در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر نمایش سرباز حاضر در فجر 38

پرداخت غیرمستقیم به شهید سلیمانی ویژگی نمایش «سرباز» است

ایران تئاتر: نمایش سرباز به کارگردانی حسین پارسایی روز دوم تا ششم(۱۲ تا ۱۶ بهمن) سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت ۱۸:۳۰ در بخش غیر رقابتی و مهمان در تالار وحدت به صحنه می رود،همچنین فیلم تئاتر این مستند نمایش از ۱۴ بهمن ماه در تلوزیون تئاتر ایران قابل دسترسی است. به همین بهانه گفت‌وگو با بازیگر این نمایش را بازنشر می کنیم.

انوش معظمی؛ بازیگر مستند ـ نمایش «سرباز» در گفت‌و‌گو با ایران تئاتر گفت: پروسه تولید این نمایش با پشتکار و همت نویسنده و کارگردان این اثر یعنی حسین پارسایی چیزی بالغ بر 6 ماه است که صورت گرفته و این حقیر به عنوان بازیگر در سیکل پایانی این روند به گروه اضافه شدم و با راهنمایی و هدایت کارگردان تمام سعی خود را کردم که وظایفم را به عنوان بازیگر به نحو شایسته‌ای به انجام برسانم.

وی در مورد نقشی که در این نمایش بازی می‌کند، ادامه داد: نقش یک ژانرال را بازی می‌کنم که به ظاهر امریکایی است اما تمام امپریالیسم و سردمداران دسیسه و توطئه جهانی را نمایندگی می‌کند و گریزی نیز به ایادی امریکا در منطقه خاورمیانه می‌زند که همواره در حال طراحی خدعه و نیرنگ هستند.

 

اذهان مردم طی این سال‌ها در مواجهه مستقیم با شهید سلیمانی اشباع شده است

معظمی به قابلیت و ویژگی‌های موجود در این نمایش اشاره کرد و گفت: نویسنده و کارگردان این نمایش در طول روایت آن بسیار اصرار دارد که راجع به شخصیت حاج قاسم سلیمانی مستقیم‌گویی صورت نگیرد و به همین خاطر است که در طول روایت نمایشی قهرمان این نمایش که اساساً این روایت مختص اوست غایب است؛ دلیل خوبی هم برای این اتفاق وجود دارد و آن اینکه طی سال‌های اخیر و به ویژه یک سال پس از شهادت این سردار بزرگ در مورد پرداختن به شخصیت ایشان مراجعات مستقیمی شده است و اذهان شاید از این مواجهه اشباع باشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل در طراحی صحنه این نمایش شما با یک صفحه بزرگ شیب دار شبیه به دیش ماهواره روبرو هستید که در حقیقت به مثابه یک بنگاه خبرگزاری است و روایت از زبان خبرنگاری روایت می شود که در دو ثانیه پایانی زندگی این شهید یعنی از زمان شلیک موشک تا اصابت آن به خودروی شهید سلیمانی، درصدد است که این زمان را بسط و گسترش داده و زندگی این سردار بزرگ را از سویه‌های مختلفی مورد بررسی و دقت قرار دهد.

بازیگر سریال «دندون طلا» تصریح کرد: ماهواره‌ای که در صحنه این نمایش مشاهده می‌شود در حقیقت دو جناح گوناگون را نمایندگی می‌کند؛ یکی پروپاگاندایی که در قالب هجمه رسانه‌ای علیه این شهید بزرگوار در حال وقوع است و دیگری در راستای موافق به ابعاد گوناگون و پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب‌های زندگی شهید پرداخته و به نوعی از آن لایه‌برداری می‌کند.

 

اجرای آنلاین نمایش روشی جوان و نوپاست

معظمی به بازخوردهای مثبت اجرای این نمایش آن هم به طریقه آنلاین در میان طیف‌های گوناگون مردم و مخاطبان اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه اجرای آنلاین نمایش روشی جوان و نوپاست اما به جرئت می‌توانم بگویم که در مورد این نمایش طیف‌های مختلفی از مردم با هر اندیشه، سبقه اجتماعی و فرهنگی طی این مدت، به تماشای این نمایش نشسته‌اند و برای من که تنها پوستری از این نمایش را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتم جای تعجب و بسی خوشحالی بود که مخاطبان از مناظر و دیدگاه‌های مختلف این نمایش را دیده و ذیل آن کامنت‌های مثبت و امیدبخش گذاشته‌اند.

وی افزود: حتی در این مدت ما تماشاچی حرفه‌ای تئاتر را نیز داشته‌ایم که از لحاظ تکنیکی و نحوه روایت، نگاه مثبتی به این نمایش داشته‌اند و با توجه به اینکه بنا به اصرار کارگردان، این نمایش پرداخت مستقیم به شخصیت شهید سلیمانی ندارد که آن را به ورطه شعاری شدن بیندازد، این نوع روایتگری را ستوده و نسبت به آن واکنش مثبت نشان داده‌اند. البته باید بگویم که طیفی از مدیران و اولیای امور هم در این چند شب از اجرای نمایش، به تماشای آن نشسته و بازخوردهای مثبتی نیز از جانب آنها دریافت کرده‌ایم و حتی در مورد امکان اینکه این نمایش با استفاده از زیرنویس و یا ترجمه همزمان اجرای بین‌المللی هم داشته باشد، صحبت کرده‌اند که تصور می‌کنم با توجه به اینکه این نمایش توانسته است استانداردهای بین‌المللی در زمینه تکنیکی را رعایت کند و یک اجرای پست مدرن را از آن شاهد هستیم، قابلیت اجرای بین‌المللی را نیز داشته باشیم.

 

تولید آثاری همچون «سرباز» در بیان چهره واقعی سردار سلیمانی واجب است

معظمی در پایان با تعظیم به مقام شامخ شهید سلیمانی گفت: به نظر من تولید و اجرای چنین آثاری در بیان واقعی چهره چنین مردان بزرگی امری واجب است چرا که در غیر اینصورت و به جهت هجمه رسانه‌ای شاهد مخدوش شدن چهره واقعی آن‌ها می‌شویم همچنانکه در روزهای اخیر موضوع کمک مالی شهید سلیمانی به دفتر جهاد اسلامی حماس مطرح شد و بازخوردهای منفی داشت اما یک نفر این میان این پرسش را مطرح نکرد که در صورت صحت این مسئله، این شهید بزرگوار در چه اوضاع و شرایطی  این کمک را صورت داده است و در ازایش چه دستاوردی متوجه ما در منطقه شد؟ مگر نه اینکه چند سال دردی بزرگ به نام گروه‌های افراطی و تکفیری همچون داعش در منطقه مسلط بودند و با ایجاد ناامنی به قتل عام و کشتار مشغول بودند، چه کسی این توطئه استکبار را خنثی کرد و منطقه را از لوث وجود این عناصر پاک کرد؟ قطعاً شهید سلیمانی با کمک نیروهای جهادی در منطقه و اگر نبود چنین صلابت و اقتداری، ما و کشورهای منطقه باید هزینه هایی چند برابر بیشتر از آنچه که امروز مطرح است را متحمل می‌شدیم.

یادآور می شود؛ مستند ـ نمایش «سرباز» به نویسندگی و کارگردانی حسین پارسایی و به تهیه کنندگی بنیاد فرهنگی و هنری رودکی که اجرای خود را از 12 دی آغاز کرده است تا 16 دی ماه هر شب ساعت 18:30 در تالار وحدت اجرا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند شاهد اجرای آنلاین آن از طریق اپلیکیشن لنز باشند.

  

انوش معظمی متولد بروجرد و بزرگ شده تهران است او در تئاتر،سینما و تلوزیون فعال است.معظمی در آثاری همچون  «دندون‌طلا»،«رستاخیز»، «پرچم های قلعه کاوه»، «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «مسافر ری» به عنوان «بازیگر» حضور داشته است.

و در کارهای دیگری مثل «روزی بود روزی نبود» محمد مختاری، «فرشتگاه بر بال آسمان» کاری از محمدرضا آهنج ، مجموعه تلویزیونی «جلال الدین» به کارگردانی شهرام اسدی، نمایش‌های «مرغ باران» به کارگردانی پری صابری ، «رستم و سهراب» اثر رسول نجفیان ، «رستم و اسفندیار» به کارگردانی پری صابری، نمایش «حوالی تئاتر شهر» کاری از فرهادی تجویدی، «یک زن یک مرد» کاری از آزیتا حاجیان و تئاتر «ماه معصوم» به کارگردانی کوروش زارعی حضور داشته است.

 

** برای تماشای نمایش «سرباز» با کارگردانی حسین پارسایی در تلویزیون تئاتر ایران اینجا را کلیک کنید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران