علی‌آبادی از منتقدان تئاتر، اختر تاجیک از عکاسان با سابقه، بهرام ابراهیمی از بازیگران با سابقه تئاتر و جمشید داورپناه از خراسان شمالی به عنوان هنرمند پیشکسوت، چهره‌هایی هستند که طبق گفته مسافرآستانه در مراسم اختتامیه جشنواره سی و نهم مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه درباره بودجه جشنواره یادآور شد:بودجه جشنواره ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شد و بر این اساس فعالیت‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی درباره امنیت آثار جشنواره در فضای مجازی گفت: آثار تا ۲۴ ساعت حق پخش دارند و بعد از آن از روی پلتفرم‌های مجازی پخش نمی‌شوند. این ۲۴ ساعت پخش در فضای مجازی فرصتی تبلیغاتی برای گروه‌ها و ما است.

مسافرآستانه با بیان اینکه تمام تمهیدات بهداشتی را رعایت می‌کنیم تا مشکلی پیش نیاید، متذکر شد:اگر در گروه یا اجرایی بیماری رخ دهد و مشکلی پیش بیاید حتماً با نظر متخصصان وزارت بهداشت درباره وضعیت پیش آمده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تطبیق مشاغل با شرایط موجود اشاره و درباره اینکه جشنواره چگونه از هنرمندان تئاتر که شرایط مالی سختی را سپری کرده‌اند حمایت می‌کند، تصریح کرد: جشنواره فرصتی است برای حمایت از کسانی است که طی یک سال گذشته و با تمام سختی‌ها و مشقت‌ها روی صحنه بودند. تئاتری بدون فعالیت چشمداشت حمایت ندارد. هیچ هنرمندی در ازای کار نکردن توقع حمایت ندارد. در شرایط سخت هنرمندان وارد عرصه می‌شوند.

دبیر جشنواره سی و نهم تئاتر درباره همزمانی برگزاری این رویداد با سی و نهمین جشنواره فیلم فجر و تأثیر منفی این اتفاق بر جشنواره تئاتر فجر، تأکید کرد: تئاتر مخاطبان خود را دارد و این برگزاری همزمان بارها اتفاق افتاده ولی بر حضور مخاطبان تئاتر در جشنواره و تماشای آثار این رویداد ندارد.

در ادامه نشان و پوستر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با حضور دکتر مرضیه پوراکبری همسر شهید مدافع سلامت دکتر غلامرضا فخری، حجت‌الاسلام بهداروند و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی رونمایی شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران