در حال بارگذاری ...
تحلیل آماری ایران تئاتر بر نمایش های خیابانی جشنواره فجر

تسخیر جشنواره توسط کنشگران خیابانی
39 نمایش در بخش‌های مسابقه،میهمان،سرباز انقلاب و شهدای هسته‌ای

ایران تئاتر_علی رحیمی: جشنواره بین المللی فجر از ۱۱ بهمن ماه با حضور ۳۹ نمایش از ۲۵ شهر کشور در ۴بخش  مسابقه، میهمان، سرباز انقلاب و ویژه شهدای هسته ای آغاز شد.

در سال های اخیر رشد تئاتر خیابانی و افزایش کنشگران این عرصه، بخشی پر ارزش و همیشگی در ساختار جشنواره فجر یافته و در دوره سی نهم با توسعه این بخش تحت عنوانی جدید، جایگاهی فراخ تر برای عمل هنرمندان این میدان فراهم شده است.

در این دوره، تئاتر خیابانی در راستای ترویج روحیه معنوی و فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت و همچنین تکریم و پاسداشت مقام شامخ شهدا و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی هنرمندان متعهد و اندیشمندان هنر انقلابی در مسیر نشر و پرورش اندیشه های والای شهادت طلبی و پاسداری از کشور،  در کنار دو بخش مسابقه و میهمان، سرباز انقلاب و شهدای هسته ای را نیز مدنظر قرار داد.

در این مجال کوتاه، فرصت را غنیمت شمردیم تا بررسی کوتاهی بر آمار حضور هنرمندان بخش خیابانی داشته باشیم:

 

39 نمایش در 4 بخش

تئاتر خیابانی سی و نهمین جشنواره بین المللی فجر در 4 بخش مسابقه، میهمان، سرباز انقلاب و هسته ای آغاز شد.

براساس آمار 20 نمایش در بخش مسابقه، 12 نمایش در بخش سرباز انقلاب، 5 نمایش در بخش میهمان و 2 نمایش ویژه شهدای هسته ای به اجرا در می آیند.

این نمایش ها یا اختصاصا برای این دوره از جشنواره تولید شده و در هیچ جشنواره ای شرکت نداشته اند و یا شامل نمایش هایی هستند که در بازه زمانی اول آبان 98 تا 15 آبان 99 در یکی از شهرهای کشور اجرا شده اند.

 

پراکندگی حضور در استان ها

هنرمندان 17 استان کشور (تهران 9 اثر، اصفهان 7 اثر، کرمانشاه 4 اثر، ایلام 3 اثر، لرستان 2 اثر، کردستان 2 اثر، خوزستان 2 اثر، خراسان رضوی، قزوین، یوشهر، آذربایجان شرقی، زنجان، کرمان، مازندران، گیلان، همدان و سیستان و بلوچستان ) برای اجرای نمایش به تهران آمده اند.

براساس آمار هنرمندان 25 شهر کشور در این جشنواره حضور دارند و پس از تهران که با 7 اثر به جشنواره آمده است، هنرمندان شهرهای کرمانشاه 4 اثر، اصفهان 3 اثر، ایلام 2 اثر، ملایر 2 اثر، خمینی شهر 2 اثر، نظرآباد، شاهین شهر، دهلران، نیشابور، مسجد سلیمان، الوند، سنندج، بوشهر، فلاورجان، مرند، زنجان، مریوان، کرمان، ساری، لاهیجان، پرند، آبادان، همدان و زاهدان در این جشنواره حضور دارند.

 

پراکندگی حضور نمایش های صحنه ای در تماشاخانه ها

بخش خیابانی جشنواره روز شنبه 11 بهمن ماه از ساعت 11 فعالیت خود را رسما با اجرای نمایش به نام کاری از اکبر قهرمانی از پرند آغاز می کند.

نمایش های بخش خیابانی جشنواره بین المللی فجر در  4 نقطه تهران شامل پهنه رودکی مقابل تالار وحدت(35 اجرا)، بازار بزرگ ایران(18 اجرا)، مترو میدان ولیعصر (18 اجرا) و آمفی تئاتر زندان اوین (4اجرا) برگزار می شود.

 

تعدا اجراهای نمایش در جشنواره

دو نمایش «ترور آفتاب» و «روز آرمیتا» در بخش ویژه شهدای هسته ای و «#نمایش خودم شروع می کنم» در بخش میهمان هرکدام با 4 بار بیشترین اجرا و مجلس حماسه خوانی نفر ششم (بخش میهمان)، وی ای آر (بخش مسابقه)، نبردبام (بخش مسابقه) و مضحکه در مضحکه(بخش مسابقه)  3 اجرا دارند.

همچنین 14 نمایش (بخش مسابقه)، 12 نمایش (بخش سرباز انقلاب) و 4 اثر (در بخش میهمان) 2 اجرا و فقط 3 اجرا (3 اجرای حباب زیر آب، سارگلین و وطوپیا(در بخش مسابقه) تک اجرایی هستند.

 

تحلیلی بر حضور نویسندگان و کارگردانان جشنواره

- براساس اطلاعات آماری 40 نویسنده مسئولیت نوشتن و 42 کارگردان مسئولیت اجرای نمایشنامه های بخش صحنه ای را بر عهده دارند که از این تعداد 36 نویسنده و 37 کارگردان مرد و فقط 4 نویسنده و 5 کارگردان زن هستند.

- همه نمایشنامه ها ایرانی است و هیچ کارگردانی از آثار نویسندگان سایر کشورها برای اجرا بهره نبرده است.

- در 22 اثر از 48 نمایش صحنه ای نویسنده و کارگردان یکی است که نشان می دهد در بیش از 50 درصد آثار، نویسنده ترجیح داده خود نمایشنامه را به روی صحنه ببرد.

- سهم زنان در بخش خیابانی نمایش بسیار اندک بود. سمیه مهری نویسنده و کارگردان مضحکه در مضحکه، خوون سل نویسنده و کارگردان حسنا قبادی،  مارال ایزدبخش نویسنده و کارگردان وی ای آر، فاطمه رادمنش نویسنده و کارگردان روز آرمیتا، نسا سلیمانی کارگردان انگشتری و بهاره سعیدی پناه کارگردان نمایش آن سالها بانوانی هستند که در جشنواره فجر در کسوت نویسنده و کارگردان حضور دارند.

- نمایش «وی ای ار» تنها اثری است که دو نویسنده و دو کارگردان (احمد صمیمی و مارال ایزدبخش) و حباب زیر آب تنها اثری است که با دو کارگردان (جلال حسنوند و علی شمس) به اجرا در می آید.




نظرات کاربران